• Ei tuloksia

Musiikki osana vanhustyön vuorovaikutusta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Musiikki osana vanhustyön vuorovaikutusta näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

kielen päällä

Gerontologia 3/2018 168

Musiikki osana vanhustyön vuorovaikutusta

Poimin hyllystä laulukirjan ja istahdan pianon ääreen. Alan soitella tutumpia lauluja. Jo­

tain muuttuu: huonees sa, jos­

sa aiemmin pauhasi televi sio, kuuluu hyräilyä ja jalan ta pu­

tusta lattiaan. Kolle ga ni liittyy seuraani ja laulam me yhdessä tutun laulun. Joku lähtee lau­

lamaan mukana. Toi nen kom­

mentoi, että lasten

lapset ovat tulleet soit tamaan. Emme kui ­ tenkaan ole kuulijoiden lasten ­ lap sia, vaan tutkijoita, jotka ovat päät tämässä kahden päi­

vän in tensiivistä kenttäjaksoa mu siikki tuokioon kiitokseksi tutkimukseen osallistujille.

Kielentutkijana tuntuu han kalalta sanoa, että musii­

kin rikottua vanhainkodin hiljaisuuden ja television tuut­

tauksen tunnelma päiväsalissa muuttui. Mitä minä tarkoitan tunnelmalla? Millä minä mit­

taan tunnelmaa?

Musiikki ihmisten välisissä kohtaamisissa

Välillä tuntuu, että musiikin mer kitystä aletaan teknillisty­

neessä yhteiskunnassamme pohtia vasta, kun saadaan aivo ­ tutkimuksissa viisari värähtä­

mään – nyt musiikki ihan oi­

keasti havaittiin ja se vaikut­

taa! Aivotutkimusta en lain­

kaan väheksy. On erinomai­

sen kiinnostavaa tietää esi­

merkiksi, että ikääntyville ai ­ voille on iloa sekä musiikin kuuntelusta että laulamisesta:

musiikin kuuntelu voi muun muassa ylläpitää kognitiivis­

ta toimintakykyä ja vähentää masentuneisuutta, laulami­

nen puolestaan muun muassa parantaa kielellistä työmuis­

tia (ks. Pentikäinen ym. 2017;

Särkämö 2016).

Kentällä kuntoutustyös­

sä musiikkia on hyödynnetty musiikki­ ja puheterapiassa jo pitkään. Musiikin merkitystä vanhustyössä voidaan kuiten­

kin selvittää myös kielentutki­

muksen keinoin: arjen vuoro­

vaikutustilanteiden yksityis­

kohtainen tarkastelu lisää tie­

toa musiikin merkityksestä vanhusten kohtaamisissa.

Omassa tutkimusprojek­

tissamme selvitimme etnogra­

fian ja kriittisen kielentut ki­

muksen menetelmin kielen­

käyttöön liittyviä käytänteitä ja käsityksiä vanhusten kaksi­

kielisissä palveluyksiköissä (ks.

tarkemmin Mäntynen, Pie ti­

käinen & Tapionkaski 2018).

Musiikki ei ollut tutki muk­

semme keskiössä. En na koim ­ me kuitenkin, että sillä voi olla roolinsa osana vuorovai­

kutusta, etenkin jos – kielen­

tutkijoiden kauhuvisio – tut­

kimukseen osallistuvien van­

husten kielellinen kyky olisi niin heikentynyt, ettei kukaan puhu mitään. Ennalta emme varmasti tienneet, mitä oli­

si luvassa. Etnografisen tut­

kimusotteen mukaisesti läh­

dimme kentälle tarkastele­

maan, mitä arjessa tapahtuu:

havainnoimaan ja haastatte­

lemaan vanhustyön keskeisiä toimijoita, vanhuksia, hoitajia ja esimiehiä.

Laulu arjen hoitotyössä Oma kielentutkijan koulutuk­

seni ei antanut minulle juuri eväitä lähteä kentälle rikko­

maan jäätä laulamalla – ei, vaikka olen yliopistourani aloittanut musiikkitieteilijä­

nä. Laulutilanne oli kuiten­

kin tuttu. Nuoruudessani olin kesätöissä pitkäaikaisten mie­

lenterveyskuntoutujien pal­

velukodilla kodinhoitajana:

imuroin, mankeloin lakanoita, hoidin tiskejä, soitin pianoa ja lauloin. Tuolloin en oivaltanut, miten tärkeää näistä viimei­

nen, ikään kuin ylimääräinen työtehtävä oli. Ihmiset lauloi­

vat mukana – sellaisetkin, jot­

ka eivät muuten saaneet sa­

naa suustaan – ja osa innostui soittamaan sen jälkeen, kun piano oli herätelty henkiin.

(2)

Gerontologia 3/2018 169

Vanhat laulutuokiot muis­

tuivat mieleen tutkimushank­

keen aikana. Kun kävimme läpi tutkimusaineistoamme, ajatus musiikin merkitykses tä osana jokapäiväistä vuorovai­

kutusta vahvistui. Ai neis tom­

me valossa musiikki on muis­

tisairaiden vanhusten hoito­

työssä arkista ja tehokasta, ja tukee kielellistä vuorovaiku­

tusta.

Hoitotyön ammattilaiset tuntevat musiikin merkityk­

sen: harvaa kentällä yllättää tieto laulun voimasta. Useat haas tattelemistamme hoitajis­

ta mainitsivat laulamisen tär­

keänä vuorovaikutustyökalu­

na muistisairaiden vanhusten kanssa toimiessa. Erityisesti laulamisen nähtiin tukevan ja auttavan hoitotoimenpiteis­

sä. Erästä haastateltavaamme mukaillen: laulamalla saa luo­

tua sellaisen jutun, että sitten toimii ruokailu, toimii puke­

minen, ja toimii peseminen­

kin.

Laulaminen mainittiin vas ­ tauksissa kuitenkin kuin ohi mennen. Samanlaisena arki­

sena, vuorovaikutusta suju­

voittavana ja vahvistavana kei­

nona kuin vaikkapa kosketta­

minen tai viittomat. Sitä ei tunnuttu pitävän aitona mu­

siikkina. Kun kysyimme erääl­

tä esimieheltä erikseen, onko hoitokodeissa tapana musi­

soi da, hän kertoi innoissaan, että kyllä – jouluna ja juhan­

nuksena tulee vieraileva mu­

siikkiryhmä!

Pitäisikö kuitenkin ajatel­

la, että musiikki hoitotyössä

ja vanhojen ihmisten kohtaa­

misessa ei kuitenkaan ole mi­

kään ylimääräinen ohjelma­

numero? Että arkinen laula­

minen ja musiikkituokiot ovat ­ kin vanhustyön ammattilais­

ten vahvaa osaamisaluetta?

Mu siikki saa sanat soljumaan, kun puhe on jo kadonnut, tyynnyttää mielen, kun suih­

kussa käynti pelottaa, luo vuo­

rovaikutusta, kun hyräillään ja heilutaan yhdessä tutun lau­

lun tahtiin. Voisiko musiikki olla myös keino, joka toimii osana vuorovaikutusta myös monikielisissä tilanteissa, kun vieruskaveri puhuu eri kieltä?

Musiikki monikielisessä ympäristössä

Musiikilla voi olla vielä erityi­

nen rooli silloin, kun ihmi­

sillä ei ole yhteistä kieltä. Ha­

vaintojemme mukaan kaksi ­ kielisissä yksiköissä eri äidin­

kieltä puhuvat asukkaat olivat vahvasti omissa ryhmissään ja nurkkauksissaan. Tilat ja toi­

minta jakautuivat kielittäin, koska vaikka yksiköt ja suurin osa hoitajista olivat kaksikieli­

siä, harva asukas oli – ja mikä­

li oli aiemmin ollutkin, muis­

tisairaus oli voinut rapauttaa toisen kielen taidon.

Tilanne korostui erään ha­

vainnoimani kahvihetken ai­

kana: asukkaille oli järjestet­

ty mukavassa, kodinomaises­

sa keittiössä kahvit yhteisen pöydän ääressä. Kaikki tulivat pöytään, mutta koko kah vi ­ hetken aikana kukaan ei pu­

hunut lukuun ottamatta hoi­

tajan tiedusteluja, haluaako joku lisää kahvia och samma på svenska. Siinä oltiin yh­

des sä, mutta yksin. Ääni mai­

semaa loivat lusikoiden kilinä ja taustalla pulputtava tele vi­

sio.Musiikkituokiomme aika­

na kielirajat kuitenkin mur­

tui vat, sillä kaikki paikalla olijat olivat osa yhteistä, jaet­

tua vuorovaikutustapahtumaa:

kuka kuunnellen ja jalkaa ta­

putellen, kuka mukana hyräil­

len, kuka laulutoiveita huik­

kaillen, kuka vieruskaverille tilannetta kommentoiden.

Mu siikki siis herätti myös kes ­ kustelua, ja voisikin ohjatus­

ti toimia kimmokkeena vaik­

kapa jaetulle muistelutyölle.

Musiikki ei tietenkään kor­

vaa kielellistä vuorovaikutus­

ta, mutta voi toimia myös ryh­

mätilanteissa vuorovaikutuk­

sen tukena.

Yhdessä jaettu musiikki Keskeinen havaintomme ken­

tällä siis oli, että kahdenkeski­

sissä kohtaamisissa hoitotyön ammattilaiset sekä juttelivat että lauloivat arjen sujuvam­

maksi. Sen sijaan vuorovaiku­

tus suuremmassa ryhmässä yh teisesti jaetuissa tilanteissa oli vähäistä – ja haastattele­

mamme asukkaat kaipasi­

vat enemmän yhteistä, jaet­

tua toimintaa ja keskustelua.

Tutkimusprosessin aikana poh dimme tutkimusryhmäm­

me kanssa, että kielellisen ja vuorovaikutuksellisen ympä­

ristön rikastuttamiseen palve­

(3)

Gerontologia 3/2018 170

luyksiköissä voisi palkata erik­

seen vuorovaikutushoitajan tai tehdä asukkaiden välisen vuorovaikutuksen tukemises­

ta jollekin hoitajalle erillisen vastuualueen.

Musiikki olisi yksi tapa li­

sätä mahdollisuuksia vuoro vai­

kutukseen. Satunnaiset mu siik ­ kituokiot jouluna, juhannuk­

sena ja lastenlasten vie railui­

den aikana ovat tärkeitä, mut­

ta eivät riitä, jos musiikin ym­

pärillä tapahtuvaa vuorovai­

kutusta halutaan oikeasti li­

sätä. Pakko ei ensimmäisenä ole palkata soittotaitoista hoi­

tajaa tai tilata musiikkiryh­

mää – entäpä, jos television sijaan päiväsalissa raikuisi vä­

lillä levyltä kokoelma vanhoja iskelmiä?.

Musiikki ei tietenkään ole mikään ihmelääke. Vaikka eräs haastateltavamme totesi, että kaikkihan pitävät musii kista,

tiedän, että on heitä, jotka ei­

vät pidä. Kuten toinen haastat­

telemamme hoitaja ku vasi, mikään vuorovaikutus keino ei sovi automaatti ses ti kai­

kille. Esimerkiksi vanhuksen koskettaminen on taito, joka täytyy opetella, ja kaikki eivät halua, että heitä kosketetaan.

Sama koskee musiikkia.

Silti ajattelen, että suh­

teessa siihen, miten paljon musiikin hyvistä vaikutuksis­

ta jo tiedetään, soivaa lääkettä hyödynnetään aivan liian vä­

hän. Kielen­ ja vuorovaiku­

tuksentutkijan näkökulmas­

ta musiikki saisi olla arkinen osa vanhustyötä niin yksityi­

sissä suihkuhetkissä kuin jae­

tuissa laulutuokioissa.

Sanna Tapionkaski; FT, yliopistonlehtori, soveltava kielitiede, Jyväskylän yliopisto sanna.j.tapionkaski@jyu.fi

Kirjallisuus

Mäntynen, A., Pietikäinen, S. &

Tapionkaski, S. (2018, tulossa).

Kieli­ideologiat vanhustyös­

sä – asukkaiden, hoitajien ja esimiesten käsityksiä hyvästä vuorovaikutuksesta ja kielen­

käytöstä. Puhe ja kieli 3/2018.

Pentikäinen, E., Pitkäniemi, A., Siponkoski, S­T., Särkämö, T. (2017). Musiikki muovaa aivoja. Aivoterveys 2/2017 Haettu 21.8.2018 osoittees­

ta. https://www.aivoliitto.fi/

aivoterveys­lehti/kuntoutus/

musiikki_muovaa_aivoja Särkämö, T. (2017). Musiikki,

ikääntyminen ja kuntoutus.

Aivoliiton juhlaseminaari 23.3.2017, Helsinki. Haettu 21.8.2018 osoitteesta https://

www.aivoliitto.fi/files/3283/

Juhlaseminaari_musiikki_

ikaantyminen_kuntoutus_

Teppo_Sarkamo.pdf

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vertikaalista aikaa luodakseen musiikin ei kuitenkaan tarvitse omata kaikkia vertikaalisen musiikin tunnuspiirteitä: esimerkiksi La Monte Youngin musiikki ei sisällä juuri

(Meyer 1956, 35; 62.) Meyerille musiikin ensisijainen merkitys ovat sen herättämät tunnereaktiot, mutta hänen mukaansa musiikki voi kuitenkin myös esteettisten ja

Taustamusiikin soitto ei ole vain sitä, että laitetaan musiikki päälle työpäivän alussa ja musiikki pois päivän lopuksi. Musiikin soittoon ja valintaan liittyy paljon

Lilja-Viherlampi (2008, 123) neuvoo, että musiikin kuuntelutilannetta voidaan käyttää myös terapeuttisesti, muun muassa vastaanottavuuden kehittämiseen, stimuloimiseen

Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden (2002) mukaan laajan oppimäärän opetuk- sen tarkoituksena on muun muassa luoda edellytyksiä

Vanhempi musiikki on ollut miesten musiikkia siinä mieles- sä, että julkisen musiikin esittäjik- si kelpasivat pääosin miehet.. Nais- ten esittämä musiikki liittyi usein

Pisa-uutisoinnissa minua häiritsi myös se, että hyvin vähän kerrotaan tuloksia sen laajas- ta kyselymateriaalista, joka mielestäni tarjoai- si arvokkaampaa tietoa

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on