• Ei tuloksia

Kuolema koronan aikaan

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuolema koronan aikaan"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

26.5.2020 Kuolema koronan aikaan — Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta

https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/hela/ajankohtaista/blogi 1/2

Kuolema koronan aikaan

Ilona Pajari

Tartuntataudit korostavat sitä, miten yhteisöllisessä maailmassa edelleen

elämme. Emme ole vain toistensa ohi yössä lipuvia laivoja, vaan verkosto, jossa leviävät niin tunteet kuin viruksetkin. Ihmisen kuolema ei ole koskaan ollut yksityisasia, eikä se tule sitä olemaan niin kauan kuin val o lastoi jokaisen poismenon ja voi rajoi aa liikkumistamme ihmisten suojelun perusteella.

Yhteiskunta antaa ja o aa, ja yhtäkkiä käsitämme hyvin selväs , e ä olemme sekä osasia suuressa koneistossa e ä tärkeitä ja suojelemisen arvoisia.

Kuolema ei lakkaa järky ämästä meitä kriisiaikoina. Turrumme ehkä uu siin siitä, montako on menehtynyt tähän mennessä, ja luemme kiinnostuneina lääkärin kertomaa siitä, miten koronaan kuollaan. Pelkäämme sil kuolemaa – omaamme ja toisten. Pitkäaikaissairaat ja heidän omaisensa ovat to uneet kuoleman

ajatukseen, mu a vakavan tartuntataudin uhatessa se tulee erityisen lähelle.

Pandemiankin aikana ihmiset kuolevat muistakin syistä, äkillises tai pitkään sairaste uaan, mu a usein jotkut kuolemat ovat näkyvämpiä kuin toiset. Esimerkiksi espanjantaudin aikaan monissa maissa muiste in lähinnä pää yneen sodan vainajia, mu a ei ”vain” tartuntatau in kuolleita. Ken es nyt koronan uhreista ja heidän omaisistaan tulee aikamme symboleita. Sil on hyvä muistaa, e ä muutakin surua on olemassa.

Kysyin Vaajakosken alueseurakunnan pastorilta Eeva-Kaisa Rossilta, miten hautajaiset on saatu sujumaan liikkumis- ja kokoontumisrajoitusten aikaan. Yli kymmentä henkeähän ei hautajaisissa saisi nyt olla. Miten toimia, jos omaiset eivät to ele? Rossin mukaan Facebookin Pastorit-ryhmässä on keskusteltu lanteista, joissa omaiset eivät noudata rajoituksia.

Tilanne on tällöin hankala, ja Rossi poh ikin, onko papin rooli ”olla poliisina hajo amassa saa oväkeä?”

11.05.2020

(2)

26.5.2020 Kuolema koronan aikaan — Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta

https://www.jyu.fi/hytk/fi/laitokset/hela/ajankohtaista/blogi 2/2

Suomalainen suremisen tapa ei edellytä paljoa fyysistä läheisyy ä, Rossi toteaa, ja saa oväki on todennäköises ”samoissa pöpöissä”, joten heidän läheisyytensä on luontevaa. Vainajan katsominen on kuitenkin nyt kielle y, ei siksi, e ä tau

hänestä tar uisi, vaan koska arkun äärellä ollaan usein liian lähekkäin. Ihmiset myös ”eri ävät surussaan” paljon, ja se on saanut Rossinkin mie mään hautajaisia uudella tavalla. Kirkon työntekijöillä ei ole varaa sairastua, sillä si en hautaustoimi ei enää toimi kunnolla.

Hautajaiset halutaan kuitenkin pitää korona-aikanakin. Vaikka koske amista tulee väl ää, puheet, musiikki ja tunnelma lohdu avat ihmisiä. Rossin mukaan hautajaisten striimauksia interne in on vähän, ja se on ollut omaisten osaamisen varassa. Muisto laisuus suuremmalle joukolle voidaan pitää myöhemmin, kun kokoontumiset ovat taas salli uja.

Suomessa ei ole joudu u ryhtymään, eikä todennäköises joudutakaan, Italian, Espanjan tai Yhdysvaltojen kaltaisiin

poikkeustoimiin. Jäähalleja ei tarvinne muu aa ruumishuoneiksi, joukkohautoja kaivaa. Koronaan kuoleminen on omaisille tarpeeksi traumaa sta muutenkin, koska kuolevan luona ei voi vierailla, vainajaa ei saa nähdä. Voimme mie ä, millaisen jäljen kuolemien poikkeuksellinen mi akaava jä ää ihmisiin alueilla, joilla tau riehuu pahiten. Rituaalien muu uminen ja puu uminen, tunteiden ris riitaisuus, mahdollinen ympäristön vihamielisyys, jos vainajan ede in tartu aneen muitakin ja ken es ylinnä se, e ä kukaan ei jaksa käsitellä aihe a enää enempää. Poikkeuksellinen, ongelmallinen kuolema on vaikea kokemus jae avaksi. Ken es syntyy järjestöjä nimenomaan tämän asian kokeneita au amaan.

Muu uuko kuolemasuhde, ja mihin suuntaan? Nykyiseen suuntaan on itse asiassa menty ainakin paikoin jo pitkään:

kuolema on eriste y ja hautajaiset pieniä. Halutaanko tämän jälkeen tehdä asiat toisin, yhdessä? Vai onko opi u tekemään yhdessä ne ssä, eikä fyysistä kohtaamista tarvita kuin kaikkein lähimpien kesken?

Pandemia on kesken, lanne elää (sic), jälkipyykkiä ei kannata vielä edes aloi aa. Tulevaisuuden historioitsijat voivat ken es nähdä kevään 2020 rajanvetona vanhan ja uuden välillä.

Kirjoi aja on sosiaalihistorian dosen historian ja etnologian laitoksella. Hän on tutkinut suomalaista kuoleman- ja hautauskul uuria, viimeisimpänä projek na uskonno omien hautajaisten historia.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tämän numeron myötä, lehden uusina päätoimittajina, haluamme sekä jatkaa että syventää Kulttuurintutkimuksen roolia ”tekeilläolevan” maailman kriittise- nä

Siksi esitämme pahoittelut koko toimituskunnan ja julkaisijan puolesta kaikille tämän kevään numeroon liittyvässä toiminnassa mukana olleille, niin viivytysten kuin

Samaan aikaan tutkimustyössä aineistojen saatavuus on ollut rajoittunutta, niin tutkimuskirjallisuuden, arkistojen kuin etenkin kenttätyön ja haastattelututkimusten

Tajusin, että olin vuosien ajan puntaroinut kaikkien viestieni sisältöä Jaanan näkökulmasta, siitä mitä hän niistä ajattelisi.. Mutta miten laittaa listalle postia

Nuku rauhassa Norma Jean valkoisen lakanan alla. On kuolema

tuplabluffaus (double bluff): S esittää väitteen, että p, saadakseen jonkun uskomaan, että ei-p tai että S uskoo, että ei-p, vaikka S ei usko, että ei-p (vaan uskoo, että

na 1964, mutta vain lyhyellä historiallisella huomautuksella varustetulla esipuheella, jossa hän ilmoitti käsittelevänsä kriittisen ja antropologisen ajattelun suhdetta tulevassa

Kaikki oireet ja merkit ovat kaikkialla samat, sillä myös sairaus on sama, kylän kuolema jolla ei ole ollut riittävää elinkykyä, eikä sellaista koskaan tosiasiassa annettu