• Ei tuloksia

Kulutusyhteiskunnan ja akateemisen kulutustutkimuksen muodonmuutos

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kulutusyhteiskunnan ja akateemisen kulutustutkimuksen muodonmuutos"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

K a n s a n t a l o u d e l l i n e n a i k a k a u s k i r j a – 1 1 0 . v s k . – 3 / 2 0 1 4

445

Kulutusyhteiskunnan ja akateemisen kulutustutkimuksen muodonmuutos

Mika Pantzar

Visa Heinonen ja Matti Peltonen,

Finnish Consumption. An Emerging Consumer Society between East and West SKS, Helsinki 2013, 262 sivua.

KTT Mika Pantzar (mika.pantzar@ncrc.fi) on Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusprofessori ja Aalto yliopiston kaup- pakorkeakoulun dosentti.

K

ulutusyhteiskunnan alkupiste on akateemi- sen kiistelyn aihe. Yhden käsityksen mukaan se löytyy 1600-luvulta Elizabeth I:n hovin käytän- nöistä. Tuolloin sai alkunsa teollinen kertakäyt- tökulttuuri, joka merkitsi sitä, että esimerkiksi huonekalujen ja vaatteiden uutuusarvo ohitti

”ajan patinan” arvon lähteenä ja merkkinä.

Toisen käsityksen mukaan kulutusyhteiskunta sai alkunsa 1800-luvun puolivälin Ranskasta ja siellä erityisesti ”naisten paratiisista” eli tava- ratalomuodon synnystä. Kolmas kulutusyhteis- kunnan alkupiste löytyy 1800-luvun lopun Yhdysvalloista, jossa rautateiden myötä sai al- kunsa sekä hyödykkeiden massajakelu että massatuotanto.

Itse pidän kulutusyhteiskunnan ratkaiseva- na kehitysaskeleena Yhdysvalloissa tapahtu- nutta kehitystä, jossa mittakaavan kasvun ohel- la laajamittainen palkkatyö vakiintui, Suomi oli tuolloin, runsas sata vuotta sitten, Euroopan köyhimpiä ja takaperoisimpia maita. Tästä

huolimatta myös Suomessa oli merkkejä kulu- tusyhteiskunnan synnystä. Sanomalehdistö ker- toi laajasti esimerkiksi Thomas Edisonin säh- köön liittyvistä keksinnöistä. Myös esimerkiksi Helsingin Stockmann oli monella tavalla integ- roitunut jo tässä vaiheessa maailman markki- noihin.

Laajamittaisemmin kulutusyhteiskunta tuli Suomessa todeksi vasta 1960-luvulla. Tämä on Visa Heinosen ja Matti Peltosen toimittaman kirjan pääargumentti. Toinen pääargumentti voisi olla se, että läntinen kulttuuri (Ruotsi, Saksa, Englanti ja Yhdysvallat) vaikutti suoma- laisen kulutusyhteiskunnan kehkeytymiseen huomattavasti oleellisemmin kuin Suomen si- jainti Neuvostoliiton naapurissa. Tässä esimer- kiksi poliittisen historian ja sosiaalihistorian kuva menneisyydestä poikkeaa oleellisesti.

Luultavasti uusi pesukone ja auto muokkasivat 1960-luvun suomalaisten elämää huomattavas- ti enemmän kuin vaikkapa noottikriisi.

(2)

446

KAK 3/2014

Kirjan kirjoittajia yhdistää sitoutuminen kulutuksen mentaalihistorialliseen tulkintaan.

1960-luvun kulutusyhteiskunta tuotti uuden- laisen kulutuksen eetoksen, jonka perusteella alettiin arvioida tarpeellisen ja tarpeettoman rajalinjaa uudella ”modernilla” tavalla. Vielä 1950-luvulla talonpoikais–luterilainen eetos korosti säästäväisyyttä ja pidättäytymistä kulu- tuksesta. Kulutuksen ongelma oli niukkuudes- sa eläminen. Kulutuksen eetos muuttui siirryt- täessä puutteen kulttuurista runsauden maail- maan kaupungistumisen ja talouskasvun myö- tä. Kuvaavaa on se, kuinka esimerkiksi ruoka- keskustelu muuttui. 1950-luvun lopussa ruuan riittävyyden problematiikasta siirryttiin ylipai- non ongelmiin jopa lehtien pääkirjoituksissa.

Visa Heinosen ja Matti Peltosen toimittama teos suomalaisesta kulutusyhteiskunnasta idän ja lännen välissä perustuu heidän Helsingin yliopiston sosiaali- ja taloushistorian ja kulut- tajaekonomian laitoksilla viitoittamaansa vire- ään akateemisen yhteistyöhön, jossa muun mu- assa musiikkitieteilijät, kaupunki- ja mediatut- kijat ovat tulleet aktiivisesti kulutustutkimuk- sen kenttään. Samalla formaalin kansantalous- tieteen edustajat ovat sieltä lähes poistuneet.

Suurin osa kirjan kirjoittajista on joko väi- tellyt tai pian väittelemässä Heinosen ja Pelto- sen ohjaamina. Esimerkiksi käyvät vaikkapa mediatutkija Jukka Kortti, joka kuvasi väitös- kirjassaan television roolia Suomen 1960-luvun modernisoitumisessa, tai musiikintutkija Kaa- rina Kilpiö, jonka väitöskirjan aineistona oli mainosmusiikki. Kumpikin kehittää kirjassa omia väitöskirjan teemojaan eteenpäin. Minna Autio, kulutusekonomiassa nuorten talous- käyttäytymisestä väitellyt tieteen moniottelija, kuvaa Visa Heinosen kanssa tekemässään alun yhteenvetoartikkelissa ansiokkaasti kulutuksen eetosta niin idässä kuin lännessä.

Kirjan loppujaksossa Peltonen ja Heinonen kokoavat oivallisesti kirjan sisältöä kulutuksen paikkoja – kesämökkiä, saunaa, puistoja ja kir- jastoja – koskevassa artikkelissaan. Lyhyeen arvosteluun on mahdotonta nostaa esiin kirjan monimuotoisuutta, joka ilmenee esimerkiksi kirjassa käytetyistä lähdeaineistoista. Kulutta- jatutkimuskeskuksen Minna Lammin ja Päivi Timosen artikkeli talouden kuvista perustuu 1950- ja 1960-lukujen television uutismateriaa- liin, uhkapelaamisesta väitöskirjaansa viimeis- televän Riitta Matilaisen tausta-aineistona ovat muun muassa rulettipöydän hoitajien haastat- telut, Janne Poikolaisen popmusiikkia ja mo- dernisaatiota koskevassa artikkelissa lähde- aineistona ovat populaarimusiikin lehdet ja Hanna Kuusi käyttää itäturismia käsittelevässä artikkelissaan Kansanrunousarkiston muistitie- toaineistoa.

Samaan aikaan kun suomalaisessa yhteis- kunnassa kulutuksen kysymykset ovat saaneet viime vuosikymmeninä lisää arvostusta esimer- kiksi talous-, sosiaali- ja innovaatiopolitiikassa, kulutustutkimus on kokenut muodonmuutok- sen. Tätä muodonmuutosta ovat vauhdittaneet niin kulutuksen substantiaalinen muutos kuin uusien tutkimusmetodien kehittyminen. Liisa Uusitalon elämäntyylejä ja tapoja koskevaa väi- töskirjaa vuodelta 1979 voidaan ehkä pitää eräänlaisena akateemisen kulutustutkimuksen muutoksen merkkipaaluna. Uusitalo käytti Ti- lastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen sekä kotitaloustiedustelun aineistoja kuvatessaan modernin autoistuneen ja privatisoituneen va- linnan yhteiskunnan syntyä. Markkinoinnin väitöskirja ennakoi niin laadullisen kulutusso- siologian kuin uudenlaisen vähemmän norma- tiivisen markkinoinnin kulutustutkimuksen syntyä.

(3)

447 M i k a P a n t z a r

Miksi kansantaloustiede on jäänyt muun akateemisesti vireän kulutustutkimuksen taus- talle? Onko taustalla kansantaloustieteen for- malisoituminen ja vähäinen empiirisen työn arvostus? Kyseessä tuskin on se, että kulutus ei ole enää tärkeässä roolissa kansantaloudessa.

Esimerkiksi 1990-luvun lamassa ja sen jälkei- sessä talouskasvussa kulutus on saanut merkit- tävää painoa talouspoliittisessa keskustelussa verrattuna vaikkapa 1970-lukuun, jolloin kulu- tustutkimusta harrastettiin pääasiallisesti kan- santaloustieteen ja markkinoinnin viitekehyk- sistä niin Suomessa kuin muuallakin maailmas- sa. Tuolloin kulutustutkimuksen kotimaista valtavirtaa olivat muun muassa Etlan ja Alkon tutkimusosastoissa tehdyt laajat ja kunnianhi- moiset kvantitatiiviset kulutusmenojärjestelmä- tutkimukset.

Voisiko kansantaloustieteellisen kulutustut- kimuksen suhteellisen aseman heikentyminen liittyä epärealistisiin odotuksiin, joita sille ase- tettiin 1950- ja 1960-luvuilla? Hyvä esimerkki tällaisesta laajenevan ja syvenevän tutkimusoh- jelman optimismista on Houthakkerin vuonna 1961 Econometricassa julkaisema laaja kat-

sausartikkeli, joka ennakoi kulutuksen talous- tieteen muuntuvan, kun hyvin individualisti- sesti orientoituneen taloustieteen rinnalle ke- hitetään teoriaa kulutuksen sosiaalisesta mää- räytymisestä. Houthakkerin mukaan sellaiset kulutuksen sosiaaliset dimensiot, kuten jäljit- tely ja erottautuminen, tulevat olemaan kulu- tuksen teorian ytimessä teorian ja metodien edistyessä1. Vaikka Houthakker korosti valin- nan sosiaalisia elementtejä ja preferenssien vä- littymisen mekanismeja, preferenssien alkupe- rän (origin) kysymyksen hän lykkäsi psykologi- alle tai jollekin muulle traditiolle. Käytännössä tällaista tarpeiden alkuperää ja muuntumista tutkivaa tieteenalaa ei ole syntynyt. Heinosen ja Peltosen toimittama kirja tarjoaa yhden var- teenotettavan tavan ymmärtää halujen ja tar- peiden dynamiikkaa mentaalihistorian näkö- kulmasta. □

Kirjallisuus

Houthakker, H. (1961), “The Present State of Con- sumption Theory – A Survey”, Econometrica 29:

704–740.

1 “The formation of preferences is to some extent a social process, in which imitation and differentiation are important elements. The formation of preferences itself is usually held to be outside the realm of economic theory but some of the consequences of social interaction are nevertheless of econo- mic interest.” (Houthakker 1961, 733.)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

juontavat siit¨a, ett¨a hyperboliset funktiot k¨aytt¨aytyv¨at monessa suhteessa kuten trigonometriset funktiot. Hy- perboliset funktiot

Heinonen, Visa: Moraalitalouden avulla talous takaisin yhteiskuntaan (Ilkka Kauppinen (toim.), Moraali- talous. Vastapaino) (6/05, 57-59).. Helkama, Klaus: Altruismin raskaan

Erityisesti tärkeiden ongelmien monitieteisen luonteen takia on myös heti kysyttävä, onko siis tiedetoimittajan oltava tieteen moniottelija, vai riittääkö yhden

Täydennyskoulutus - puskuri työn ja tieteen välissä.. - Artikkelissa käsitellään korkeakoulujen täydennyskoulutuksen suhdetta työelämään akateemisen koulutuksen ja

Sen sijaan, että aikuiset olisivat kiinnostuneita siitä, mitä lapset tosiasiassa tekevät, pohtivat ja ajattelevat, he keskittävät huomionsa siihen, minkä­.. laisia lasten

Vaikka Haanpää (2005) ja Autio ja Wilska (2003) toteavat, että nuoret eivät ole keskimäärin valmiita henkilökohtaisiin uhrauksiin ympäristön hyväksi, näkyy nuorten

Tomi Mäkelä tuli samalla olleeksi en- simmäinen Berliinissä väitellyt suomalainen musiikkitieteilijä ja kaiken kaikkiaan toinen ulkomailla väitellyt (ensimmäinen oli

Kiinnostavaa oli, että tiedekeskusten ja laajemminkin tieteen ja tekniikan museoiden tehtävä koettiin hy- vin tärkeäksi erityisesti lasten ja nuorten kasvattamisessa tieteen