• Ei tuloksia

Tekniikan Historian Seuran uusi puheenjohtaja esittäytyy näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tekniikan Historian Seuran uusi puheenjohtaja esittäytyy näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

6

Tekniikan Waiheita 3/16

TEKNIIKAN HISTORIAN SEURAN UUSI PUHEENJOHTAJA ESITTÄYTYY

Kiinnostukseni teknologian historiaan lie- nee saanut alkunsa suunnilleen samoihin aikoihin kuin kiinnostukseni ranskalaiseen historiankirjoitukseen. Tämä tapahtui vuo- den 1990 tienoilla. Suunnittelin graduani ja aloin pikkuhiljaa perehtyä niihin tapoi- hin, joilla Annales -koulukunnan varhainen edustaja Marc Bloch (1887–1944) selitti, miten erilaiset maatalouden teknologiat olivat vaikuttaneet keskiajan eurooppalais- ten yhteiskuntien erilaistumiseen. Blochille teknologia ja tekniikka olivat muun kult- tuurin luontevia osa-alueita. Teknologia oli hänelle ikkuna kulttuuriin, jonka kehitys saattoi kääntyä yllättävään ja arvaamatto- maan suuntaan. Blochin tapa ymmärtää teknologisen menneisyyden pitkiä kestoja ja monitasoista dynamiikkaa juurtui syvälle graduntekijän mieleen.

Gradunteossa tuli puurrettua jokunen vuosi nykyisten tiukkojen aikataulusuo- situsten vastaisesti. Siinä tutkimustaito- ja opetellessa ilmaantui opiskelijan syliin, työhuoneeseen, työpöydälle ja opiskeluissa avustamaan pari nopealiikkeistä nahkakan- tista opinnäytettä. Poika syntyi 1991 ja ty- tär 1992. Yleisen historian gradu ”Kahden tieteen välissä. Yhteiskunta-analyysi Marc Blochin maaseutuhistoriallisissa teoksissa”

pääsi lopulta kansiin maaliskuussa 1996.

Huhtikuussa sain kirjoittaakseni Turun työ- väen pursiseuran historiikin, ja sillä tilaus- työllä kustansin junioreille polkupyörät, ku- rahaalarit ja kumisaappaat.

Tilaushistorian jälkeen yritin sadan työ- paikkahakemuksen voimalla saada maiste-

rintöitä, mutta sain ainoastaan tutkimusra- hoitusta. Edessä oli siten muutama lisävuosi ranskalaisen yhteiskuntahistorioitsijan seu- rassa. Lisensiaattityölleni sain kenkätehtaili- ja Eemil Aaltosen tieteentekijöille jättämästä perinnöstä rahoitusta vuosille 1997–2000.

Kyseessä oli tähänastisen tutkijanurani pi- sin yhtenäisesti rahoitettu tutkimusjakso.

Vuonna 2000 työ valmistui. Kenkätehtai- lijan rahoituksella tehtiin paitsi opinnäyte, myös Turun Paattisten kaupunginosassa sijaitsevan omakotitalon remonttia. Apura- halla saatiin esimerkiksi pumpattua tämän teknisen käyttöikänsä päähän tulleen raken- nuksen kellarista pois sinne tulvinut jokive- si. Sillä kustannettiin toki myös tekniikan ihmeisiin perehtyvän nuorison käyttöön useita legorakennussarjoja sekä vuosimallia 1986 olevan VW Golfin bensoja, huoltoja ja lommojen oikomista.

Vuonna 2000 siirryin Turun yliopiston historian laitoksen Satakunta -hankkeeseen suunnittelemaan historiantutkimuksen op- piainetta. Hain suunnittelemani oppiaineen määräaikaista lehtoraattia ja sain sen. Tek- nologisen käyttöikänsä loppuun tullut puu- talo meni myyntiin ja, ihme kyllä, myös kau- paksi. Edessä oli muutto Poriin.

Satakunta -hankkeessa suunniteltiin Po- riin perustettavaan uuteen laitokseen neljä pääainetta: Maisemantutkimus, digitaalinen kulttuuri, kulttuurien tutkimus ja histori- antutkimus. Kun hankkeen rahoitukses- ta vuonna 2001 kuitenkin yllättäen hävisi miljoona silloista rahayksikköä, yhdistettiin historiantutkimuksen ja kulttuurien tutki-

E

lämäni tEkniikkana ja taloutEna

Anna Sivula

(2)

Tekniikan Waiheita 3/16

7 muksen oppiaineet kulttuuriperinnön tut- kimuksen oppiaineeksi. Lehtoraattia hoi- dellessani kirjoitin iltaisin Marc Blochin metodologista perintöä käsittelevää väitös- kirjaa. Määräaikaiset virkasuhteet ketjuun- tuivat yksi toisensa perään. Konetekniikan diplomi-insinööripuolisoni tarkkaili työtah- tiani ja lahjoitti minulle joltain teekkariaikai- selta ekskursiolta mukaan tarttuneen kyltin, jossa on kolmio ja teksti: ”Varo. Automaat- tisesti toimiva kone”.

Väitöskirja valmistui vuonna 2006.

Kymmenen vuotta myöhemmin tuo kyltti koristaa kulttuuriperinnön määräaikaisen professorin työhuonetta Porin Puuvillateh- taan toisessa kerroksessa. Työhuoneen ik- kunasta näkyy yksi teknologisen kulttuurin symboleista, tehtaan korkea, punatiilinen savupiippu.

2000-luvun alkuvuosina tutustuin Kim- mo Antilaan ja olin mukana hänen luotsaa- missaan verkko-opetushankkeissa. Tekno- logian historian tutkijoiden ammattitaito ja syvällinen kulttuurihistorian ymmärrys teki minuun alusta lähtien vaikutuksen. Kiin- nostuin erityisesti niistä prosesseista, joissa teollisuuden jäänteistä muodostuu kulttuu- riperintöä, joka toimii menneen ja tulevan kulttuurin välisenä siltana. Sain välillä jopa rahoitusta näiden prosessien tutkimiseen.

Yllätyin tajutessani, miten ohuesta histori- allisesta kerrostumasta tässä ilmiössä oli ky- symys. Tehtaista on tullut kulttuuriperintöä muutamassa vuosikymmenessä. Olen edel- leenkin samalla tiellä, ihmettelemässä, miten nopeasti ja kekseliäästi ihmiset osaavat val- jastaa yhteiskunnan ja kulttuurin murrok- sissa vapautuvat voimat ja resurssit uusiin tehtäviin.

Tällä hetkellä teknologisten muutosten etenemiseen kytkeytyviä kulttuuriperintö- prosesseja etenee paitsi tehtaiden, tuotanto- laitosten ja teknomaisemien alueella, myös digitaalisissa ilmiöissä. Digitaalisessa ja ra- kennetussa ympäristössä elää monia erilai- sia, alkuperäisen tehtävänsä menettäneitä

tekniikan ja teknologian jäänteitä. Teknii- kan, teknologian ja teknologisen kulttuurin historiaa on tutkittava, jotta ymmärtäisim- me näitä jäänteitä. On tunnettava historia osatakseen valita menneisyyden jäänteiden joukosta ne, jotka kannattaa säilyttää tule- vaisuuden identiteettien rakentamista var- ten. Jonain päivänä ihmiset sijoittavat tä- nään säilytettyjen jäänteiden avulla itsensä menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuu- den väliselle jatkumolle.

Kun Kimmo Antila pyysi minua ryh- tymään seuran puheenjohtajaksi, sanoin suostuvani, jos seura kokee jollain tavoin hyötyvänsä minusta. Nauroin ja sanoin, että ainakin osaan vilpittömästi arvostaa kaik- kia teknologian, tekniikan ja teknologisen kulttuurin tutkijoita, jotka osaavat kirjoittaa niitä historioita, joista teollisen kulttuuripe- rinnön arvo ja merkitykset on rakennettu.

Kirjoittaja on filosofian tohtori, yleisen historian dosentti ja kulttuuriperinnön ma. professori. Hän toimii Porin yliopistokeskukseen sijoitetun Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutki- muksen koulutusohjelman johtajana.

Anna Sivula Tuisku-kissansa kanssa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Seuran verkkosivujen ja jäsenpalveluiden uudista- minen sekä Tekniikan Waiheita -lehden ja sen arkiston siirtäminen digitaaliselle julkai- sualustalle.. Tekniikan Historian Seura

Tekniikan Historian Seuran jäsenistö päätti valmistelun ja keskustelun jälkeen vuonna 2016, että Tekniikan Waiheiden ar- kisto tullaan julkaisemaan vapaasti kaikkien saataville,

Tekniikan Historian Seura THS ry – Teknikhistoriska Samfundet THS rf:n vuosikokous pidetään tiistaina 25.4.2017 kello 17.00 alkaen Tampe-. reella Museokeskus Vapriikissa

Halli- tuksen jättää tämän vuoden jälkeen Vilho Korkeamäki, joka on toiminut pitkään seu- ran varainhoitajana ja jota yhdistys kiittää ansiokkaasta työstä seuran

Tässä Tekniikan Waiheiden numerossa pitkien tekstien kirjoittajina esiintyy kolme nimeä, jotka ovat levittäneet tekniikan his- torian tuntemusta: Vertaisarvioidun artik-

Tekniikan historian mediat: Tekniikan Historian Seuran syysseminaari 2013 (Sampsa Kaataja)..

Omassa esityksessään Divall korosti, kuinka tekniikankaan historia ei ole irrallaan tämän päivän maailmasta, vaan tekniikan historia, nykyisyys ja tulevaisuus ovat kaik-

Kokouk- sen jälkeen kuultiin Iina Kohosen esitelmä, joka perustui hänen syksyllä 2012 Aalto-yliopistossa tarkastettuun väitöskirjaansa Gagarinin hymy.. Avaruus ja