328
AIKUISKASVATUS 4/98V
apaan kansansivistystyön historia Suomessa aikaa vuodesta 1874. Silloin aloitti toi- mintansa Kansanvalistusseura.Seuran ensimmäiseksi sihteerik- si ja toiminnanjohtajaksi valittiin Jaakko Päivärinta. Hän oli kou- lutukseltaan teologi ja yksi kes- keisistä seuran perustamiseen johtaneen kehityksen arkkiteh- deistä. Seuraavina vuosina hän tuli vaikuttamaan Kansanvalis- tusseurassa tekemänsä työn lisäk- si ja sen välityksellä aktiivisesti myös kansanopistoaatteen sisäl- löstä ja käytännön toiminta- periaatteista maassa virinneeseen keskusteluun.
H
uolimatta näkyvästä toi- minnastaan suomalaisen kansansivistystyön käynnis- tymisvaiheissa, on Jaakko Päivä- rinta jäänyt suurelle yleisölle ja isolle osalle alan asiantuntijoi- takin varsin tuntemattomaksi henkilöksi. Keski-Suomen Opis- ton palveluksessa elämäntyönsä tehnyt rehtori, evp. Eero Rauta- virta on nyt tehnyt lopun tästä tuntemattomuudesta ja tuonut Päivärinnan sivistystyön histori- asta kiinnostuneiden ulottuville- Hänen vuoden 1997 lopulla il- mestynyt teoksensa “Jaakko Päi- värinta - kansanvalistajapappi”valaisee mielenkiintoisella taval- la tutkimuskohteensa toimintaa
sekä kansansivistäjänä että pap- pina.
Päivärinnan sivistyskäsitys
Keskeinen syy Päivärinnan tun- temattomaksi jäämiseen on to- dennäköisesti hänen edustaman- sa sivistyskäsityksen joutuminen tappiolle kilpailussa Tanskasta muihin Pohjoismaihin levinneen
“grundtvigilaisen” näkemyksen kanssa. Päivärinnan toiminta on siten vähemmistöön jääneen osa- puolen historiaa ja mielenkiin- to!” muun muassa juuri tästä läh- tökohdasta.
P
äivärinnan fennomanisesta liikkeestä - ennen muuta Snellmanista ja Yrjö-Koskiselta - omaksumasta kansallisesta herä- tyksestä ja siihen liittyvästä kan- sansivistysidealismista kertoo jo hänen tekemänsä sukunimen muutos. Päivärinta - päivän puo- leinen, aurinkoinen pelto tai vai- nio - kuten Eero Rautavirta ni- men sisällön selittää - oli vapaa suomennos ruotsinkielisestä ni- mestä Swan. Suomennos on ag- raariyhteiskunnan ajatusmaail- malle ominainen luonnon kas- vun ja henkisen kasvun, aineelli- sen ja henkisen hyvän, toisiinsa yhdistävä allegoria.V
aikka Päivärinta oli suoma- laisuusmies ja kansanva- listaja henkeen ja vereen, ennen muuta hän oli sielultaan pappi.Kristillinen elämänkäsitys muo- vasi voimakkaasti hänen näke- myksiään kansanvalistustyön
aatteellisesta ja henkisestä sisäl- löstä sekä tehtävistä. Päivärin- nan käsityksen mukaan kansan- sivistystyön tuli kulkea kirkon suorassa ohjauksessa. Sen tuli olla tavallaan osa kirkon toimin- taa. Uskonnon opetuksella tuli sen mukaisesti olla kaikessa si- vistystyössä keskeinen asema- Rautavirran mukaan Päivärin- nan edustama kirkolliskristillisen sivistystyön näkemys sai voimak- kaitakaita virikkeitä Ruotsissa vaikuttaneesta ja suomalaiseen herännäisyyteen yhtymäkohtia omanneesta chartaulaisesta he- rätyksestä. Liikkeen vaikutuspii- riin joutumisen keskeinen syy vuorostaan oli avioliitto.
Vähemmistöläinen
Päivärinnan kristillisestä sivistys- käsitystä myöskin johtui eriseu- raisuus kansansivistystyön val- tavirraksi nousemassa olleen grundtvigilaisuuden kanssa.
Grundtvigilainen näkemys lähti siitä, että uskontoa ei tulisi opet- taa opistoissa lainkaan, eikä val- lankaan kirkon tulisi olla ohjaa- vassa asemassa kansansivistys- työn käytännön toteuttamisessa.
Sen mukaisesti kristinusko oli mukana sivistystyössä siten, kuin se on ihmisten arkisessa elämäs- sä yleensäkin. Kristinusko muo- dostaa arvopohjan, jonka ihmi- set omaksuvat kulttuurisesta taustastaan ilman, että sitä tuli heille opettaa.
Kiistaa Päivärinnan ja grundt- vigilaisen käsityskannan välillä
HÄVINNEEN ÄÄNI -
Jaakko Päivärinta kansanvalistajana
Eero Rautavirta (1997) Eero Rautavirta (1997)Eero Rautavirta (1997) Eero Rautavirta (1997)Eero Rautavirta (1997) Jaakko Päivärinta - Jaakko Päivärinta -Jaakko Päivärinta - Jaakko Päivärinta -Jaakko Päivärinta - kan-sanvalisttajapappi.
kan-sanvalisttajapappi.kan-sanvalisttajapappi.
kan-sanvalisttajapappi.kan-sanvalisttajapappi.
Suomen Kansanopisto- Suomen Kansanopisto-Suomen Kansanopisto- Suomen Kansanopisto-Suomen Kansanopisto- yhdistys.
yhdistys.yhdistys.
yhdistys.yhdistys.
UUTTA KIRJALLISUUTTA
AIKUISKASVATUS 4/98
329
käytiin aluksi nimenomaan Kan- sanvalistusseurassa, joka oli ot- tanut tehtäväkseen myös kan- sanopistotoiminnan käynnis- tämisen. Kansanvalistusseuran piirissä laadittiin tässä tarkoituk- sessa muun muassa kansanopis- tojen malliohjesääntö, jonka val- mistelu luonnollisesti edellytti laajempien “sivistyspoliittisten”
näkemysten määrittelyä. Päivä- rinnan keskeisenä opponenttina näissä keskusteluissa oli suoma- laisen kansansivistystyön histori- an merkkimies Niilo Liakka, pit- käaikainen kansanopiston johta- ja, joka myöhemmin toimi muun muassa opetusministerinä.
Päivärinnan jäämistä vähem- mistöasemaan kuvaa hyvin se tosiasia, että hänen käsityksensä mukaisia, tai sitä lähelle tulevia, kristillisiä herätysliikeopistoja perustettiin ennen Suomen itse- näistymistä ainoastaan kaksi, kun maakuntaopistoiksi kutsut- tujen grundtvigilaisten opistojen määrä oli samanaikaisesti ko- honnut jo neljäänkymmeneen.
Myös vuosisadan vaihteessa käynnistynyt työväenopistotoi- minta vahvisti osaltaan samaa Päivärinnalle vierasta profaanin sivistyskäsityksen valta-asemaa.
Valistajapappina
K
ansanvalistusseuran sihtee- rin tehtävät jäivät Päivärin- nan osalta lyhytaikaisiksi. Sih- teerin vastuulla olleen järjestön talouden hoitaminen ei ottanut sujuakseen. Epäselvyydet tilin- pidossa saivat hänet luopumaan tehtävästä ja lähtemään seura- kunnalliseen työhön, joka tosin vielä katkesi hetkeksi myös opetustehtävien hoitamisen vuoksi. Papin ura kulki Keski- Suomen ja Etelä-Savon kauttaKanta-Hämeeseen Lammille, missä elämä päättyi kirkko- herrana 1902. Väliin mahtui myös lyhyt jakso säätyvaltiopäi- villä.
Uusi ura ei kuitenkaan merkin- nyt Päivärinnan luopumista kan- sansivistäjän roolista. Myös seu- rakuntatyön ohessa hän edelleen osallistui aktiivisesti kansan- sivistyspyrintöihin. Hän oli mu- kana maamiesseuratoiminnassa, kansanopistoa puuhaavana
“matkasaarnaajana”, lehtimie- henä ja vieläpä työväenyhdistys- toiminnassakin. Työväenasiaa hän tarkasteli suomalaisen työ- väenliikkeen varhaisimman vai- heen wrightiläisyyden patriark- kaalisessa hengessä.
Uusi näkökulma
E
ero Rautavirran “eläke- vuosien harrastus” ansait- see tunnustuksen. Teos on kir- joitettu historioitsijan otteella.Lähdelähtöinen lähestymistapa kulkee läpi teoksen, eikä kirjoit- tajan myötäelävä suhtautuminen tutkittavaansa missään vaiheessa muutu liian läheiseksi. Teos on myös kirjoitettu sujuvasti, hyväl- lä suomen kielellä. Joissakin koh- den lähteiden sitaatit tosin teke- vät tekstistä lukijalta tarkkuutta vaativan.
Puhtaasti kansansivistyshistorian näkökulmasta katsoen teos sisäl- tää jossain määrin myös vähem- män kiintoisia aineksia. Tällai- sia kohtia on esimerkiksi alku- puolella Päivärinnan henkilöhis- toriaa valaisevissa taustaluvuissa ja loppupuolella Lammin kirk- koherrana läpikäydyn pappilan rakentamisprosessin kuvaukses- sa. Mutta koska teos on myös
Jaakko Päivärinnan elämäkerta, ovat nämäkin keskeisen teeman kannalta sivupoluilta tuntuvat jaksot pääosin perusteltuja.
R
autavirran työn erityisenä ansiona pidän sitä, että se valottaa Suomen kansansivistys- historian alkuvaihetta yhden henkilön toiminnan kannalta.Tällainen lähestymistapa on alan laitos- ja instuutiohistoriapai- notteisessa kirjallisuudessa varsin harvinainen. Rautavirta ei näe tutkimuskohdettaan vain yleisten virtausten tai aatteiden näkökul- masta, vaan yhden henkilön ko- kemuksista käsin. Tällä tavoin sivistystyön tulevaisuus näyttää Päivärinnan ajasta katsottuna avoimemmalta, kuin suuriin ko- konaistarkasteluihin keskitty- vässä kirjallisuudessa, jonka tu- lokset joskus ovat kovin ennalta nähdyn tuntuisia. Tässä mieles- sä Rautavirta on ajan hengessä kirjoittanut mikrohistoriaa ja tuonut esiin totunnaista historia- kuvaa rikastavaa uutta tietoa.