• Ei tuloksia

Kansalaisten osallisuus

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kansalaisten osallisuus"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

1 PÄÄKIRJOITUS

KANSALAISTEN OSALLISUUS

Pertti Lappalainen

Seppo Niemelä painottaa kirjoituksessaan tässä lehdessä, että kansa- laiskasvatus on erityisen tärkeää maahanmuuttajille. Tämän ajatuksen kautta päästään selkeyttämään kansalais-sanastossa nykyään ahkerasti viljeltyä osallisuus-termiä. Se tosiaankin kaipaa täsmentämistä, sillä niin monenlaisiin kansalaisaktiviteetteihin termillä viitataan nykyään.

Esitän tässä kirjoituksessa määrittelyn, joka voisi selkeyttää osallisuu- desta käytävää keskustelua. Tarkoitan osallisuudella vain tietynlaista kansalaisten ja valtion/yhteiskunnan välistä suhdetta. Hyvä konkreet- tinen esimerkki tarkoittamastani osallisuudesta löytyy Osallisena Suo- messa -kehittämissuunnitelmasta (https://www.jyu.fi /hum/laitokset/

solki/ajankohtaista/osallisenasuomessa/osallisenasuomessa.pdf). Sen esi- puheessa todetaan, että ”maahanmuuttajien entistä tehokkaampi osal- lisuus suomalaiseen yhteiskuntaan on sisäasiainministeriön keskeinen tavoite”. En kuitenkaan ymmärrä osallisuudella pelkästään maahan- muuttajien integroimista vaan sillä voidaan viitata erityisesti syrjäyty- neiden ja syrjäytettyjen kiinnittämistä yhteiskuntaan. Kyseisessä suun- nitelmassa painotetaan ennen kaikkea koulutusta maahanmuuttajien osallisuuden vahvistajana. Pedagogiset ratkaisut näyttävät suunnitelman mukaan kulkevan käsi kädessä osallisuuden voimistumisen kanssa.

Maahanmuuttajille tarkoitetussa Infopankissa (http://www.info- pankki.fi /fi -FI/) suomalaisten homogeenisuuden ja kansallisen osal- lisuuden väitetään olevan huippuluokkaa. Siinä on tehty yleistyksiä hämmästyttävän suoraviivaisesti. Sivuilla esitellään ensin suomalaista

(2)

2

tapakulttuuria, joka on ”vielä aika yhdenmukaista”. Suomalaiset ovat konservatiiveja, toisin sanoen, he ”vierastavat uusia asioita ja erilai- sia tapoja toimia”. Ehkä kaikkein yliampuvin argumentti on, että ”ris- tiriidat suomalainen ratkaisee mieluiten keskustelemalla”. Ei olekaan yllättävää, että suomalaisten tapojen esittely jatkuu siteeraamalla suo- malaista sananlaskua ”maassa maan tavalla”, jonka ongelmallisuuteen viittasin tämän lehden edellisessä pääkirjoituksessa (2/2011). Sivusto jatkuu listaamalla oletettuja suomalaisia käyttäytymissääntöjä, joita noudattamalla maahanmuuttajasta tulee suomalaisen yhteiskunnan hyvä osallinen. Maahanmuuttaja on siis yksiviivaisesti opetuksen ja sopeuttamisen kohde.

Nykyisin maahanmuuttajilla näyttää olevan samantyyppinen kohtalo kuin kansalla 1800-luvulla. Henrik Stenius esittää Nordic Associations in a European Perspective teoksessa julkaistussa perusteellisessa artikke- lissaan, että homogeenisuutta ja konformismia on vaalittu erityisesti Pohjoismaissa, että konformismi on ollut pohjoismaisen modernisaa- tion erityispiirre. Konformismia on luotu nimenomaan saksalaisittain ymmärretyn laajan kasvatuksen (Bildung) avulla. Tällainen kasvatus on korostanut poliittista ja kulttuurista kuulumista johonkin (belonging), siis osallisuutta. Kuuluminen tai osallisuus on tarkoittanut yhteisen kansallisen näkemyksen sekä yhteisen ajattelun ja identiteetin omaksu- mista. Edellä mainittu Infopankki näyttää siten jatkavan tyylipuhtaasti pohjoismaisia perinteitä.

Edellisen Kansalaisyhteiskunta-lehden (2/2011) pääkirjoituksessa erittelemäni deliberatiivinen kansalaistoiminta ei ole kuulunut poh- joismaisten aktiviteettien pääasialliseen repertuaariin. Kuten Stenius esittää, tekemisen ajatus, toisin sanoen konkreettiset päämäärät ja toi- minta eivät ole olleet suosittuja Pohjoismaissa. Sen sijaan yhdistykset ovat keskittyneet kansan valistamiseen tai kasvattamiseen. Yksittäi- set kansalaiset ovat liittyneet yhdistyksiin vain kuuluakseen johonkin eikä niinkään sen vuoksi, että ovat halunneet toimia aktiivisesti. Täl- lainen passiivisuus on ollut erityinen pohjoismainen piirre verrattuna muihin Euroopan maihin. Useinkaan kansalainen ei ole ollut proaktii- viinen republikanisti, joka olisi toiminut poliittisesti ja pyrkinyt rat- kaisemaan ongelmia horisontaalisen deliberaation avulla. Näin ollen aktiivisen toiminnan sijasta on painotettu identiteettiä kansalaisyhteis- kunnan ominaisuutena.

(3)

3

Suomessa kansalaisten osallisuus kansallisessa kokonaisuudessa on ilmennyt siten, että – Steniuksen havainnoin – kansalaisyhteiskunnan ja virkamieskunnan välillä ei ole ollut vahvaa ristiriitaa, vaan virka- henkilöitä on pidetty ”yhtenä meistä”. Kuten Adam Seligman päättelee teoksessaan The Idea of Civil Society, 1800-luvulla eräät politiikan teoree- tikot asettivat kansalaisuuden kriteeriksi kansalaisten keskinäisen vas- tavuoroisuuden kansallisvaltiossa. Kansalaisille annettiin osuus yhteis- kunnallisessa kokonaisuudessa, toisin sanoen kansalaisista pyrittiin tekemään jonkin laajemman totaliteetin orgaanisia osia. Heidän yhtei- nen tehtävänsä oli helliä parhaita kansallisia konventioita.

Kuinka selittää kansalaisosallisuutta teoreettisesti? Nähdäkseni hal- linnallisuuden (governmentality) teoria antaa hyödyllisiä välineitä ymmärtää sitä. Tunnetusti hallinnallisuus tarkoittaa toiminnan muo- toja ja valtasuhteita, jotka pyrkivät opastamaan ja muokkaamaan vaan ei kontrolloimaan tai hallitsemaan muiden toimintaa. Tässä laajassa mielessä hallinnallisuudella pyritään toisten tai itsen toiminnan muok- kaamiseen. Korostan kuitenkin, että hallinnallisuutta ei pidä ymmär- tää kaikenkattavana teoriana kansalaisuuden ja kansalaisyhteiskunnan analysoimisessa, vaan se soveltuu hyvin juuri kansalaisosallisuuden tarkasteluun. Kansalais-ilmiöiden tutkimiseen tarvitaan siis monenlai- sia teoreettisia lähestymistapoja.

Yksi mielenkiintoinen tutkimus hallinnallisuuden soveltamisesta on Barbara Cruikshankin teos The Will to Empower. Hänen eräänlainen mot- tonsa on, että ”kansalaiseksi ei synnytä; kansalaiset on tehty”. Sen yksi keskeinen käsite on kansalaisuuden teknologia, jolla hän tarkoittaa sitä, kuinka erilaiset diskurssit, ohjelmat ja taktiikat tähtäävät yksilöi- den tekemiseen aktiivisiksi ja kykeneviksi itsensä hallitsemiseen. Kan- salaisuuden teknologioilla pyritään tuottamaan kansalaisia, jotka kyke- nevät hallitsemaan itseään, toimimaan omien intressiensä puolesta ja pystyvät olemaan solidaarisia toisiaan kohtaan.

Tärkein kansalaisuuden teknologia on ”halu valtaistaa”. Sillä voi olla hyvä tarkoitus, mutta se on strategia valtaistettujen poliittisten subjek- tiviteettien luomiseksi ja sääntelemiseksi. Tutkittuaan köyhien asemaa Cruikshank kiinnitti huomiota vallan tuottavaan vaikutukseen. Tällöin valta edistää ja muuttaa köyhien voimavaroja. Kansalaisuuden tekno- logiat ovat välineitä, joiden avulla hallitus toimii siten, ettei se toimi kansalaisten subjektiviteetteja vastaan. Valtaistamisen logiikka pyrkii

(4)

4

maksimoimaan kohteena olevien kansalaisten toimintaa, motivaati- oita, intressejä ja poliittista osallisuutta. Tällöi n valta toimii pyytämällä köyhiä osallistumaan aktiivisesti erilaisiin ohjelmiin paikallistasolla.

Nämä ohjelmat pyrkivät tekemään köyhistä omavaltaisa, aktiivisia, tuottavia ja osallistuvia kansalaisia. Valta osallistaa (josta ks. tämän lehden pääkirjoitus 1/2010) värväämällä ihmisiä osallistumaan sopui- sasti; pidän siis osallistamista osallisuuden luomisen menetelmänä.

Tällaiset hallinnallisuuden tekniikat eivät kuitenkaan ole, kuten Miikka Pyykkönen huomauttaa väitöskirjassaan Järjestäytyneet diaspo- rat, tuomittavia sinänsä. Ne voivat esimerkiksi edistää syrjäytyneiden äänen huomioimista tai erilaisten kulttuurien rinnakkaineloa ja siten monikulttuuristen yhteiskuntien sivilisoitumista. Kyse ei välttämättä ole salakavalasta juonesta erilaisten aktiviteettien kesyttämiseksi.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Osallisuus tapahtuu ihmisten välillä kielessä, liikkeissä, katseissa ja kosketuk- sessa, ja siksi sen mittaaminen on vaikeaa (Isola ym. Omassa elä- mässä osallisuus on

ne voi siis nähdä sekä itseis- mutta myös välinearvoisesti. Eri kehysten välinearvojen tar- kastelussa oli nähtävillä, että päätepisteenä olivat juuri positiiviset

Kansallisessa toimintaohjelmassa (2018) korostuu vammaisten henkilöiden osallisuus eli mahdollisuus vaikuttaa omaan elämään ja osallistua toimintaan yhteiskunnassa.

epidemiologin, ekologin, käyttäytymistieteilijän ja taloustieteilijän välillä; päätöksentekijöiden, tutki- joiden ja tiedejärjestelmän välillä; kansalaisten ja

että eniten poliittisesti osallistuvat kansalaiset myös tietävät eniten politiikasta.. Vallankäytön oikeutuk- sen kannalta tuskin on suurta merkitystä sillä, min-

Komitea lähti siitä, että hallinto on kansalaisten palvelija, mistä syystä komitea korosti hallinnon tungsgeschichtliche Projekt.. ja kansalaisten

Kansalaisten mahdollisuus toimia edellyttää myös sitä, että kansalaisten taholla tajutaan ja mielletään mahdollisuus ja vapaus

Kansalaisten Eurooppa -ohjelmaan voivat osallistua kaikki Euroopan kansalaisuutta ja yhdentymistä edistävät sidosryhmät, erityisesti paikalliset ja alueelliset viranomaiset