• Ei tuloksia

Tieteen ja uskonnon köydenvetoa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tieteen ja uskonnon köydenvetoa näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

72 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 3 / 2 0 1 1

välillä tahattoman koomisia piirtei- tä, kun tekstissä vilistävät sellaiset termit kuten tunneperintö, tunne- muisto, tunnekokemus, tunnekuri ja tunneviileys.

Sodan kasvattamat onnistuu kuitenkin tuomaan käsittelemään- sä aiheeseen uusia näkökulmia ja on siksi kiinnostavaa luettavaa.

Teos ei väistä kipeitäkään teemoja, kuten Suomen miehittämien venä- läisalueiden lasten kohtaloita, jois- ta Sari Näre kirjoittaa artikkelissaan

”Suur-Suomen lapset Itä-Karjalas- sa”. Vankileireihin suljetut lapset is- tuvat huonosti Suomen sotien suu- reen kertomukseen, eikä aihetta ole aiemmin käsitelty suurelle yleisöl- le suunnatussa sotakirjallisuudes- sa, siitä huolimatta, että Antti Lai- ne käsitteli teemaa jo vuonna 1982 julkaistussa väitöskirjassaan Suur­

Suomen kahdet kasvot.

Sodan kasvattamat perustuu Weilin+Göösin julkaiseman So­

dassa koettua -sarjan osiin Haa­

voitettu lapsuus ja Uhrattu nuo­

ruus (2007–2008). Esipuheen mu- kaan kyseessä on päivitetty versio, mutta millä tavoin päivitetty, se ei käy ilmi. Monet elementit, jotka ovat saattaneet toimia hyvin kuvi- tetussa suurteoksessa, kuten info- laatikot ja tunnettujen henkilöiden kertomukset sotakokemuksistaan (Elisabeth Rehn on mukana tässä- kin kirjassa), tuntuvat irrallisilta ja jopa tarpeettomilta. Jälkimmäiset varsinkin, kun itse tekstissä sitee- rataan runsaasti niin kutsuttujen tavallisten ihmisten sotakokemuk- sia. Runsas sitaattien käyttö leipä- tekstissä onkin onnistunut ratkaisu ja tuo tekstille todistusvoimaa sekä samaistumispintaa lukijalle.

Kirjoittaja on yhteiskuntahistorian maisterivaiheen opiskelija.

Tieteen ja uskonnon köydenvetoa

Pekka Wahlstedt Juha Pihkala ja Esko Valtaoja:

Tiedän uskovani, uskon tietäväni.

Keskustelukirjeitä. Minerva. 2010.

Vuosisatoja ovat uskonto ja tiede kamppailleet siitä, kummalla on avaimet tietoon, totuuteen ja elä- mään. Uskonto yrittää avata to- tuuden portit uskolla ja myyteil- lä, tiede taas tiedolla ja tutkimuk- sella. Lähestymistapojen erilaisuu- den vuoksi sopua ei ole syntynyt, ja kiistely on jatkunut meidän päi- viimme saakka.

Juha Pihkalan ja Esko Valtaojan tuore keskustelukirja on tästä mai- nio osoitus. He ovat aikaisemmin- kin ottaneet mittaa uskon ja tiedon paremmuudesta kirjassa Nurkkaan ajettu Jumala. Mutta koska sopua ei syntynyt ja kirja oli valtaisa menes- tys, he päättivät jatkaa mittelöä…

Yksimielisyyteen ei tässäkään kir- jassa päästä, mutta tärkeintä on- kin keskustelu, ei sen tulos, mistä edellisen keskustelukirjan suosio- kin kertoo.

Tämänkertaisen kirjan teemo- ja ovat muun muassa tieteen ja us- konnon suhde moraaliin, niiden suhde elämän mieleen ja merki- tykseen, elämän ja kehityksen pää- määrä tai päämäärättömyys sekä se suurin kysymys teodikeasta, eli miksi maailma on täynnä pahuut- ta ja julmuutta.

Onko maallistuneessa ja mo- niarvoisessa nyky-yhteiskunnas- sa enää sijaa moraalille, joka sitoisi kaikkia ihmisiä ja jota kaikki suo- siolla seuraisivat ja soveltaisivat elä- mässään? Esko Valtaoja toteaa, että kaikki pyrkivät hyvään, mutta heil-

lä on erilaisia käsityksiä ja tulkinto- ja siitä, mikä lopultakin on hyvää.

Nekin, jotka ovat sotineet ja tappa- neet ihmisiä, ovat – ainakin omas- ta mielestään – tehneet sen hyväksi uskomansa asian puolesta.

Filosofisia etiikan teorioitakin on vaikka millä mitalla, eivätkä ne ole päässeet yksimielisyyteen siitä, mikä on hyvää tai miksi ylipäänsä pitäisi tehdä hyvää. Hieman eksis- tentialistiseen sävyyn Valtaoja to- teaa, että on kuunneltava omaa si- sintään, omantunnon ääntä, vaikka tämä merkitseekin kuilun partaal- la seisomista. Hän lieventää väitet- tään vetoa malla evoluutioteoriaan, jonka mukaan tietyt eettiset peri- aatteet kuuluvat ihmislajille. Poh- jimmainen periaate on elämän kunnioittamisen periaate – ilman elämää ja olemassaoloa me emme pystyisi edes väittelemään siitä, mi- kä on hyvää ja mikä pahaa.

Juha Pihkala toteaa, että tieteen keinoin ei moraaliin päästä käsik- si. Hän myöntää, että uskonnon ja hyvän nimissä on tehty paljon pa- haa, mutta myös Ranskan suuren vallankumouksen pysyttämissä giljotiineissa uhrattiin suunnaton määrä ihmisiä Järjen Jumalattaren ja hänen varjelemiensa vapauden, tasa-arvon ja veljeyden alttarille.

Pihkala vetoaa sisäiseen moraali- tajuun, jota ei voida rationaalises- ti perustella. Tosin hän toteaa, että huolimatta ulkoisista eroistaan eri aikakaudet ja kulttuurit – itämai- sista filosofioista ja antiikista mei- dän päiviemme moraalifilosofiaan – ovat päätyneet hyvin samantapai- siin näkemyksiin tietyistä moraalin periaatteista: ainakaan ei saa tap- paa viattomia ihmisiä pelkän hu- vin tai ahneuden vuoksi ja lähim- mäisiä tulisi ainakin yrittää rakas- taa ja suvaita.

(2)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 3 / 2 0 1 1 73 Tätä voisi arvostella toteamalla,

että tässäkään ei aina välttämättä ole kyse pyyteettömästä pyrkimyk- sestä hyvyyteen ja oikeudenmukai- suuteen vaan siitä, että hillitön ja rajoittamaton kaikkien sota kaikkia vastaan syöksisi lopulta niin voit- tajat kuin häviäjätkin turmioon ja perikatoon.

Jos nyt kuitenkin heittäisimme katseemme luonnon ja ihmiskun- nan historiaan, voisimme huoma- ta, että sairain ja kieroutuneinkaan mielikuvitus ei kykene keksimään kaikkia kauheuksia ja julmuuksia, joita sekä ihmiset että eläimet ovat kohdanneet historian aikana. Mik- si maailmassa on pahaa niin pal- jon? Miksi hyvä ja suojeleva Jumala sallii tämän kaiken tapahtua? Tätä argumenttia on käytetty erityises- ti kristinuskoa vastaan. Pahan ole- massaoloa onkin yritetty selittää niin sinnikkäästi ja monipuolises- ti, että siitä on muodostunut koko- nainen oppi eli teodikea.

Valtaoja toteaa, että koska pa- han ongelmaa selittävästä teodi- keasta on kirjoitettu niin paljon, on aika kääntää kysymys ympäri, hyvän ongelmaksi: Jos Jumala on rakkaus, miksi se ei näy täällä maan päällä? Valtaoja myöntää että sekä pahan triumfi että hyvän poissaolo ovat yhtä suuria mysteerejä kuin maailmankaikkeuden olemassa- olo ylipäänsä. Tarvittaisiin teolo- gista kaiken teoriaa selittämään tä- mä, mutta kaiken teoriaa ei ole pys- tytty rakentamaan tieteessäkään.

Koska tiede ei edellytä eikä vaa- di mitään tarkoitusta tai päämää- rää, jota kaikki palvelisi ja joka lo- pulta lunastaisi ja pyhittäisi kaiken pahan, Valtaojallakaan ei ole tässä paljon hävittävää ja menetettävää.

Mutta Pihkalalla on, koska viime kädessä koko kristinusko ja sen tu-

levaisuus seisoo teodikean varassa.

Miten kaikkitietävä, kaikkivoipa ja kaikkihyvä Jumala voi sallia kaiken pahan olemassaolon?

Pihkala vastaa vaatimattomasti, että hän ei tiedä, miksi Jumala an- taa kaiken tapahtua. Kuitenkin Pih- kala toteaa samaan hengenvetoon uskovansa, että ratkaisu kärsimyk- sen ongelmaan on olemassa. Hän väittääkin, että kristinusko ei olisi selviytynyt kahden tuhannen vuo- den matkastaan läpi kaikkien holo- kaustien ja muiden kidutuskoneis- tojen, jos kristityt eivät olisi koke- neet, että Jumala rakastaa heitä ja maailmaa. Ja syntiinlangenneen ih- misen mielessä asustaa toivo pää- systä kadotettuun paratiisiin, jo- ka vielä joskus palaa takaisin maan päälle.

Tässä kohden voisi nietzsche- läisittäin kysyä, eivätkö kristinus- kon tarjoamaan toivoon tartu hei- kot ja avuttomat ihmiset, jotka eivät muuten kestäisi elämää, niin kuin autiomaassa janoon kuolemaisil- laan oleva jaksaa raahautua eteen- päin lähdettä ja palmupuuta lupaa- van kangastuksen vetämänä.

Pihkala yrittää myös vedota Raamatussa olevaan kuvakieltoon.

Ihminen luo Jumalasta kuvan, jo- ka heijastaa hänen omia tarpeitaan ja toiveitaan. Kuvakielto tarkoittaa sitä, että Jumalan hyvyyttä tai pa- huutta ei voida lainkaan mitata ja arvioida inhimillisillä mittapuilla.

Pihkalan ajatuksen, että Juma- lalla on aivan erilaiset mittapuut näille ominaisuuksille kuin ihmi- sellä voisi viedä pitemmällekin. Eh- kä se, mitä me kutsumme pahaksi, onkin Jumalan silmissä hyvää ja eh- kä se, jota me kutsumme jumalaksi, onkin paholainen. Ehkä kärsimyk- senä ja pahuutena pitämämme asi- at edistävät elämää enemmän kuin

niiden vastakohdat, hyvyys ja on- nellisuus.

Tämän voisi kiteyttää siihen, että tuho, kuolema, kärsimys ovat elämän välttämättömiä edellytyk- siä ja ehtoja. Luonto tuottaa enem- män kuin pystyy ylläpitämään, ja näin on välttämätön ja toivotta- va asia, että ylimääräiset, heikot ja kyvyttömät yksilöt karsiutuvat pois. Arkinen esimerkki on joka- puolelle levittäytyneet kanit. Ih- misen silmissä näiden viattomien ja suloisten olentojen tuhoaminen on tietysti julmaa ja sydämetöntä, mutta luonnon tasapainon kannal- ta niiden karsiminen on välttämät- tömyys.

Tiivistäen voisi todeta, et- tä niiden uskontoa evoluutioteo- riaan yhdistävien kristittyjen, joi- den mielestä Jumalan olemassa- olosta todistaa se, että maailma on taitavasti ja hienosti suunniteltu ja rakennettu, pitäisi varustaa Ju- malansa sarvilla, pukinsorkilla ja hännällä. Sillä eikö luonto ole niin pirullisen taitavasti rakennettu ki- dutuskoneisto, etteivät maailman- historian julmimmat ja kylmäveri- simmät hitlerit ja stalinit ole pysty- neet samaan.

Ylipäänsä moderni tiede fysii- kasta evoluutioteoriaan on tuonut esiin, miten keskeisesti elämä on kaikilla tasollaan syntymistä ja tu- houtumista, liikettä ja ristiriitaa. Ja jo Hegel kohotti negaation, tuhon, olemattomuuden, kuoleman – siis kaiken kristinuskon pahaksi tuo- mitseman – edistyksen ja kehityk- sen primus motoriksi ja dynamok- si. Onhan nykytieteen mukaan ko- ko maailmankaikkeus syntynyt rä- jähdyksestä.

Näin tieteen ja uskonnon köy- denvedossa uskonto on heikom- massa asemassa. Tätä ei auta se, et-

(3)

74 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 3 / 2 0 1 1

tä etenkin kristinuskon – vieläkin vanhaan Raamattuun perustuva - maailmankuva on hyvin staatti- nen ja valmis, kun tiede on osoitta- nut että maailma on dynaaminen ja keskeneräinen. Staattinen ja valmis maailmankaikkeus on tietysti tur- vallinen ja tarjoaa suojan heikoille ja avuttomille, mutta – ainakin tie- teessä ja filosofiassa – myös totuus ja rehellisyys ovat tärkeitä.

Valtaojan ja Pihkalan keskustelu ei päädy yhteisymmärrykseen, eikä sen pidäkään. Valtaoja päättää kir- jan toteamukseen ”Nyt ihmettelen tässä”. Maailmankaikkeus iloineen ja kauhuineen on lopultakin mys- teeri. Ja mikäs sen parempi, sillä juuri mysteeri ajaa kysymään, kes- kustelemaan ja tutkimaan. Maail- man pahuuden ja hyvyyden kan- nalta tarkasteltuna voisi vielä to- deta, että juuri paha herättää ky- selemään. Kun asiat ovat hyvin ja onnellisesti, ihminen vain on ja le- pää onnessaan kuin äidin sylissä, mutta kun ihminen kohtaa vastoin- käymisiä, ristiriitoja ja kärsimystä, hän alkaa etsiä ja kysellä. Miksi maailma on sellainen kuin se on?

Onko joku luonut sen vai onko se aina ollut samanlainen? Voiko si- tä muuttaa ja miten? Miksi minut on heitetty juuri tähän maailmaan?

Kirjoittaja on vapaa kriitikko ja toi- mittaja.

Venäjän varjoja ja valoja

Esa Seppänen

Taisto Tolvanen: Medvedev ja Putinin varjo. Minerva 2010.

Suurlähettiläs Taisto Tolvasen teos osuu sopivaan ajankohtaan, kun lähestytään ensi vuonna pidettäviä Venäjän presidentinvaaleja. Tekijä on oikea henkilö kirjoittamaan täs- tä asiasta, kun otetaan huomioon hänen laaja diplomaattinen koke- muksensa, johon keskeisenä omi- naisuutena kuuluu kyky monita- hoisesti ja objektiivisesti tarkkailla kansainvälisiä tapahtumia ja rapor- toida niistä selkeästi tietoa tarvitse- ville. Venäjän-tuntijana tekijällä on erityisansiot. 1970-luvulla hän toi- mi useissa presidentti Urho Kek- kosen ja neuvostojohtajien välisis- sä tapaamisissa, oppi aitiopaikalla tuntemaan korkean tason henkilöi- tä ja hahmottamaan itselleen käsi- tystä siitä, miten valtionjohdon ta- solla asioita käsitellään, miten niis- tä sovitaan ja miten vahva rooli ja vaikutus lopputulokseen on johto- miesten välisillä henkilökohtaisil- la suhteilla.

Siitä on tässäkin kirjassa ky- se, kun Tolvanen tarkastelee, lan- keaako Vladimir Putinista Dmitri Medvedevin päälle varjoa. Jos lan- keaa, miten voimakas tämä varjo on ja millä tavalla se vaikuttaa jo käynnissä olevaan, tosin vielä lä- hes kokonaan kulissien takaiseen valtakamppailuun korkeimmasta paikasta. Kirjan nimi on siis, aivan oikein, valittu kysymyksen kes- keisyyden, ajankohtaisuuden ja siten taloudellistenkin tekijöiden perusteella. Kuitenkin sivumää- räisesti vain 14 prosenttia käsitte- lee otsikon määrittämää kysymys-

tä. Toisaalta koko kirja ja erityi- sesti kuvaukset Putinin ja Med- vedevin poliittisista uranousuista ja niiden yhtymäkohdista liittyvät tähän asiaan. Jotenkin lukija kui- tenkin joutuu aika työläästi etsi- mään niistä vastauksia kirjan ni- men sisältämälle kysymykselle.

Alkusanoissa Taisto Tolva- nen kertoo, että ”käsittelytapa on enemmän selostava kuin analysoi- va”. Kirjaan tutustumisen lopputu- loksena syntyy kuitenkin selkeä kä- sitys siitä, että tekijä on tässä kohtaa turhankin vaatimaton. Kyllä teok- sessa on vähintään yhtä paljon, ellei enemmänkin, analyysia kuin pelk- kää kuvausta, tietojen ja tapahtu- mien esittelyä. Keskivertolukijal- le tämä seikka ei ole ehkä niinkään tärkeä, mutta tutkijalle kyllä. Kir- jan lähdeluettelosta löytyy pari- kymmentä pääosin tuoretta teosta, joissa käsitellään Venäjän tilannet- ta, Putinin ja Medvedevin hallin- toa, muttei yhtäkään sellaista, jo- ka vastaisi suoraan Tolvasen kirjan nimeen. Hän on siis tässä suhtees- sa pioneerina Suomessa liikkeel- lä, mistä on annettava tunnustus.

Tutkija kuitenkin toivoisi, että Tol- vanen olisi käyttänyt hyväkseen enemmän venäläistä tuoretta asi- antuntijakirjallisuutta – sitä var- masti on olemassa. Koska kirjassa sen ”selostavuuden” takia ei käytetä lähdeviitteitä, analyyttisyys ja kir- jan käyttäminen tutkimuslähteenä kärsii. Lukijalle on näet vai keaa, el- lei mahdotonta päätellä, mitkä ana- lyyseista ovat tekijän omia ja mitkä ovat suoraan tai epäsuorasti kirjal- lisuuslähteistä. Tämän vuoksi teki- jä olisi – luettavuuden siitä kärsi- mättä – muutamissa tärkeimmis- sä kohdissa voinut vaikka sulkeis- sa mainita lähteen tai sitten suoraan sanonut, milloin on kyse hänen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Monitieteistä lähestymistapaa käyttävässä tutkimuksessa kiinnittyy huomio uskonnon, us- kon, eletyn uskonnon ja esitetyn uskonnon käsitteisiin, jotka limittyvät ja nivoutuvat osaksi

David Foster Wallace oli avoimesti Roger Federerin fani, ja tästä näkökulmasta hän myös kir- joitti Roger Federer as Religious Experience –artikkelin.. Tekstissä hän keskittyy

Artikkelikokoelman otsikko kertoo, mikä on uskonnon ja populaarikulttuurin tutkimusta kar- toittavan teoksen keskeinen tavoite ja lupaus.. Tutkimuskumppanuuteen kannustava teos ko-

(Cohen & Nagel 1934, 238; Niiniluoto 1980, 164–166.) Kolme viimeistä kriteeriä on esitettävissä myös positii- visesti: määritelmä täytyy voida tuottaa

Stausbergin teos käsittelee paljon moderniin turismiin liittyviä ilmiöitä, mutta kirjan laaja-alaisuudesta johtuen on mielekästä puhua siitä matkailun ja uskonnon

Kirjallisuus, eritoten moderni romaani se- kä antiikin mytologia (Bakkantit, Oidipus- ja Dionysos-myytit, joita Girard analysoi myö- hemmin Violence-kirjassaan) ovat se kulttuu-

Opetus tulee suunnitella ja järjestää siten, että opiskelijan oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen toteutuu ja opetusjärjestelyt ovat mahdollisimman yhdenvertaisia

Opetus tulee suunnitella ja järjestää siten, että oppilaan oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen toteutuu ja opetusjärjestelyt ovat mahdollisimman yhdenvertaisia