• Ei tuloksia

Lumilautagrafiikat 1970-luvulta 2000-luvulle – Lumilautagrafiikoiden ja visuaalisen viestinnän suuntausten eroja ja yhtäläisyyksiä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Lumilautagrafiikat 1970-luvulta 2000-luvulle – Lumilautagrafiikoiden ja visuaalisen viestinnän suuntausten eroja ja yhtäläisyyksiä"

Copied!
57
0
0

Kokoteksti

(1)LUMILAUTAGRAFIIKAT 1970-LUVULTA 2000-LUVULLE Lumilautagrafiikoiden ja visuaalisen viestinnän suuntausten eroja ja yhtäläisyyksiä. Taiteen kandidaatin opinnäytetyö Pihla Lemmetyinen Syksy 2020 AALTO-YLIOPISTO TAITEIDEN JA SUUNNITTELUN KORKEAKOULU MEDIAN LAITOS VISUAALISEN VIESTINNÄN MUOTOILU.

(2) Aalto-yliopisto, PL 11000, 00076 AALTO www.aalto.fi Taiteen kandidaatin opinnäytteen tiivistelmä. Tekijä ​Pihla Lemmetyinen. Työn nimi ​Lumilautagrafiikat 1970-luvulta 2000-luvulle – Lumilautagrafiikoiden ja visuaalisen viestinnän suuntausten eroja ja yhtäläisyyksiä Laitos ​Median laitos. Koulutusohjelma ​Visuaalisen viestinnän muotoilu Vuosi​ ​2020. Sivumäärä​ ​109. Kieli​ ​Suomi. Tiivistelmä Kandidaatin opinnäytetyöni käsittelee lumilautagrafiikoiden historiaa 1970-luvulta 2000-luvulle. Tutkin aihetta erityisesti visuaalisen viestinnän näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni on: Miten lumilautagrafiikoissa näkyvät visuaalisen viestinnän suuntaukset eri vuosikymmenillä? Millaisia yhtäläisyyksiä värimaailmoista ja typografiasta löytyy? Tutkielmassa en käsittele vuosikymmenten tyylisuuntauksia ja grafiikoita perusteellisesti, vaan tarkastelen aiheita yleisluontoisella tasolla. Työni on kirjallinen tutkimus, jossa edetään kronologisesti vuosikymmen kerrallaan. Suuri osa käsiteltävistä lumilautagrafiikoiden historian lähteistä on peräisin sähköpostihaastattelusta amerikkalaisen asiantuntijan kanssa. Tutkimusaineistoni perustuu pääasiallisesti myös internetlähteisiin ja muutamaan painettuun lähteeseen. Vertailen 1970, -80,-90 ja 2000-lukujen lumilautagrafiikoita ja visuaalisen viestinnän suuntauksia. Analysoin vuosikymmenten visuaalisia yhtäläisyyksiä ja eroja. Esimerkkeinä sekä osana tutkimusaineistoani käytän eri vuosien lumilautamalleja. Opinnäytetyössäni totean, miten vasta 1980-luvun puolivälissä lumilautagrafiikoihin alettiin kiinnittämään enemmän huomiota. 1970-luvulla grafiikoissa eivät erityisemmin näkyneet kyseisen vuosikymmenen visuaalisen viestinnän suuntaukset. Lautagrafiikat koostuivat pääsääntöisesti valmistajan nimestä. 80-luvun alkupuolella lautagrafiikat muistuttivat vielä paljon 70-lukua, mutta vuosikymmenen puolivälin jälkeen niissä oli havaittavissa ajalle tyypillisiä muotoja, neonvärejä ja typografiaa. Lumilautagrafiikat saivat paljon vaikutteita motocrossin, skeitti- ja lainelautailun visuaaliseta maailmasta. Varsinainen taiteellinen ja luovempi grafiikka ilmestyi lautoihin 1990-luvulla, kun silkkipainomenetelmästä siirryttiin sublimaatiotulostimella painettavaan grafiikkaan. Uuden tulostustekniikan, tietokoneiden ja suunnitteluohjelmien yleistyminen lisäsi lumilautagrafiikoiden persoonallisuuta. Asiaan vaikuttivat myös pro model -lumilaudat, jotka suunniteltiin ammattilaislautailijoiden ja graafikoiden yhteistyönä. 1990-luvulla, painomenetelmän mullistuksen jälkeen, lumilautagrafiikat muuttuivat monipuolisiksi sekä persoonallisiksi, ja määrällisesti erilaisia lautoja valmistettiin paljon. Extreme-lajien suosio näkyi myös populaarikulttuurissa. 2000-luvulla monet lumilautamerkit ovat uudelleen lanseeranneet aikaisempien vuosikymmenten suosituimpia lautojaan. Tällä vuosituhannella on syntynyt lautamerkkejä, jotka eivät käytä mitään grafiikkaa laudoissaan. Kyseisellä taktiikalla tavoitellaan hiilineutraalimpaa lumilautakulttuuria, jossa joka kaudelle ei ostettaisi uutta lautaa uusilla grafiikoilla. Nykyään grafiikoissa näkee myös minimalistisuutta ja yhteistyögrafiikoita ammattitaiteilijoiden kanssa..

(3) Aalto-yliopisto, PL 11000, 00076 AALTO www.aalto.fi Taiteen kandidaatin opinnäytteen tiivistelmä Työssäni näkyvät lautagrafiikoiden ja visuaalisen viestinnän suuntausten kehityskaari ja yhtäläisyydet tavoitteeni mukaisesti. Henkilökohtaisesti tämän työni kirjoittaminen on ollut minulle palkitseva prosessi. Opin paljon sekä yliopistotason kirjoittamisesta että tärkeän harrastukseni historiasta ja visuaalisuudesta. Tutkimustyöni tuo uutta tietoa aiheesta niin graafisen suunnittelun kuin lumilautailuteollisuuden näkökulmasta. Toivon, että tämä kandidaatin opinnäytetyö itsessään tukee alojen kulttuurihistoriallista tutkimustyötä. Avainsanat ​graafinen suunnittelu, lumilautagrafiikka, visuaalisen viestinnän muotoilu, typografia, lumilautailu, urheilugrafiikka.

(4) 1. 2. SISÄLLYS 1. . Johdanto. 2. . Taustatutkimus. 2.1. Tutkimuskysymys. . Lumilautailusta lyhyesti. 2.2. 2.3. Tutkimusaineisto. 3. . Historia. . 3.1. Lumilautagrafiikat 1970-luvulla. . 3.2. Lumilautagrafiikat 1980-luvulla. 3.3. Lumilautagrafiikat 1990-luvulla. 3.4 Lumilautagrafiikat uudella vuosituhannella 4. . Reflektointi + johtopäätökset. . Lähteet + Liitteet.

(5) JOHDANTO.

(6) 2. 6. K. andidaatin opinnäytetyöni käsittelee lumilautojen visuaalisuutta, syvennyn työssäni erityisesti lautojen grafiikoihin. Aihe on tärkeä niin lumilautailuteollisuuden kuin graafisen suunnittelun näkökulmasta, sillä suomenkielistä tutkimusta aiheesta ei varsinaisesti ole lainkaan. Lumilautagrafiikat ovat osa visuaalisen viestinnän muotoilun historiaa ja siksi tarpeellinen tutkimusaihe. Minulla on lajiin vahva tunneside sekä kokemuspohja, ja graafinen suunnittelu on erinomainen näkökulma tutkia lumilautagrafiikoita tarkemmin. Kiinnostuin lumilautojen graafisen ilmeen ja aikakauden samankaltaisuuksista nähdessäni 1980-luvun lautoja Calle-talo-nimisen after ski –baarin seinällä Pyhätunturilla. Tutkielmassani tarkastelen, miten lumilautagrafiikoissa näkyvät eri vuosikymmenten visuaalisen viestinnän suuntaukset. Millaisia yhtäläisyyksiä värimaailmoista ja typografiasta löytyy? Mitä mahdolliset yhtäläisyydet ovat ja miten ne näkyvät? Lumilautailu, sellaisena kuin lajin nykyisin tunnemme, on virallisesti lähtöisin Yhdysvalloista (MacArthur, 2010). Tämä näkyy kuva- ja esimerkkimateriaaleissa siten, että kaikki käyttämäni aineisto pohjautuu pohjoisamerikkalaiseen lähteistöön. Tutkimuksessa on siis vahva amerikkalainen näkökulma. Haastattelin sähköpostitse graafista suunnittelijaa ja vintagelauta-asiantuntijaa Dave Billinghurstia1. Olen käyttänyt lähteinäni sekä visuaalisen viestinnän alaa käsittelevää kirjallisuutta että lumilautagrafiikoita sivuavaa aineistoa. Tutkimuksessa käydään läpi myös verkkosivuilta löytämiäni artikkeleita sekä muutaman aihetta sivuavan videon kautta hankkimaani tietoa. Kaikki käsittelemäni tieto on rajattu yleiskatsaukseksi, en käsittele vuosikymmenten tyylisuuntauksia ja grafiikoita perusteellisesti, vaan tarkastelen aiheitani yleisluontoisella tasolla.. 1. Billinghurstin haastattelu liitteenä.. 7.

(7) 8. 3. Opinnäytetyöni toisessa luvussa kerron taustatutkimuksestani. Kertaan tarkemmin lumilautailua harrastuksena, urheilulajina ja kulttuurina. Tämän jälkeen kerron tutkimusaineistostani. Avaan lukijalle asiantuntijalähteeni taustaa. Lisäksi kerron tarkemmin kirjallisuudesta ja internetistä löytämistäni visuaalisen viestinnän ja lautagrafiikan lähteistä. Kolmannessa luvussa käsittelen lautagrafiikoita 1970-luvulta 2000-luvulle ja tutkin niiden yhtäläisyyksiä sen hetken visuaalisen viestinnän suuntauksiin. Neljännessä luvussa käyn vielä läpi nykypäivän näkymiä sekä pohdin lumilautagrafiikoiden, ja myös itse lajin, asemaa tulevaisuudessa. Teen myös johtopäätökset ja vastaan tutkimuskysymykseeni, eli siihen millä tavoin lumilautagrafiikoissa näkyvät eri vuosikymmenten visuaalisen viestinnän suuntaukset. Lopuksi pohdin myös mitä tulevaisuus voisi tuoda tullessaan projektini osalta.. s. 6 2 . Jeff Brushie pro model -laudallaan half pipessa, 1993. Kuvaaja Dano Pendygrasse.. s. 9. Jeff Brushie Saksassa, 1992. Kuvaaja Rod Walker.. 3. 9.

(8) TAUSTATUTKIMUS 2.1. Tutkimuskysymys. 2.2 Lumilautailusta lyhyesti 2.3 Tutkimusaineisto.

(9) 4. 2.1. 12. Tutkimuskysymys. Tutkin opinnäytetyössäni sitä, miten lumilautagrafiikoissa näkyvät visuaalisen viestinnän suuntaukset eri vuosikymmeninä. Löytyykö yhtäläisyyksiä trendien ja lumilautagrafiikoiden välillä esimerkiksi typografiassa, muodoissa tai värimaailmoissa? Pyrin jokaisessa eri vuosikymmentä käsittelevässä luvussa tuomaan esille sille ominaiset visuaalisen viestinnän piirteet sekä vertailemaan kuvamateriaalien ja omien tulkintojeni avulla löytämiäni mahdollisia yhtäläisyyksiä. After ski -baarin seinällä havaitsemissani lumilaudoissa näkyi selvästi aikakaudelle tyypillisiä värejä, muotoja ja typografiaa. Aloin tutkia, löytyykö aiheesta tutkimusta, artikkeleja tai muita kirjoituksia, ja aineistoa löytyi yllättävän niukasti.. 13.

(10) 5. 2.2 Lumilautailusta lyhyesti. 14. a. Lumilautailu on urheilulaji, jonka historian tiedetään alkaneen 300 vuotta sitten Turkissa, Kaçkarin vuoristoalueella (Patagonia: Foothills: The Unlinked Heritage of Snowboarding, 2016). Lankusta ja narusta valmistetusta lautaa käytettiin Kaçkarin talviaikana todennäköisesti siksi, että ihmiset pääsisivät nopeammin alempana vuoristoa sijaitseville kylille (Yalav-Heckeroth, 2017).. b. Modernin lumilautailun historia alkaa Yhdysvalloista 1960-luvun lopulta, suursuosio ajoittuu 90-luvulle ja nykyisin se on muihin talviurheilulajeihin verrattuna harrastajakunnaltaan oma marginaalinen lajinsa. Lumilautailun varustukseen kuuluvat lumilauta ja lautailuun suunnitellut kengät, sekä siteet, joiden kiristyssysteemi pitää lautailijan tiukasti kiinni laudassa. Vaikutteensa laji on saanut rulla- ja lainelautailusta (Little, 2016). Ensimmäinen markkinoille tuotu ”lumilauta”, Snurfer, oli lauta, josta roikkui naru, ei esimerkiksi kiinnityssiteitä. Narun tarkoitus oli helpottaa tasapainoilua ja estää laudan karkaamista sen käyttäjän kaatuessa, samalla periaatteella kuin lainelaudassa (kuva 5 a ja b) (MacArthur, 2010).. c. 15.

(11) 6. Yhdysvalloissa lainelautailu oli suuressa suosiossa 60- ja 70-luvuilla ja lumilautailun sanotaan syntyneen osittain lainelautailun tuoman vapauden tunteen havittelusta myös talviaikana. Lumilaudan muotoilu onkin syntynyt lainelaudan piirteitä jäljitellen, sillä alun perin puuterilumella lautaillessa haluttiin muodostaa sama kokemus kuin mitä aallon päällä surffatessa. (Klemen, 2019.) Lumilaudan muotoilu koki yhden merkittävimmistä muutoksistaan 1980-luvun alkupuolella, kun puiseen lautaan tehtiin ensimmäiset teräksiset reunukset eli kantit. Myös itse laudan materiaaleissa siirryttiin lasikuituiseen päällyskerrokseen (MacArthur, 2016). Tämä mahdollisti lumilautailijoiden siirtymisen pehmeän puuterilumen puolelta huolletuille hiihtokeskusten rinteille. 80-luvulla lajin suosio alkoi nousta entisestään ja 90-luvulta alkaen lumilautailu on ollut olympialaji. Samalta vuosikymmeneltä alkaen se on ollut myös osana The X Games –extreme-urheilukilpailua (Long, 2019). Nykyisin lumilautailu voidaan jakaa kolmeen alakategoriaan: rinnelaskuun, ratalaskuun sekä freestyleen. Freestyle sisältää kolme eri kilpailulajia, jotka ovat big air, slopestyle ja half pipe (Root, 2018). Nykyään on yleistä, että ammattilumilautailija yhdessä ammattilaissuunnittelijan kanssa toteuttaa lautailijan toiveiden mukaiset grafiikat lumilautaan. Tällaisella menetelmällä suunniteltua lautaa kutsutaan pro model -lumilaudaksi.. s. 15. 5. Lainelaudan muotoilu ja sen naru vaikuttivat lumilaudan kehitykseen. Keskimmäisessä kuvassa Jake Burton testaa Londonderry lautaansa vuonna 1980.. s. 16. 6. Ammattilumilautailija Russel Winfield half pipe:ssa pro model -laudallaan 90-luvulla.. 17.

(12) 7. 18. 2.3 Tutkimusaineisto. Tutkimuksen keskeisin käyttämäni lähde on amerikkalaisen Dave Billinghurstin kanssa sähköpostitse käymäni keskustelu. Billinghurst itse alkoi kerätä vintagelumilautoja noin 10 vuotta sitten, mikä inspiroi häntä perustamaan retrosnow.com-sivuston. Hän kuvailee sivustoa itselleen mukavana sivuprojektina, johon hän on kuvannut ja kirjoittanut tietoa erilaisista lumilaudoista, joita hänelle on vuosien mittaan lautojen keräilyharrastuksen mukana kasaantunut. Löydettyäni kyseisen sivuston, otin yhteyttä Retro Snow’n ylläpitäjiin esittääkseni muutaman olennaisen kysymyksen tutkimustani varten. Billinghurst vastasi kyselyyni ja näin hänestä tuli oivallinen asiantuntija tutkimukselleni. Hän on ollut todistamassa lumilautailun vaiheita lajin historian käännekohdissa. Lapsuus- ja nuoruusvuosinaan 1970–80-luvuilla hän oli innokas rulla- ja lumilautailun harrastaja ja 90-luvulla työskenneltyään hetken paikallisessa surffaukseen, skeitti- ja lumilautailuun erikoistuneessa kaupassa hänet palkattiin lumilautamerkki K2:en ammattilaistiimin manageriksi keväällä 1995. Työssään hän pääsi ammattilautailijoiden kanssa matkustamaan erilaisiin kilpailuihin sekä helikopteria tai moottorikelkkailua vaa-. 19.

(13) 8. tiville laskumatkoille, joilla usein kuvattiin K2:n promootiovideoita. Työnsä kautta hän innostui itsekin video- ja valokuvaamisesta ja oli myöhemmin mukana tuottamassa videomateriaalia. 90-luvun lopulla Billinghurst siirtyi markkinointitehtäviin, jolloin hän pääsi tutustumaan myös graafiseen suunnitteluun. Dave Billinghurst on 2000-luvun alusta alkaen toiminut graafisen suunnittelun yrittäjänä erityisosaamisenaan nettisivut. Kirjallinen aineistoni käsittelee pääasiallisesti visuaalista viestintää ja sen historiaa. Erityisesti olen käyttänyt Jens Müllerin ja Julius Wiedemannin (ed.) teosta The History of Graphic Design 1960 – Today (2020) lähteenä graafiseen suunnittelun aihepiiriä tutkiessani. Kirja on hyvin visuaalinen ja toimii erinomaisesti vertaillessani vuosikymmenten lumilautagrafiikoita ja visuaalisen viestinnän suuntauksia. Luin myös Philip B.Meggsin A History of Graphic Design (3. Painos, 1998). Lumilautagrafiikkaa tutkiessani käyn läpi aihetta sivuavaa, mutta oleellista kirjallisuuslähdemateriaalia. DISPOSABLE A History of Skateboard Art (2007) on Sean Cliverin kirjoittama, rullalautagrafiikoihin keskittyvä kirja, joka puolestaan sivuaa lumilautagrafiikoihin liittyvää tutkimusta. Urheilulajit ovat kulttuureiltaan ja historioiltaan samanlaisia. Suurin osa lähdemateriaalistani on erilaisilta verkkosivuilta löytämiäni artikkeleita sekä videomateriaalia. Katsoin myös videotoistopalvelu YouTube:sta BURN-kanavalta lumilautailun historiasta kertovan dokumentin, We Ride - The Story of Snowboarding, tukemaan yleistä tietämystäni lumilautailusta lajina.. s. 18 7 . Matt Cumminsin vuonna 1995 suunnittelema pro model -lauta Lib Tech lumilautamerkille.. s. 21. Dan Donnellyn pro model -lumilauta K2:lle.. 20. 8. 21.

(14) HISTORIA 3.1. Lumilautagrafiikat 1970-luvulla. 3.2. Lumilautagrafiikat 1980-luvulla. 3.3. Lumilautagrafiikat 1990-luvulla. 3.4. Lumilautagrafiikat uudella vuosituhannella.

(15) 24. 9. 3.1. Lumilautagrafiikat 1970-luvulla. a. b. 1970-luku tunnetaan monista yhteiskunnallisista liikkeistä ja ilmiöistä, jotka vaikuttivat myös vuosikymmenen visuaaliseen viestintään. 70-luvun muotivärejä olivat esimerkiksi sinapinkeltainen, sininen, oliivinvihreä, oranssi ja eri ruskean sävyt. 60-luvulla kukoistaneen hippiliikkeen jälkimainingit, disko sekä punkin syntyminen edustivat jokainen omanlaistaan 70-luvun tyylisuuntausta. Myös typografiassa tapahtui suuria muutoksia. Kuusikymmentäluvun lopussa alettiin siirtyä poispäin suhteellisen paljon alaa siihen asti hallinneesta kansainvälisestä typografisesta tyylistä eli sveitsiläisestä tyylistä2, enemmän soljuvaan, kokeilevaan ja vapaaseen, käsin muotoiltuun ”retroon” tyyliin. (Keung, 2020.) Lumilautailussa 1970-luku oli merkittävää erityisesti laudan muotoilun kannalta, ei niinkään grafiikoiden. Vuosikymmenen loppupuolella kehitettiin lumilautasiteet, jotka pitivät lumilautailijan jaloistaan kiinni laudassa, ja jotka ovat nykyisinkin olennainen osa lajin tekniikkaa (Oetiker, 2015). Myös Billinghurst (2020) korostaa sitä, miten 70-luvulla ei vielä keskitytty lautojen grafiikoihin. Hän mainit2. c. Sveitsiläinen tyyli tai kansainvälinen typografinen tyyli levisi maailmalle 1950-luvun Sveitsistä ja Saksasta. Pääpiirteisiin kuului päätteetön sans serif -kirjaintyyppi ja tekstin selkeys, jolla myös haettiin typografista ajattomuutta. (Meggs, 1998.). 25.

(16) see esimerkkinä Burton-merkin Londonderry-nimisen laudan, jossa ei grafiikkana erityisemmin ole muuta kuin yrityksen logo ja laudan nimi puista lautaa vasten (kuva 10 c). 60-luvulla markkinoille tullut Snurfer (kuva 10 a) väistyi seuraavan vuosikymmenen edetessä pikkuhiljaa Winterstick-merkkisen (kuva 10 b) laudan tieltä tämän ilmestyttyä vuosikymmenen alkupuolella (MacArthur, 2010). Grafiikat olivat yksinkertaisia ja väreiltään aikakaudelle tyypillisiä. Tummanvihreä ja sinapinkeltainen yhdistyvät pelkistetysti typografian kautta 70-luvun Winterstick-laudan pohjapuolella (kuva 9 a). Laudan toisella puolella näkyy pientä punaisenväristä pisterivistöä, joka itseasiassa on kohokuviota, joka tekee laudasta pitävämmän seistä. Snurfer-laudan, jota kuitenkin valmistettiin vuosikymmenen puoliväliin asti, grafiikoissa on käytetty samaa keltapunaista värimaailmaa kuin Winterstickissa. Lauta on kokonaisuudessaan hyvin pelkistetty, mutta erityisesti kiinnitin huomioni Snurferin raitoihin, joilla on ehkä haluttu korostaa vauhtia ja urheilullisuutta.. 26. 10. a . b . c. 27.

(17) 11. 12. Jens Müllerin ja Julius Wiedemannin (ed.) teoksessa The History of Graphic Design 1960 – Today (2020) mainitaan siitä, miten 1970-luvun graafinen suunnittelu jakautui ikään kuin kahteen tyyliin. Oli vahva ja minimalistinen, korporaatioille tyypillinen tyyli, jolloin luotiin yritysidentiteettejä ja –logoja, jotka tunnistamme nykyäänkin. Esimerkkinä tästä urheiluketju Niken ja Adidaksen sekä avaruuskeskus NASA:n logot (kuva 11). Toinen tyyli oli yhteiskunnallisten paljolti kulttuuriin painottuviin ilmiöihin pohjautuva kokeellinen tyyli. Tästä esimerkkinä ovat monet musiikkialan julkaisut tai elokuvajulisteet (kuva 12). Lautagrafiikoissa ei kuitenkaan näy kulttuurijulkaisut vallannut ”kokeileva” visuaalisuus. Lähimmäksi tätä päästään ehkä Snurferin logossa, jossa on rennon leikittelevästi käytetty handscript-tyyliä kirjainten myös noustessa alhaalta ylöspäin. Toisaalta samankaltaista typografista tyyliä käytettiin jo 50- ja 60-luvuilla, joten logo voi tyyliltään ajoittua edeltäville vuosikymmenille (Iakovlev, 2020). Yksinkertaisempi grafiikkatyyli, joka oli toisaalta myös osa 1970-luvun graafista suunnittelua, on mielestäni hyvin havaittavissa Winterstickin laudoissa, joissa oli ainoastaan lautamerkin nimi toisella puolella ja sama nimi pienempänä toisella puolella.. s. 28 11 Esimerkkejä 70-luvun vahvasta ja tunnistettavasta visuaalisen viestinnän muotoilusta. s. 28 12 70-luvun elokuva- ja musiikkigrafiikkaa. Samanlaista typografiaa ei vuosikymmenen lumilautagrafiikoissa nähty.. 29.

(18) 13. 3.2 Lumilautagrafiikat 1980-luvulla. 1980-luvulla visuaalisen viestinnän suunnittelun maailmassa koettiin ensimmäinen ja vallankumouksellinen digitaalisen muotoilun aalto. Elektroniikkavalmistaja Applen Macintosh lanseerattiin vuonna 1984 ensimmäisenä graafisen käyttöjärjestelmän omaavana tietokoneena. Varsinainen edistysaskel tehtiin vuotta myöhemmin, kun PageMarker, ensimmäinen digitaalinen graafisen suunnittelun käyttöohjelma, julkaistiin. Suurimmilla suunnittelutoimistoilla oli rahaa ja sen myötä mahdollisuus muotoilla lehtiä, kirjoja sekä mainoksia alusta loppuun digitaalisesti. Tästä seurasi muutos koko luovan alan rakenteessa. (Müller & Wiedemann, 2020, 210.) 80-luvun alussa lumilautagrafiikat eivät vielä olleet olennainen osa itse lautaa. Niihin kuitenkin kiinnitettiin huomiota vuosikymmenen edetessä ja etenkin sen loppupuolella. Applen graafisen järjestelmän ja PageMakerin käytön yleistyminen saattoi olla tärkeimpiä tekijöitä persoonallisten lautagrafiikoiden ilmestymiselle vuosikymmenen loppupuolella. Toinen keskeinen tekijä oli erityisesti neonvärien vakiintuminen skeitti- ja lainelautagrafiikoissa 80-luvulla. Myös motocross-grafiikoilla oli vaikutuksensa lautagrafiikoiden visuaalisuuteen. Markkinoinnin näkökulmasta extreme-lajien harrastajat olivat keskenään samaa kohderyhmää. Lokerointi muiden extreme-lajien kanssa samaan ryhmään oli merkityksellinen tekijä vuosikymmenen lumilautagrafiikoiden kehityksessä. (Billinghurst, haastattelu, 2020.). 30. 31.

(19) 14. 15. 32. Jim Phillips (kuva 14) oli lainelautojen grafiikoihin erikoistunut taiteilija, joka laajensi visuaalista aluettaan myös skeittilautoihin 1970-luvulla (Cliver, 2007, 148). Jake Burton inspiroitui laine- ja skeittilautagrafiikasta 80-luvun alussa ja liitti visuaalisuuden vuosikymmenen edetessä vuonna 1977 perustamansa lumilautailumerkki Burtonin lautoihin (Brower, 2015). Lajin suosio nousi sitä mukaa kun 1980-luvun puolivälissä yhä useampi hiihtokeskus Yhdysvalloissa avasi ovensa lumilautailijoille (Oetiker, 2013). Kyseisen vuosikymmenen aikana syntyi monia pienempiä lumilautamerkkejä, joiden grafiikoita käytän esimerkkeinäni, mutta tarkemmat historialliset määritelmät jätän pois.. s. 31. 13. Damian Sanders half pipessa 80-luvun lopulla.. s. 32 14 . Skeitti- ja lainelautataiteilija Jim Phillips studiollaan Kalifornian Santa Cruz:issa.. s. 32 15 . 1980-luvun alkupuolen lumilautagrafiikkaa. Vasem- malta oikealle merkit Saunzee, Variflex ja Burton.. 33.

(20) 16. a. Vuosikymmenen alkupuoliskolla grafiikat olivat vielä hyvin yksinkertaisia, mutta yleisesti 70-lukuun verrattuna monipuolisempia. Erityisesti vuosikymmenen loppupuolen laudoissa näkyvät 80-luvulle tyypilliset kirkkaat värit sekä tietokoneen avulla luotu grafiikka. Grafiikoiden 80-luvun kehityskaaren näkee mielestäni hyvin Burtonin laudoissa (kuva 17). Vuosikymmenen loppupuolen lumilautagrafiikoiden visuaaliseen estetiikkaan vaikuttivat skeitti- ja lainelautailussa sekä motocrossissa havaitut värit, typografiat ja muotokielet (kuva 16 a, b ja c). Extreme-lajien harrastajat oli helppo kategorisoida samaan lokeroon, ja siksi myös visuaalisuudessa näkee paljon samankaltaisuuksia.. 34. b. c. 35.

(21) 17. 36. vuosi 83’. vuosi 84’. vuosi 87’. vuosi 88’. vuosi 88’. vuosi 89’. 37.

(22) 18 a . 38. b. Populaarikulttuurin vaikutus oli 80-luvulla vielä vähäistä, mutta joitain vertailukelpoisia esimerkkejä löytyy. Yhtenä sellaisena pidän Burtonin Safari Comp -lautagrafiikkaa (kuva 18 a). 80-luvulla heavy metal oli musikaalisena genrenä suosittua varsinkin lajin harrastajien keskuudessa. Vuonna 1984 julkaistu KISS-yhtyeen Animalize albumin kansi (kuva 18 b), jossa eläinkuosit ja nimen räikeä punainen typografia vievät huomion on mielestäni visuaalisuudellaan selvästi vaikuttanut viisi vuotta myöhemmin lanseerattuun Safari Comp –lumilautaan. Löydän yhtäläisyyksiä niin grafiikasta kuin seeprakuosilla näkyvistä ”Burton”- tai ”Safari”-teksteistä. On vaikea ajatella, että grafiikoiden yhtenevyys olisi sattumaa. Toisaalta Burtonin lauta oli suunniteltu kilpalaudaksi, jolloin grafiikan taustaideana on voinut olla safarin nopeiden eläinten kilpailu ja siten yhdennäköisyys albumin kanssa voi olla sattumaakin (Billinghurst, haastattelu, 2020).. 39.

(23) 19 . a. . b . c. Havaitsen 80-luvun lopun estetiikan ja extreme-lajien yhtäläisyydet vertaillessani lajien välineistön ja vaatetuksen grafiikkaa keskenään (kuva 16 a, b ja c). Värit ovat ennen kaikkea kirkkaat ja kontrastiset. Kontrasti syntyy joko vastavärien (kuva 19 a, neonpinkki ja turkoosi) voimasta tai mustien ääriviivojen tuomasta rajasta muotojen ja typografian välillä. Terävät sekä suipot muodot ovat nopeita ja vauhdikkaita. Nuolet (kuva 19 b), ”raapaistut” kuviot ja viivat luovat vauhdin tuntua, jota levoton värimaailma korostaa. Levottomuus ei tässä yhteydessä kuitenkaan ole millään tavalla negatiivinen asia. Raapaistuilla kuvioilla tarkoitan Crazy Banana –laudan (kuva 19 c) neonkeltaista kuvitusta sekä moottoripyöräilijän kypärän kuviota (kuva 16 a). Myös Burtonin Safari Comp –lauta muistuttaa tätä ”raapaistua” grafiikkaa. Olen törmännyt siihen paljon muussakin 80-luvun grafiikassa ja esimerkiksi ajan typografiassa. Erityisesti 80-luvun kauhuaiheisten ilmiöiden, kuten elokuvien tai musiikkimaailman typografiassa raapaistun näköistä otsikkoletteröintiä3 tulee vastaan paljon. Esimerkiksi KISS:in Animalize, Michael Jacksonin Thriller tai They Live –elokuvien typografiavalinnat (kuva 20) muistuttavat paljon toisiaan. 80-luvulla kauhuelokuvat ja scifi olivat suosittuja genrejä, mikä saattaa selittää typografisen tyylin laajan käytön (Schager, 2018).. 3. Englannin ”lettering”-sanasta suomenkielelle vakiintunut termi. Letteröinnillä tarkoitetaan käsin muotoiltuja kirjaimia.. 40. 41.

(24) 20. 21. s. 42. 20. 80-luvun ”kauhutypografiaa”.. s. 43 21 Rohkeat värit ja ensimmäiset tietokonegrafiikan kokeilut näkyivät vuosikymmenen graafisessa suunnittelussa.. 43.

(25) 22. 3.3 Lumilautagrafiikat 1990-luvulla. Tietokonepohjainen suunnittelu mullistui 1990-luvulla ja digitaalisesta suunnittelusta muodostui kokonaan uusi ala graafisen suunnittelun kentällä (Müller & Wiedemann, 2020, 288). Internet yleisti Windows-käyttöjärjestelmällisten pöytäkoneiden määrän kotitalouksissa, mikä kiihdytti digitalisoitumista. Applen tietokoneet alkoivat yleistyä suunnittelutoimistoissa ja myös vähitellen graafisen suunnittelun yrittäjien keskuudessa. Digitaalinen tyyli graafisessa suunnittelussa määritteli yleisesti 90-luvun estetiikkaa (Müller & Wiedemann, 2020, 288). Yhä useampi suunnittelija siirtyi työssään tietokoneen äärelle. Vuosikymmenen visuaalisuudessa näkyy uuden työvälineen avulla tuotettu tunnusteleva ja kokeellinen graafinen suunnittelu. Etenkin 90-luvun alussa suunnittelijat kokeilivat erilaisia omituisia ja uusia tyylejä, joita teknologia toi tullessaan. Kokeilujen lopputuloksena syntyi visuaalisesti rauhattoman näköistä jälkeä. Sen sijaan vuosituhannen vaihteeseen mennessä tämä rauhattomuuden ilmiö oli tasaantunut ja samaan aikaan tietokoneet olivat vakiintuneet lähes jokaisen suunnittelijan työkaluiksi. (Heller, 2009.). 44. 45.

(26) 23. a. c. 46. b. David Carsonin Beach Culture –lehti (kuvat 23 a, b ja c) on hyvä esimerkki 90-luvun graafisesta suunnittelusta, jossa näkyvät myös opinnäytetyössä käsittelemäni lautailulajien teemat. Beach Culture oli estetiikaltaan aikakaudelleen tyypillinen, ulkoasultaan kokeellinen laine- ja skeittilautailulehti, joka voitti aikanaan yli 150 muotoilun alan palkintoa. Extreme-urheilukilpailu The X Games järjestettiin ensimmäisen kerran kesälajeille vuonna 1995 ja talvilajeille vuonna 1997. Kilpailu vaikutti lajien näkyvyyteen, joka nostatti lumilautailun mainetta ja kysyntää. (Long, 2019.). 47.

(27) 24. 48. s. 45 22 . Lumilautailija Mike Ranquet Japanin Nisekossa Budweiser -olut kädessään vuonna 1996. Kuvaaja Sean Sullivan.. s. 46 23 . Beach Culture -lehden kansia vuosilta 1990-91. Numerot 4 (a) ja 5 (b) sekä aukeama (c).. s. 48. . Myös WIRED-lehden aukeamat 90-luvulta kuvastavat hyvin aikakauden kokeellista taittotyyliä.. s. 51. Russell Winfield vuonna 1991. Kuvaaja Trevor Graves.. 24. 25. 49.

(28) 25. Lumilautailun suosio nousi 90-luvulla räjähdysmäisesti (Burn, We Ride - The Story of Snowboarding, 2013, 36:10). Markkinoille saapuivat ensimmäiset ammattilaislautailijoiden suunnittelemat lumilautamallit eli pro model –laudat. Kyseiset laudat suunniteltiin siis yhteistyössä graafikon kanssa. Grafiikat muuttuivat hyvin persoonallisiksi, sillä ammattilaislaskijalla oli sananvaltaa laudan visuaalisuuden suhteen. Lautagrafiikoissa nähtiin esimerkiksi animaatiohahmoja (kuva 26 b), selvästi käsin piirrettyä grafiikkaa (kuva 26 a) ja yleisesti kekseliäisyyttä (kuva 28 b). Sama ilmiö nähtiin myös skeittilautailussa. 90-luvun alkupuolella koettiin mullistava tekninen edistysaskel grafiikoiden painatuksessa. Silkkipainosta siirryttiin sublimaatiotulostimella painettavaan grafiikkaan, jolloin tekniikka ei enää rajannut visuaalisuutta vaan mahdollisuudet olivat rajattomat. Etenkin vuosikymmenen alkupuoliskon lautagrafiikoita pidetään ikonisina uuden tekniikan tuoman muutoksen ansiosta. 90-luvun alun grafiikat olivat visuaalisesti jotain niin uutta ja innostavaa, että ne jäivät historiaan. Sen sijaan vuosituhannen vaihteessa lumilautavalmistajia ja siten myös erilaisia lautoja oli määrällisesti niin paljon, että edellä mainittu ikonisuus oli kadonnut ja uusi tekniikka normalisoitunut. (Billinghurst, haastattelu, 2020.). 50. 51.

(29) 26. a. s. 52. 52. 26 a. Joy Ride -merkin lautoja, joissa käsin piirretyt teokset on saatu sublimaatiotulostuksen avulla osaksi laudan grafiikkaa. Vasemmalta oikealle JOYRIDE ELDORADO -lauta vuodelta -92, JOYRIDE FILBERT NIXON -93 ja JOYRIDE FUEGO -93.. b. s. 53. 26 b. Lumilautamerkki Ride:n Sylvester laudat olivat ammattilaislaskija Jason Fordin pro model -lautoja. Warner Brothers grafiikoilla varustetut laudat ehtivät olla vain hetken markkinoilla ennen kuin ne vedettiin pois oikeudellisista syistä. Grafiikat painettiin ilman käyttöoikeuksia vuonna 1995.. 53.

(30) 27. s. 54. a. 27 a. Lumi- ja skeittilautavalmistaja Sims oli suosittu etenkin. . Yhdysvaltojen länsirannikolla. Shawn Palmerin pro model laudat ovat vuodelta 1993.. s. 55 27 b . Skeittilautailusta on otettu vaikutteita Noah Salasnakin vuoden 1994 laudassa.. 54. b. 55.

(31) s. 56 28 a . Jeff Brushien ensimmäinen pro model -lauta Burtonille, joka oli Yhdysvaltojen itärannikon merkki. Vuodelta 1993.. 28 b . Burtonin Ouija-lauta oli ensimmäinen erityisesti parkkilaskuun suunniteltu lumilauta, joka lanseerattiin vuonna 1994.. s. 57. Jeff Brushien toinen pro model -lauta, jossa graffiti ja musiikki ovat selvästi toimineet inspiraationa. Vuodelta 1994.. 28 c . 28. 56. a. b. c. 57.

(32) 29. b. a. d. c. 58. Musiikilla ja sen myötä vaatemuodilla oli suuri vaikutuksensa 90-luvun lumilautagrafiikassa. Hip hop ja grunge olivat vuosikymmenen suosituimmat musiikkigenret, ainakin lautailulajien harrastajien keskuudessa. Se miten artistit pukeutuivat, vaikutti siihen, miten skeitti- ja lumilautailijat pukeutuivat, mikä puolestaan vaikutti heidän ihailijoihinsa ja lajin harrastajakuntaan. Pro model -laudat toivat nämä muoti-ilmiöt esille grafiikoissa. Hip hopin suosio näkyi erittäin leveinä farkkuina (kuva 29 c ja e) ja ketjuina, grunge-tyyli puolestaan raita- ja flanellipaitoina. Yhdysvalloissa rannikoiden välillä oli myös eroavaisuutensa. Itärannikolla suosiossa oli Vermontin osavaltiosta peräisin oleva lumilautamerkki Burton ja lännessä Sims, joka oli ennen lumilautoja valmistanut skeittilautoja. Länsirannikolta lähtenyt skeittilautailun vaikutus näkyi itärannikon lumilaudoissa hivenen myöhemmin. (Billinghurst, haastattelu, 2020.) Mielestäni hyvä esimerkki näiden kahden lajin visuaalisista samankaltaisuuksista on Jeff Brushien ”DJ” pro model -lauta (kuva 28 c), jossa pohjapuoli on graffititaiteen täyttämä ja pintapuoli on kiiltävän vihreä pienellä, levyjä pyörittävällä hahmolla täydennettynä.. s.58. 29 a . Rap-artisti Eazy-E skeittilaudan kanssa.. 29 b . Skeittaaja rap-yhtye Public Enemy:n paidassa.. 29 c . Vuoden 1992 Thrasher-skeittilehden kannessa lajin. aikakaudelle tyypillistä vaatetusta. 29 d . e. Skeittaaja Kareem Campbell vuonna 1995.. 29 e Noah Salasnek leveissä farkuissa half pipe:ssa vuonna 1993. s. 60. 30&31 . Grunge-tyyli yhdisti lautailulajeja.. 59.

(33) 30. 60. 31. 61.

(34) 32. 1990-luvun alkupuoliskon lumilautagrafiikoissa näkyy vielä 80-luvun lopulle tyypillisiä kirkkaita värejä sekä yksinkertaisempaa grafiikkaa. 90-luvun edetessä ja lautagrafiikoiden tekniikan kehittyessä lautagrafiikat muuttuivat visuaalisesti monipuolisemmiksi (kuva 32). Erityisesti vuosikymmenen populaarikulttuurista on otettu vaikutteita lautagrafiikoiden suunnittelussa (esimerkiksi kuva 26 b). Suurin osa laudoista on ammattilaislumilautailijoiden suunnittelemia, jolloin heillä on ollut mahdollisuus tehdä laudasta juuri visionsa mukainen. Tämä rikastutti lautagrafiikoiden visuaalisuutta ja siten erottaa 90-luvun grafiikat edeltävistä vuosikymmenistä täysin. Samalla vuosikymmenellä lumilautailu nähtiin ihailtavana lajina, jolloin lumilautailulla itsellään oli enemmän vaikutusta visuaaliseen viestintään kuin visuaalisella viestinnällä oli lumilautailuun (Billinghurst, haastattelu, 2020). Extreme-lajien suosio näkyi myös populaarikulttuurissa sekä sen mainoksissa (kuva 33 c) ja videopeleissä (kuva 33 b). Monet lapset ja nuoret innostuivat lajista, jolloin konsolipelifirmat näkivät lumilautailun hyvänä pelimaailman mahdollisuutena.. 62. Ylärivin laudat vuosilta -91, -92 ja -91. Alarivin laudat vuosilta -95, -96 ja -95..

(35) 33. c a. b. 64. s. 64 33 a&b Extreme-lajjien suosio näkyi 90-luvun populaarikulttuurissa esimerkiksi peleissä ja lastenohjelmissa. s. 65 33 c Farkkumerkki Leviksen ja kellovalmistaja Swatchin mainoksia, joissa lumilautailua käytettiin visuaalisena tehokeinona.. 65.

(36) 3.3 Lumilautagrafiikat uudella vuosituhannella. 34. Vuosituhannen vaihteessa palattiin aiempaa minimalistisempaan graafisen suunnittelun tyyliin. Tämä saattoi olla vastapainoa 90-luvun kokeelliselle suunnittelulle ja esimerkiksi sveitsiläinen typografinen tyyli oli taas suosittua. Animaatioiden sekä esimerkiksi lyhytelokuvien tekeminen ei ollut koskaan aiemmin ollut yhtä helppoa kuin 2000-luvulla. 2010-luvulla sosiaalisen median mullistus muutti muotoilun alaa. Uudet sovellukset, kuten Instagram ja Facebook, mahdollistivat niin suunnittelijan kuin yrityksenkin mainostamaan omia töitään, löytämään asiakkaita sekä markkinoimaan yritystään aivan uusin menetelmin. (Müller & Wiedemann, 2020, 352, 412.). s. 67. 66. 34. Valokuva lumilautavalmistaja Ride:n elokuvasta Sicky.. 67.

(37) 35. Vuosituhannen vaihtumisen jälkeen pro model -mallit ovat jatkaneet suosiotaan pääasiallisina visuaalisina vaikuttajana lumilautagrafiikoissa. Nykyään pro model -lautoja on paljon vähemmän, sillä niitä ei enää valmisteta samanlaisia määriä kuin 90-luvulla. Tämän päivän grafiikat eivät siis ole radikaalisti muuttuneet verrattuna 90-lukuun. 80-luku ja etenkin sen loppupuoli olivat uniikkia aikaa lumilautagrafiikoille, sillä silloin vasta kunnolla ymmärrettiin visuaalisuuden tärkeys. Nykyisin monet valitsevat lumilautansa niiden visuaalisuuden perusteella ja sitä pidetään yhtenä tärkeimpänä laudan ominaisuutena. 2010-luvulla muutama lumilautamerkki on noussut ihmisten tietoisuuteen siitä, että laudoissa ei ole ollenkaan grafiikoita. Tästä yksi esimerkki on Season Equipments, joka on päättänyt luopua grafiikoista kokonaan (kuva 35 a). Merkki kannustaa luopumaan ympäristöä kuormittavasta tavasta ostaa uusi lauta jokaiselle kaudelle. Yleisesti lumilautamerkeillä on joka vuodelle uudet lautansa. Tietyllä tapaa tämä on osa lumilautailukulttuuria, joka näkyy esimerkiksi lautailuelokuvissa. Videolla, sekä valokuvissa, nähtävän laudan grafiikasta pystyy päättelemään esimerkiksi sen, miltä vuodelta video on ja millaista estetiikkaa grafiikassa silloin arvostettiin. (Billinghurst, haastattelu, 2020). a. b. Toinen grafiikoiltaan ajattomuuteen pyrkivä lautamerkki on eurooppalainen Korua Shapes, jonka laudat ovat vain kaksivärisiä (kuva 35 b). Pohjapuoli on punainen ja pintapuoli valkoinen. Merkin päämäärä on keskittyä erityisesti laudan muotoiluun ja siksi grafiikat on jätetty pois. Visuaalisuuden vähentäminen tekee laudasta ajattoman. Se pitää lautojen valmistusmäärät pienempinä eikä kuluttajalle tule houkutusta hankkia uutta lautaa joka vuosi. Korualla ja Season Equipmentsilla on siis samat tavoitteet.. 68. 69.

(38) 36. a. Aikakaudelle mahtuu myös joitain kohuja herättäneitä lumilautagrafiikoita. Burtonin Love (kuva 36 a) herätti paljon keskustelua sen ilmestyttyä 2000-luvun alkupuolella. Lumilautamallisto koostui Playboyn kanssa tehdystä yhteistyöstä, jossa mallit olivat osa grafiikkaa Love-tekstin kanssa. Kritiikki kohdistui voimakkaasti Burtoniin, sillä johtavana lumilautavalmistajana, se tiesi monen lapsen ihailevan ammattilaskijoitansa, jotka lautaa käyttivät. Love-mallisto nähtiin seksistisenä ja mauttomana. Myös skeittilautataiteilija Todd Bratrudin Burtonille suunnittelemat Primo-lumilaudat herättivät paheksuntaa (kuva 36 b). Primo-laudat olivat grafiikoiltaan hyvin verisiä ja väkivaltaa ihannoivia. Niiden myynnin halusivat estää monien vanhempien lisäksi ainakin kaksi eri väkivaltaa vastustavaa järjestöä (Wallstin, 2008). Useat hiihtokeskukset kielsivät kyseisten lautojen käytön työntekijöiltään ja useammat lumilautakaupat eivät suostuneet myymään niitä (Evans, 2008). Primo-malliston grafiikoita ei siis pidetty hyvän maun mukaisina, mutta Burton itse perusteli päätöksensä viitaten taiteen vapauteen. Lumilautamerkin mielestä lautojen grafiikat ovat taidetta, jonka joku voi tulkita loukkaavaksi ja joku inspiroivaksi (Knabenbauer, 2008).. b. s. 69 35 a&b Korua Shapes ja Season Equipments pyrkivät grafiikoillaan hiilineutraalimpaan lumilautailuun. s. 70. 36 a&b . Burtonin kohua ja paheksuntaa herättäneet. lautagrafiikat Love ja Primo 2008/2009 talvikaudelta.. 71.

(39) 37. a. b. Yksi 2000-luvulla havaitsemani lautagrafiikoiden visuaalinen suuntaus ovat taiteilijoiden ja lumilautavalmistajien yhteistyöprojektit. Burton on esimerkiksi tehnyt lumilautagrafiikat yhdessä Jeff Koonsin (kuva 37 a) ja Keith Haring Foundationin (kuva 37 b) kanssa. Jeff Koons -lumilautoja valmistettiin viisikymmenen kappaleen erikoiserä. Yhden laudan hinta oli huima 5000 dollaria, mutta kaikki tuotto suunnattiin hyväntekeväisyyteen (Fox, 2016). Myös jotkut lumilautavalmistajat ovat ottaneet uudelleen tuotantoon 90- ja 2000-luvun alun lautojaan. Esimerkiksi Salomon Snowboards lanseerasi vuonna 2020 uudelleen vuoden 2000 mallinsa (kuva 38). Menneet vuosikymmenet tulevat uudelleen muotiin monilla aloilla, myös lumilautailussa.. s. 73. 37 a . 37 b . Jeff Koons:in suunnittelema lumilautagrafiikka. Burtonin Keith Haring Foundationin kanssa yhteistyössä tehdyn malliston lumilauta.. s. 74-75 38 Kampanjakuvia Salomon Snowboardsin FS2000-laudasta, joka lanseerattiin uudelleen vuonna 2020.. 72. 73.

(40) 38. 74. 75.

(41) 39. Jack Anderson mainitsee tekstissään The Key to Sports Graphics, miten urheilumaailman grafiikat ovat kausiluontoisia, toisin kuin suurissa yhtiöissä, joiden visuaalisissa identiteeteissä havitellaan ajattomuutta. Anderson kuvailee sitä, miten urheilugrafiikat ovat luotu lyhyelle aikavälille ja ovat hyvin hetkellisiä. Vuonna 1995 julkaistun katalogimaisen kirjan alkutekstissä on käyty hyvin analyyttisesti ja tarkkaan läpi urheilugrafiikoiden maailmaa. Koen kuitenkin, että aika ja käsitykset ovat nykyaikaisesta näkökulmasta katsottuna siirtyneet aavistuksen rennommaksi. En väitä, etteikö Anderson olisi oikeassa urheilugrafiikoiden kausiluonteisuudesta. Tulkitsen kuitenkin, erityisesti tutkimieni lumilautagrafiikoiden osalta, että mikäli grafiikat kiinnostavat laudan hankkijaa kiinnitetään nykyään visuaalisuudessa huomiota ennemmin lautagrafiikan taiteilijaan kuin kauden sen hetkisiin visuaalisiin suuntauksiin. Toisin sanoen pro model -laudat ovat nykyäänkin suosittuja ja se, että esimerkiksi ammattilaislumilautailija suunnittelee oman nimikkolautansa, tekee laudasta erityisen. Tällaisia lautoja ovat esimerkiksi Enni Rukajärven kanssa yhteistyössä suunnitteltu lauta suomalaiselle VIMANA-merkille (kuva 39 b) tai Desiree Melanconin lumilauta Salomonille (kuva 39 a).. 76. s. 77. a. 39 a. . b. Ammattilautailija Desiree Melanconin Salomon Snowboardsille suunnittelema lumilauta vuodelta 2020.. 39 b VIMANA:n ja Enni Rukajärven yhteistyölauta Ennitime 19/20 kaudelta.. 77.

(42) 78. REFLEKTOINTI + JOHTOPÄÄTÖKSET. 79.

(43) 40. 80. P. yrkimykseni tässä tutkimuksessa oli tarkastella, näkyvätkö lumilautagrafiikoissa tiettyjen vuosikymmenten visuaalisen viestinnän suuntaukset. Muihin talviurheilulajeihin verrattuna lumilautailu on nuori laji. Kuitenkin lyhyessä ajassa sen visuaalinen kehitys on sisältänyt monta eri vaihetta, joihin ovat vaikuttaneet muiden lautailu- ja extreme-lajien estetiikka sekä populaarikulttuuri. Tutkimukseni osalta tämä on kiinnostava huomio. Kiinnitin tutkimuksessani huomiota eritoten siihen, että 1980-luvun grafiikat muistuttivat eniten sen hetken visuaalisen viestinnän suuntauksia väreiltään, muodoiltaan sekä typografioiltaan. Neonvärien ja räiskyvien kuvitusten takia 80-luvun laudat on helppo tunnistaa aikakaudelle tyypillisiksi lumilaudoiksi. Sen sijaan 90-luvun lopulta alkaen tie lumilautagrafiikoiden ja visuaalisen viestinnän suuntausten välillä alkoi haarautua, jolloin grafiikoissa eivät yhtäläisyydet näkyneet samalla tavalla kuin esimerkiksi 80-luvun lopussa. On myös hyvä huomata, että nämä muutokset eivät tapahtuneet heti vuosikymmenen vaihtuessa, vaan vähitellen. Esimerkiksi 80-luvun alussa lumilautojen visuaaliset elementit muistuttivat vielä hyvin voimakkaasti 70-luvun lähes olemattomia grafiikoita ja 90-luvun alun grafiikat taas 80-luvun lopun värikästä, mutta tietyllä tapaa persoonatonta tyyliä. Nykyään tuntuu olevan yleistä, että lumilautavalmistajat havittelevat ajattomuutta (Korua Shapes) tai nostalgiaa lautagrafiikoissa (Salomon). Syynä nostalgisuuteen on mahdollisesti se, että 90-luvun lumilautailijat harrastavat usein lajia vielä nykyisinkin, jolloin nuoruusajan laudan hankkiminen uudelleen voi tuntua hauskalta ja houkuttelevalta ajatukselta. Nostalgia on siis lumilautavalmistajille hyvä tehokeino.. 81.

(44) 82. Skeittilautailun merkitystä en voi lumilautagrafiikoiden suhteen vähätellä. Käytännössä 90-luvulla skeittaajat siirtyivät talvella lumilaudalle. Näin syntyi myös kaupungeissa tapahtuva urbaani lumilautailu, jossa esimerkiksi ”reilataan” kaiteita pitkin ja rakennetaan itse hyppyreitä (kuva 41 a). Lumilautailun slopestyle (kuva 41 b), jossa temppuillaan muun muassa kaiteita vasten, sai obstaakkelinsa lajiin mukaan ilmiön kautta (Del Sole, 2018). Obstaakkeleihin kuuluvat esimerkiksi kaiteet, putket ja laskuseinät. Skeittilautailua voi harrastaa ympäri vuoden, se on halpaa ja mahdollista kaikkialla. Skeittikulttuuriin kuuluu myös se, että laudat pysyvät aina saman hintaisina. Lumilautailu puolestaan on kallis laji. Laudat, siteet, vaatteet sekä varsinkin hiihtokeskusliput maksavat ja siksi sen harrastajia on vähemmän verrattuna skeittilautailuun. Suuri vaikuttava tekijä on myös lumi, joka rajaa lajin maantieteellisesti kylmille alueille, jotka selvästi ovat vähentyneet 2000-luvulla. Lumilautailun harrastajat ovat kuitenkin huomanneet ilmastonmuutoksen mukanaan tuomat lyhyemmät talvet ja lumien perässä matkustamisen hiilijalanjäljet. Näistä syistä lumilautailu tuskin enää ikinä tulee nousemaan samanlaiseen suosioon kuin se 90-luvulla oli. Protect our Winters (POW) on kansainvälinen talviurheilulajien järjestö, joka pyrkii levittämään tietoisuutta ilmastonmuutoksesta ja mitä ihminen sekä erityisesti lajien harrastajat voivat tehdä sen torjumisen eteen. POW järjestää kampanjoita ja tapahtumia sekä tekee yhteistyötä alan yritysten kanssa.. 41. a. b. 83.

(45) Tiesin aloittaessani kandidaatin opinnäytetyön käsittelemästäni aiheesta, että läpikäytävää tietoa ja aineistoa tulee olemaan hurjasti. Tutkimusmateriaalini koostui graafisen suunnittelun sekä yleisesti lumilautailun lähteistä. Erityisen kiitollinen olen Dave Billinghurstille, jolta sain ainutlaatuista tietoa etenkin lumilautagrafiikoista. Eräs asia, jota en ollut tajunnut ajatella ennen tutkimustyöni aloittamista, oli se miten paljon aikaa englannista suomen kieleen kääntäminen vie. Tarkemmin ottaen lauseiden kääntämisen jälkeen aika meni niiden referointiin, jonka jälkeen virkkeitä oli hiottava asiatyyliin. Se vei aikaa yllättävän paljon, sillä tarkistuskierrokset eivät jääneet yhteen kertaan. Vertailin jokaisessa vuosikymmentä käsittelevässä kappaleessa lumilautagrafiikoita sekä sen hetken visuaalisen viestinnän suuntauksia erilaisin esimerkein. 70-luvun tyylien vertailu tuotti vaikeuksia, sillä lumilaudoissa käytettiin vain vähän aikakaudelle tyypillistä graafista muotoilua. Muiden vuosikymmenten kohdalla vertailu oli helpompaa. Mielestäni lautagrafiikoiden ja visuaalisen viestinnän suuntausten kehityskaari ja yhtäläisyydet näkyvät työssäni tavoitteeni mukaisesti.. Ne ovat osa lajin visuaalista kulttuuria, mutta jätin ne pois tästä tutkimuksesta, sillä niillä ei ole erityistä yhteyttä lautojen grafiikoiden kanssa. Ajatuksenani on keväällä hakea apurahaa alani järjestöiltä ja säätiöiltä sekä mahdollista yhteistyötoimintaa esimerkiksi POW:in kanssa. Olisi tärkeää tuoda lumilautagrafiikoita käsittelevä kirja muidenkin saataville. Kuten alussa mainitsin, tämä olisi oleellinen julkaisu sekä graafisen suunnittelun että lumilautailuteollisuuden näkökulmasta. Toivon kuitenkin, että tämä kandidaatin opinnäytetyö itsessään tukee alojen kulttuurihistoriallista tutkimustyötä.. Tärkeä havainto, joka minut yllätti, oli se, että nautin tutkimustyöstä. Alun perin tarkoitukseni oli tehdä produktio, mutta päädyin aiheen laajuuden takia pelkkään tutkimuspohjaiseen opinnäytetyöhön. Olen siitä vilpittömän onnellinen, sillä pelkkä kirjoittaminen on ollut minulle henkilökohtaisesti palkitsevaa. Myös aiheeseeni perehtyminen on ollut äärimmäisen avartavaa. Olen oppinut huomattavan paljon ja osaan nyt tunnistaa ne after ski -baarin seinällä olevat lumilaudat. Minua kiinnostaisi jatkaa projektiani tulevaisuudessa, haastatella lisää asiantuntijoita ja mahdollisesti siinä samalla lähestyä kustantamoita. Olisi mielenkiintoista keskittyä johonkin tiettyyn aikakauteen, tai vaikka 80- ja 90-lukujen vaihteeseen, jolloin lumilautagrafiikoissa tapahtui paljon merkittäviä asioita niin tekniikan kuin grafiikoiden osalta. Tarkemmin voisin tutkia myös lumilautailuelokuvissa käytettyä visuaalisuutta, esimerkiksi typografiaa tai värejä.. 84. s. 80 40 . Jason Ford rinnekoneen yläpuolella Mount Bakerilla vuonna 1992. Kuvaaja Rod Walker.. s. 83 41 a . Suomalainen lumilautailija Eero Ettala reilaa seinän kulmaa Espoon Otaniemessä vuonna 2019. Kuvaaja Pasi Salminen.. 41 b . Japanilainen Yuki Kadono Burtonin US Open -kilpailussa, jossa hän voitti kultaa slopestylessa vuonna 2020.. 85.

(46) LÄHTEET + LIITTEET.

(47) 88. lähdemateriaali:. Anderson, Jack: Great Sporting Graphics, Rockport Publishers, Inc., Cincinnati, 1995. Billinghurst, Dave: Lumilautagrafiikoiden historiaa koskeva asiantuntijahaastattelu, 13.10.2020.. (Haastattelija Pihla Lemmetyinen, muistiinpanot tekijän hallussa). Brower, Steven: The Birth of Snowboard Graphics, 22.1.2015.. <https://eyeondesign.aiga.org/design-history-101-how-the-90s-ouija-board-changed-snowboarding-graphics/>. Viitattu 14.11.2020. Burn: burn PRESENTS: We Ride - The Story of Snowboarding (Full Movie) [YouTube-video], 1:32:20. < https://www.youtube.com/watch?v=o0nMxxRU6Js&feature=emb_logo&ab_channel=BURN> Lisätty: 28.2.2013 Katsottu: 26.10.2020. Cliver, Sean: Disposable a History of Skateboard Art, Lobster Lips Productions Inc., Kalifornia, 2004. Del Sole, Christopher: Jumping Over Snowboarding Jibs, 30.3.2018 <https://www.liveabout.com/jib-definition-3020435>. Viitattu 29.11.2020. Evans, Jeremy: Has Burton snowboards gone too far with risque design?, 31.10.2008.. <https://www.tahoedailytribune.com/sports/has-burton-gone-too-far-with-risquesnowboards/>. Viitattu 28.11.2020. Fox, T.S.: Jeff Koons Designed a Snowboard for Burton, 8.12.2016. <https://hypebeast.com/2016/12/jeff-koons-burton-snowboard>. Viitattu 1.12.2020. verkkolähde. haastattelu. kirjallisuuslähde. videolähde. Heller, Steven: The Decade of Dirty Design, 9.12.2009. <https://www.aiga.org/the-decade-of-dirty-design>. Viitattu 24.11.2020. Iakovlev, Yaroslav: 1950s Iconic Typography and History,. päivämäärä ei tiedossa. <https://www.zekagraphic.com/iconic-50s-typography/> Viitattu 12.11.2020. Keung, Laura: A Look at Graphic Trends That Define the 70s (Retro Fonts, Text Effects, and More!), 14.8.2020. <https://design.tutsplus.com/articles/a-look-at-graphic-trends-that-define-the-70sretro-fonts-text-effects-and-more--cms-34691?_ga=2.182572134.1579716180.16037865061298201076.1601892639&utm_source=blog&utm_medium=referral&utm_campaign=envato-blog_design_retro-graphic-design-trends>. Viitattu 26.10.2020. Klemen, “K”: Snowboard History: From Snurfer To First Snowboard Magazine, 24.2.2019.. < https://360guide.info/snowboarding/snowboard-history.html>. Viitattu 28.10.2020. Knabenbauer, Ron: Any “Love” for Burton: Controversial Snowboard Hits the Slopes, 13.11.2008. <https://bleacherreport.com/articles/81667-any-love-for-burton-controversial-snowboard-hits-the-slopes>. Viitattu 3.12.2020. Long, Kate: From the Collection: Design in the ’90s, 24.6.2019. < https://letterformarchive.org/news/design-in-the-90s >. Viitattu 26.11.2020. Little, Becky: How Snowboarding Became a Mainstream Olympic Event, 14.2.2018. <https://www.history.com/news/how-snowboarding-became-amainstream-olympic-event>. Viitattu 19.11.2020. 89.

(48) 90. MacArthur, Paul J.: The Top Ten Important Moments in Snowboarding History, 5.2.2010.. Wallstin, Brian: Critics of Burton Snowboards Request Meeting with Company, 8.10.2008.. <https://www.smithsonianmag.com/history/the-top-ten-important-mo-. <https://www.sevendaysvt.com/vermont/critics-of-burton-snowboards-request-meet-. ments-in-snowboarding-history-6851590/>. ing-with-company/Content?oid=2135705>. MacArthur, Paul J.: Snowboarding: It’s Older Than You Think, 1.12.2016.. Yalav-Heckeroth, Feride: Did the Turks Actually Discover. Viitattu 19.11.2020. <https://www.skiinghistory.org/news/snowboarding-it%E2%80%99s-older-you-think>. Viitattu 19.11.2020. Meggs, Philip B.: A History of Graphic Design, John Wiley & Sons Inc. 3. painos, New York, 1998.. Viitattu 1.12.2020. Snowboarding 300 Years Ago?, 13.6.2017.. < https://theculturetrip.com/europe/turkey/articles/did-the-turks-actually-discoversnowboarding-300-years-ago/ >. Viitattu 13.11.2020. 42. Müller, Jens & Wiedemann, Julius: The History of Graphic Design Vol. 2 1960-Today, Taschen, Köln, 2020. Oetiker, Sam: 38 ICONIC MOMENTS IN SNOWBOARD HISTORY, 1.11.2013. < https://onboardmag.com/features/lists/38-iconic-moments-in-snowboard-history.html/19 >. Viitattu 27.11.2020. Oetiker, Sam: 41 Iconic Moments in Snowboard History, 3.12.2015. < https://onboardmag.com/news/snowboarding-events/futureheads-hit-boarders-playground-junior-jam.html >. Viitattu 22.11.2020. Patagonia, Foothills: The Unlinked Heritage of Snowboarding [YouTube-video], 15:46. <https://www.youtube.com/watch?v=uOohu8kYKpY&ab_channel=Patagonia>. Lisätty: 12.10.2016 Katsottu: 3.11.2020.. Root, Tik: How to watch snowboarding at the 2018 Winter Olympics in PyeongChang, 08,02,2018. <https://www.washingtonpost.com/news/sports/wp/2018/02/09/how-to-watch-snowboarding-at-the-2018-winter-olympics-in-pyeongchang/>. Viitattu 1.12.2020. Schager, Nick: The 50 Best Horror Films From the 1980s ,. 19.10.2018.. <https://www.esquire.com/entertainment/movies/a35169/the-50-best-horror-. films-from-the-1980s/>. Viitattu 20.11.2020. s. 91. 42. Eero Ettala – Crail, kuvaaja Pasi Salminen.. 91.

(49) kuvalähteet:. Kuva 16 Motocross, skeitti- ja lainelautoja: a < https://www.reddit.com/r/80sde sign/comments/d1vmgx/everything_about_late_80s_early_90s_motocross_is/> , b<https://i.pinimg.com/originals/e1/b2/39/e1b239e2bef243c2525fb1c535a1c7ee.jpg > ja. . . Kuva 1 Pihla Lemmetyinen Kuva 2 Jeff Brushie, kuvaaja Dano Pendygrasse, 1993 <https://www.gq.com/story/. . snow-beach-80s-and-90s-snowboarder-style> Ladattu 3.10.2020. . tainment/a-lookback-at-snowboarding-culture-and-style/s/29tmag-snowbeach-slide-3BJW.. Kuva 3 . Kuva 4 . . Kuva 5 . . Jeff Brushie, 1992 < https://www.nytimes.com/slideshow/2016/11/30/t-magazine/enter html> Ladattu 3.10.2020. Aikakausien lautoja <retrosnow.com> ja <https://hypebeast.com/2016/12/jeff-koons-. burton-snowboard> Ladattu 2.12.2020 a.. Surffaaja, b. Jake Burton Londonderry laudalla ja c. lumilautailija: a. <https://www.joom.com/en/products/5d03336b36b54d0101100f62 > , b. <https:// www.sevendaysvt.com/OffMessage/archives/2019/11/21/jake-burton-carpenter-father-of- . snowboarding-dies-at-65> ja c. < https://ridesnowboards.com/en-fi/c/snowboard-bindings/. womens-snowboard-bindings/> Kaikki kuvat ladattu 10.12.2020. Kuva 6 Russel Winfield by Gunars Elmuts <https://www.snowboarder.com/featured/. . . . Kuva 12 . . <https://retrosnow.com/shop/burton/sims-89-burton/safari-comp/> b < https://fi.wikipedia.. Kuva 19 . 80-luvun neon lautagrafiikoita a, b ja c < http://www.michigansnowboard. Kuva 20 . 1980-luvun otsikkoletteröinti esimerkkejä <https://fi.wikipedia.org/wiki/. . posters/?slide=47> < https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Jackson%27s_Thriller_(mu . . . . . Kuva 21 . libtech-95/matt-cummins-pool-skater/ > Ladattu 9.12.2020. . com/2020/04/08/science/nasa-logo-worm-spacex.html >ja < https://commons.wikimedia. org/wiki/File:LIFE_magazine_logo.svg > Ladattu 15.11.2020. 70-luvun kulttuurijulkaisut: < https://www.esquire.com/entertainment/movies. /g20635473/best-70s-movie-posters/?slide=10 > ja < https://www.newsweek.com/fleetwood-. ladattu: 22.11.2020. Burtonin lumilaudat 1980-luvulla < https://retrosnow.com/shop/ >. Kuvat ladattu: 28.11.2020. russell-flow-the-russell-winfield-interview-from-issue-33-1/> Ladattu 25.11.2020. Kuva 8 K2 Lumilauta 90-luvulta < https://retrosnow.com/shop/k2/libtech-92-k2/ xtc-dan-donnelly/ > Ladattu 9.12.2020 taustan kuva: Pihla Lemmetyinen Kuva 9 Winterstick kuvastoa: a. <https://www.facebook.com/winterstick.net/photos> ja b. <https://www.flickriver.com/photos/tags/winterstick/interesting/> Ladattu 10.11.2020 Kuva 10 a. Burton londonderry lumilauta <https://www.vintagewinter.com/blogs/ blog/5874901-vintage-burton-bb1-londonderry-snowboard> b. Winterstick-laudat <https://www.flickriver.com/photos/tags/winterstick/interesting/> ja c. Snurfer <http://www.michigansnowboardmuseum.com/the-snurfer.html > taustan kuva: Pihla Lemmetyinen Ladattu a. 26.11.2020 b. ja c. 9.12.2020 Kuva 11 Suuret yritykset: < https://fi.wikipedia.org/wiki/Adidas >,< https://www.nytimes.. c < https://fi.pinterest.com/pin/499899627363210723/ > Kuvat. Kuva 18 . . Kuva 7 Lib Tech lumilauta 90-luvulta < https://retrosnow.com/shop/lib-tech/ . Kuva 17 . . Burtonin Safari Comp lumilauta ja KISS Animalize albumi a. org/wiki/Animalize> Kuvat ladattu: 18.11.2020. museum.com/the-neon-era--other-80s-decks.html#> Kuvat ladattu: 28.11.2020. Evil_Dead_II>< https://www.esquire.com/entertainment/movies/g20646233/best-80s-moviesic_video) > < https://fi.wikipedia.org/wiki/Animalize > Kuvat ladattu: 18.11.2020 ja. 23.11.2020. vuoden -84 i-D lehti: < https://periodicult.com/wp/?p=2299 >Boston marathon 1982 -juliste< https://www.ebay.com/itm/Boston-Marathon-Poster-1982-Hugh-. Ricks-Art-Printed-by-Pro-Creations-Ltd-Edition-/264653313679>MTV-logot < https://. blog.logomyway.com/the-history-of-mtv-and-their-logo/ > Macintoch ikonit< http:// area.areaware.com/susan-kare-on-icons/. Kuvat ladattu: 9.11.2020. Kuva 22 Mike Ranquet Japanissa 1996 < https://www.nytimes.com/2016/11/30/t-magazine/. . Kuva 23 . entertainment/snow-beach-book-snowboarding-photos.html > Kuva ladattu: 3.11.2020. Beach Culture a < https://www.pinterest.es/pin/157485318189730983/ > b < http://. . www.davidcarsondesign.com/work/page/27/ > c < https://letterformarchive.org/news/de. . sign-in-the-90s >. Kuva a ja b ladattu: 25.11.2020 ja c: 11.12.2020. Kuva 24 Wired-lehden aukeamat < https://letterformarchive.org/news/design-in-the-90s > Ladattu: 25.11.2020 Kuva 25 Russell Winfield, kuvaaja Trevor Graves< http://www.espn.com/ . gallery/11246089/image/10/russell-winfield-image-maker-snowboard-photographer-trev or-graves > Ladattu: 11.12.2020. Kuva 26 . 90-luvun lumilautagrafiikoita, joy ride ja ride < https://retrosnow.com/. Kuva 27 Kuva 28 . a & b Sims lumilautoja < https://retrosnow.com/shop/ > Ladattu 11.12.2020. . . . mac-dreams-viral-story-behind-1536482 > Ladattu 16.11.2020. . outdoors/a625668/snowboard-boots-history/> Ladattu 25.11.2020. . ist-jim-phillips-07-07-2014/ > Ladattu 27.11.2020. . . seum.com/the-neon-era--other-80s-decks.html# > ja < https://retrosnow.com/shop/ > . . shop/ > Ladattu 11.12.2020. Taustan kuva: Pihla Lemmetyinen. a, b ja c Burton lumilautoja < https://retrosnow.com/shop/ > Ladattu . 11.12.2020. Kuva 13 Damian Sanders 80- 90-luvun vaihteessa <https://www.gearpatrol.com/. Kuva 29 Taustan kuva: ladattu 29.11.2020 editoitu <https://ar.pinterest.com. Kuva 14 . . Kuva 15 . Jim Phillpis studiollaan < https://www.designboom.com/art/interview-with-art 1980-luvun alun lumilautagrafiikoita < http://www.michigansnowboardmu. Ladattu 28.11.2020. 92. . . . /pin/810436895438113245/> a. Eazy-E : https://designyoutrust.com/2016/10/mike-mill. ers-photography-captures-90s-hip-hop-and-lowrider-culture-to-the-fullest/ Ladattu. 28.11.2020 b. Skeittaaja https://vintageskatescans.tumblr.com/ ladattu 11.12.2020 Thrasher Magazine: < https://a4.espncdn.com/photo/2012/1231/as_skate_AlfTM_1431x1920.jpg> Ladattu 28.11.2020 d. https://fi.pinterest.com/ pin/506655026828827070/ Ladattu 29.11.2020 e. Noah Salasnek < https://whitelines. c.. com/snowboard-culture/scene/interviews/noah-salasnek-master-transition.html >. Ladattu 28.11.2020. 93.

(50) Kuva 30 Kuva 31 . 90-luvun skeittaaja <https://vintageskatescans.tumblr.com/> Ladattu 28.11.2020 90-luvun lumilautailija, kuvaaja Jon Foster <https://i-d.vice.com/en_us/. . 28.11.2020. . com/shop/ > Kuvat ladattu 11.12.2020. . Kuva 32 . article/kz84wn/how-grunge-and-hip-hop-inspired-90s-snowboarding-style>Ladattu . 90-luvun lautojen graafinen muutos, kaikki kuvat < https://retrosnow.. Kuva 33 . a. https://ilarge.lisimg.com/image/13240763/1024full-rocket-power-artwork.jpg b. https://. . ca0aa3dfdbe2/tumblr_ocv907oGWT1s9fn3ko1_500.jpg molemmat ladattu. . so-damn-extreme> ja Swatch-mainos <https://onboardmag.com/features/lists/a- . . . i.imgur.com/jF3Nkao.jpeg ja https://64.media.tumblr.com/6d55ac3a798e3050dc9d. 29.11.2020 c. Levis mainos <https://www.brandedinthe80s.com/6390/the-90s-were-. whole-bunch-of-weird-and-wonderful-90s-snowboard-ads.html> kuvat ladattu 29.11.2020 Kuva 34 Sicky elokuvan still: < https://www.facebook.com/ridesnowboards/ posts/10159096112072598 > Ladattu 11.12.2020 Kuva 35 a. Season Equipments -laudat: < https://seasoneqpt.com/collections/snow boards> b. Korua Shapes -laudat: < https://onboardmag.com/snowboard-gear/ gear-news-and-previews/the-tech-files-korua-shapes.html > Ladattu 11.12.2020 Kuva 36 a. Burton Love -lumilaudat ja b. Burton Primo-laudat < https:// . . Kuva 37 . . . whitelines.com/snowboard-gear/gear-feature/9-time-snowboard-graphics-tried-to-becontroversial.html> Ladattu 11.12.2020. a. Jeff Koons -lumilauta: < https://hypebeast.com/2016/12/jeff-koons-burton-snow. board > Ladattu 2.12.2020 ja b.. Burton x Keith Haring < https://slide . wayz.com/1489-thickbox_default/burton-free-thinker-150-2020-snowboard.jpg >. Ladattu 11.12.2020 Kuva 38 Salomon Snowboards FS2000 kampanja: < https://www.salomon.com/en-us/ blog/snowboard/fs2000-past-empowers-future > ladattu 11.12.2020, taustan kuva: Pihla Lemmetyinen Kuva 39 a. Desiree Melanconin pro model : < https://www.snowsurf.com/snowboard 2021-salomon-gypsy-pro-by-desiree > , Enni Rukajärvi x Vimana < https:// . www.blue-tomato.com/fi-FI/product/Vimana-Ennitime+Twin+147+2020+Lumilauta-586774/>. Kuva 40 . Jason Ford 90-luvulla < https://www.nytimes.com/2016/11/30/t-magazine/enter tainment/snow-beach-book-snowboarding-photos.html > ladattu 11.12.2020 a. Eero Ettala ja Otakaari ladattu Eero Ettalan instagramista @eeroettala 11.12.2020 , b. Yki Kadono Slopestyle < https://www. . ladattu 29.11.2020. . Kuva 41 . . redbull.com/ng-en/videos/burton-us-open-2020-men-slopestyle-final-1st-place-run >. Kuva 42 Eero Ettala Helsingin satamassa, kuvaaja Pasi Salminen < http:// . www.100finnishphotographers.fi/pasi-salminen/ > Kuva ladattu 11.12.2020. . Sumeat taustoilla näkyvät kuvat, joista ei erikseen ole mainittu sekä opinnäytetyön ensimmäisellä sivulla oleva monokromaattinen vuoristokuva ovat kaikki Pihla Lemmetyisen omista arkistoista.. 94. 95.

(51) LIITTEET Liitteenä Dave Billinghurstin kanssa käyty sähköpostikeskustelu editoimattomana. Mahdolliset sähköpostissa olleet liitteet kuvina viestin perässä. Kellonajat ovat Suomen aikaa (GMT +2).. 12.10.2020 Lähetetty retrosnow.com Contact-osioon.. P:. Hello! How are you? My name is Pihla Lemmetyinen, a visual communication design BA student from Aalto University, Finland. I’ll be doing my final thesis about snowboarding graphics and I contacted you in the hope that you, as a professional, might have a little time to answer a couple of my questions. Specifically, my subject in this research is: How the trends in visual communication design reflect in the snowboard graphics in a certain decade? It might sound a bit weird but basically I’m researching how, for example in the 80’s trends, such as neon colors or typography, can be seen both in snowboard graphics and in graphic design in general. So, it’s a bit of a survey or review about the history of snowboard graphics. If you have some pictures that might suit my research, I’d be thrilled to use them! Can I use some of the pictures in your website as examples? I personally have never spotted a book about the history of snowboard graphics. Let me know if you know that such a thing exists. In. 96. the future, I hope to publish my thesis as a small history book (that of course would look interesting and beautiful, not a typical history book). My questions are: 1. From the 70’s to the 90’s can you name some of the most iconic snowboard graphics from each decade? Or just briefly list some of the main styles that were used in snowboard graphics during those years. Has there been a certain trend during each decade? 2. In snowboarding culture, how big of a deal the graphics are in general? During the years, have the graphics shaped the sport as we know it today? 3. About some of the most popular boards, has there been any resemblance in the graphics? Or do you think that the popularity is based mainly on the board model/design or techniques? Thank you so so much if you can answer even some of these questions or just tell me some general information about this subject. Also, let me know if you know someone who might know a good trivia about the history of snowboard graphics. I’d love to send this message to them! Kind regards, Pihla Lemmetyinen 13.10.2020 20:46. D:. Hey Pihla. 1. in the 70’s there wasn’t really graphics as there really was only the burton londonderry board which was more like a surfer. sims was making some boards as well but there was really no graphics on his boards either. in the early 80’s graphics were still not really a thing. By the late 80’s however graphics really started to become a thing. The neon from surf and skate was really starting to make its way into snowboard design. i think that was the biggest influence on the. 97.

(52) graphics in the late 80’s. however looking back now the graphics were really lacking from an art perspective. And different length boards shared the same graphic or were just the same graphic with different colors. The 90’s were the big boom in snowboarding. Graphics really started to become more of art pieces especially with the trend towards pro models. which allowed riders to have a say in the graphics. and with the same trend in skateboarding. there are so many boards like this. sims noah skate trucks on base. jeff brushie trout, craps table, and of course the boards from all the smaller skate brands like joyride and lib tech, lamar, and ride snowboards pushed graphics to the next level. I think it was mike estes barefoot that was the first pro model to have a more skateboard graphic. google search will show you some articles on the subject. i also think sublimation graphics changed snowboard graphics because it allowed for brands to print artwork that wasn’t limited to screen printing. http://www.pyramidmagazine.com/features/the-top-20-iconic-snowboard-graphics-ofall-time/ i could talk about this for hours. the 90’s had so many board brands and there are so many cool graphics from those years. in the late 90’s i think there were so many brands and so many boards in each companies lines that there was a tendency to crank out graphics that were subpar. I worked at k2 from 95 to 2003 and looking back now at those years the board graphics from most brands were not as ICONIC as the early days. but there were certain brands that continue to use true artists to do their designs like lib tech and capita. 2. how important are graphics? well many general consumers that walk into a shop still gravitate to a board because of the graphic. but i think riders that are really into the sport buy because of shape and type of board. at least that is the way i operate. i wouldn’t buy a freestyle park board because of the graphic if i really want a free ride pow board. with the older guys now a days it seems to be about having your quiver of boards for different type of riding. you have your pow board, your all mtn board, your split board, etc. but i think graphics. 98. still sell boards. and certain brands have a certain style. for example the lib tech boards for example the skunk ape has its graphics done by the same artist every year. or jamie lynn who does a lot of the graphics for lib. now a days pro models are not as big of a deal as in the 90s when everyone had a pro model. 3. i think on collectors boards it depends on when you were born and started riding. guys in my generation are in love with a different era of boards then guys that started riding 10 years later because their first boards were not the same boards as mine. so where a younger kid loves the FORUM boards because of peter line was his fav rider and the first board he owned in the late 90s where when i was first riding it was the 1988 sims switchblade. so i dont think it was so much the graphic but the boards you idolized as a child and wanting to relive your youth. as far as design in the mid nineties through mid 2000’s boards all look pretty much the same rounded nose twin shapes were really common. now a days you are starting to see lots of shapes that resemble shapes from the early days but with new technology. short tails, square noses, fish /swallow tail pow boards, etc. i think brands are always trying to create new things to excite consumers and unique shapes as well as graphics are a way to make your boards stand out on the shelves. i was k2 team manager in the 90s and there was a kid named MARKUS HURME from FINLAND who was one of our pro halfpipe riders. we gave him a pro model because he was going to be in the first olypmics for 1/2pipe. he was a good rider but not sure why we gave him a pro model other than the fact he was going to be in the olympics, could have won gold…ended up 5th. he wasn’t a big name, his graphic was kind of lame, we never sold that many and he wasn’t ever a big name in the sport. that was a good example of a pro model board that shouldn’t have happened but in those days lots of people got pro models for no reason. that kind of thing doesn’t happen today. there are only a few pros that get pro models in this day and age. also i dont think board sales are as big as they were back. 99.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Yhteisenä julkisen (rationaalisen) valinnan teoreetikoille voidaan pitää perusoletusta siitä, että yksilöt ovat rationaalisia toimijoita, jotka tavoittelevat yksilöllistä

It seems, then, that fake news headlines differ from real news in that there can be many inaccuracies in how the headline, lead, and story proper reflect each other and how

of a planned mining project, there are so many more exploration permits in the environment of Torronsuo, and the threat--what happens to the mire, combined

periaatteessa esimerkiksi kivun määrää on varmaankin mahdollista arvioida objektiivisella skaalalla, mutta todellisuudessa näitä adjektiiveja ja adverbeja käytetään (ainakin

“So in this point I wanted to talk so that gave me the anxiety, right now I feel like back to point zero so I'm like I don't speak Finnish at all so I just switch to English.”

So, 1) in business cycles there are comparable cycles between the tendency to centralize during a recession and the tendency to decentralize during a boom. 2) In the longer

I think that this (looking after the employees’ wellbeing in change) is one of the most important tasks for a ‘Change Agent’ as leaving this out and being greedy for too many

Thirty four (85%) students said that there were many problems they faced during their study at university specially attending the remedial English classes such as classes