• Ei tuloksia

Kesäinen kirja rantojen hyönteisistä innostaa harrastamaan luontoa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kesäinen kirja rantojen hyönteisistä innostaa harrastamaan luontoa näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2017 73

KIRJALLISUUS

myös ulkonäkö, vaatteiden kerrot- tiin olevan iloisennäköisiä ja lapsil- le mieluisia.

Saareke ”Värit ja kuviot” ker- too meille lastenvaatteiden värien ja kuosien vaihtumisesta. 1900-lu- vun lastenhoito-oppaissa suositel- tiin lastenvaatteisiin yksivärisyyttä ja vaaleita värejä. Valkoisia lasten- vaatteita on jo sitä ennen pidetty parhaina, milloin on valinnanvaraa ollut. Vanhimmista museovaat- teistakin suuri osa on valkoisia tai hyvin vaaleita. 1800-luvun lopul- la valkoinen edusti lapsen viatto- muutta, myöhemmin mukaan tu- livat hennot pastellisävyt. Näissä lika näkyi heti, mikä edisti sitä, että vaatteet tuli pestyä tarpeek- si usein. Vaaleat värit kuuluivat lastenvaatteisiin myös sen takia, että kankaiden värjäykseen käyte- tyt väriaineet olivat vahvoja, usein myrkyllisiä ja siten lapsille haitalli- sia. Museokokoelmien perusteel- la lastenvaatteiden värikirjo kas- voi toisen maailmansodan jälkeen.

Erityisesti suosittiin ”iloisia ja kirk- kaita” perusvärejä, kuten punais- ta ja sinistä.

Viimeinen saareke, ”Moniaisti- nen materiaalisuus” keskittyy ais- teihin ja mielikuviin. Roivainen pohtii esimerkiksi sen merkitys- tä, miltä vaatteet tuntuvat iholla.

Lasten haastatteluissa on keskus- teltu erityisesti siitä, millaisia ovat mukavat ja epämukavat vaatteet.

Osansa saa myös roolipukeutumi- nen ja se, millaiseksi erilaiset vaat- teet saavat käyttäjän tuntemaan itsensä ja millaisia mielikuvia vaat- teisiin liittyy.

Vaatteet ja sukupuoli

Vaatteet liittyvät myös sukupuolen esittämiseen, Roivainen nostaa esille esimerkiksi teollisten vaat- teitten sukupuolittuneisuuden.

Lastenvaateliikkeissä tyttöjen ja poikien osastot ovat kuin eri maa- ilmoista väreiltään, kuvioiltaan ja osin malleiltaankin.

Lasten kertoman mukaan äiti huoltaa, ostaa ja usein valitsee- kin lapsen vaatteet. Lapset tietä- vät kuitenkin itse, mitä haluavat.

Roivaisen haastattelemat lapset

vakuuttivat, että jokainen saa pu- keutua niin kuin haluaa ja että ke- nellekään ei saa vaatteitten ta- kia nauraa. Kuitenkin lapset itse halusivat pukeutua viiteryhmän- sä mukaisesti. Tytöt eivät missään tapauksessa halunneet käyttää poikien vaatteiksi mieltämiään pu- kineita eivätkä pojat tyttöjen. Roi- vainen totesi myös, että tytöt ja pojat puhuivat vaatteista eri taval- la. Tytöt ihailivat vaatteitten väre- jä ja röyhelöitä, pojille mieluinen vaate sai kommentin kiva tai hyvä.

Lapset olivat yleisesti sitä miel- tä, että tytöt voisivat pukeutua myös poikamaisiin vaatteisiin, jos haluaisivat, mutta pojalla tytön vaatteet olisivat noloja. Heistä oli hassua nähdä vanha kuva pikku- pojasta, jolla oli mekko. Myös vä- rit miellettiin tyttöjen ja poikien vä- reiksi. Erityisesti vaaleanpunainen, pinkki, on länsimaissa vahvas- ti stereotypioitu väri. Se yhdiste- tään nykyään niin selvästi feminii- nisyyteen, että sen käyttäminen pojalla tai miehellä hämmentää ja vaatii selittelyä. Roivaisen haastat- telemista lapsista kaikki tytöt piti- vät pinkistä, kun taas poikien kom- mentit pinkille olivat ”yök, hyi”.

Myös vaatteitten kuviot olivat su- kupuolittuneita, tyttöjen vaatteissa on kukkia, perhosia ja söpöjä eläi- miä, pojilla autoja, supersankarei- ta ja vastaavia.

Uusia näkökulmia museoesineisiin

Lapsuuden saarilla lapsuus on leikkiä ja huolenpitoa. Museoko- koelmat painottuvat juhlaan ja hy- väosaiseen lapsuuteen, johon liit- tyy myös nostalgiaa. Puhdas, siisti ja tilanteeseen sopiva pukeutu- minen kertoi, että lapsi on hyvin hoidettu ja rakastettu. Toisaalta Roivaisen mukaan nykyään esi- merkiksi lasten ulkoilupukuja voi pitää jopa statussymboleina, joi- den avulla vanhemmat ilmaisevat omaa identiteettiään.

Roivaisen tutkimus on ansiok- kaan monitasoinen. Saarekkei- den avulla hän käsittelee eri aiko- jen lastenvaatteita ja lapsuuteen liitettyjä merkityksiä monesta eri

Kesäinen kirja rantojen hyönteisistä innostaa harrastamaan luontoa

Sami Karjalainen: Rantojen hyönteiset. Sukeltajat, vesimit­

tarit, hopeasepät ja sudenko­

rennot. Docendo 2017.

Sami Karjalainen esittelee uudes- sa Rantojen hyönteiset -teokses- saan rantojen ja kosteikkojen kas- villisuudessa ja vedessä eläviä hyönteisiä, joista useimmat elävät toukkina vedessä. Karjalainen on näkökulmasta. Hän selventää ja havainnollistaa esitystään lisäk- si monilla kaavioilla. Esille tulevat kiinnostavasti lastenvaatteitten historia ja muutokset 1800-luvul- ta nykypäivään, ja tätä selventä- vät valokuvat eri aikojen lapsista ja museovaatteista. Tutkimus tuo myös uusia näkökulmia museoesi- neiden tarkasteluun. Yhden tason muodostavat lasten haastattelut ja niiden antama kuva nykylas- ten suhtautumisesta vaatteisiin.

On varsin mielenkiintoista huoma- ta, että jo alle kouluikäisillä lapsil- la oli hyvin varmat mielipiteet siitä, millaisia ovat tyttöjen ja millaisia poikien vaatteet, ja lapset itse pi- tivät tärkeänä, että heidän omat vaatteensa olivat viiteryhmän mu- kaiset.

MERJA LEPPÄLAHTI

Kirjoittaja on filosofian lisensiaatti ja tie- tokirjailija.

(2)

74 TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2017 KIRJALLISUUS

hyönteisiin erikoistunut tietokirjai- lija ja ansioitunut luontovalokuvaa- ja, koulutukseltaan hän on teknii- kan tohtori. Hänelle on myönnetty tiedonjulkistamisen valtionpal- kinto vuonna 2003 ja Fotofinlan- dia-finalistiksi hänet valittiin vuon- na 2011.

Karjalainen on innostanut luon- non harrastamista julkaisemalla useita luontokuvilla kuvitettuja la- jisto-oppaita hyönteisistä. Nyt hän on koonnut kauniin kirjan ranto- jen hyönteisistä. Niitä voi tarkkailla vaikkapa kesälomalla rantalaituril- ta tai soutuveneestä käsin leppe- ässä auringonpaisteessa – kun sudenkorennot kaartelevat ilmas- sa saalistamassa, päivänkorennot parveilevat ruovikon yllä ja vesi- mittarit liikkuvat pitkien raajojensa varassa rantaveden pintakalvolla.

Karjalaisen ensimmäinen kir- ja Suomen sudenkorennot (Tammi 2002) oli vuosikymmeniin ensim- mäinen suomalainen sudenkoren- tojen määritysopas, jonka ilmesty- minen lisäsi nopeasti kiinnostusta sudenkorentoja kohtaan ja Suo- mesta löydettiin muutamassa vuo- dessa useita uusia sudenkorento- lajeja. Kirjasta julkaistiin uudistettu laitos vuonna 2010. Sudenkoren- tokirjan jälkeen ilmestyi kattava lajisto-opas Suomen heinäsirkat ja hepokatit (Tammi 2009), jonka mukana on myös heinäsirkkojen ja hepokattien siritysäänet sisältä- vä CD-levy.

Vuonna 2013 Karjalainen julkai- si yhdessä Matti Hämäläisen kans- sa kirjan sudenkorentoihin kuu- luvan neidonkorentojen heimon biologiasta (esittelyni, ks. Tietees­

sä tapahtuu 2/2014).

Kirja rantojen hyönteisten biologiasta

Karjalainen on koonnut kirjaan- sa yksityiskohtaista tietoa ranto- jen vesihyönteisten tärkeimpien lahkojen tai heimojen elämästä ja luontoon sopeutumisesta. Jokai- sesta hyönteisryhmästä on koot- tu perustietoina tunnettujen lajien määrä Suomessa ja koko maail- massa, yksilönkehityksen vaiheet sekä vedessä elävät kehitysvai-

heet ja talvehtivat kehitysvaiheet.

Hienojen luontokuvien lomas- sa etenevä teksti kertoo hyönteis- ryhmän yleisistä tuntomerkeistä, yksilönkehityksestä, ravinnosta, lisääntymisestä, levinneisyydes- tä sekä käyttäytymisestä ja havait- semisesta luonnossa. Karjalainen kirjoittaa hyvin eloisasti kuvaillen ja kertoo kaiken biologisen tiedon omalla kokemuksellaan höystetty- nä. Mielenkiintoisten kuva-aukea- mien kuvatekstit ovat kuin pieniä kertomuksia, jotka sisältävät myös huomioita hyönteisen valokuvaa- misesta.

Kirja esittelee kovakuoriaisiin kuuluvat hopeasepät ja sukelta- jat; sudenkorennot, päivänkoren- not, koskikorennot, kaislakorennot ja vesiperhoset; luteisiin kuuluvat vesiskorpionit, malluaiset, hiippa- rit, vetiäiset, kelliäiset ja vesimit- tarit sekä kaksisiipisiin kuuluvat paarmat, hyttyset, sulkahyttyset, vaaksiaiset ja surviaissääsket. Näi- den lisäksi kirjassa mainitaan ly- hyesti myös muita veden äärellä eläviä yleisiä hyönteisiä, joita esi- tellään yhden valokuvan ja kuva- tekstin verran. Tuntomerkkien ja havainnollisten valokuvien avul- la hyönteisiä voi oppia tuntemaan niin paljon, että luonnossa nähty- jen hyönteisten määrittäminen on- nistuu hyönteisryhmän tasolle.

Kaikkiin lajeihin viitataan kir- jan hakemistossa sekä tieteellis- ten että mahdollisen suomenkie- listen nimien mukaan. Kirjassa mainitaan yhteensä 136 hyönteis- lajia, jotka ovat esillä myös valoku- vissa. Rantojen hyönteiset ei ole lajisto-opas, eikä kattavan lajiop- paan kokoaminen olisi ollut edes käytännössä mahdollista, sillä kir- jan yli kahteenkymmeneen hyön- teisryhmään kuuluu Suomessa noin 1 800 lajia. Karjalainen on kir- joittanut kaikkien hyönteisryhmi- en tekstit lukuun ottamatta vaak- siaisia, jotka on esitellyt Jukka Salmela.

Hyönteisharrastus alkaa nuorena

Karjalainen on tarkkaillut hyönteis- ten elämää jo pikkupojasta läh-

tien, ja harrastuksestaan hän on koonnut oman kokemuksensa mu- kaisia ohjeita kirjansa loppuun.

Rantojen hyönteisten havainnoi- miseen ei tarvita välttämättä kallii- ta välineitä. Jo rannoilla liikkuessa voi nähdä paljon rantakasvillisuu- den seassa ja vedenpinnalla liik- kuvia hyönteisiä, joiden pyydys- tämiseen tarvitaan jonkinlainen haavi. Pienten hyönteisten tun- tomerkkien tarkasteluun tarvi- taan myös luuppi. Jos hyöntei- siä ha luaa tarkastella akvaariossa kasvattamalla, niiden pyydystä- misessä pääsee hyvään alkuun vaikkapa tavallisen keittiösiivilän avulla, jolla voi kerätä toukkia ran- takasvillisuuden ja pohjalietteen joukosta. Joidenkin vesihyönteis- ten toukkia voi kasvattaa akvaari- ossa aikuiseksi, jos niille on tarjol- la sopivaa ravintoa.

Lajien määrittämistä ja tarkem- paa tutkimista varten kirjan lopus- sa on kirjallisuusluettelona tiivis valikoima määritysoppaita ja mui- ta syventäviä teoksia hyönteisten biologiasta.

Rantojen hyönteiset on tarkoi- tettu innostamaan nuoria luonto- harrastusten pariin, ja sitä varten kaksisataa kirjan kappaletta on jo lahjoitettu peruskoulujen yläluok- kien käyttöön. Kiinnostus luonnon tutkimiseen ja tieteelliseen ajatte- luun alkaa tavallisesti jo nuorena luontoa havainnoimalla ja eliölaji- en määrittämistä opettelemalla, ja myöhemmin luontoharrastus voi vaikuttaa myös opiskelualan va- lintaan.

Koska hyönteisryhmiä on hy- vin paljon, monia niistä on tutkit- tu melko vähän yliopistojen lai- toksissa. Siksi vähän tutkittujen hyönteisryhmien harrastamisen ja edistyneiden hyönteisharrastajien merkitys korostuu myös hyönteis- tutkimuksessa. Lajinmääritykseen perehtyneet keräilijät voivat tehdä usein tieteellisesti arvokkaita ha- vaintoja. Intohimoisesti ja pitkäjän- teisesti omaa erikoisalaansa tut- kinut harrastaja voi kehittyä jopa alansa johtavaksi asiantuntijaksi, vaikka hänellä ei olisikaan biolo- gin koulutusta.

(3)

TIETEESSÄ TAPAHTUU 3 2017 75

KIRJALLISUUS

Jo kirjan tekovaiheessa valo- kuvien perusteella löytyi Suomelle uusi sukeltajalaji Laccophilus poe­

cilus, jonka Karjalainen oli pyydys- tänyt valokuvaamista varten suo- lammesta Kirkkonummelta kesällä 2015. Laji on monissa maissa har- vinainen ja uhanalainen. Suomes- sakin se on harvinainen ja ehkä vasta äskettäin Suomeen levin- nyt laji, mutta se on myös saatta- nut jäädä pienenä, vain neljän mil- limetrin pituisena kovakuoriaisena aiemmin huomaamatta. Sukeltajia tunnetaan Suomesta 142 lajia eikä läheskään kaikilla niistä ole suo- menkielistä nimeä.

Hieno luontokirja ja valokuvateos

Karjalainen tekee hyönteisten va- lokuvaamisesta taidetta. Hän ei ole tyytynyt vain tunnistuskuviin vaan hänen hyönteiskuvissaan on voimakas taiteellinen ote. Hän on ikuistanut esimerkiksi vedenkal- volla luistelevan vesimittarin tai aamun lämpenemistä odottele- van kasteen peittämän sudenko- rennon hetkellä, jota tässä kirjassa voi ihailla taidevalokuvana. Kirjas- sa on myös harvinainen valokuvi- en sarja hyttysen kuoriutumisesta kotelostaan veden pintakalvol- la. Erityisen mielenkiintoisia ovat valokuvat sukeltelevista sukelta- jista ja malluaisista sekä rannalla lentelevistä vesiperhosista ja päi- vänkorennoista. Lähes aukeaman kokoiseksi suurennettu lähikuva hyttysen siivestä on hämmästyttä- vä hienoine yksityiskohtineen.

Kuvaideoidensa toteuttami- seen Karjalainen on käyttänyt mo- nia uusia valokuvausmenetelmiä.

Hän on valokuvannut hyönteisiä sekä niiden luontaisessa elinym- päristössään että myös studiossa, esimerkiksi kuvatessaan lähikuvia vedessä elävistä hyönteisistä.

Valokuvat täydentävät tekstin kerrontaa ja sisältävät paljon tär- keää tietoa. Ne avaavat lukijalle luonnon pienoismaailman kaikki- ne yksityiskohtineen ja tuovat ran- tojen hyönteiset lähietäisyydeltä tarkasteltaviksi. Kaikki kirjan kuvis- sa esitellyt hyönteiset on valoku-

vattu Suomessa, ne on myös py- ritty määrittämään lajilleen. Kirjan perusajatuksena on ollut näyttää valokuvina eri hyönteisryhmien la- jeja ja erityisesti selkeästi muista erottuvia, helposti tunnistettavia lajeja. Valokuvien ansiosta luki- ja saa havainnollisen käsityksen hyönteisisten olemuksesta. Aiem- min hankalasti tunnettavat ötö- kät jäsentyvät vähitellen hyönteis- ryhmiksi, joiden tunnistaminen on mahdollista myös luonnossa.

Seitsemän vuoden kirjoittami- sen ja valokuvaamisen lisäksi Kar- jalainen on huolehtinut myös kir- jan graafisesta suunnittelusta.

Pian kirjan ilmestymisen jälkeen hän kommentoi ensimmäisiä tun- teitaan Twitter-viestissä. ”Ura- ni huippu on tässä. En enää pysty parantamaan.” Rantojen hyöntei­

set -kirja sopii kaikille luonnossa liikkumisesta ja valokuvauksesta kiinnostuneille. On mielenkiintois- ta nähdä, mihin aiheeseen Karja- lainen tarttuu seuraavalla kerralla.

MATTIAS TOLVANEN Kirjoittaja on biologi ja tietokirjailija.

Visuaalinen kirjasarja julkaisuohjelmista hyödyttää tutkijaa

Petteri Paananen: InDesign CC julkaisun tekeminen. Docendo 2015. Petteri Paananen: Photos­

hop Creative Cloud ­kuvankä­

sittely. Docendo 2017.

Tutkijan rajattuun käyttöön Pho- toshop ja InDesign -ohjelmien käytön ongelmana on niiden laa- juus. Kumpikin ohjelma on vuo- sien mittaan paisunut sellaiseksi, ettei ammattikäyttäjäkään tarvit- se kuin pientä osaa niiden ominai- suuksista. Kuitenkin julkaisualan ohjelmien peruskäytön hallinnas- ta olisi merkittävää hyötyä tutkijan työssä, johon liittyy yhä enemmän viestintätaitoja. Tähän ongelmaan saattaa olla apua Petteri Paana- sen tuoreista kirjoista, jotka tarjoa- vat tiedon kuvien ja tekstin yhdis- telmänä. Niistä on tekstipohjaista kirjaa helpompi poimia juuri itsel- leen tarpeellinen, ja erittäin runsas kuvitus auttaa ymmärtämään, mitä käyttöliittymässä oikein tulisi kul- loinkin tehdä.

Mitä hyötyä tutkijalle?

Kuvien merkitys on tutkimus- työssäkin lisääntynyt visuaalisen viestinnän määrän ja merkityk- sen kasvaessa. Niitä otetaan yhä enemmän mobiililaitteilla, joiden kuvien laatu ei välttämättä ole pa- ras mahdollinen. Kuvaa voi kuiten- kin parantaa huomattavasti aivan perustoiminnoilla, kuten terävöin- nillä, väri- ja harmaasävyjentasa- painon korjauk sella ja sekä reso- luution hallinnalla.

Nämä eivät ole vaikeita toi- menpiteitä. Resoluutio eli kuvan tiheys ja eri tarkoituksiin sopivat väriavaruudet on myös hyvä halli- ta. Kannattaa lukea, jotta ymmär- tää käsikirjoitusta julkaistaessa ta- valla tai toisella, mikä on verkkoon tarkoitetun (sRGB) sekä painotuot- teessa tarvittavien (Adobe RGB) ja CMYKin ero.

Paananen opettaa myös edis- tyneempää kuvankäsittelyä, nämä luvut on helppo ohittaa. Esimer- kiksi kuinka kuvakorjailut tehdään muuttamatta alkuperäistä kuvaa tai kuinka värihallinta toimii, eivät ole ehkä tutkijan kannalta relevan- timmasta päästä.

InDesignilla saa aikaan huo- mattavan paljon huolitellumpaa jälkeä kuin Wordillä. Oli kyse kut- susta tai kirjasesta, painotuottees- ta tai sähköisestä julkaisemisesta,

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Lehto toteaa esipuheessaan, et- tä käsikirjoituksen ensimmäisen luonnoksen lukeneista henkilöis- tä professori ja perhoasiantuntija Kauri Mikkola oli ollut sitä miel- tä,

Lehto toteaa esipuheessaan, et- tä käsikirjoituksen ensimmäisen luonnoksen lukeneista henkilöis- tä professori ja perhoasiantuntija Kauri Mikkola oli ollut sitä miel- tä,

Näyttelyyn osallistui tunnettuja suomalaisia maalareita, veistäjiä ja keraamikkoja, kuten Helene Schjerf- beck, Essi Renvall, Greda Qvist, Rut Bryk ja Toini

Lisäksi yliopistojen piirissä ollaan sitä miel- tä, että rehtorien neuvosto ei ole mitään vapaa- ehtoista harrastus- ja yhdistystoimintaa, vaan sen tehtävänä on

mielipiteenilmaisuihin, joiden kolmessa viimeisessä kohdassa muistutetaan mieliin rajojen keinotekoisuus kansojen ja rotujen välillä, korostetaan tarvetta valppauteen

tä oppimisessa pidetään haas- teellisena. Itse olen samaa miel- tä. Väitän jopa, että ryhmänoh- jaustaitoja oppii vain kokemuk- sesta – kokemalla ja oppimalla itse ryhmässä,

Historioitsija Teemu Keskisarja kirjoit- taa Kiven elämäkerrassa Saapasnahkatorni (2018, 149), että Kiven kieli oli niin runsasta juuri siksi, että hänen kielensä voima

Kaunis ympäristö innostaa positiiviseen ajatteluun ja ehkäpä tästä kumpusi myös ajatus kokoomateoksesta, joka tarkastelisi, mitä on hyvä kirja, hyvä kirjasto ja hyvä