• Ei tuloksia

niikkärigate

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "niikkärigate"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

124 niin & näin 2/2012

kirjat

K

äsillä olevalla kirjalla on läh- tökohta. Lähtökohta ei ehkä ole historiallinen, teoksen kokoajien motiivit ja intentiot saat- tavat olla aivan jotain muuta, mutta tietty historiallinen tapahtuma asemoi teoksen runokentällä. Ko- keellisen runouden yllä leijuu Hel- singin Sanomien kriitikon Jukka Petäjän aave, jonka Hesarigateksi ni- mitetystä pöyhkeästä ja asiavirheitä sisältäneestä kokeelliseksi miellettyjen runokokoelmien nippukritiikistä

”Uuden runouden äänenmurros”

(HS 19.10.2009) syntyi kiivas kes- kustelu, jossa katajaisen maan runoi- lijat hyökkäsivät petäjäisen kriitikon kimppuun. Hyökkäys oli oikeu- tettu, vaikka se sai myös yhtä pöljiä muotoja kuin Petäjän kirjoittama kritiikki. Hölmöilevää keskustelua kokeellisesta tai uudesta runoudesta oli käyty aiemminkin, mutta ky- seinen tapahtuma avasi kaikki padot hetkeksi. Sen epäonniseen kaikuun törmäämme edelleen. Lehtien sivuilla ja kritiikkien kulisseissa elää kankea asetelma: uusi kokeellinen runous vs.

runous. Kenelläkään ei kuitenkaan tunnu olevan käsitystä siitä, mitä kokeellinen runous on. Kokeellisuus näyttäisi määrittyvän negaation kautta: se ei ole normaalia runoutta, Lauri Viita tai muut oikeat runoilijat eivät ole ikinä kirjoittaneet sellaisia runoja. Poesian julkaisema Vasta- kaanon antaa konkreettiset kasvot runoudelle, jota matkan varrella on kokeelliseksikin tituleerattu. Älköön kukaan tulko höpsimään minulle mitään kokeellisesta runoudesta, jos ei ole tutustunut tähän teokseen!

Filosofiaa

Mitä kokeellinen runous on? Kirjan aloittavissa esseissä käydään läpi muun muassa kokeellisen kirjoit- tamisen historiaa, kokeellisen ru- nouden kohtaamaa kritiikkiä sekä lukutapoja, ja se halvatun Hesariga- tekin tulee mainituksi. Maaria Pää- järven, Teemu Mannisen, Kristian Bolmbergin ja Vesa Haapalan esseet ovat valaisevia. ’Kokeellisen ru- nouden’ määrittelemisen sijaan ne rakentavat kokoelman runojen ym- pärille kontekstin ja nostavat esiin kysymyksiä & teemoja. Tämä on hyvä ratkaisu, sillä määritelmän an- taminen olisikin tuomittu epäon- nistumaan siitä syystä, että on ää- rettömän hankalaa löytää sellainen kriteeri, jonka perusteella kaiken kokeellisen runouden voi erottaa kaikesta muusta runoudesta. Ko- keellisen runouden lajissa on ennem- minkin kyse perheyhtäläisyydestä:

jotain samaa, jotain muuta, jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain varas- tettua, mutta ei yhtä keskeistä piir- rettä, jonka kaikki kokeelliset jakai- sivat.

Toisinaan runoudesta sanotaan, että se nimenomaan on todellista filosofiaa. Tämä väite on useimpiin filosofiarunoihin ja -runoilijoihin lii- tettynä yhtä suuri loukkaus filosofeja kohtaan kuin olisi loukkaus runoi- lijoita kohtaan väittää Ilkka Niini- luodon tieteenfilosofista duologiaa tai Suomen filosofisen yhdistyksen vuosittaisten yhden sanan kollokvi- oiden esitelmäkokoelmia siksi oi- keaksi, todelliseksi runoudeksi. Ko- keellisen runouden kohdalla ajatus

on kuitenkin sikäli sopiva, että sitä kirjoitetaan usein, vaikkei aina, me- tatasolla pohtien, runoutta ja runo- kieltä reflektoiden. Tämä jos mikä on filosofista toimintaa, vaikka lop- putulema saattaakin näyttää joltain aivan muulta kuin filosofialta. Ni- menomaan runoilemisen akti voi olla filosofinen ja jopa tehdä runoista filosofisia. Paljon puhutut, toisinaan todelliset, toisinaan vain näennäiset yhteydet (mannermaiseen) kielifilo- sofiaan, jotka saattavat näkyä named- roppingina tai halpoina tehosteina kuten latteina paradokseina, eivät tee runoista filosofisia. Keskustelussa ei aina muisteta, että viittaukset filoso- fiaan ovat eri asia kuin filosofia ja fi- losofisuus. Ehkä useimmiten olisikin paikallaan puhua runoilun filosofi- suudesta filosofisten runojen sijaan.

Lopputuotteissa eli runoissa filoso- fisuus voi antaa viitteitä itsestään esi- merkiksi älyllisen leikin muodossa, kuten vaikka Mikael Bryggerin ru- nossa ”Ikiliikkuja” (212). Filosofia voi heittää varjonsa tulkinnallisina näkökulmina, kuten käy Henriikka Tavin runossa ”Rukous II” (143), joka on Saima Harmajan erään runon valossa tehty tulkinta Har- majan päiväkirjamerkinnöistä tai runon kautta syntynyt tulkinta Har- majan päiväkirjasta. Vesa Haapalan runo ”Puheenvuoro Kollokviossa”

(372–373) kantaa filosofisuutta suo- remmin. Se on liki tieteenfilosofinen kannanotto tiedemaailman konven- tioihin ja lässytyksiin. Oman lisänsä tuovat erilaiset sähköiset runot, joita on esitelty Vastakaanonin verkko- osiossa1. Nämä ohjaavat kokijaa

yks Kake

niikkärigate

Vastakaanon. Suomalainen kokeellinen runous 2000–2010. Toim. Juri Joensuu, Marko Niemi & Harry Salmenniemi. Osuuskunta Poesia, Helsinki 2011. 490 s.

(2)

2/2012 niin & näin 125

kirjat

miettimään runouden filosofisia ky- symyksiä kuten runon identiteettiä tai merkitysten syntyä, vaikka ne voivat myös jäädä esteettisiksi ko- kemuksiksi ilman sen pidempää häntää.

Kaanon

Koska tämä antologia on painava sanan kahdessa merkityksessä ja järjestää runokenttää jo pelkällä nimellään, on paikallaan puuttua syntyvään järjestykseen. Onko sat- tumaa vai vuosikymmenmagiikkaa, että kansiin on rajattu juuri pop- historiassa ylitsekäymätön, mutta historian ymmärtämistä usein har- hauttava kymmenluku? Vastakaano- nissa aikakausi perustellaan muun muassa aktiivisten pienkustanta- mojen esiinnousulla vuosituhannen alkupuolella. Näistä pienkustanta- moista runoyhdistys Nihil Interetin kanssa toiminut poEsia (nyttemmin osuuskunta Poesia) ja Leevi Lehdon ntamo ovat julkaisseet nimenomaan uudeksi tai kokeelliseksi runoudeksi miellettyjä painatteita. Valintaa pe- rustellaan myös sillä, että 00-luvulla ovat yleistyneet runo- ja runous- blogit, joissa julkaistaan kokeellista runoutta sekä keskustellaan, het- kittäin tulisestikin, usein juuri ko- keellisuudesta. Kolmas aikakautta rajaava peruste on toteamus, että kolmannen vuosituhannen ensim- mäisellä vuosikymmenellä julkaistiin runoutta enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Hyväksykäämme kym- menlukulaisuus pienin varauksin:

kirjallisuuden tutkijat tulevat löy-

tämään napisemisen aihetta aloitus- ajankohdasta, ja on toistaiseksi epä- varmaa, sopiiko vuosi 2010 minkään loppukohdaksi, sillä kokeellinen kir- joittaminen elää jatkuvassa muutok- sessa, kuten Mannisen kirjoittama katsaus kokeellisen kirjoittamisen historiaan todistaa. Saattaa olla, että 10-luvulla kokeellinen runous vasta räjähtääkin. Tai sitten voi olla, että osittain tähän antologiaan sisällyt- tämisen myötä kokeellisesta tulee luonteva osa valtavirtaa. Kokeellinen voi hyvinkin sulautua oppikirjoihin painettavan kaanonin osaksi, ja tämä antologia tullaan näkemään kokeel- lisen runouden lopullisena virallis- tajana.

Toinen järjestystä luova piirre on se, että kirjan runot on järjes- tetty periaatteiden eikä tekijöiden mukaan. Tämä on merkki kun- nianhimoisuudesta, ja toimit- tajien jakoperiaatteissa päästään lähemmäksi kokeellisen runouden määritelmää. Tästä johtuen Juri Joensuun ja Harry Salmenniemen jäsentävät periaatteet ovat niiden väljyydestä huolimatta merkityksel- lisempiä kuin kirjoittajat ovat ehkä itse ajatelleet. Jos käy niin kuin pitäisi, että Vastakaanon päätyy tenttikirjallisuudeksi yliopistoihin, saatetaan 00-luvun kokeellisen ru- nouden genreistä puhua tulevai- suudessa antologian luokittelevia periaatteita mukaillen. Onhan kysymys tosiaankin kaanoneista ja niiden haastamisesta. Toisaalta, kirjaan sisällytettyjen runojen ja runoilijoiden ylitsevuotava paljous tekee puheen kaanonista nauret-

tavaksi, ja vaikka kirja tarjoaakin nimessään kaanonia, niin runsau- tensa vuoksi tai ansiosta se hei- kentää kaanonin käsitettä.

Vaikeaa, vaikeaa

Lopuksi luovumme myytistä. Ko- keellista runoutta kutsutaan her- kästi vaikeaksi. Aivan liian usein näin tehdään vain sen vuoksi, ettei jostain runosta ole pidetty; aja- tellaan, ettei sitä ymmärretty. Ru- nosta pitäminen ei kuitenkaan ole runon ymmärtämisen ehto tai välttämätön seuraus. Kokeel- lisessa runoudessa on aivan yhtä paljon tai vähän huonoa, typerää ja halpaa kuin muissakin runouk- sissa. Vaikka, siinä määrin kuin ky- seessä on jokin todella uusi, saattaa hieman pidempi viipyily runon parissa järjestää lukukokemuksen kauniimmin. Uuden kohdalla oi- vallus tai vahva lukukokemus vaatii hieman enemmän aikaa. Mutta jos mukana on pienikin yritys kom- munikoida, niin kokeellinenkin runous joutuu nojaamaan ainakin jossain määrin lukijalle tuttuihin konventioihin (myös silloin, kun niitä tarkoituksella rikotaan), eikä matka ole niin pitkä kuin aluksi saattaa näyttää. Vastakaanon on enimmäkseen nimenomaan helppo- lukuinen. Ostakaa se ja lukekaa sitä jokellellen eduskuntatalon portailla.

Viite

1 Verkossa: http://www.poesia.fi/vastakaa- non/

”Kokeellisessa

runoudessa on

aivan yhtä paljon

tai vähän huonoa,

typerää ja halpaa

kuin muissakin

runouksissa.”

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Hoitajien mielestä onnellinen lehmä makaa ja märehtii tyytyväisen ja raukean näköisenä – jopa niin tyytyväisen näköisenä, että hoitajan tekisi mieli vaihtaa lehmän kanssa

Neljä vii- desosaa vastaajista oli samaa mieltä siitä, että sähköisten palvelujen käyttöön tulisi saada käyttötukea sekä palvelun verkkosivuilta, että

1) Mietiskelylle on keskeistä se, että kaikki huomio suunnataan kohti yhtä objektia. Mietiskelyn moodille pe- rustuvat esimerkiksi budhalainen meditaatio ja kristillinen rukous.

Sen ainakin siis voi opintojen aikana saavuttaa, että löytää oman nä- kökulmansa maailmaan < paikan, josta osallistua. Nyt se vain pitää

Dostojevskin runous taas on vielä toteutumattomien ta- pahtumien aalto; toinen ja sitä seuraavat eivät enää ole runo- utta, vaan reaalisuutta.”.. Tragedian konstituutiossa

Myytit kuuluvat runouden alaan, ja kuten sanottu filosofia vastustaa runoutta juuri siitä syystä, että runous saa ihmiset lumoutumaan, siirty- mään todellisuudesta maailmaan, joka

Oppaassa olisi ehkä ollut tarkoituksenmukaista edes mainita, että valtakunnassa on vuosikymmenien ajan, esimerkiksi valtakunnan metsien inventoinnissa (VMI 4–9) käy- tetty

Vähin- tään yhtä ankarasti kuin l800-luvulla keskustellaan myös siitä, onko suomi hyödyllinen kieli, kannattaako sitä osata ja kenen sitä kannattaa osata.. Euroopassa