• Ei tuloksia

Tieteiden pitopöydässä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Tieteiden pitopöydässä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

sniin & näin 3/2008

T

ampere-talolla pidettiin syyskuun alkajaisiksi seminaari

”Varieties of Freedom”. Tapah- tuman järjestivät Tampere-klubi ja Freedom in Context -projekti. Tam- pere-klubi on monitieteinen yhdistys, joka on kutsunut jäsenikseen muiden muassa Jürgen Habermasin ja Manuel Castellsin sekä Mihail Gorbatšovin ja Martti Ahtisaaren. Klubin puheen- johtaja, argentiinalaissyntyinen oikeusfi- losofi Ernesto Garzón Valdés avasi tilai- suuden, minkä jälkeen Ilkka Niiniluoto esitelmöi akateemisesta vapaudesta ja ja espanjalaisprofessori José Luis Marti kan- salaisvapauksista ja -hyveistä. Vapauskä- sitettä selvitelleessä työryhmässä puhuivat Pilvi Toppinen, Jaakko Kuosmanen ja Sami Syrjämäki. Marika Enwald ja Ville Päivänsalo taas esittelivät näkemyksiään vapauden ja vastuun workshopissa. Ta- loudellisen vapauden osiossa kuultiin Jan-Otto Anderssonia, Jukka Mäkistä ja Petri Räsästä.

Enwaldin mukaan käsitteet ‘nega- tiivinen vapaus‘ ja ‘positiivinen vapaus’

eivät riitä perustamaan yhteiskun- tajärjestystä. Negatiiviset vapaudet, joihin hänen mukaansa ”postmoderni moraali” pääasiassa nojaa, edellyttävät usein lausumattomaksi jäävää positii- vista vapautta. Asetelma on eettisesti ongelmallinen ja uudistamisen tar- peessa. Enwald selvitti, kuinka Isaiah Berlin erotti vapauskäsitteet toisistaan

tuodakseen esiin ’positiivisen vapaus- käsityksen’ väärinkäytön totalitaris- tisissa yhteiskunnissa ja ’negatiivisen vapauden’ välttämättömyyden moni- arvoisissa yhteisöissä. Vapaus esteistä onkin tullut johtavaksi vapauden sisäl- löksi jälkiteollisessa, yksilöllistyneessä elämänmuodossa, mutta yksilön vapaa itsetoteutus on kuitenkin tilannesidon- naista ja suhteellista. Postmodernissa vapauskokemuksessa tajutaan elämällä olevan useita situationaalisia mahdol- lisuuksia ja arvoja. Ahdistus vapauden äärettömyydestä johtaa Heideggerin erittelemään outoon kodittomuuteen.

Joukkoviestintä on omiaan vahvis- tamaan tätä kokemusta tuottamalla hyperreaalista keskuksetonta ja esitys- listatonta paljoutta: valinnanvapaus muuttuu taakaksi.

Uusliberalismi hukkaa Enwaldin mukaan vastaavalla tavalla näkymän toiminnan tarkoitukseen. Jos klassinen liberalismi esitti järkeenkäypää yksilön oman onnenetsinnän esteiden purka- mista jäykässä yhteiskunnassa, uusli- beralismin vapaan pelitilan vaade on muuttuneessa historiallisessa tilanteessa yhtä kuin vaatimus elintasoerojen, ke- hitysmaitten riiston ja luonnonvarojen tuhlauksen tehostamisesta. ”Jokainen negatiivinen vapaus tuottaa elämän- tapaa, arvoja ja maailmankatsomusta, ja siten edustaa tiettyä ihmiselämän telosta”, toisin sanoen edellyttää ole-

tusta positiivisesta vapaudesta. Enwald ehdotti ajattomien ja paikattomien va- pauskäsitysten sijaan ajatusta ”toimijan vapaudesta sosiaalisessa ja ympäristölli- sessä yhteydessä”. Vapaus tulisi käsittää

”metaforaksi, joka viittaa erilaisiin te- koihin (toimintaan, käyttäytymiseen, tuntemiseen, ilmaisemiseen), joihin yksilöllä on oikeus suhteessa toisiin ih- misiin”.

Esimerkiksi vapauden tilannesi- donnaisesta kehityksestä Enwald nosti Suomessakin kiistellyn homoparien oikeuden adoptioon. Samoin ympä- ristökriisi on nähtävä yksilönvapautta muuntavana tapahtumana, joka nostaa uudelleen esiin Berlinin 190o-lukulaiset totalitarismipelot. Vaan kaikki yhteis- kuntasuunnittelu ei suinkaan sorra:

”Ihanteelliset liberaalit yhteiskunnat pohjaavat yhteiskuntajärjestyksensä käsitykseen vastuullisesta vapaudesta”.

Enwald päätti esityksensä yhtymällä Sartren eksistentialistiseen vapaus- ja vastuuanalyysiin, jonka ongelma kui- tenkin oli vapauskokemuksen moraa- lisen merkityksen sivuuttaminen. Kun massamedia täyttää tyhjyyttä, kulttuuri ja koulu kasaavat tietoa ja aineellinen ihmiskuva lietsoo kuluttamaan, tar- vitaan kenties hiljaisuutta, olemuksista irtautuvaa ”elämäntapaa, jossa on tar- peeksi tilaa toteuttaa ja arvioida jo ole- massa olevaa” yhteiskuntaa, moraalia, lakia ja politiikkaa.

Vapauskonferenssissa

Tieteiden pitopöydässä

T

utkijaliiton kesäkoulu jär- jestettiin 28. kerran elokuun viimeisenä viikonloppuna Kallio-Kuninkalan vehreässä ympäristössä. Teematriadin muodos- tivat muutos, jatkuvuus ja ennuste.

Innoittuneen esitelmäsikermän aihe- piirit ulottuivat antiikin ajattelusta evoluutiobiologiaan. Rento yhdessäolo

ruoan, juoman ja saunan merkeissä muodosti nytkin luontevan vastinparin päivän keskustelulle. Lähtökohtana oli ajatusten työstäminen yhdessä, kriit- tisessä mutta epämuodollisessa hen- gessä, jossa opiskelijat sekä nuoret ja vanhemmat tutkijat ovat tasavertaisia.

Kun esitelmissä vielä vilahtelivat an- tiikin hahmot, kesäkoulun konsepti

muistuttaa symposiumikäsitteen pi- toisasta alkuperäismerkityksestä.

Tutkijaliiton työvaliokunta jär- jesti kesäkoulun ensikerran 1981. Seu- raavana vuonna Kirsti Määttänen otti vetovastuun yhdessä Kaarlo Tuorin kera, ja viimeisen parinkymmenen vuoden ajan hän ja Tuomas Nevan- linna ovat vastanneet ideoinnista

(2)

3/2008 niin & näins

OTTEITA AJASTA

ja puheenjohtamisesta. Nevanlinna aloitti ensimmäisen esitelmänsä 1983 kirjoittamalla taululle lainauksen Henri Lefebvreltä: ”Marxismi on pit- käveteistä”. Kesäkoulun alkutaivalta hallinnut marxismi on vuosien varrella muuntunut yleisemmäksi kiinnostuk- seksi yhteiskunnalliseen ajatteluun.

Kesäkoulun ideana ja käytäntönä on ollut tuoda eri alojen tutkijoita ja taiteilijoita samaan keskustelupöytään.

Osanottajat ovat Tutkijaliiton profiilin mukaisesti useimmiten tulleet hu- manistisen ja yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen piiristä, mutta tänäkin vuonna joukossa oli liuta muiden alojen edustajia: biologian, tietojen- käsittelytieteen, johtamisen teorian…

Lisäksi ohjelmaa ryydittää yleensä jokin aistillinen luomus. Tällä kertaa nautittiin elokuvasta: valkokangasta ei täyttänytkään PowerPoint-kavalkadi, vaan Päivi Takalan ja Marjut Rim- misen ohjaama Sydämeen kätketty, joka dokumentaaris-draamallisesti tutkii sodanjälkeisen sukupolven tarinaa 60- luvulle asti. Silmä ei iloinnut yksin, kun aikakauden radiolähetysten ohella kuvien liikettä rytmittivät virret, jotka toivat elokuvaan lapsuuden ja melan- kolisen toivon tuntua.

Ei yllättänyt, että muutos oli teemoista voimakkaimmin esillä, se kun tekee myös ennusteitten ja jat-

kuvuuksien tutkimisen mielekkääksi.

Esitelmät ristesivät hedelmällisesti.

Sukupuolien suhteen ja erityisesti isä- ja mieskuvan muutos puhutti paljon, erityisesti Jakke Holvaksen isäksi tu- lemisen mietiskelyn siivittämänä.

Nykyisä on yli-innokas mutta epä- varma ja itseironinen, koska ei oikein voi omaksua äidinkään roolia ja tarjolla on vain absurdeja identiteettimalleja:

sodan traumatisoima, väkivaltainen alkoholisti-isä, jakoavainvirtuoosi…

Ennustetta käsiteltiin luonnontie- teellisesti, mutta myös yleisemmän tule- vaisuuden ennakoimisen sekä hallinnan näkökulmasta. Jukka Lehtonen esitteli eliökunnan muutoksia kambrikaudesta alkaen ja evoluutiotutkimuksen vaiku- tuksia lajien luokitteluun ja toisaalta nykyisten lajien kehittymisen ja sopeu- tumisen ennakoimiseen. Turo-Kimmo Lehtonen kertoi ennakoimisesta pörs- sikurssien ja markkinoiden yhteydessä, Markku Koivusalo taas loi laajan kat- sauksen tulevaan varautumisen käsit- teellisistä tekniikoista antiikista nyky- päivään. Esitelmissä piirtyi vahvana moderni kuva ennustamisen epämää- räisyydestä ja myös ihanne reagoimisen spontaaniudesta ja välittömyydestä, samalla kun muutoksenhallintaan py- ritään pakkomielteisesti luomaan yhä uusia työkaluja.

Timo Miettinen käsitteli kriisien

merkitystä historian jatkumon muo- dostumisen kannalta erityisesti Edmund Husserlin ajattelun valossa.

Kriisi ei Husserlin näkökulmasta ole pelkkä tulehtunut ja tuhoisa se- kaannuksen tila, vaan sen voi nähdä aiheena kulttuurisen tai aatteellisen tilanteen vastuulliseen uudelleenarvi- ointiin, joka mahdollistaa kehityksen.

Jussi Vähämäki puolestaan luon- nosteli antiikin mytologialla höys- tettyjä Platonin ajatuksia ideoiden ja ikuisuuden suhteesta muuttuvaan maailmaan ja tämän suhteen jatku- vuudesta. Ideaalinen sitoutuu muut- tuvaan, koska iäiseen kurotetaan muuttuvaisesta. Jumalallisen ja kuole- vaisen välittäjänä toimii daimon Eros ja tämän inhimillinen uskottu, jolla on kyky hullaantua jumalaisesta kau- neudesta. Rakkaus on siis pyrkimystä kohti jumalaista, mutta se ei kui- tenkaan saavuta täyttymystään miehen ja naisen välillä, jotka voivat lisäänty- misellä vain jäljitellä ikuisuutta. Ho- moseksuaalisuuskaan ei tosin aivan riitä, vaan vasta platoninen rakkaus nousee vähitellen yksittäisten, muut- tuvien kauniiden kohteiden yli huu- mautuakseen kauneudesta itsestään.

Teksti: Julius Telivuo

Valokuva: Tapio Muhonen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Vapaan sivistystyön vapaus merkitsee koulutuksen järjestäjän vapauden lisäksi myös riippumattomuutta keinotekoisista rajoituksis- ta, joita tutkinnot asettavat.. Kansalaiset

Henkilö, joka on vapaa autonomiansa esteistä ja jolla on kapasiteetti pyrkiä elämään tietynlaista elämänmallia, saattaa olla kykenemätön autonomisuuteen, ei vain siksi, että

Pohdintojeni ja väitöskirjan aineistosta nousseiden huomioiden kautta olen kuitenkin tullut vakuuttuneeksi siitä, että resilienssin tutkiminen yksilön lähtökoh- dista käsin

Työn, kodin, perheen ja vapaa-ajan rajojen oletetaan hälvenevän jälkiteollisessa yhteiskunnassa. Analy- soin kotona työskentelevien palkansaajien ja yrittäjien tulkintoja työstä

Tieteen vapaus ja tutkijan sananvapaus -teos on monipuolinen tietopaketti tutkimuksen vapautta rajoittavista käytännöistä.. Tieteen vapauden rajoitukset ovat yhä näkyvämpi ilmiö

Vaikka matematiikan tutkimus onkin USA:ssa hyvin korkealla tasolla, matemaattisten tieteiden merkitys koko kansakunnalle kasvaisi, jos nykyistä useammat matematiikan ja

He käsittävät kyllä mitä ovat sinistä valoa hohtavat laatikot, mutta entä sitten sudet, jotka tuovat ihmisille kaneja ja fasaaneja.. Lapset tarvitsevat aikuisen lukijan joka

Koska yksilön vapaus ei toteudu Vinin kohdalla, on Vinin vaikea nähdä elämäänsä kuplan ulkopuolella ja hän tuntee vain päälimmäisen sorron ja vapaudenriiston, joka