• Ei tuloksia

Eettinen vastuunkanto korvaamaan viranomaisvalvontaa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Eettinen vastuunkanto korvaamaan viranomaisvalvontaa näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

74 t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 1 2

tä 1800-luvun sukupuolijärjestel- mä ja avioliittokäsitys olisivat yli- historiallisia ja muuttumattomia.

Westermarckin ”tieteelliseen ha- vainnointiin” perustuvan metodin kohdalla tämä on kuitenkin vai- keampi huomata kuin Snellmanin edustaman saksalaisen idealismin.

Antu Sorainen käsittelee artikke- lissaan käsitteen muutoksia rikosoi- keustieteellisessä keskustelussa. La- kitekstissä muutokset ovat olleet hi- taita ja esimerkiksi seksuaa lisuus tuli sanana käyttöön vasta 1950-lu- vulla. Siveellisyys pääsi kuitenkin vielä vuonna 1971 rikoslain uu- distuksessa otsikkoon asti. Yleises- ti uudistuksessa oli ajatuksena mo- raalikäsityksistä vapaa yksilönsuo- ja, jonka yhteydessä todettiin, ettei rikoslainsäädäntö toimi seksuaali- moraalin ylläpitäjänä. Ajatus yhtei- sestä seksuaalimoraalista, jota oli- si syytä ylläpitää, kuitenkin säilyi.

Tiettynä heikkoutena voi pitää, että Sorainen neljäkymmensivui- sen artikkelinsa alussa ja lopussa kritisoi muutamalla lauseella Ul- la Karttusen Neitsythuorakirkko- teoksen oikeuskäsittelyä ja siihen liittyviä lakeja. Kohta jää muuten perusteellisessa artikkelissa tar- peettomaksi ja epätarkaksi heitok- si, josta on vaikea ymmärtää, mitä kirjoittaja tarkoittaa.

Kokoelmasta erottuvat erityises- ti Harri Kalhan ja Maija Urposen ar- tikkelit, joissa käsitteen käyttö avau- tuu havainnollisten esimerkkien kautta. Kalha käsittelee artikkelis- saan kahta jo aiemmassa tuotannos- saan pohtimaansa taidekeskustelua, jotka käsittelivät Magnus Enckellin teosta Herääminen ja Ville Vallgre- nin Havis Amanda -patsasta. Kalha esittää jälkimmäisen teoksen koh- dalla äärimmäisen mielenkiintoi- sen kysymyksen. Kun naisasianai-

set kritisoivat teosta siveellisyyden käsitteillä, kyseessä oli ehkä jonkin- lainen korvike sukupuolikriittiselle ajattelutavalle, jolle ei ollut vielä täs- sä vaiheessa kieltä. Siveellisyydestä puhuttiin, koska ei ollut vielä sano- ja, kuten seksismi tai sovinismi, joil- la olisi voinut kritisoida kaksinais- moraalia ja vallitsevaa sukupuolit- tunutta kulttuuria.

Maija Urponen osoittaa konk- reettisesti, kuinka käsite oli muut- tunut vanhahtavaksi jo 1950-luvul- la. Helsingin olympialaisten aikana Suomen Naisten Kansallisliiton Si- veellliskomitea ei juurikaan pitänyt nimeään esillä toteuttaessaan laajan nuorille naisille suunnatun valistus- kampanjan. Se varoitti naisia varo- mattomasta seksuaalikäyttäytymi- sestä suurtapahtuman poikkeus- oloissa. Kampanjassa naisten siveel- lisyys käsitettiin olennaiseksi osaksi maan ja sen kansan kunniaa. Mie- hiä ohjannut Suomen Kansan Ryh- tiliike sen sijaan kohdisti huomion- sa miesten alkoholin käyttöön. Pelot ulkomaalaisille kisavieraille näky- västä väärästä Suomi-kuvasta olivat vahvasti sukupuolittuneita.

Historiantutkijan kannalta on mielenkiintoista kuinka teoksessa käsitellään sekä klassikkotekstien, esimerkiksi Snellmanin, sisältämiä

”oikeita merkityksiä” että sitä, kuin- ka tekstejä ymmärrettiin ja käytet- tiin aikanaan. Historiantutkimuk- sen kannalta jälkimmäinen tuntuu mielenkiintoisemmalta, koska juu- ri se on vaikuttanut ajatuksiin ja ih- misten toimintaan. Esimerkiksi fen- nomaanisessa liikkeessä Snellmania luettiin niin, että siveellisyyden kä- sitettiin koostuvan konservatiivisis- ta ja kristillisistä arvoista.

Käsitehistoriallisessa teoksessa jää pohditttavaksi nykykielen kä- sitteiden käyttö puhuttaessa men-

neisyydestä. Sorainen tekee hyvän ja selkeän ratkaisun ilmoittaessaan käyttävänsä tekstissä nykytermejä.

Aikalaistermeihin viitatessaan hän esittää ne kursivoituna tai laina- usmerkeissä. Periaatteen olisi voi- nut ottaa käyttöön koko teoksessa.

Yleisesti siinä kuitenkin puhutaan melko samoin käsittein, vaikka kir- joittajat ovat eri tieteenaloilta. Ko- konaisuudessaan teos tarjoaa mie- lenkiintoisen esimerkin, kuinka muutokset yhdessä käsitteessä ker- tovat muutoksista ajatuksissa ja jo- pa ajattelutavoissa.

Kirjoittaja on tohtorikoulutettava Jyväskylän yliopiston Historian ja etnologian laitoksella.

Eettinen vastuunkanto korvaamaan

viranomaisvalvontaa

Pekka Wahlstedt Maria Joutsenvirta, Minna Halme, Mikko Jalas, Jukka Mäkinen (toim.): Vastuullinen liiketoiminta kansainvälisessä maailmassa. Gaudeamus 2011.

Globaalissa maailmassa yksittäis- ten valtioiden valta on vähentynyt ja siirtynyt yli maiden rajojen liik- kuville yrityksille sekä muille talou- den toimijoille. Samalla yrityksiltä on alettu vaatia enemmän vastuu- ta sosiaalisten epäkohtien ja ympä- ristöongelmien ratkaisusta. Mutta pystyvätkö taloudellisen tuloksen tekoon keskittyvät yritykset puo- lustamaan myös demokra tiaa ja oikeudenmukaisuutta?

(2)

t i e t e e s s ä ta pa h t u u 2 / 2 0 1 2 75 Vastuullinen liiketoiminta kan-

sainvälisessä maailmassa kartoittaa liiketoiminnan ja etiikan suhdet- ta. Teoksessa paneudutaan muun muassa yritysten etiikkaan kehi- tysmaissa, tuotekehittelyssä, vies- tinnässä ja uuden teknologian luo- misessa. Myös yritysten suhdetta asiakkaisiin, kansalaisjärjestöihin, sijoittajiin ja muihin sidosryhmiin tarkastellaan. Lopuksi kysytään, onko taloudellinen kasvu hyvin- voinnin tärkein edellytys vai ku- koistaako todellinen hyvinvoin- ti vasta henkistä kasvua vaalivassa yhteiskunnassa.

Kirjassa seurataan myös vas- tuullisen liiketoiminnan historiaa ja todetaan, että kun aikaisemmin yhteiskuntavastuu oli yrityksille pakko ja taakka, siitä on nyt tullut kilpailuetu, jonka puolesta yrityk- set rummuttavat niin juhlapuheis- sa kuin mainoksissakin.

Vastuun muodot ovat kuiten- kin moninaiset, käsite kärsii epä- määräisyydestä ja hämäryydestä.

Niinpä kirjassa yritetään sel kiyt tää vastuun kenttää ja rakennetta. Kir- jan mukaan kestävä kehitys nojaa ympäristön, sosiaalisen ja taloudel- lisen vastuun pilareihin. Yritysten pitää samanaikaisesti suojella ym- päristöä ja ihmisiä sekä tehdä tu- losta. Onko tämä edes mahdollista?

Kirjan mukaan yrityksiin koh- distuu ristiriitaisia vaateita, joi- ta voidaan kuitenkin sovittaa yh- teen. Esimerkiksi kehitysmaiden köyhiä ei tulisi pitää voimattomi- na uhreina, vaan heitä pitäisi akti- voida auttamaan itse itseään. Kehi- tysmaihin tulisi viedä uutta ympä- ristöystävällistä teknologiaa, mistä hyötyisivät niin yritykset, ihmiset kuin luontokin. Kuitenkin korrup- tio kukoistaa kehitysmaissa, koska niitä on vaikea valvoa. Esimerkik-

eivät ole talouden resursseja vaan talous palvelee niiden hyvinvoin- tia. Esimerkiksi työtä voisi jakaa jokaiselle sopivasti, niin että per- heelle, ystäville ja muille vapaa- ajan harrastuksille jää aikaa. Tä- mä edellyttää, että työntekijät ei- vät samastuisi työhön ja kulutus- kykyynsä, vaan löytävät itsensä uudestaan monipuolisina yksilöi- nä, joille työ ja kuluttaminen ovat vain asioita muiden joukossa. Kor- kea laatu – kestävyys ja kierrätettä- vyys – on myös ympäristön kan- nalta on tärkeää. Talouden itsetar- koitukseksi kohottamisen järjet- tömyys tulee esiin juuri siinä, että tavaroista ja laitteista tehdään tar- koituksella lyhytikäisiä, jotta niitä pystyttäisiin myymään mahdolli- simman paljon.

Vastuullinen liiketoiminta kan- sainvälisessä maailmassa onnis- tuu luomaan laajan ja kokonais- valtaisen eettisen vision yritysten, sidosryhmien ja ympäristön suh- teista. Nykyään eivät valtiot, suur- yritykset eikä mikään muukaan yksittäinen taho pysty hallitse- maan ja valvomaan monimutkais- ta ja erilaisista intresseistä rakentu- vaa maailmanlaajuista taloudellis- ta verkostoa. Tämän takia yhteis- tä eettistä vastuuta – ihmisyyden universaalia ydintä – ei voi koros- taa liikaa.

Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja krii- tikko.

si ihmisoi keus rikkomukset, veron- kierto ja koron kiskonta ovat yleisiä ongelmia kehitysmaissa.

Kansalaisjärjestöt ovat ryhty- neet yritysten omaksitunnoksi ja yhteishyvän vaalijoiksi valtioiden valvonnan vähetessä. Monet yri- tykset tekevätkin aktiivista yhteis- työtä kansalaisjärjestöjen kanssa.

Vielä 1990-luvulla kansalaisjärjes- töt boikotteineen koettiin yrityk- sissä taakaksi. Tunnettu esimerk- ki on Ikean lapsityövoiman käyt- tö. 2000-luvulla kansalaisjärjes- töjen kanssa on kuitenkin alettu tehdä yhteistyötä. Ikean kumppa- neina ovat muun muassa Unicef ja Pelastakaa Lapset -järjestö.

Kansalaisjärjestöistä onkin tul- lut yrityksille myyntivaltti ja brän- din sädekehä. Yritykset hyödyn- tävät kansalaisjärjestöjen vastuun valvojan roolia. Ottamalla kansa- laisjärjestöt mukaan toimintaan ne pystyvät vaikuttamaan säätelyn ke- hitykseen. Monet aktivistit ovatkin arvostelleet esimerkiksi Maailman luonnonsuojelussäätiön (WWF) yhteistyöohjelmia, koska se on me- nettänyt puolueettomuuden vaati- man etäisyyden yrityksiin.

Ongelman ydin on eettinen:

suosittu win–win-periaate ei kan- na, koska yritykset uhravat helpos- ti vastuun taloudellisen hyödyn alttarille. Tarvitaan aidosti eettisiä kannustimia.

Kirjan lopussa kysytäänkin, onko talouskasvu välttämätöntä tai edes mahdollista, kun halutaan turvata ihmisen ja luonnon hy- vinvointi. Kirjassa esitellään kas- vun kyseenalaistanutta degrowth- liikettä, joka on saanut yhä enem- män huomiota sekä julkisuudessa että tiedepiireissä. Liikkeen mu- kaan talous tulee asettaa oikealle paikalleen, jossa ihminen ja luonto

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Näyttelyyn osallistui tunnettuja suomalaisia maalareita, veistäjiä ja keraamikkoja, kuten Helene Schjerf- beck, Essi Renvall, Greda Qvist, Rut Bryk ja Toini

Tampereen yliopiston dekaa- nina, vararehtorina, rehtorina ja kanslerina toimineen sosiaa- lipolitiikan professori Jorma Sipilän kokemus muutoksen vaikeudesta yliopistossa

Mahdollisesti (ja sanoisin myös: toivottavasti) koko työn asema ihmisen kansa- laisuuden ja jopa ihmisarvon perustana tulee kriittisen uudelleenarvioinnin kohteeksi.

Pereat mundus tasapainottelee useissa luvuissaan tulevaisuusvisioiden ja analogisen tulkintatason väliin jäävällä alueella siten, ettei kumpikaan tulkintatavoista näyttäydy

Politiikassa valtion- tai kunnanhallinnon tasolla ei yleensä ole tapana ainakaan jul- kisesti myöntää, että kun asioista päätetään, pelissä ovat faktojen ja laskelmien lisäksi

Ammattikorkeakoululle ei riitä, että se seuraa, mitä tämänhetkinen työelämä edellyttää, vaan sillä on haaste kehittää työelämää, alueita ja

Kirjoittajina on kak- si tekniikan historiasta väitellyttä tohtoria, joista toinen on pohjakoulutukseltaan diplomi-insinööri, toi- nen historioitsija, ja joilla on kokemusta

Koulutuksen ja ohjauksen laatu sekä saatavuus on varmistettava kaikkialla Suomessa. Väes- tökehityksellä, muuttoliikkeellä, alueellisella eriytymisellä, maahanmuutolla sekä opettajien