• Ei tuloksia

Aina he ovat mukana olleet - dialogeja kuolleen vanhemman kanssa omaelämäkerrallisessa tilassa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Aina he ovat mukana olleet - dialogeja kuolleen vanhemman kanssa omaelämäkerrallisessa tilassa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

Helsingin yliopisto - Helsingfors universitet - University of Helsinki

ID 2000-759 Tiedekunta-Fakultet-Faculty

Valtiotieteellinen tiedekunta

Laitos-Institution-Department

Yhteiskuntapolitiikan laitos

Tekijä-Författare-Author

Miettinen, Sonja Aune Maria

Työn nimi-Arbetets titel-Title

Aina he ovat mukana olleet - dialogeja kuolleen vanhemman kanssa omaelämäkerrallisessa tilassa

Oppiaine-Läroämne-Subject

Sosiaalipolitiikka

Työn laji-Arbetets art-Level

Pro gradu

Aika-Datum-Month and year

2000-11-14

Sivumäärä-Sidantal-Number of pages

103

Tiivistelmä-Referat-Abstract

Tutkimuksen kohteena on omaelämäkerrallisen kerronnan relationaalisuuden aspekti naisten omaelämäkerroissa. Tarkoituksena on osallistua keskusteluun omaelämäkertatutkimuksen kentällä, joka koskee omaelämäkerran autonomisuutta ja relationaalisuutta. Ensin feministisesti orientoituneet naistutkijat kyseenalaistivat miehisen omaelämäkertakirjoittamisen mallin, joka perustui yksilön autonomisuuteen ja individuaalisuuteen, ja jonka katsottiin sopivan huonosti naisten omaelämäkertoihin. Sittemmin jako relationaalisiin naistarinoihin ja autonomisiin miestarinoihin on kyseenalaistettu ja esitetty, että relationaalisuus saattaa olla omaelämäkerrallisen kerronnan kulmakivi niin miehillä kuin naisillakin. En lähde etsimään niinkään naistarinoiden erityisyyttä suhteessa miesten tarinoihin sinänsä vaan enemmänkin pyrin vain erittelemään tarkemmin niitä linkkejä, joissa toisten kuvaus ja kertomus itsestä yhdistyvät.

Tukimuksen aineistoksi on valittu kaksi julkaistua omaelämäkerrallista teosta: Pirkko Saision (1998) Pienin yhteinen jaettava ja Carolyn Steedmanin (1986) Landscape for A Good Woman. Molemmissa teoksissa suhteet toisiin asetetaan merkittäväksi omaelämäkerralliseksi teemaksi ja reflektion kohteeksi. Relationaalisuus konkretisoituu minulle näissä teksteissä vanhempien ja sukuhistorian teemoissa. Luen tekstejä kiinnittäen huomiota vanhempien ja sukuhistorian kuvaukseen ja siihen miten ne jäsentyvät osaksi tyttären omaelämäkertaa. Mitään spesifiä tutkimusmetodia ei ole. Tähtään teorian vuoropuheluun aineistoksi valittujen teosten kanssa. Tutkimuksen painopiste on teoreettisessa pohdinnassa. Kysymys on uusien näkökulmien ja kysymyksenasettelujen etsimisestä.

Tutkimuksen aineistossa relationaalisuus tihentyy vanhemman kuollessa, ja synnyttää tarpeen oman ja merkittävien toisten tarinan

tarkistamiselle. Vanhemman kuolema aiheuttaa särön tyttären minäkuvassa, ja luo paineita identiteetin uudelleenjäsentämiselle. Käytän käsitettä omaelämäkerrallinen tila tuomaan esille vanhemman kuoleman jälkeiseen aikaan kytkeytyvää muistelemisen ja kirjoittamisen prosessia.

Kysymys on samalla myös myöhäismodernista itserefleksiivisestä minän rakentamisen projektista, joka aktivoituu erityisesti elämän muutos- ja kriisikohdissa. Myöhäismodernit tendenssit tunkeutuvat mukaan myös vanhemmista ja suvusta kirjoittamiseen. Taustalla on repeytyminen irti lapsuuden paikoista, suvusta ja perheestä. Kun ihmiset yksilöllistyvät, sukupolvien väliset ketjut katkeavat.

Myöhäismodernissa vanhempien kuoleman jälkeinen omaelämäkerrallinen prosessi pitää sisällään ristiriitaisia aineksia. Toisaalta kirjoittaja kantaa mukanaan vanhempiaan, vaikka nämä olisivat jo kuolleet, sekä sukuhistorian tarinoita ja myyttejä. Perheen ja suvun perinnöt muovaavat hänen elämäänsä vielä aikuisuudessakin. Perhe ja suku tarjoavat rajat omaelämäkerralliselle tilalle, kehyksen, jonka sisällä omaa identiteettiä voidaan eritellä. Samalla kirjoittaja on tietoinen omasta yksilöllisyydestään ja yksinäisyydestäänkin. Kun paikka sukupolvien ketjussa ei ole ennalta määrätty, suhteista vanhempiin ja sukuun tulee reflektion, arvioinnin ja uudelleenmäärittelyn kohteita. Irrallisuus perheen ja suvun kaltaisista yhteisöistä luo tarvetta kirjoittaa niistä, ja tuo kirjoittaminen ilmentää omaelämäkerrallisessa tilassa tapahtuvaa kiinnittymistä niihin.

Vanhempia muistelevien, toisen vanhemman kuoleman jälkeen kirjoittettujen omaelämäkerrallisten tekstien ilmestyminen markkinoille antaa aihetta pohtia, onko kysymyksessä jonkinlainen buumi. Ehkäpä relationaalisuus, itsen esittäminen suhteessa toisiin, on myöhäismoderniin kulttuuriin sisältyvä merkitysrakenne tai itsen esittämisen strategia, joka perustuu käsitykselle ihmisestä pohjimmiltaan reltionaalisena subjektina.

Keskeiset lähteet:

GIDDENS, ANTHONY 1991: Modernity and Self-identity. Self and Society in Late Modern Age.

MILLER, NANCY K. 1994: Representing Others: Gender and the Subjects of Autobiography sekä 1996: Bequest and Betrayal. Memoirs of A Parent's death.

HYVÄRINEN, MATTI, EEVA PELTONEN JA ANNI VILKKO (toim.) 1998: Liikkuvat erot - sukupuoli omaelämäkertatutkimuksessa.

VILKKO, ANNI 1997: Omaelämäkerta kohtaamispaikkana. Naisen elämän kerronta ja luenta.

Avainsanat-Nyckelord-Keywords vanhemmat - elämäkerrat - naiset naiset - identiteetti - elämäkertatutkimus Säilytyspaikka-Förvaringsställe-Where deposited

Muita tietoja-Övriga uppgifter-Additional information

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Guldbaek-Ahvolla on my¨os kokemuksia siit¨a, ett¨a suo- malaisnuoret ovat v¨alill¨a kovin ep¨avarmoja mielipi- teiden muodostamisessa: – Kun oppilaalta Suomessa kysyy, ”mit¨a

Yhtäällä korkeakulttuurinen ja herooinen itsen moraalis- esteettinen luominen sekä toisaalla kollektiivis-aistimellinen ruumiin esteettinen luominen ovat Featherstonen mukaan

Johtajuutta on tärkeä pohtia itsen johtamisen, työparityöskentelyn, tiimin johtamisen, työyhteisön johtamisen sekä organisaation tai ver- kostojen johtamisen

Lukiolaisten omaa kirjoittamista pohtivissa kirjoitelmissa onkin samankaltaisia piirteitä kuin elämäkerrallisissa teksteissä: reflektio ilme- nee oman näkökulman

Universaali kehonkuva ja sitä tukeva näennäisfy- siologinen kieli muodostavat mekaanisen näkemyksen siitä, miten läsnäoloa kuuluu harjoittaa. Tekstianalyysiin pohjautuen

Tällaiset rinnakkain rakentu- vat erilaisen toiseuttamisen muodot ovat myös osoitus siitä, että toiseuttamisessa on kyse sekä oman itsen että toisen määrittelystä, eivätkä

sekä itsen laitoksen että koko maamme suhteen, on, että täällä on ja tulee o- lemaan Suomen suurin ja pää- kansa- kouluscminari.. Tiina tuon

Näin on siis selvää, että ”yliopisto itse” on jotain muutakin kuin institutionaalisen ”itsen” (esimerkiksi laitoksen tai tiedekunnan)