• Ei tuloksia

Nuoret filosofit Olympian kisoissa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Nuoret filosofit Olympian kisoissa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

24 • niin & näin /

jos olen pyöräilemässä ja lapsi on juokse- massa pallon perässä auton alle, mutta tör- määkin pyörääni ja pelastuu, tekoni ei ole eettinen, vaan vahinko. Aristoteleen euda- imonismin voi katsoa liittyvän seurause- tiikkaan teloksen tähden, mutta pääasiassa se kuuluu hyve-etiikan piiriin. Epikuros oli hedonisti, nautinnon tavoittelija ja stoalaiset tavoittelivat ataraxiaa, mielen- rauhaa.

Velvollisuusetiikka eli deontologia nojaa Immanuel Kantin ajatuksiin ihmisen sisäisestä siveellisyydentajusta. Kant hah- motteli kategorisen imperatiivin, jonka mukaan tulisi toimia siten, että teosta voisi kaikkina aikoina tulla yleinen laki. Kantin mielestä myös vapaa tahto ja ihmisarvon kunnioitus itseisarvona kuuluu moraaliin.

Onnellisuuden ihminen tavoittaa toimi- essaan sisäisen moraalitajunsa ehdoilla, tehdessään valvollisuutensa. Etiikka ei voi olla millään muotoa ulkoapäin ohjattua.

Ajatuksensa Kant hahmotteli teoksessaan Käytännöllisen järjen kritiikki (Kritik der Praktischen Vernunft).

Liberaalietiikka korostaa yksilön oi- keuksia ja velvollisuuksia, sekä vapautta.

Oikeuksia ovat mm. perusoikeudet, luon- nolliset oikeudet ja ihmisoikeudet. Oi- keudet voidaan jakaa viiteen ryhmään:

vapauksiin (esim. sananvapaus), vaati- musoikeuksiin (esim. oikeus vaatia it- selleen terveydenhuoltoa), valtaoikeuksiin (esim. äänestysoikeus), immuniteettioike- uksiin (esim. mahdollisuus kieltäytyä ase- palveluksesta) ja etuoikeuksiin eli privile- gioihin (esim. ajokortti). Liberaalietiikan mukaan ihminen voi saavuttaa onnelli- suuden saadessaan mahdollisimman suuren vapauden toteuttaa itseään ja hankkia it- selleen hyvän elämän edellytyksiä, elämän- laatua.

Kun jollakulla on oikeus tehdä jo- takin, jollakin toisella on velvoite tuottaa tähän mahdollisuudet. Yhteiskunnassa pu- hutaan negatiivisesta vapaudesta, joka tar- koittaa sitä, ettei yhteiskunta kiellä ketään esim. käyttämästä uimahallia. Positiivinen vapaus taas tarkoittaa sitä, että uimahallin sisäänpääsymaksu asetetaan sellaiseksi, että jokaisella on ainakin periaatteessa mahdol- lisuus sitä käyttää.

Hyve-etiikka on nykyään postmoder- nissa, kerrostuneessa yhteiskunnassa saanut yhä enemmän suosiota. Etsitään hyvän elämän edellytyksiä ja onnellisuutta ad fontes, palaamalla alkulähteille antiikin Kreikkaan. Aristoteles oli, ja on yhä, keskei- simpiä hyve-eetikoita. Onnellinen elämä syntyy järjen harjoittamisesta ja kohtuulli- suudesta. Kaikkia hyveitä vastaa aina kaksi

tessaan käytössään myös tietokone. Essee piti kirjoittaa joko englanniksi, saksaksi tai ranskaksi, mutta aina muulla kuin omalla äidinkielellä.

Kilpailuesseiden jurytys oli asianmu- kainen, joskin johtuen kolmesta kierrok- sesta suhteellisen raskas. Ensimmäisellä kierroksella vähintään kolme lukijaa pis- teytti esseet asteikolla –. Seuraavalle kierrokselle pääsivät kaikki yli  keski- arvoiset esseet. Ne luki vähintään kaksi tarkistajaa, ja heidän pisteillään valittiin kolme parasta, jotka järjestelykomitea laittoi järjestykseen.

Tilanne IPOn organisaatiossa on jok- seenkin epämääräinen. Perustajajäsenet ovat eräällä tavalla itseoikeutettuja osal- listumaan päätöksentekoon, toisaalta ei ole selkeää elintä, joka käsittelisi sään- tökysymyksiä saati sääntörikkomuksia.

Joka tapauksessa Suomen tulisi osallistua säännöllisesti IPOn järjestämiin olym- pialaisiin. Ne kannustavat fi losofi an opis- keluun ja taitoon käyttää vierasta kieltä fi losofi assa. Samalla nuoriso-olympia- laisten laajentaminen luonnontieteistä, matematiikasta ja informaatiotekniikasta fi losofi aan on yleissivistyksen laajuudesta muistuttavaa toimintaa. Suomen esikar- sinnat voisi järjestää keväällä ylioppilas- tutkinnon jälkeen esimerkiksi huhtikuun alussa. (lisää IPOsta sivuilla www.feto.fi ja www.unescokoulu.fi ).

Olympialaiset järjestetään aina tou- kokuun keskivaiheilla, vuoden  ta- pahtuma pidetään Argentiinassa.

Kansainväliset fi losofi an olympialaiset (IPO) pidettiin . kerran .–..

 Tokiossa. Olympialaisten vastuul- linen järjestäjä on International Fede- ration of Philosophical Societes (FISP), jonka jäsen Suomen Filosofi nen Yhdistys on. Tapahtuma järjestetään yhteistyössä UNESCOn fi losofi an osaston kanssa.

Paikkana oli Tokion YK–yliopisto ja ta- pahtuman teemana tällä kertaa Toward a Just and Dialogical Human Com- munity: An Exploration of Sustaina- bility, Civility and Mutual Learning.

Suomi ei ole ennen osallistunut tapahtumaan. Tämänvuotisiin olym- pialaisiin osallistuttiin Suomen Filoso- fi sen Yhdistyksen aloitteesta. Suomen joukkueen valinta tapahtui yhteistyössä FISPn, YTLn, FETOn ja Opetushalli- tuksen edustajien kesken. Joukkueeseen valittiin lukiolaiset Helena Sorva ja Aksa Pettersson, jotka menestyivät hyvin.

Sorva oli kahdeksas ja Pettersson kolmas.

Heidän kilpailuesseensä ovat luettavissa FETOn eli Filosofi an ja elämänkatso- mustiedon opettajien (ry) nettisivuilla:

www.feto.fi .

Itse kilpailu tapahtui yhtenä päivänä.

Tarkoituksena oli valita yksi neljästä ai- heesta ja kirjoittaa siitä neljän tunnin aikana fi losofi nen essee. Vaikka olympia- laisille oli annettu yllä kerrottu teema, esseiden aiheet eivät liittyneet siihen.

Tämä oli ainakin suomalaisille yllätys.

Samoin kuin se, että sanakirjat olivat sal- littuja. Kumpikaan seikoista ei selvinnyt säännöistä. Kirjoittajilla oli niin halu- pahetta: liiallisuus ja vähäisyys. Siis kul- tainen keskitie! Hyveet ovat opittuja luon- teenpiirteitä, ja niitä voidaan opettaa.

Kaikilla on siis mahdollisuudet hyvään ja onnelliseen elämään. Platon määritteli neljä kardinaalihyvettä: viisaus, rohkeus, kohtuus, oikeudenmukaisuus. Keskiajalla joukkoon lisättiin hyväntahtoisuus eli be- nevolentia. Kristilliset hyveet ovat usko, toivo ja rakkaus.

Utilitarismi, hyödyn tavoittelu on seu- rausetiikan osa-alue ja liittyy läheisesti myös liberaalietiikkaan. Siinä tavoitellaan suurinta mahdollista hyötyä suurimmalle joukolle ihmisiä. Keskeisiä utilitaristeja olivat John Stuart Mill ja Jeremy Bentham, sekä suomessa Anders Chydenius.

( pist.)

Rosa-Maria Lehto

PEKKA ELO

Nuoret fi losofi t Olympian kisoissa

021-035 Filosofian opetus 24 1.10.2002, 00:18

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

[r]

Voidaanko ajatella, että rahanheiton tulos on otos jakaumasta, jossa.. klaavoja

‹ vastaanottamisen (esim. äänitys) vastaanottamisen (esim. vahvistus tai kaiunta) käsittelyn

// voisi tehd tehdä ä jotain jä jotain j äyn ynää ää... vahvistus, panorointi esim. kaiunnan esivalinnat esim. taajuuskorjain voi olla kokoelma esim. taajuuskorjain voi olla

– suodatin toimii kiinteällä välitaajuudella ja viritettävän paikallisoskillaattorin avulla siirretään tulevan signaalin taajuus suodattimen taajuudelle. –

Tästä seuraa se, että ohjaavan tahon (esim. ministeriö) tarjoaman informaation vaikuttavuus riippuu ensinnäkin siitä, miten informaatio läpäisee ohjattavan tahon

Teknologi- oiden muutos on tuonut tutkijoiden ulottuville uudenlaisia aineistoja (esim. internet-aineistot) ja kehittyneempiä aineiston tallennusvälineitä (esim. videokamerat)

imperat. näitta `näytä”) ja suomen mukaisia muotoja (esim. kato °katso`), mutta myös sekamuotoja (esim.. kävisin 'kävin'