• Ei tuloksia

Rousseaun vähän tunnettu kansainvälisen politiikan klassikko näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Rousseaun vähän tunnettu kansainvälisen politiikan klassikko näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

I T ET E E S

SÄ

TA

PAHT UU

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 07

33

Jean-Jacques Rousseau (1712

78) tunnetaan valistusajaelijana ennen muuta sellaisista teoksista, kuten Eriarvoisuuden yhteiskunnal- lisista ja sosiaalisista perusteista, Emile eli kas- vatuksesta ja Yhteiskuntasopimuksesta. Tässä artikkelissa tarkasteltava teksti Abbé de Saint- Pierren ikuiseen rauhaan tähtäävästä suunnitel- masta (Extrait du projet de paix perpétuelle de M.

l’abbé de Saint-Pierre [1761]) kuuluu Rousseaun vähemmän tunneuihin kirjoituksiin.

Jean-Jacques Rousseaun kirjoitus on versio Char- les Irénée Castel de Saint-Pierren (1658

1743), joka tunnetaan paremmin nimellä abbé de Saint- Pierre, Espanjan perimyssodan aikana (1701

14) laatimasta laajasta teoksesta, jossa tämä filosofi pohti keinoja, joiden avulla päästä eroon jatkuvien sotien kierteestä Euroopassa. Kyseinen teos Projet pour rendre la paix perpétuelle en Europe (Suunnitel- ma pysyvän rauhan saavuamiseksi Euroopassa) julkaistiin kaksiosaisena Utrechtin kaupungissa vuosina 1713 ja 1717. On hyvin todennäköistä, et- tä tämä kirjoitus olisi jäänyt paljolti unohduksiin ellei Rousseau olisi ryhtynyt työstämään siitä ly- hennelmää Saint-Pierren sukulaisten ja Madame Dupinin toivomuksesta vuonna 1754.

Ajatus pysyvästä rauhasta

Abbé de Saint-Pierren pedaninen, raskas ja lu- kuisia toistoja sisältävä yli 700 sivuinen esitys oli keskeinen syy sen saamaan kielteiseen vastaanot- toon. Näitä muotoseikkoja tärkeämpänä tekijänä voidaan kuitenkin pitää sitä, eä ajatus pysyvästä rauhasta suurvaltojen välillä oli 1700-luvun Eu- roopassa yksinkertaisesti utopistinen ajatus. Rous- seau oli yksi niitä harvoja Saint-Pierren aikalaisia, jotka oivat tämän rauhanprojektin vakavasti.

Rousseau oli itse asiassa nuoruudessaan tavannut ohimennen abbé de Saint-Pierren, jonka persoo-

na oli tehnyt nuoreen valistusajaelijaan suuren vaikutuksen. Tapaamisen tarkkaa ajankohtaa ei säilyneiden aikalaislähteiden perusteella ole pys- tyy selviämään, mua mahdollisesti se ajoiui kevääseen 1743. Tämä seliää Rousseaun suope- aa suhtautumista esitellä Saint-Pierren ajatuksia pysyvän rauhan saavuamisesta laajalle yleisölle.

Hän asei kuitenkin ehdoksi sen, eä saisi tuoda esille omia ajatuksiaan ja käsitellä Saint-Pierren ai- hea vapaasti. Kirjoiamassaan teoksessa Tunnus- tuksia (Confessions) Rousseau kertoo: ”...minulla oli rohkeua lukea aivan kaikki, mitä Saint-Pier- rellä oli kirjoiteavana tästä ylevästä aiheesta kyllästymää hänen ylipitkiin tekstin kohtiinsa ja turhiin toistoihinsa.” Lopputuloksena tästä oli sekoitus Rousseaun omaa analyysiä yhdistyneenä Saint-Pierren ajaeluun, joskin jälkimmäisen vai- kutus näkyy lopulta vain hyvin pelkistetysti.

Rousseuan kirjoiaman esseen historiallinen ja valtio-opillinen arvo piilee siinä, eä ilman si- tä abbé de Saint-Pierren oma teos pysyvän rau- han aikaansaamisesta ei olisi myöhemmin saanut osakseen ansaitsemaansa kansainvälistä huo- miota. Esimerkiksi Saksaan Rousseaun ajatuk- set rantautuivat suurelta osin juuri Saint-Pierren rauhanteeman varjossa. Englannissa ja Yhdys- valloissa rauhansuunnitelmaan tutustuivat mm.

moraalifilosofi Richard Price sekä Amerikan val- lankumoukseen näkyvästi vaikuanut lehtimies, kirjailja ja poliitikko Thomas Paine (1737

1809).

Saint-Pierren ja Rousseaun esiämä visio euroop- palaisen federaation luomisesta rauhan takaami- seksi sai aikalaisilta kuitenkin varsin epäuskoisen vastaanoton. Voltaire (1694

1778) suhtautui esi- tykseen ironisen sarkastisesti ja kritisoi erityises- ti ajatusta yhteiseurooppalaisista valtiopäivistä.

Saksalainen filosofi Friedrich Melchior Grimm (1723

1807) sen sijaan arvosteli Preussin kunin- gas Fredrik II:lle osoiamassaan kirjeessä (1761) Rousseauta tämän huomioista Pyhää saksalais- roomalaista keisarikuntaa koskien, joka [seitsen-

Rousseaun vähän tunnettu kansainvälisen politiikan klassikko

Alex Aissaoui

(2)

T I ET EE

S S

ÄTA

P H A U T U

34

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 07

vuotisen sodan aikana] on ”neljän vuoden ajan osoianut heikkouaan”. On kuvaavaa, eä teks- tiä ei edes vakavasti oaen aseteu sensuurin- alaiseksi, siinä määrin utopistisena sen sisältöä pideiin. Rousseaun omien sanojen mukaan:

“Saint-Pierreä pideiin ministeriöiden kansliois- sa saarnaajana pikemminkin kuin todellisena po- liitikkona, joten hänen anneiin puhua vapaasti, sillä oli ilmeistä eä kukaan ei häntä kuunnellut.”

(Stelling-Michaud 2003, cxliv-v, cxxxi.)

Vaikutus Kantiin

Kyseessä olevaa Rousseaun kirjoitelmaa ei ole aiemmin käänney suomenkielelle. Siitä tehtiin englanninkielinen käännös nimellä A Project for Perpetual Peace samana vuonna, kun teksti ilmestyi ranskaksi. Uusi laitos2 ilmestyi puolitoista vuosisataa myöhemmin Lontoossa ensimmäisen maailmansodan aikana, jolloin tekstin käänsi englantilainen kirjallisuuden pro- fessori ja Rousseaun tuntija Charles E. Vaughan (1854–1922). Esityksen lyhyydestä huolimaa sen arvo piilee siinä, eä se antoi merkiäviä vaikueita ennen muuta saksalaiselle valistus- filosofille Immanuel Kantille (1724–1804), joka kirjoii vanhuuden päivinään maineikkaaksi jääneen teoksen Ikuisesta rauhasta (Zum ewi- gen Frieden) vuonna 1795. Jo kirjan nimestä voi päätellä tämän Königsbergistä kotoisin olleen ajaelijan ammentaneen omaan esitykseensä aineksia Rousseaun ja abbé de Saint-Pierren kir- joituksista. Vaikka Rousseaun vaikutus Kantiin on yleisesti tiedossa, vähemmälle huomiolle on jäänyt nimenomaan kyseisen esseen kontribuu- tio saksalaisfilosofin tuotantoon. Kant oli lukenut abbé de Saint-Pierren teoksen ennen kuin tutus- tui Rousseaun käsikirjoitukseen. Myöhemmin Kant nimii näitä kahta ajaelijaa, ”oppaiksi”, jotka Platonin ohella ”johdaavat ihmiskunnan kohti suurta päämäärää: kansainyhteisöä” (ks.

Stelling-Michaud 2003, cxlv). Rousseaun melko tuntemaomaksi jäänyt esitys toimii näin omal- ta osaltaan linkkinä saksalaisen ja ranskalaisen poliiisen filosofian välillä.

Nykylukijan kannalta ajankohtaiseksi tekstin tekee sen yhtymäkohdat 2000-luvun eurooppa- laiseen yhdentymisprosessiin. Rousseau esiää mm. listan niistä valtioista, joiden tulisi kuulua eurooppalaiseen valtioliioon. Esityksen lopussa valistusajaelija lueelee konfederaatiosta koitu- vat hyödyt ja haitat: tälläkin on kaikupohjaa ny- kyiseen integraatioprosessiin. Yksi toistuva teema Rousseaun kirjoiamassa esseessä on eurooppa-

laisen valtiojärjestelmän sisällä vallitseva kansain- välinen anarkia, mitä hän kuvaa luonnontilan (état de nature) käsieellä, joka tuli tunnetuksi siem- min Yhteiskuntasopimuksesta eli Valtio-oikeuden joh- tavat aaeet -teoksessa (1762) sekä samana vuonna ilmestyneessä kasvatusta pohtivassa esityksessä Emile eli kasvatuksesta. Kansainvälinen anarkia on historiallisesti ilmennyt nimenomaan sotien muodossa. Rousseaulle sota näyäytyikin aina valtioiden, ei yksilöiden välisenä ilmiönä. Hän ei kuitenkaan katsonut ihmisellä olevan luonnonti- lassa eeis-moraalista arvojärjestelmää, sillä tämä oli juuri tulosta elämästä ”sivistyksen” asteel- la (état civil). Rousseaun mielestä valtioiden väli- set suhteet olivat luonnontilassa sikäli, eä valtiot pitävät tiukasti kiinni suvereniteetistaan eikä ole olemassa niitä yliävää auktoriteeia valtioiden välisiä kiistoja ratkaisemaan. Tämän kansainväli- sen anarkian hän näki negatiivisena asiana, mistä johtuu esseen ensimmäisillä sivuilla viiaus kan- sallisiin sotiin valtioiden välillä, jotka ovat val- tioiden sisällä käytäviä paikallisia sotia ”monin verroin tuhoisampia” (ks. Dérathé 1995, 125–128).

Taustalla voidaan siis katsoa olevan Rousseaun kä- sitys, jonka mukaan valtiojärjestelmästä puuuvat järjestäytyneiden yhteiskuntien sisällä vallitsevat sopimuksenalaiset pidäkkeet. Siksi kansainvälis- tä järjestelmää leimaa jatkuva sotatila, joka nojaa vahvimman oikeuteen.

Ihanteellinen valtiomalli

Abbé de Saint-Pierren ikuiseen rauhaan tähtäävä suunnitelma on myös valtio-opillinen esitys, mistä voidaan löytää weberiläisiä tulkintoja it- se valtion olemuksesta. Max Weber (1864–1920) määrieli modernin valtion: ”...ihmisyhteisöksi, joka vaatii itselleen fyysisen väkivallan legitiimin käytön monopolia tietyllä alueella.” Rousseau lähtee liikkeelle samasta ajatuksesta todeten:

”...yhteiskunnat muodostuvat yhteisistä eduis- ta, kun taas eripuraisuus syntyy vastakkaisista eduista. Koska näitä intressejä voivat lukemat- tomat saumanvaraiset tapahtumat muuaa, tarvitaan välämää, heti yhteiskunnan muo- dostuessa, pakoavaa voimankäyöä määrää- mään ja ohjaamaan sen jäsenten toimintaa, joa yhteiset edut ja keskinäiset velvollisuudet saavat osakseen sen pitävyyden mikä niiltä itsessään luonnostaan puuuu.” Weberin valtiokäsitys on kuitenkin huomaavasti neutraalimpi kuin Rousseaun, joka oaa konkreeisesti kantaa ih- misten välisiin valtasuhteisiin ja ”ikuisuuskysy- mykseen” siitä, miten soviaa yhteen yksilön ja

(3)

I T ET E E S

SÄ

TA

PAHT UU

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 07

35

yhteisön edut. Rousseauhon perehtyneet tutkijat ovat kiinniäneet huomiota siihen ristiriitaiseen seikkaan, eä yhtäältä tämän valistusajaelijan teksteistä huokui pyrkimys päästä eroon kaikista ihmisiä sitovista institutionaalisista pidäkkeistä ja toisaalta halu muodostaa voimakas valtio. On kuitenkin syytä muistaa, eei Rousseau halunnut kaikkialle yhteiskuntaan läpitunkevaa valtiota.

Hänelle ideaali valtiomalli oli luonteeltaan pie- ni antiikin ajan tyyppinen kaupunkivaltio, missä koheesio ja isänmaanrakkaus asukkaiden välillä on suuri. (Ks. Gagnebin 2003, xxiv-vi.)

Historiallisesti länsimaisen poliiisen ajae- lun traditiossa valtioiden välisiä suhteita on kä- sitelty melko vähän, jos lähtökohdaksi otetaan nimenomaan itsenäisten entiteeien väliset kes- kinäiset suhteet. Politiikan teorian asema on ollut kansainvälisen politiikan teoriaa määräävämpi.

Esimerkiksi Niccolò Machiavelli (1469

1527) tai ranskalainen kardinaali ja valtiomies Armand Jean du Plessis de Richelieu (1585

1642) pohtivat kir- joituksissaan enemmän politiikkaa kansallises- ta näkökulmasta kuin puhtaasti kansainvälisen teorian kannalta. Kansainvälisten suhteiden ns.

englantilaisen koulukunnan merkiävä edusta- ja Martin Wight on nähnyt tämän taustalla prog- ressiivisuuden puueen kansainvälisen politiikan historian pitkässä linjassa: siinä missä kehitys etenkin läntisessä maailmassa on vienyt valtioi- den sisällä vähitellen kohti demokratiaa ja laajem- pia kansalaisvapauksia, maailmanpolitiikassa on vallinnut eräänlainen ”noidankehä” jatkuvine so- tien kierteineen, mikä on saanut poliiiset ajaeli- jat luopumaan oppiaineen ilmiöiden syvällisestä analyysistä (ks. Wight 1966, 23–26).

Anarkistinen maailma

Myös Rousseau suhtautui pessimistisesti abbé de Saint-Pierren rauhansuunnitelman toteutumi- seen. Esseensä esipuheessa hän toteaa kuvaavasti:

”Voisimmeko nähdä rauhan palautuvan lähitule- vaisuudessa suurvaltojen välille, sillä jos aihea käsitelleiden kirjoiajien näkökulmasta ei pysy- vää rauhantilaa ole koskaan vallinnut, niin miksi se sien meidän päivinämme olisi mahdollista aikaansaada?” Valistusajaelijan skeptisyyä ajatukseen pysyvästä rauhasta maanosassamme ilmentää osuvasti myös kirjoituksen päätösvirke:

”Jos tämä suunnitelma jää kaikesta huolimaa toteutumaa, ei tämä johdu hankkeen utopisti- sesta luonteesta vaan ihmisten järjeömyydestä:

on eräänlaista hulluua olla tervejärkinen mieli- puolten maailmassa!”

Silti Rousseau antoi tunnustusta Saint-Pierren ajatuksille, vaikka pitikin kirjoiajaa naiivina ja omaa aikaansa epäkypsänä eurooppalaisen fede- raation perustamiselle. Joka tapauksessa Rous- seaun pohdinnat valtiojärjestelmän anarkistises- ta luonteesta, missä valtioiden yläpuolella olevaa ylintä auktoriteeiä ei ole, tuntuvat ylläävän- kin moderneilta kun otetaan huomioon, eä kan- sainvälisten suhteiden modernin akateemisen tutkimuksen piiriin anarkian käsieen toi vas- ta 1900-luvun alussa englantilainen historioitsija G. Lowes Dickinson (1862

1932) teoksissaan The European Anarchy (1916) ja The International Anar- chy (1926). Kansainvälisen järjestelmän anarkinen luonne näyää muutoinkin taas ajankohtaisem- malta syyskuun 2001 terroritekojen ja kansainvä- lisen terrorismin vastaisen taistelun varjossa.

VIITTEET

1 Madame Dupin (1706–97), oikealta nimeltään Louise-Marie Dupin de Chenonceau, oli aatelis- nainen, joka piti Pariisissa salonkia kirjailijoille, filosofeille, taloustieteilijöille ja muille aikansa oppineille. Hänen vierainaan olivat mm. de Fon- tenelle, abbé de Saint-Pierre ja Voltaire. Juuri ma- dame Dupin pyysi Rousseauta lokakuussa 1754 kirjoiamaan lyhennelmän Saint-Pierren kolmi- osaisena ilmestyneestä teoksesta Projet pour rendre la paix perpétuelle en Europe.

2 A Lasting Peace through the Federation of Europe and the State of War (1917). Englanninkielinen käännös sisälsi myös toisen Rousseaun kirjoiaman esseen, missä tämä käsieli sotaa. Kyseinen teksti, joka julkaistiin postuumisti vasta 1800-luvun lopulla, sai nimekseen (Sotatila syntyy yhteiskunnallisesta tilasta). Siinä Rousseaun keskeinen ajatus on, eä ihmisestä tulee sotilas vasta tultuaan kansalaisek- si. Hän päätyy kahteen johtopäätökseen: a) sota on seurausta eurooppalaisessa valtiojärjestelmässä vallitsevasta anarkiasta ja b) sota on valtioiden, ei yksilöiden välinen ilmiö. Näillä kahdella rousse- aulaisella aksioomalla tuli myöhemmin 1800-lu- vulla olemaan oma vaikutuksensa kansainvälisen oikeuden sotaa koskeviin säädöksiin olipa kyse sien sodanjulistuksesta, sotaakäyvien osapuol- ten määrielystä, aseeomien siviilien suojelusta, sotavankien asemasta ja ylipäätään sodankäynnin

“humanisaatiosta”. (Ks. Stelling-Michaud 2003, cl.)

3 Antiikin aikakaudelta alkava poliiinen ajaelu pitää sisällään suuria nimiä, joita edustavat ennen muuta Platon, Aristoteles, Machiavelli, Bodin, Hobbes, Grotius, Montesquieu, Rousseau, Kant, Hegel ja Stuart Mill. Tyypillistä näille ajaelijoille, Grotiusta, Rousseauta ja Kantia lukuun oamat- ta, oli kuitenkin se, eä he oivat tarkastelunsa kohteeksi nimenomaan valtion ja kansalaisten välisen suhteen valtio-opillisessa, ei niinkään kan- sainvälispoliiisessa mielessä. Myöskin erilaiset rauhansuunnitelmat, joita esittivät keskiajalla ja uudella ajalla mm. Pierre Dubois, Erasmus

(4)

T I ET EE

S S

ÄTA

P H A U T U

36

T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 07

Roerdamilainen tai Sullyn herua, olivat usein poliiisten etunäkökohtien sävyämiä ja luon- teeltaan sisäänsäsulkevia: ne oli tyypillisesti suun- nau suojelemaan kristikunnan prinssejä islamin uhkaa vastaan tai sien niiden varjolla pyriiin rajoiamaan jonkin kilpailevan eurooppalaisen hallitsijan ylivaltapyrkimyksiä. Näin oli esimer- kiksi Sullyn (Grand Dessein) kohdalla (1638), jonka tosiasiallisena tarkoituksena ei ollut niin- kään luoda yhteistä neuvostoa protestanien ja katolisten välille uskonsotien pääämiseksi, kuin viimekädessä rajoiaa Habsburg-dynastian valtaa Euroopassa. Tässä mielessä Rousseaun abbé de Saint-Pierren kirjoitusten pohjalta työstämä teksti on poikkeuksellinen, koska siinä hän tarkastelee Euroopan valtioiden keskinäisiä suhteita valtio- järjestelmän toimivuuden näkökulmasta ja oaa lähtökohdaksi rauhan jakamaomuuden periaat- teen lyhytnäköisten poliiisten hyötynäkökohtien sijaan. (Ks. mm. Larus 1965, 1-5; Stelling-Michaud 2003, 596-597.)

4 Historiallisesti on muisteava, eä kun Rousseau laati tiivistelmäänsä abbé de Saint-Pierren ikui- seen rauhaan tähtäävästä suunnitelmasta vuosi- na 1756–59, Eurooppaa raastoi seitsenvuotinen sota (1756–63) ennen muuta Englannin ja Rans- kan sekä Venäjän, Preussin ja Itävallan välillä.

Sotaa käytiin myös maanosamme ulkopuolella Pohjois-Amerikassa, Länsi-Intian saaristossa, Af- rikan länsirannikolla ja Intiassa sekä näitä alueita ympäröivillä valtamerillä. Juuri maantieteellisen laajuutensa vuoksi seitsenvuotista sotaa pidetään maailmanhistoriassa ensimmäisenä todellisena

”maailmansotana”.

KIRJALLISUUTTA

Gagnebin, Bernard ([1964] 2003): ”Les Ecrits politi- ques.” Teoksessa Bernard Gagnebin, Marcel Ray- mond, François Bouchardy, Jean-Daniel Candaux, Robert Derathé, Jean Fabre, Jean Starobinski et Sven Stelling-Michaud (toim.), Jean-Jacques Rous- seau – Œuvres complètes : III du contrat social écrits politiques. Gallimard, Lonrai.

Derathé, Robert ([1950] 1995): J.-J. Rousseau et la science politique de son temps. Librairie Philosophique J.

Vrin, Paris.

Larus, Joel (ed.) (1965): From Collective Security to Pre- ventive Diplomacy. Wiley & Sons Inc., New York.

Roosevelt, Grace (1999): ”A Brief History of the Quest for Peace: Pacifism and Just War Theory in Europe from the 16th to 20th Centuries.” [hp://www.glo- balpolicy.org /reform/intro/1999jinx.htm]

Stelling-Michaud, Sven ([1964] 2003): ”Ecrits sur l’abbé de Saint-Pierre.” Teoksessa Bernard Gagnebin, Marcel Raymond, François Bouchardy, Jean-Da- niel Candaux, Robert Derathé, Jean Fabre, Jean Starobinski et Sven Stelling-Michaud (toim.), Jean- Jacques Rousseau – Œuvres complètes : III du contrat social, écrits politiques. Gallimard, Paris.

Wight, Martin (1966): ”Why is There No International Theory?” Teoksessa H. Buerfield & Martin Wight (toim.), Diplomatic Investigations. George Allen &

Unwin, London.

Kirjoittaja on kääntänyt Rousseaun kirjoituksen.

Hän valmistelee väitöskirjaa Helsingin yliopiston yleisen valtio-opin laitoksella maailmanpolitiikan oppiaineessa.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Näitä vaikeuksia koettiin läpi koulutuspolun, mutta vaikeuksien ilmiasu ja merkitys, esimerkiksi arjessa jaksamisen suhteen, vaihtelivat eri vaiheissa, mikä on

Lehtemme nimi halusi kertoa suvaitsevaisesta mutta monipuolisuutta vaali- vasta ja vaativasta asenteestamme: filosofiset kysymykset voidaan ymmärtää niin, toisaalta myös

Kaiken kaikkiaan on kuitenkin alleviivattava sitä, että monissa yhdistyksissä on tarkoituksenmukaisin toimintatapa siirtää sellaista yhdistyksen tai valtuutettujen kokousta,

Tämän tutkielman teoriaosio käsittelee sekä kansainvälisen politiikan että taloustieteen oivalluksia, jotka ovat huomionarvoisia kansainvälisen kaupan

Ymmär- sin kyllä mielessäni sen, että joidenkin mielestä “Marxin teoria on torso ja hänen tekstinsä fragmentteja” (vaikka suurin osa Marxin teoksista on kaikkea muuta kuin

Mutta gadamerilaista totuuden käsitettä voidaan lähestyä myös toisenlaisesta ja ehkä ajankohtaisem- masta näkökulmasta, sillä myös luonnontieteitä voidaan kritisoida

(Se, että arkikokemuksesta tuttu fysikaalinen ava- ruus on kolmiulotteinen, merkitsee olennaisesti, että voimme kiinnittää siihen koordinaatiston, jossa on kolme toisiaan vas-

Tärkeää on myös ilmaista, että oppilaat ovat tehneet toivottuja asioita (jos näin on) esimer- kiksi sanoen ”Onpa hienoa nähdä, miten te osaatte auttaa ja tukea sitä, joka