• Ei tuloksia

Kriittistä oikeustiedettä vuonna 200 j.v näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kriittistä oikeustiedettä vuonna 200 j.v näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

KRIITTISTÄ OIKEUSTIEDETTÄ VUONNA 200 j. v.

TUORI, KAARLO (red.): Rätts- dogmatikens alternativ. Juridica, Tammerfors 1988.

Korkean teknologian aikakausi on myös kirjan aikakausi, päinvastoin kuin ranskalaiset väittävät. Satun- nainenkin tieteentekijä on ilolla pannut merkille, kuinka laser-tu- lostajalla voidaan tekstin puutteet maskeerata piiloon. Tänään kaikki teksti voidaan pienellä vaivalla painaa kirjaksi, ja pienellä sijoi- tuksella kirjaan saa kauniit kannet- kin.

Teknologialla on hyvät puolen- sa: kirjat päätyvät siisteihin rivei- hin hyllyille, joten tieteentekijän kirjoituspöytääkin voidaan taas käyttää alkuperäisiin tarkoituksiin- sa. Rättsdogmatikens alternativ -kirja on esimerkki kolikon toises- ta puolesta. Tekstin ja kirjan tuo- tanto on nykyään niin yksinker- taista, että kirjoittajien käsistä tun- tuu karkaavan keskeneräisiäkin tekstejä.

Kirjan otsikko, oikeusdogmatii- kan tai lainopin vaihtoehdot, lupaa.

paljon. Oikeustieteellisestä kritii- kistä kirjoittavat suomalaiset ja pohjoismaalaiset huippututkijat, joten uskallamme odottaa jopa kansainväliset vaatimukset täyttä- vää opusta. Kun vielä tiedämme, että kirja on omistettu suomalaisen kriittisen oikeustieteen ikonihah- molle, Lars D. Erikssonille, lukija saa luvan odottaa vankkaa peruste- osta, jossa juristit näyttävät ky- kynsä tarkastella yhteiskuntaa kriittisesti.

Lukija joutuu kuitenkin pet- tymään: jo sanaa "kriittinen" vie- roksutaan kuin lepratautista (poik- keuksena Tuorin kirjoitus, joka on perusteellisuudessaan muutenkin kirjan ilopilkku). Suomalaisten kirjoittajien panoksesta lukija voi (halutessaan) muotoilla kuvan suomalaisen vaihtoehtoisen oi- keustieteen tämänhetkisistä vir- tauksista.

Oikeustieteilijä potee neuroosia, jota voisi luonnehtia systeemifik- saatioksi. Hänen tieteellinen va- kaumuksensa velvoittaa hänet nä- kemään jokaisen normikokoelman

takana Systeemin, olipa kokoelma miten sattumanvaraisesti kerätty tahansa. Tolonen rinnastaa systee- misidoksisuuden jopa itse Ratio- naalisuuteen. Aarnio aloittaa kir- jan toteamalla kuitenkin, että Sys- teemi on "vain uni". Aarnio antaa unelleen siis vajaan merkityksen.

Unessa näemme todellisuuden, jo- ka ei voi koskaan toteutua. Systee- min puuttuessa voimme vain luoda niin hyvin perusteltuja ratkaisuja kuin mahdollista.

Uni voidaan nähdä kuitenkin myös toisessa mielessä, symboli- na, joka kuvaa jotakin todellisuutta parempaa. Freud opettaa meitä näkemään unet toiveita toteuttavi- na fantasioina. Systeemiin sisältyy siis myös toive. Suljettu, objektii- vinen järjestelmä on toive, jota oi- keustieteilijä tavoittelee. Tällä jär- jestelmällähän on länsimaisessa kulttuurissa monta nimeä, esim.

Luonto, Jumala ja Äiti. Toivees- saan oikeustieteilijä tavoittelee (ehkä kiellettyä) yhteyttä Systee- miin ja turhautuu, kun joutuu omassa työssään aina tyytymään puutteelliseen korvikkeeseen: hy- vin perusteltuihin ratkaisuihin.

Hyvin perusteltuja mutta syste- maattisesti puutteellisia korvikkei- ta ovat myös kulttuuri, oikeuden- mukaisuus ja nainen.

Luonnon palvoja näkee kulttuu- rin epäitsenäisenä ja epäonnistu- neena hiilikopiona, Jumalan hy- vyyteen kiihkeästi uskova oikeu- denmukaisuuden maallisena ja tar- peettomana. Mies näkee naisen puutteellisena niin kauan, kun hän uneksii omasta äidistään. Jos oi- keustieteilijä luopuisi Systee- mistään, hän joutuisi tarkastele- maan oikeutta "vain" poliittisen vallan muotona ja arvioimaan sen edut ja haitat poliittisista lähtökoh- distaan käsin. Mutta se ei käy päin- sä, ei edes vaihtoehtoiselle oikeus- tieteilij älle.

Toinen tyypillinen oikeustie- teellinen fiksaatio on kaksinapai- suus: on oikeustiede ja sen vaih- toehto. Nousiainen konkretisoi nämä vaihtoehdot kahteen stereo- tyyppiin. Perinteistä oikeustiedettä edustavat "juristit", vaihtoehtoi-

suutta "maailmanparantajat". Tuo- ri, joka aluksi erittelee vaihtoehtoi- sen lainopin suhteita eräisiin mui- hin lähestymistapoihin, palauttaa lopussa oikeudellisen diskurssin laajan ja suppean doktriinin kaksi- napaisuuteen. Kangas toteaa, että vaihtoehdollakin on vaihtoehton- sa, mutta tuntuu palaavan tällä to- teamuksella vain lähtöruutuun: pe- rinteiseen lainoppiin.

Oikeuden kentällä käyvät poliit- tista kisaansa siis konservatiivi- suus ja edistyksellisyys. Poliittisen muutoksen mahdollisuus piilee edistyksellisyyden kyvyssä osoit- taa konservatiivisuuden virheelli- set lähtökohdat ja olettamukset, ja siksi kahden navan välinen dialogi on tärkeää. Jopa niin tärkeää, että vaihtoehtoisen lainopin tavoite tuntuu kutistuvan tämän dialogin ylläpidoksi. Vaihtoehtoisuuskin osoittautuu konservatiiviseksi. Se pyrkii takaamaan — ja omalla ole- misellaan myös konstituoimaan — dialogin pysyvyyden. Moderniin liberalismiinhan kuuluu olennaise- na osana näennäiskriittinen poliit- tinen diskurssi, joka on osa oman yhteiskuntamuotonsa uusintamis- prosessia. Vaihtoehtoisuus ei tässä pysyvässä ja jatkuvassa kaksina- paisuudessa pysty muuhun kuin oman diskurssinsa ylläpitämiseen.

Pöyhönen miettii jo kolmatta vaihtoehtoa, joka rikkoisi kaksina- paisuuden noidankehän. Hän esit- tää uutena strategiana dekonstruk- tion, joka on ainakin Yhdysval- loissa saavuttanut erityisen ase- man kriittisen oikeustieteen paris- sa. Sopii hyvin kysyä, miksi de- konstruktio on otettu niin suurella innolla vastaan. Miksi dekonstruk- tio on — muun oheessa — vaih- toehtoista oikeustiedettä? Nopea vastaus viittaisi kriittisten tutkijoi- den praktisiin tarpeisiin: kun pe- rinteiset keinot on käytetty lop- puun — vieläpä suhteellisen huo- nolla menestyksellä — tarjoaisi dekonstruktio uuden ja tuoreen ta- van lähestyä oikeustieteellisiä ky- symyksiä sekä keinon kiinteyttää kriittisiä voimia.

Dekonstruktion menestys kriitti- sen oikeustieteen parissa pohjau-

(2)

TIEDE&EDISTYS 3/89

Tieteellinen elämä

LUKIJAMME täydentää kirjojen postimyyntitietoja T&E:n nume- rossa 1/89:

"Myös USA:ssa on runsaasti tie- teellisen kirjallisuuden posti- myyntiliikkeitä, joista saa tietoja esimerkiksi New York Review of Booksin ilmoituksista. Muu- an erinomainen liike, joka tuos- sa lehdessä ei toistaiseksi ole it- seään tosin mainostanut, on Great Expectations, 911 Foster Street, Evanston, Illinois 60201-3198, USA. Liike on erikoistunut akateemiseen filo- sofiseen kirjallisuuteen, mutta toimittaa muidenkin alojen kir- jallisuutta yleensä varsin koh- tuullisilla toimitusajoilla — se mikä sitten saattaa kestää on lai- vakuljetus, mutta kohtuullista lisämaksua vastaan liike lähet- tää myös lentopostia ja se on nopea. Great Expectations jul- kaisee mm. muutaman kuukau- den välein päivitettävää luette- loa uusimmasta varastokirjalli- suudestaan, ja luettelo tulee aina tilatun opuksen välissä. VISA- kortti hyväksytään maksuväli- neenä. Asiakkaaksi ryhtyminen käy helposti päinsä ottamalla kirjeitse yhteyttä ensimmäisten tilausten merkeissä (VISA:n käyttäjä antaa samalla korttinsa numeron, umpeutumisajankoh- dan ja allekirjoituksensa)."

EESTIN TIEDEAKATEMIASTA kuuluu hätkähdyttäviä uutisia: vii- me vuoden lopulla tiedeakatemias- sa tapahtui täydellinen vallankei- kaus. Neuvosto-Eestin tiedeakate- mia oli aikaisemmin keskittynyt erityisesti luonnontieteelliseen ja sotatieteelliseen tutkimukseen (ja tulokset julkaistiin pääasiassa ve- näjän kielellä). Syksyllä 1988 enemmistö akateemikoista päätti kuitenkin vaihtaa Akatemian joh- toa, tutkimussuuntausta ja vieläpä nimenkin. Uudelleenorganisoitu Eestin tiedeakatemia mahduttaa tutkimusohjelmiinsa myös huma- nistista ja kriittistä yhteiskuntatie- teellistä tutkimusta ja tuloksia on

mahdollista julkaista myös eestin kielellä.

Uutta tutkimuskulttuuria aloitta- maan on perustettu myös useita uusia tieteellisiä eestinkielisiä ai- kakauslehtiä, kuten monitieteinen Akademia ja historioitsijoiden Kleio-lehti, jonka ensimmäisenä tehtävänä on Eestin historian pe- rustutkimuksen organisoiminen (maassa ei ole vielä tieteelliset kri- teerit täyttävää arkistolaitosta).

Lehtien toiminnassa on — paperi- pulan lisäksi — ilmennyt yllättävä ongelma: moni akateemikko ei enää osannut kirjoittaa tieteellistä tekstiä eestiksi! T&E tullee lähinu- meroissaan esittelemään lähem- min uuden tiedeakatemian toimin- taa.

FRANCO MORETTI on vero- nalainen kirjallisuusprofessori, jo- ka tuli 80-luvun alussa anglosaksi- sessa maailmassa tunnetuksi Perry Andersonin, New Left Review' n ja Verson toimesta. Hänhän oli se vir- kistävä kirjallisuusosiologi, joka.

esitti Frankesteinin hirviön prole- taarina ja palautti Joycen Ulyssek- sen tajunnan virran Englannin ka- toavaan liberaalikapitalismiin. Jo- pa kirjallisuussosiologiaa inhoa- vat puristit joutuivat lukemaan hä- nen pääteoksensa The Way of the World: The Bildungsroman in Eu- ropean Culture.

Morettin lennokkaimmat esseet on julkaistu englanniksi teoksessa Signs Taken for Wonders, josta Verso otti 1988 uuden, revised, edition. Uutta siinä on kolme 80- luvun puolivälin esseetä liitettynä entisen kirjan loppuun. Niistä The Moment of Truth käsittelee traa- gista visiota modernista maailmas- ta Kierkegaardista aina Italian ter- roristeihin asti sisältäen myös eri- tyisen Benjamin-kritiikin. Moretti hakee myös lääkettä tuohon vaaral- liseen näkemykseen kriisistä totuu- den hetkenä. Toinen uusi essee The Spell of Indecision jäljittää moder- nia kirjallisuuden avoimmuutta ai- na romantiikan esteettis-ironisesta mielikuvituksesta asti. Ja kolmas on varsinainen muodikas analogia- pommi, jossa kirjallisuuden histo- tuu myös siihen, että monet de-

konstruktiiviset esitykset — mm.

dekonstruktiota "metodina" koros- tava Pöyhönen — muistuttavat muodoltaan positivismin kritiik- kiä. Esim. Ulmer esittää Derridan projektin kolmivaiheisena: kirjoit- tamisen historiana (vielä kesken- eräinen), kirjoittamisen teoriana (Derrida on muotoillut yhden ver- sion) sekä käytäntönä (historian ja teorian soveltaminen uudenlaiseen kirjoittamiseen).

Tuskinpa Ulmerin esittämän kolmijaon järjestys on sattumaa.

Projektin tieteellisyyden turvaa historia, joka historisismisyytösten pelossa jätetään auki. Teoria, joka myös jätetään avoimeksi antamal- la Derridalle varaus vain yhteen

"versioon", on alisteisessa suh- teessa historiaan. Näin teoria ei joudu operoimaan naturalistisilla representaatioilla, jotka ovat myös positivismin kritiikin yksi keskei- siä väitteitä. Vihdoin kirjoittami- sen praksis, joka on alisteinen sekä teorialle että historialle, määri- tellään "uudeksi kirjoittamiseksi".

Ympyrä sulkeutuu: praksis "uute- na kirjoittamisena" jatkaa kesken- eräiseksi jätettyä historiaa, jne.

Kriittisestä oikeustieteestä kiin- nostuneille kirja tuskin tarjoaa mi- tään uutta. Eräät kirjoitukset käsit- televät yksittäisiä kysymyksiä, jot- ka saattavat kiinnostaa kyseiseen erityisalaan vihkiytyneitä. Mutta kriittisestä oikeustieteestä yleisesti kiinnostuneiden kannattaa pysyä perusteoksissa, tässä tapauksessa Erikssonin omissa kirjoituksissa.

Yksi perusteellinen kirjoitus ei tee kokoelmasta teosta.

Panu Minkkinen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

[r]

7. Laske, millä todennäköisyydellä saatu luku on suurempi kuin 450. Laske vastaava keskt:.skulma. Määritä pienin positiivinen kokonaisluku n, jOlle tulo

Pri- kaatissa, jossa kulkivat myös Einstein, Maxwell ja Faraday sekä monet, monet muut, kaikki nuo sadat, jotka henkilökohtaisesti olen tavannut ja tuntenut ja jotka kaikki

Tämä kanta on eräänlaista praktista materialismia ja sitä voi nimittää myös perspektiiviseksi realismiksi, jonka lähtökohtana on relationaalinen ontolo- gia (relational

Suhonen ei k1~assaan rajoitu vain kuvaa- maan ja analysoimaan aine1sloaan, vaan hän myös vertaa analyysinsa tuloksia lähin- na erilaisista survey-tutkimuksista saatavis-

na korotebti'in pormes- lander jo vuonna: 1698 njm1tettiin myös samaoo vuonna papfo virasta, tarin pafäka, joka ennen alli ollut 70 pormestari Holst'in seuraajaksi

Spekulatiivisen materialismin tavoitteena on ajatella absoluuttista todellisuutta eräänlaise- na «olevana ilman ajattelua», ja siksi se väittää, että 1) ajattelu ei

Tetris-unet ovat tarinoina myös siinä mielessä kiinnostavia, että niissä viitataan lähes aina pelisessioiden intensiivisyyteen ja ”palikoiden putoiluun”.. Yhteistä