• Ei tuloksia

Taiteenfilosofian klassikko raakakäännöksenä näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Taiteenfilosofian klassikko raakakäännöksenä näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

68 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 1

näkyviin. Strategiset rituaalit taas liittyvät siihen, miten media pys- tyy tuottamaan uskottavuutta uu- tisoinnilleen.

Mediaesitysten rituaalit Sumia- la jakaa medioituihin, eli välitet- tyihin, sekä medialisoituneisiin, eli mediassa tapahtuviin. Esimer- kiksi televisioitu jumalanpalve- lus on medioitu ja television Vaa- livalvojaiset medialisoitu rituaa- li. Mediaesitysten rituaalisuutta voi hahmottaa myös Guy Debor- dia mukaillen ihmisiä toisistaan vieraannuttavana spektaakkelina, tai yhdistävänä mediatapahtuma- na. Myös mediakatastrofeilla on yhdistävä voima, mutta niissä tu- lee usein myös ilmi valta: julkinen taho ottaa median haltuun alkaes- saan tiedottaa hätätilanteessa. Val- ta liittyy myös ritualisaatioon: keil- le rakentuu mediassa sellainen ase- ma, että he voivat asemansa turvin määritellä siellä käsiteltäviä asioita?

Ritualisaatio liittyy yhteiskunnalli- siin valtakamppailuihin.

Lopuksi langanpäät sidotaan onnistuneesti yhteen Jokelan ja Kauhajoen kuoleman rituaalien tarkastelun kautta. Tähän saak- ka jopa hajanaisilta vaikuttaneet ja teoreettiset käsitteet saavat ansait- semansa lisävalaisun.

Lopuksi

Teoksen suurin puute on sen ly- hyys. Moni jääneekin odottamaan Sumia lalta laajempaa johdattelevaa monografiaa aiheeseen, jossa käy- dään yksityiskohtaisemmin läpi Me- dian rituaaleissa nyt avattuja teemo- ja, kenties myös mediaetnografiaa.

Media-antropologian vakiintu- nutta traditiota tuntemattomalle tulee yllätyksenä se, miten vähän teoksessa loppujen lopuksi viita- taan antropologian klassikoihin.

Kognitiivisen antropologian puut- tuminen on perusteltua painopis- teen ollessa yhteisöksi järjestäy- tymisessä, mutta esimerkiksi Ma- ry Douglasin ja Clifford Geertzin mainitsemisen vain ohimennen rituaalista puhuttaessa voi nähdä puutteena.

Mediatekstien kannalta myytin ja rituaalin suhteen laajempi pohti- minen olisi voinut tuoda teokseen lisää syvyyttä. Sumiala puhuu kyllä mm. keskuksen myytistä, mutta en- täpä myytit teksteinä ja narratiivei- na? Hyvä esimerkki tästä on muu- taman vuoden takainen Kris tian Smedsin tulkinnan Tuntematto- masta sotilaasta (suomalaisten py- hä teksti) aiheuttama mediakohu.

Kohu voidaan nähdä eräänlaise- na kansallisena kriisiriittinä (min- kä Sumialakin allekirjoittanee), jo- ka nosti esiin rikkomuksen etenkin Edvin Laineen kanonista ja itsenäi- syyspäivän mediarituaalin pyhittä- mää versiota vastaan. Tärkeällä si- jalla tässä kohussa oli kamppailu Tuntematon-myytin merkityksistä.

Myytin ja rituaalin suhde on klas- sinen uskontotieteellinen ongelma, joka on tekstin ja toiminnan suh- teen kautta analoginen – ja kytket- tävissä – mediatekstin ja vastaan- oton problematiikkaan.

Kokonaiskuva teoksesta on toi- miva. Se vastaa alussa asetettuihin kysymyksiin suurella ryöpyllä ni- miä, näkökulmia, teorioita ja ta- pauksia, jotka kuitenkin asettuvat tukemaan toisiaan. Kirjan punai- nen lanka myös säilyy. Se tarjoaa paljon ajattelun apuvälineitä kai- kille mediaa tutkiville ja sitä ym- märtämään pyrkiville. Se on hyö- dyllistä luettavaa myös niille, jotka tutkivat median kylläännyttämäs- sä kulttuurissa eläviä ihmisiä. Me- diatutkijoille median rituaalisen

luonteen hahmottaminen tarjoaa tuoreen näkökulman, etnografeille taas kohteen, johon soveltaa tuttu- ja lähestymistapoja. Varsinkin us- kontotieteilijälle teos antaa paljon ajateltavaa. On hieman kummal- lista, etteivät uskontotieteilijät ole käyttäneet Sumialan hahmotte- lemaa näkökulmaa. He ovat kyllä tutkineet uskontojen ilmenemistä mediassa, mutteivät juurikaan itse median uskonnollista roolia, vaik- ka uskontotieteen työkaluja on- kin sovellettu monille muille arki- sen uskontokäsityksen ulkopuolel- le meneville alueille.

Kirjallisuutta

Anderson, Benedict: Kuvitellut yhtei- söt. Nationalismin alkuperän ja leviämisen tarkastelua. Suom. Joel Kuortti. Vastapaino 2007 [2006].

Douglas, Mary: Puhtaus ja vaara.

Ri tualistisen rajanvedon analyy- si. Suom. Virpi Blom ja Kaarina Hazard. Vastapaino 2000 [1966].

Halonen, Irma Kaarina: ”Välitys.”

Teoksessa Seija Ridell, Pasi Väli- aho & Tanja Sihvonen (toim.):

Mediaa käsittämässä. Vastapaino 2006, 209–232.

Kirjoittaja on filosofian maisteri ja uskontotieteen jatko­opiskelija Turun yliopistossa.

Taiteenfilosofian klassikko

raakakäännöksenä

Pentti Määttänen

John Dewey: Taide kokemuksena.

Suomentaneet Antti immonen ja Jarkko S. Tuusvuori. niin & näin 2010.

Myöhäisellä iällä kirjoitettu Taide kokemuksena, joka ilmestyi vuon- na 1934, ei oikeastaan ole vain tai- deteorian klassikko. Se on myös yh-

(2)

T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 1 69 teenveto John Deweyn pitkän uran

filosofisista johtopäätöksistä. De- wey haastoi koko filosofisen perin- teen kiistämällä johdonmukaisesti vuosituhantiset kuvitelmat koke- muksesta ja luonnosta riippumat- tomista järjenkäytön kyvyistä, joi- den avulla voi selvittää ajattelun ja tiedon perusteet ihan vain ajattele- malla. Tämä johti ehdotuksiin filo- sofian täydelliseksi uudistamiseksi.

Haasteen todellinen sisältö on mo- nitahoinen ja mutkikas. Elinaika- naan hän joutui väsymykseen asti oikomaan väärinkäsityksiä, jotka perustuivat kyvyttömyyteen luo- pua kritiikittä omaksutuista klas- sisen filosofian lähtökohdista ja taustaoletuksista. Kuten Dewey to- tesi, ajatus tuntuu epäselvältä sil- loin, kun se ei oikein sovi omiin ennakkokäsityksiin, kun sen ym- märtämiseksi joutuu ponnistele- maan. Sama ongelma on myös ny- kylukijalla.

Käsillä olevassa teoksessa De- wey esittelee taideteoriaa, jossa pe- rinteisen filosofian lähtökohdat on johdonmukaisesti kiistetty. Yk- si näistä virhekäsityksistä on sisäi- sen ja ulkoisen jyrkkä erottelu. Tie- dostava subjekti on ”sisällä” ja tar- kastelee sieltä niin sanottua ulko- maailmaa aistiensa avulla. Tähän ajattelutapaan liittyy usein indivi- dualistinen käsitys, jonka mukaan ruumiillisen toiminnan syinä ovat sisäiset mentaaliset tapahtumat (tai aivotoiminnot). Deweyn läh- tökohtana on elävän luontokappa- leen konkreettinen vuorovaikutus ympäristön kanssa. Ihmismieltä ei voi ymmärtää aivojen tai ruumiin sisäisinä tapahtumina vaan tämän vuorovaikutuksen ominaisuutena.

Käyttäytymisen virikkeet ja yllyk- keet tulevat ympäröivästä luonnos- ta ja sosiaalisesta todellisuudesta.

Dewey käyttää pitkin teosta sanaa excitement, jolle suomentajat löytä- vät sanakirjasta vastineeksi kiiho- tuksen. Niinpä saamme lukea pe- räkkäisistä kiihotuksista (s. 75) ja siitä, että taiteellista ilmaisua ei ole

”ilman kiihottuneisuutta” (s. 80).

Tätä valintaa ei voi pitää kovin pe- rusteltuna. Deweyn ajatuksena ei ole, että elävä luontokappale toimii ympäristössään jatkuvassa kiihot- tuneisuuden tilassa. Kenties joilla- kin on onni matkassa mutta on ai- heellista kysyä, voiko Deweyn sy- vällistä individualistisen ihmisku- van kritiikkiä tämän syvemmälle haudata. Ajatukset juontuvat jon- nekin aivan muualle.

Sisäisen ja ulkoisen eroa ku- roo umpeen myös teoksen keskei- sin käsitteellinen erottelu taide-esi- neen ja taideteoksen välillä. Taide- esine on fyysinen objekti, esimer- kiksi seinällä riippuva maalaus, ja taideteos on kokemus, jonka tuo esine saa ihmisissä aikaan. Tämä terminologia poikkeaa arkikieles- tä, jossa useimmiten puhutaan tai- de-esineestä teoksena. Dewey ei ole yksin tässä asiassa. Martin Heideg- ger ja Hans-Georg Gadamer puhu- vat niin ikään teoksesta ajan mit- taan rakentuvana kokemuksena.

Taide-esineen ja teoksen erottelun avulla Dewey esittää omintakei- sen näkemyksen taiteellisen ilmai- sun ja kommunikaation luontees- ta. Suomentajat haluavat selventää tätä erottelua täydentämällä alku- tekstiä. Ilmaisu work of art saa suo- mennoksen “taideteos tai taiteen tekemä työ” (s. 84). Jos taide on ko- kemusta, ei taide enää mitään työ- tä tee. Taide-esine tekee sen ”työn”, että saa aikaan havaitsijassa koke- muksen.

Sana art on hankala suomentaa, koska se saattaa tarkoittaa sekä tai-

toa että taidetta. Suomentajat oikai- sevat asiassa käyttämällä ilmaisua

”taito tai taide”, kääntämällä sanan taiteeksi tai taidoksi vuorotellen (muutakaan perustetta en keksi) vieläpä niin, että lyhyen lauseen al- kuosassa art kääntyy taiteeksi ja lo- pussa taidoksi, vaikka Dewey käyt- tää lauseen lopussa it-pronominia (s. 39). Tämä satunnaiselta vaikut- tava kielenkäyttö ei ole omiaan sel- ventämään asiaa lukijalle. Aiheesta kiinnostuneille voi suositella Larry Shinerin teosta The Invention of Art (The University of Chicago Press, 2001). Nykyinen taiteen käsite (fine art) muodostui vasta 1700-luvulla, ja varhempien aikojen yhteydessä olisi parempi puhua taidoista, jot- ka nykyaikana luetaan taiteenla- jeiksi. Taiteesta alettiin Suomessa puhua 1800-luvulla. Sillä tarkoite- taan ”kaunotaitoja” (fine arts; mui- ta käytettyjä termejä olivat esimer- kiksi noble arts ja polite arts for po- lite classes) eli kauneuden käsitteen alle koottuja taitoja. Suomentajat haluavat rikastuttaa suomenkiel- tä kaunotaiteen käsitteellä (s. 38 ja 292), jonka englanninkielinen vas- tine olisi kai fine fine art. Vaikea sa- noa, mitä se tarkoittaa.

Järjenkäytön kokemukses- ta riippumattomien periaatteiden kiistämisestä seuraa, että myös tai- de ja esteettinen kokemus on se- litettävä luonnollisena ilmiönä.

Kulttuuri on luonnontuote eli yh- den kädellisten lajin kehittämä jär- jestelmä. Deweyn lähtökohtana on tässäkin luontokappaleen ja ympä- ristön konkreettinen vuorovaiku- tus. Hän esittää tunteista uuden- laisen filosofisen teorian, joka käy varsin hyvin yksiin Antonio Dama- sion tieteellisten tulosten kanssa.

Tämän teorian avulla Dewey selit- tää, mihin taiteen ja esteettisen ko-

(3)

70 T i e T e e s s ä Ta pa h T u u 1 / 2 0 1 1

kemuksen emotionaalinen ilmai- suvoima perustuu. Havaitut laatu- määreet kantavat merkityksiä, ali- tajuisia muistumia aikaisemmista arvojen toteutumisista, jotka tule- vat tietoisuuteen erilaisina tunne- sävyinä ja niiden yhdistelminä.

Esteettinen kokemus on taidet- ta laajempi käsite. Esteettistä laatua voi olla monenlaisissa kokemuksis- sa. Esteettisen kokemuksen tärkein piirre on täyttymyksellisyys, jonka vuoksi se on arvokas itsessään ei- kä niinkään keinona muihin ko- kemuksiin. Stendhal sanoi aika- naan, että kauneus on lupaus on- nesta. Astetta yleisemmällä tasolla voi sanoa, että esteettinen kokemus on lupaus täyttymyksestä. Täytty- myksellisyys ei siis ole vain taiteen yksinoikeus. Taiteen ja muun yh- teisöllisen elämän välillä on jat- kuvuutta ja yhteyksiä, jotka teke- vät taiteen tarkkarajaisen määrit- telemisen mahdottomaksi. Tähän liittyy myös pragmatistiselle este- tiikalle luonteenomainen pyrki- mys madaltaa korkeakulttuurin ja populaarikulttuurin raja-aitaa.

”Kaikkiruokaiset siat” ovat prag- matistisen taidekäsityksen suun- nannäyttäjiä.

Dewey etsii jatkumoa taideko- kemusten ja tavallisen arkikoke- muksen välille myös puhumalla kokemuksista, jotka ovat yhtenäi- siä ja tavanomaisesta kokemuksen virrasta erottuvia, jossakin suhtees- sa erityisiä kokemuksia. Suomen- tajat panevat merkille, että Dewey puhuu kokemuksesta yksikössä.

Niinpä he kääntävät termin an ex- perience yksittäiseksi kokemuksek- si ja perustelevat ratkai suaan oikein loppuviitteessä. On kuitenkin vai- kea nähdä, miten yksittäisestä ko- kemuksesta puhuminen ilmaisee kokemuksen erityisen luonteen.

”Siinä vasta kokemus” on Deweyn käyttämä ilmaus tällaisesta koke- muksesta (s. 50). Hyttysen ininä korvissa on yksittäinen kokemus, mutta mitä erityistä siinä on? Avain termin ymmärtämiseen on kohta, jossa Dewey kursivoi artikkelin an.

Artikkelin korostamista käytetään puheessa nimenomaan korosta- maan asian erityistä luonnetta. Ky- se on siis pikemminkin Kokemuk- sesta isolla K:lla. Yksikkö monikon vastakohtana on aivan sivuseikka.

Kirjaan perehtymistä häiritsee lievästi sanottuna erikoinen kie- lenkäyttö. Line käännetään mekaa- nisesti linjaksi, vaikka suomessa ei puhuta esimerkiksi esineiden ääri- linjoista (s. 125–127). Kun Dewey sanoo, että toiminnassa tarvitaan välttämättä kehoa, suomentajat il- moittavat, että ”käytännön on toi- mittava halki ruumiin” (s. 318; il- maisusta through the body). Ihmis- mieli on kuulemma kehittynyt ”ole- malla kaupoissa maailman kanssa”

(s. 321; sanasta commerce). Puhe on suomentajien mukaan (ei ehkä kuitenkaan Deweyn mukaan) ole- massa ”yhteisesti käsittämättömi- en muotojen moninaisuutena” (s.

404). Newton ja Einstein ”arvoste- levat samoja luonnon tapahtumia”

(s. 360). Matkalainen päätyy ”kau- punkiin, jota päin kilpi on viittilöi- nyt” (s. 108). Ja niin edelleen.

Lukemisen edetessä alkaa vai- vata painajaismainen epäily suo- mennoksen osuvuudesta niissä- kään kohdissa, joissa sisältö on sel- keä ja asiallisesti ilmaistu. Kuinka ollakaan, kirjassa on ainakin kol- me kohtaa, joissa Deweyn kan- ta on kääntynyt päinvastaiseksi tai Deweyn kritisoima käsitys hänen omakseen (s. 180, 308 ja 372). Muu- ten vain virheellisesti käännetty- jä virkkeitä on useampia. Suomen-

noksen ja alkutekstin jatkuva ver- taaminen on työlästä ja turhautta- vaa, joten lienee viisainta perehtyä Deweyn monipuoliseen ja vaiku- tusvaltaiseen teokseen alkukielel- lä. Onneksi se on helppoa ja edul- lista. Halvin näkemäni hinta verk- kokaupassa on dollari ja postikulut.

Suosittelen.

Kirjoittaja on filosofian tohtori ja Aal­

to­yliopiston Taideteollisen korkea­

koulun dosentti.

Yhteiskunnan muodonmuutos

Pekka Wahlstedt Juha räikkä (toim.): Yhteis- kuntafilosofia. unipress 2010.

Yhteiskunta on kokenut viime vuo- sikymmenten aikana melkoisen muodonmuutoksen. Tämä johtuu paljolti tietotekniikan kehityksestä, markkinataloudesta, joukkotiedo- tuksen kaupallistumisesta ja globali- saatiosta. Ne ovat myös tuoneet mu- kanaan uusia haasteita ja ongelmia.

Niinpä on johdonmukaista jul- kaista yhteiskuntaa ja sen eri aluei- ta kartoittava filosofinen teos. Yh- teiskuntafilosofia pureutuu yksilöi- den ja ryhmien vapauteen, oikeu- denmukaisuuteen sekä luonnon ja eläinten asemaa koskeviin yhteis- kunnallisiin kysymyksiin. Kirjoit- tajina ovat Mikko Yrjönsuuri, Ar- to Laitinen, Teppo Eskelinen, Matti Häyry, Juha Räikkä, Kati Mikkola, Petri Ylikoski, Elisa Aaltola ja mui- ta alan asiantuntijoita.

Yksilöllisyyden aikakaudella on suuri ongelma, missä menee yksi- lön vapauden ja yhteiskunnan pa- kottamisen välinen raja. Tätä poh-

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Neutraali ikkuna: Kirjoitat kaikkia neutraaleja asioita, joita ongelmaan liittyy, mieti ja kirjoita ylös mitä kaikkia faktoja ja tosiasioita, mitä tiedetään tilanteesta, jossa

Suhdannevaihtelut syntyvät odottamattomista eksogeenisistä shokeista, joihin liittyy olennaisena piirteenä se, että ta- loudenpitäjien, joiden odotukset ovat ratio- naalisia,

Tämä taas liittyy hänen aiemman kirjansa väitteeseen siitä, että viihdekulttuurin tuotteiden avulla ihmiset voivat kokea vallitsevan kollektiivisen muistin omakseen, vaikka he

Helsingin yliopistossa kirjoittajamaksuihin liittyvä työ on kirjaston, useiden kustantajien ja yliopistopalveluiden taloushallinnon yhteispeliä, jossa kirjasto on

The goal of the University of Helsinki is to make the practices related to open access fees (article processing charge, APC) as smooth as possible for

(Crawford 1980, 378.) Healthism-käsitteeseen liittyy oleellisesti myös medikalisaatio, jolla tarkoitetaan lääketieteen hegemonista asemaa määritellä yksilön terveyteen

Koska vanhoihin uskomuksiin liittyy paljon sellaista, mitä ei vält- tämättä kukaan koskaan ole oikeasti nähnyt, uskottiin myös, että haltijat voivat olla puoliksi

Pykälän 1 momentin mukaan Varustamo- liikelaitoksen offshore-liiketoiminnassa, jäänmurtoliiketoiminnassa, lauttaliiketoimin- nassa sekä johtamiseen, hallintoon ja yhtei-