• Ei tuloksia

Rakkaudesta ranskalaiseen maalaustaiteeseen näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Rakkaudesta ranskalaiseen maalaustaiteeseen näkymä"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

72

T&E 1/05 • TIETEELLINEN ELÄMÄ

Matti Klinge on ollut elävästi kiinnostunut maalaustaiteesta oikeastaan aina. Piirustuspaperit, siveltimet ja värit kuuluivat hänen matkavarusteisiinsa jo 1950-luvulla, kun hän nuorukaisena matkusteli Euroopassa. Ne, jotka hänet paremmin tuntevat, eivät oikeastaan hämmästelleet, kun hän debytoi viime syksynä 67-vuotiaana Hagelstamin galleriassa Helsingissä.

Kuten historioitsijana ja intellektuellina myös maalarina Klinge on suuntautunut ranskalaisuu- teen. Ranskalaisen modernin maalaustaiteen kulta-aika 1800-luvun loppu ja 1900-luvun alku- vuodet innoittavat häntä. Erityisesti Pierre Bonnardin hienostunut jälki-impressionismi on Klingelle läheistä. Bonnard vältti edeltäjiensä ankaria väriteorioita, niiden sijasta hän herkistyi havainnoimaan valon paikallista sekoittumista ja vaihtelua. Ranskalaisen maalauksille onkin ominaista värin or- gaaninen, huntumaisesti kaiken yhteen liittävä vaikutelma. Myös Paul Cézanne on ainakin aiheen puolesta jättänyt merkkinsä Klingen taiteeseen. Cézannen maalauksista tunnettu Mont Sainte- Victoire on kuvattu muutamissa Klingen maisemamaalauksissa.

Taidemaalarina Klinge on melkein itseoppinut, ja toki se antaa mausteen hänen töilleen.

Ranskalaisen suuntauksen merkittävä suomalainen edustaja, Aarre Heinonen, oli yksi Klingen oppaista maalaustaiteessa. Historian professorin muotokuvan yliopistoon maalannut taiteilija Marjukka Paunila on ehkä käytännöllisemminkin ohjannut Klingen työskentelyä. Tärkeimpinä opettajinaan hän kuitenkin itse pitää suuria eurooppalaisia mestareita, joiden töihin hän on sy- ventynyt eri museoissa.

Maalarina Klingeä kiinnostaa ensisijaisesti kulttuurimaisema; rakennukset ja arkkitehtuuri ovat oleellinen osa hänen töitään interiöörien ohella. “Villiäkin” maisemaa kuvatessaan hän usein valitsee kohteen tradition lähtökohdista ja muotoilee sitä tunnettujen koodien kautta. Klinge ei ole kiinnostunut innovaatioista tai paradigman horjuttamisesta. Ovatko hänen maalauksensa nykytaidetta, vai ovatko ne anakronismeja?

Tietoisuus esikuvista ja niiden kunnioittaminen eivät estä Klingeä maalaamasta vapautunees- ti ja persoonallisesti. Hän on ekspressiivinen ja suurpiirteinen maalari, joka nauttii ja iloitsee työskentelystään. Hän maalaa työnsä pääpiirteissään yhdellä kerralla; korjaukset ja lisäykset jäävät vähiin.

Koloristina Klinge on parhaimmillaan mehukas ja kerroksellinen. Maavärit ovat hänelle omi- naisimpia, mutta hänen palettinsa yltää myös vihreän ja violetin moniin sävyihin. Sydän, mieli- hyvä ja kauneuden tavoittelu ohjaavat Klingen taidetta pikemmin kuin älylliset päätelmät. Tällaiset tuntemukset eivät voi olla tarttumatta myös katsojaan.

Kimmo Sarje

R A K K A U D E S T A R A N S K A L A I S E E N M A A L A U S T A I T E E S E E N

Matti Klinge: Mont Sainte-Victoire, 2003, öljy, 48 x 62 cm.

Valokuva: Ismo Hölttö / Raud Publisning.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Jo 1950- mutta varsinkin 1960-luvulla alkoi Köyliön syntyneisyydessä näkyä se Suomen kaupungistumisen seurausilmiö, että koko maan synty- neisyysluvut olivat

Jo aiemmin voimakkaasti teollistuneiden alueiden ja erityisesti Uudenmaan teollinen ekspansio oli varsin hidasta 1970-luvulla.. Kun Länsi-Euroopassa oli yleisesti vallalla

Metsien ikärakenteen muutos on puulajivaltaisuuk- sien muutosten ohella suurimpia muutoksia metsis- sämme 1950-luvun alun jälkeen. 1950-luvulla suu- ri osa metsistä oli vielä

Voutilaisen lähtökohta kirjalleen on varsin kunnianhimoinen, sillä hän käsittelee teoksessaan sekä nälänhätien historiaa, nykyisyyttä että niiden ilmenemismuotoja

Ziegertin mukaan (2000) taloustieteen opinnoissa ajattelevat saivat parempia arvosanoja kuin tuntevat, ja intuitiiviset suoriutuivat paremmin taloustieteen kokeesta

Huolimatta siitä, että ensimmäiset moder- nin liikkeenjohdon konsultoinnin vaikutteet tu- livat Suomeen hyvissä ajoin jo 1950-luvulla liik- keenjohdon konsultoinnin kehitys ei

Voutilaisen lähtökohta kirjalleen on varsin kunnianhimoinen, sillä hän käsittelee teoksessaan sekä nälänhätien historiaa, nykyisyyttä että niiden ilmenemismuotoja

Metsätalouden lähtökohtia ja tavoitteita toisen maailmansodan jälkeen tutkittaessa OEEC:n ra- porttien ja tutkimuskirjallisuuden kautta näyttäytyy lähtökohtaisesti