• Ei tuloksia

Teatteri Pensas Materiaalimetamorfoosi

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Teatteri Pensas Materiaalimetamorfoosi"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Teatteri Pensas: Materiaalimetamorfoosi

(Jenni Bergius, Rosa-Maria Perä, Maaretta Riionheimo)

Eri aisteihin pohjautuva draamakokonaisuus, joka voidaan haluttaessa rakentaa valitun teeman ympärille, kuten vaikkapa ilmastonmuutoksen, ystävyyden tai terveellisten elämäntapojen. Kokonaisuus on sovellettavissa niin ala- ja yläkoululaisille, lukiolaisille kuin aikuisryhmillekin. On suositeltavaa, että ryhmän kanssa on jo tehty ns.

lämmittelyharjoituksia ennen tätä kokonaisuutta.

Kuva

Ryhmä jaetaan kahteen osaan, ihanteellista jos parillinen määrä, ei kuitenkaan välttämätöntä. Puolelle ryhmästä annetaan jokin kuva (esim. Kullervon kirous) ja toiselle puolelle toinen kuva (vaikkapa rikkaita nuoria huvijahdin kannella skumppapulloineen).

Kuvien sijaan voidaan materiaaliksi antaa myös esimerkiksi, runo, uutinen, tekstinpätkä, joku tuoksu tai materiaali (silmät sidottuna niitä tutkittaessa).

Tajunnanvirtakirjoitus

Jaetaan paperit ja kynät kaikille. Annetaan ohjeeksi seuraava: Kirjoita 6 min. nostamatta kynää paperista lähtökohtana kuva. Älä anna kynän pysähtyä, voit vaikka kirjoittaa ”En tiedä mitä kirjoittaisin... onpa hiki....”. Kirjoitusta ei tarvitse näyttää kenellekään.

Runo

Annetaan ohjeeksi seuraava: Alleviivaa tekstistäsi kaksi verbiä, kaksi adjektiivia ja kaksi tunnetta. (Voi vaihdella sanojen määrää sekä sitä millä kriteerillä ne valitaan.) Kirjoita sanoista runo 5 minuutissa (kestoa voi muuttaa ryhmän mukaan, hyvä pitää melko tiiviinä).

Uusia sanoja saa lisäillä runoon ja valittuja sanoja voi taivuttaa.

(2)

Runo muuttuu henkilöksi

Keksi henkilö, joka olisi voinut kirjoittaa kyseisen runon. Kirjoita vähintään viisi määrettä henkilöstä sekä yksi lause, joka kertoo missä elämäntilanteessa hän olisi voinut kirjoittaa kyseisen runon.

Dialogi

Tehtävä tehdään pareittain (molemmilla eri kuva tai muu materiaali). Kirjoittakaa yhdessä henkilöiden välille keskustelu. Missä keskustelu tapahtuu? Keitä henkilöt ovat toisilleen?

Dialogin kirjoittamisen jälkeen yhdistäkää runot ja dialogi. Harjoitelkaa. Ei tarvitse olla toimintaa.

Sokkokuljetus (luottamusharjoitus)

Pareittain. Toinen sulkee silmänsä ja toinen kuljettaa häntä pitäen kiinni selästä ja kädestä.

Kuljettaja on täysin vastuussa harjoituksesta. Sokkona oleva määrää vauhdin. Kuljetetaan toista musiikin mukaan. Kokeillaan eri nopeuksia ja kontaktin keveyttä ja vahvuutta. (Jos harjoitus on ennalta tunetmaton, kannattaa edetä hyvin rauhallisesti.)

Kuunnelmataidenäyttely/kuunnelmagalleria

Ryhmä jaetaan puoliksi. Puolet pareista järjestävät saliin kuunnelmataidenäyttelyn, jossa kohtaukseen sopivat patsaat puhuvat. Luupataan dialogeja ja runoja. Puolet pareista tulee sisään pari kerrallaan. Toinen kuljettaa ja toinen on sokkona vietävänä, voi vaihtaa puolivälissä toisin päin. Kuljettaja päättää kuinka kauan kuunnellaan kutakin dialogia.

Puhujien kannattaa tutkia ilmaisunsa mahdollisuuksia.

(3)

Sanaton esitys ryhmissä

Yhdistetään pareja isommiksi ryhmiksi. Ryhmän tekee aiempien juttujen (kuva, tajunnanvirtakirjoitus, runo, henkilö, kokemus näyttelystä) pohjalta synteesiesityksen musiikkiin, joka soi taustalla. Ensimmäinen kuuntelu ja suunnittelu, mahdolliset treenit, katsotaan esitykset läpi.

Purku

Käydään läpi koettua tai opittua. Miltä tuntui? Mitä näkyi? Oliko joku tehtävä, joka aiheutti tuntemuksia, aistimuksia? Mikä tuntui helpolta, mikä vaikealta?

HUOM! Osioita voi jättää pois tai siirrellä vapaasti ryhmän huomioiden. Kestoa voi samoin vaihdella suurestikin.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Teatterillinen kuva ei viittaa esteettiseen elämykseen, vaan sen lähtökohta on, että katsoja, joka tulee katsomaan kuvaa, on itse kuva.. Tällöin on huomattava, että kuva on

Tutkimuksen tarkoituksena on luoda kestävän ruokaketjun malli. Kestävän ruokaketjun malli luodaan aiempien tutkimusten sekä empiiristen aineistojen pohjalta

Lopulta vahvin linkki on Amada Tomohikon maalaaman Komtuurin surman ja päähenkilölle paljastuneen toisen todellisuuden välillä. Murakamille tuttuun tapaan kaiken taustalla

Vallankin ensimmäinen sinfonia, ”Sota”, oli mielenkiintoinen kokemus, mutta ei niin- kään sen takia, että siinä oli kuultavissa sodan melskeitä, vaan siksi,

Totesin alussa, etten valinnut ryhmän osallistujia diagnostisin kriteerein, ja tämä oli tietoinen päätös asettaa osallistujien oma kokemus sairastamisestaan ja

Oelschlaeger (1999) havaitsi yhden afaatti- sen puhujan ja hänen puolisonsa keskuste- luissa, että puoliso osallistui sanan hakemi- seen tilanteissa, joissa afaattinen henkilö kat-

Se, että tautien taustalla on sekä perintö- että ym- päristötekijöitä, tekee mielenter- veyshäiriöiden ymmärtämisestä entistä monimutkaisempaa.. Tiettyjen aivoalueiden

Ajatuksen taustalla olisi siis kokemus ruumiin ja tietoisen minuuden dualismista ja se, että ”sielua” tai vastaavaa on hyvin vaikea kuvitella ilman ruumiin sille