• Ei tuloksia

Miten sivistyksestä puhutaan näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Miten sivistyksestä puhutaan näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

164

Miten sivistyksestä puhutaan

Sivistys on niin suuri asia, että siitä ei tarvitse huutaa.

Sivistys on sanoissa, teoissa ja vaikutuksissa, joita tekomme jättävät.

EERO OJANEN

SIVISTYS ON KORKEA tavoite ja ylevä tosiasia. Meil- lä ei ole mitään syytä tinkiä sivistyksen arvosta ja si- sällöstä. Mutta tästä ei seuraa mitään tiettyä tyylin ja ilmaisukeinon suhteen.

Sovellan sivistyksen retoriikkaan eli tapaan, jolla siitä puhutaan, väljästi klassista eetos, paatos ja logos -kolmijakoa. ’Eetos’ on tekstin, tai puheen, tarkoitus, se mihin pyritään ja miksi teksti on olemassa. ’Paatos’

on se tapa, eli tyyli, jolla teksti toteuttaa tarkoitustaan, ja ’logos’ tekstin asiasisältö.

’Sivistys’ puolestaan kuuluu ryhmään, jota nimitän koviksi tosiasioiksi. Se on asiallisesti hyvin pitkälle sa- maa kuin ihmisyys eli inhimillisyys, ja ’inhimillisyys’

on käsitteenä samantyyppinen kuin ’sivistys’. Kumpi- kin käsite ylittää totutun arvojen ja faktojen kahtiajaon, koska ne itse aina ja välttämättä ovat molempia, yhtä aikaa. Kovien tosiasioiden ydintä ovat sellaiset perus- ulottuvuudet kuin hyvyys, totuus ja kauneus. Sivis- tyksestä ei oikein puhua ilman, että taustalla on tuon mainitun kolminaisuuden luonne kovana tosiasiana.

Sivistys ei ole asia, jota määrittelemme ulkopuo- lelta ja ahdamme lokeroon, vaan sivistys on se, mitä me olemme ja elämme.

Ja koska ihmisellä on sellainen asia kuin sivis- tys, hänellä on käytössään sellainen työväline kuin

määrittely. Sivistykseen kuuluu se, että osaa arvioida määrittelemisen tapaisten työkalujen käyttökelpoi- suutta ja tarpeellisuutta.

Sivistys on siten yhtä aikaa arvo ja tosiseikka, fak- ta. Jos se olisi vain arvo, se olisi kaunis juhlapuheiden ihanne, jota tavoitellaan mutta joka ei oikein toteudu.

Jos se olisi vain tosiseikka, se olisi yksi asia muiden jou- kossa, tai sitten se lavenisi liikaakin niin, että kaikki olisi sivistystä. Niinhän se on inhimillisyydessäkin: yhtäältä kaikki on inhimillistä, toisaalta inhimillisyys on jotain erityistä, jota pitää edistää, vaatia ja kannattaa.

SIVISTYS ON VAATIMUS JA TAVOITE

Mitä se on, kun jokin on yhtä aikaa arvo ja tosiseik- ka? Se on jotain kolmatta. Sivistys on arvon ja tosi- seikan lisäksi vaatimus ja tavoite. Sivistyksen pitää olla, ja sivistykseen me pyrimme. Se on myös on koko ajan totta, toteutunutta ja olemassa olevaa.

Sivistys on siten suuntautumista – näköala ja vaa- timus. Mutta samalla se on näkökulma, josta tarkas- telemme olemassa olevaa. Se on tapa, jolla olemme olemassa.

Sivistyksen luonne määrittelee tapaa, jolla siitä puhumme. Eetoksen, paatoksen ja logoksen tulee

(2)

PUHEENVUOROJA

165 AIKUISKASVATUS 2/2018

olla tasapainossa keskenään, ja kenties sivistyksessä tasapaino on helppokin löytää. Ne ovat ilman muuta lähellä toisiaan.

Sivistyksen logos, asiasisältö, sisältää tavoitteen ja pyrkimyksen. Ei ole sivistystä joka vain on, mitattavis- sa, punnittavissa ja arvioitavissa, vaan sivistys on se, joka arvioi ja jonka pitää arvioida. Sivistyksen logos sisältää tavoitteen: meidän on puhuttava sivistyksestä, edistet- tävä sitä, sitouduttava siihen, elettävä sitä todeksi.

Mutta sittenkin eetos, paatos ja logos ovat myös erillisiä. Sivistyksen paatos voi olla vaikka minkälaista, ja sen pitääkin olla.

SIVISTYKSEEN KUULUU ARMO

Sivistyksen luonne ylevänä tosiseikkana ja korkeana arvona ei tarkoita sitä, että siitä pitäisi puhua ja sitä pi- täisi edistää vain jossain korkeassa tyylilajissa, korke- alla paatoksella. Päinvastoin sivistykseenkin sopii se, että voidaan myös puhua tekstiä vastaan. Jos puhum-

me todella suuresta asiasta ja meillä on paljon sanot- tavaa, voimme sanoa sen pienesti ja vaatimattomasti.

Jos on todella varma asiastaan ja sanoistaan, niitä ei tarvitse korostaa ja alleviivata. Päinvastoin, suuren ja tärkeän asian voi sanoa pienellä, vaatimattomasti, ohimennen livauttaen.

Sivistys on inhimillisyyttä, ja inhimillisyyteen kuuluvat tunnetusti vajavaisuus ja epätäydellisyys.

Silloin siihen kuuluu armo, armollisuus itseäkin kohtaan. Voimme puhua sivistyksestä vaikka millä tavoin ja toimia sen hyväksi vaikka millä tavoin, se on niin suuri asia että siihen mahtuu monenlaista. Si- vistys on ennen muuta pieniä sanoja ja pieniä tekoja, mutta toisinaan ja tarvittaessa suuriakin. Sivistyksen kanssa ei tarvitse olla liian mahtipontinen.

Sivistys on sanoissa, joita nyt käytämme mutta myös vaikutuksissa, joita jätämme. Niitä ei aina voi tarkoin tietää ja arvioida. Juuri siksi on syytä uskoa sivistykseen.

EERO OJANEN FT, filosofi, kirjailija

Sivistys on sitä,

mitä olemme ja elämme.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Kultarannan puutarha on sekä kansallinen esi- kuva että symboli, jossa näkyy 1910-luvun alun puutarhataiteen päävirtaus.. Se

Virantäyttöselosteesta jäi vaatimus suomen kielen taidosta kuitenkin pois, ja niin kielitaidolla ei voinut olla merkitystä nimityksessä.. Näin asia

Mielestäm- me jotain hyvin keskeistä sivistyksestä tavoittaa myös arkkipiispa John Vikström etsiytyessään rakkautta kuvaavan tutun Korintolaiskirjeen ää- relle (Aikuiskasvatus

Hallinnon kehittämiskeskus tuottaa Venäjän hallinnon oppikirjan, jonka pohjalta tentitään Venäjän hallinnon tentti. George Shurupovin "selviytymiskirja" johdattaa

 Graffitin  erottaa  muista  medioista  se,  että  tekijä  voi  ilmaista  mielipiteensä   vapaasti  ja  ilman  sosiaalisia  ja  tuotannollisia

tanto kuitenkin nousi sekä vuonna 2005 että mitä todennäköisimmin vuonna 2006.. eiA:n todennäköisimmäksi katsoman arvion mukaan tarjonnan käänne tapahtuu vasta vuonna 2037 (Wood

Näissä on kerrottu kirjoittajan koti seudun kehittymisestä ja sivistyksestä mutta puututtu myös epäkohtiin, niin että lukijat ovat voineet vertailla paikkakuntia

Lisäksi tekijä esittää katsauk- sen aiempaan tutkimukseen: sekä suomen ja venäjän kielen ajanilmaisujen tutkimi- seen yleensä (luku 2.8) että ajan ilmaisujen