• Ei tuloksia

Järki, ihminen ja historia

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Järki, ihminen ja historia"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

3/99

niin&näin

67

K I R J A T

K I R J A T

JÄRKI, IHMINEN JA HISTORIA

Simo Knuuttila, Järjen ja tunteen kerrostu- mat. Suomalaisen Teologisen Kirjallisuus- seuran julkaisuja 215. Suomalainen Teolo- ginen Kirjallisuusseura, Helsinki 1998. 215 s. 120 mk.

A

katemiaprofessori Simo Knuuttila on kansainvälisesti arvostetuimpia filosofian historian tutkijoitamme. Nyt suomalaisillakin lukijoilla on oiva tilaisuus tutustua kattavasti hänen oppineisiin kirjoituksiinsa, joiden ai- heet vaihtelevat keskiaikaisesta logiikasta, metafyysikasta ja emootioteoriasta moder- niin uskonnonfilosofiaan, teologiseen etiik- kaan ja kosmologian tulkintoihin. Järjen ja tun- teen kerrostumat on kymmenestä esseestä muodostuva kokoelma, jonka teksteistä puo- let on ilmestynyt aiemmin suomeksi; toinen puoli perustuu englanniksi, ranskaksi tai sak- saksi julkaistuihin artikkeleihin.

Ei ole vaikeaa yhtyä Juha Sihvolan arvioon, jonka mukaan Knuuttilan töihin perehtyvä lu- kija voi ”viettää filosofisen mietiskelyhetken lähes jokaisen kirjan lauseen äärellä” ja näin

”oppia enemmän kuin juuri mistään muusta suomen kielellä kirjoitetusta filosofiasta” (Hel- singin Sanomat 3.4.1999). Oppi ei kuiten- kaan mene helposti perille. Tiiviit tekstit ovat täynnä tarkoin punnittua historiallista asiaa ja filosofista argumentaatiota. Aloitteleva filoso- fian harrastaja tuskin pitää Knuuttilan teosta lempikirjanaan – siinä määrin mutkikkaita ovat sen aatehistorialliset koukerot. Eräät teoksessa käsiteltävät historian pääväyliltä syrjään jääneet hahmot eivät ole edes ammat- tifilosofeille ennestään tuttuja. Sivistyssano- jen käyttöä ja akateemista slangia ei vakavassa tutkimuksessa mielestäni pidä yrittääkään välttää, mutta tässä kirjassa olisi paikka pai- koin ollut mahdollista kääntää hieman useam- pia sanoja suomeksi. Tuskin moinen menet- tely olisi aiheuttanut syytteitä liiallisesta popularisoinnista.

Knuuttila on yksi niitä harvoja eturivin suomalaisfilosofeja, jotka keskittyvät vakavas- ti uskonnonfilosofiseen problematiikkaan, muun muassa uskonnollisen uskon ja järjen suhteeseen. (Toisena tuoreena esimerkkinä voitaisiin mainita Matti Kamppisen teos Enkelten aika [Loki-kirjat, Helsinki, 1999].) Painotankin arviossani kokoelman uskon- nonfilosofista osuutta, mutta kommentoin aluksi Knuuttilan metafysiikan historiasta esit- tämiä huomioita.

Metafysiikan menneisyys ja nykypäivä Knuuttila tunnetaan ehkä kaikkein parhaiten antiikin filosofian, varsinkin Aristoteleen, tut- kijana, suomentajana ja kommentoijana. Kä- sillä oleva teos ei kuitenkaan keskity antiik- kiin, vaan tyytyy tarkastelemaan kreikkalaista filosofiaa taustana myöhäiskeskiaikaisille ajat- telutavoille. Tutkimuksen kohteena on nyt erityisesti 1300-luku.

Järjen ja tunteen kerrostumat nostaa tuolta vuosisadalta esiin monia historiallisesti tärkei- tä teemoja – muun muassa obligaatiologiikan, tahdon logiikan ja filosofiset tunneteoriat – joihin tässä ei voida puuttua. Myöhäiskeski- ajan syvimpiä käsitteellisiä murroksia oli kui- tenkin uudenlainen metafyysinen ja semant- tinen teoria modaliteeteista eli välttämättö- myydestä ja mahdollisuudesta, jota Knuuttila tarkastelee artikkeleissa ”Modernien modaa- likäsitteiden keskiaikainen tausta” ja ”Duns Scotus ja loogisten modaliteettien perusta”.

Aihe on myös yksi esimerkki siitä, miten filo- sofian historia tutkimus voi tuottaa selkeitä tu- loksia: on käynyt ilmi, että ”moderni” näke- mys modaliteeteista kehitettiin 1300-luvulla (ja sitä ennakoitiin jo 1100-luvulla ja tavallaan jo Augustinuksen teologiassa), vaikka varsin- kin populaarikirjallisuudessa miltei kaiken modernin muotoutuminen on tapana ajoittaa 1600-luvun vaiheille. Paitsi modaalilogiikalla, myös sen sovelluksilla, kuten episteemisellä logiikalla ja deonttisella logiikalla, on juurensa keskiajalla (s. 120-121). Knuuttila tutkimus- ryhmineen onkin toistuvasti painottanut uu- den ajan luomuksina pidettyjen filosofisten käsitteiden myöhäiskeskiaikaista taustaa.

Siinä missä platoninen ja aristotelinen pe- rinne – tosin hieman eri tavoin – olivat tarkas- telleet maailmaa kiinteiden, pysyvien olemus- ten mukaisesti järjestyneenä kosmoksena, joka näiden yleisten, muuttumattomien piir- teidensä suhteen on (käsitteellisesti) välttä- mättä sellainen kuin se on, myöhäiskeskiajan teoreetikot, kuten Duns Scotus ja William Ockham, erottivat toisistaan käsitteellisen välttämättömyyden ja luonnon säännönmu- kaisuuden. Uudessa teoriassa modaalitermi- en ei enää katsota viittaavan aktuaaliseen maailmaan, kuten antiikin diakronisissa mo- daaliteorioissa, vaan mahdollisuudet ymmär- retään synkronisiksi vaihtoehdoiksi, aktuaa- lisen maailman eli toteutuneiden mahdolli- suuksien kanssa vaihtoehtoisiksi samanaikai- siksi asiaintiloiksi. Tällöin mahdollisuudet (ja mahdottomuudet) eivät oikeastaan ”ole ole- massa”. Scotuksen teoriassa niillä on kyllä Ju- malan kausaalisesti aiheuttama ”intentionaa- linen aktuaalisuus Jumalan mielessä”, jumalal- lisen tiedon kohteina, mutta ne itse ”ovat sitä,

mitä ne ovat, riippumatta siitä, onko mitään olemassa” (s. 55). Synkronisiin vaihtoehtoi- hin perustuvat loogiset mahdollisuudet ovat olemisen, ajattelun ja toiminnan transsen- dentaalisia ennakkoehtoja, ei-olemassaolevia edellytyksiä (ks. esim. s. 42, 56, 64, 78, 80).

Ne ovat myös jumalallisen olion ajattelun ja olemassaolon ehtoja; näin transsenden- taaliset modaalikäsitteet edeltävät käsitteel- lisesti Jumalaa (s. 76-77) – ja kaikkea olevaa.

Lukija voi tässä testata metafyysisiä intuiti- oitaan: onko tosiaan ajateltavissa, että mah- dollisuudet ja mahdottomuudet ”olisivat” sel- laisia kuin ne ovat, vaikkei mitään olisi ole- massa?

Knuuttila vertaa keskiaikaisia teorioita uu- den ajan filosofien, erityisesti Descartesin ja Leibnizin, näkemyksiin, mutta puhuttaessa mahdollisuuksista transsendentaalisina eh- toina olisi ehkä syytä paneutua myös Kantiin, johon transsendentaalifilosofia nykyisin useimmiten liitetään ja joka erotti modaliteetit yhdeksi neljästä kategoriaryhmästä ”puhtaita ymmärryskäsitteitä” luokitellessaan. Ainakin yhdessä kohdassa (s. 75) Knuuttila käyttää termin ”transsendentaalinen” sijasta ilmaisua

”transsendenttinen”, joka tuntuu harhaan- johtavalta – mikäli kantilainen erottelu trans- sendentin ja transsendentaalisen välillä hy- väksytään. Mikä keskiaikaisten oppien suhde Kantin transsendentaaliseen mahdollisuuden käsitteeseen tarkasti ottaen on?

Vertailu nykyisiin modaaliteorioihin (s.

79–80) voisi niin ikään olla hieman peruste- ellisempi. Knuuttila esittää uskottavasti, mutta varsin suppeasti, että Scotuksen teoria ei ole possibilistinen (kuten David Lewisin), aktua- listinen (kuten D.M. Armstrongin tai Alvin Plantingan) eikä konseptualistinen (kuten Nicholas Rescherin), vaan vain ”ehdollisesti”

possibilistinen – mahdollisella on ”eräänlai- nen olemassaolo”, koska se on Jumalan intellektin kohde, muttei ”sellaisenaan” mi- tään olemassaoloa. Keskiaika – nykyaika -ver- tailu jatkuu sekä historiallisesti että tieteen- filosofisesti valaisevana katsauksena alku- räjähdysteorioihin pohjautuviin metafyysisiin spekulaatioihin teoksen päättävässä artikke- lissa ”Modernin kosmologian metafyysiset tulkinnat”. Kaiken selittävästä superteoriasta haaveileva kosmologia rinnastuu Platonin ja Aristoteleen luonnonfilosofiaan, jossa todelli- suuden olemuksellisen, perimmäisen raken- teen oletettiin olevan rationaalisesti tavoitet- tavissa mutta josta 1300-luvulla alettiin luo- pua (s. 211-212). Knuuttila ei ilmaise omia näkemyksiään kovinkaan suoraan, mutta hä- nen voidaan arvella asettuvan esimerkiksi Kari Enqvistin ja eräiden muiden fyysikkojen

”Kaiken Teoria” -ihanteita vastaan.

Antiikin ja keskiajan ajatusmallien vertailut nykyisessä filosofisessa ja tieteellisessä kes- kustelussa esillä oleviin (tai implisiittisesti oletettuihin) modaalikäsityksiin eivät ole pelk- kiä irrallisia lisäyksiä. Kuten Knuuttila toisessa

(2)

68 •

niin&näin

3/99

K I R J A T

yhteydessä (Augustinuksen tahtokäsitystä tarkastellessaan) huomauttaa, historioitsijan tulee pyrkiä välttämään anakronismeja ole- malla tietoinen omista tulkinnallisista lähtö- kohdistaan-eli tuntemalla nykyistä ajattelua (s. 104). Lovejoylaisten ”yksikköideoiden” si- jasta filosofian historiassa voidaan löytää his- toriallisia analogioita, ensisilmäyksellä identti- siltä vaikuttavia käsityksiä, joiden käsitteelliset kontekstit kuitenkin poikkeavat toisistaan (s.

105). Myös tätä filosofian historian tutkimuk- sen metodologiaa pohdiskelevaa osuutta olisi ehkä voitu hieman laajentaa. Samoin teoksen lopussa Jaakko Hintikkaan tukeutuen esitetty ajatus käsitteellisten ymmärrysvälineidemme ja niiden historian analysoimisen tärkeydestä (s. 213) jää viitteelliseksi. Olisi kiinnostavaa kuulla enemmän siitä, miten erityisesti filoso- fian historiaan perehtymällä ”voimme ilman apriorisia rajoja parantaa näkemystämme sii- tä, mitä asioiden ymmärtäminen on, ja syven- tää ymmärrystämme siitä, miten ymmärryk- semme tekee asioista ymmärrettäviä”. Toi- saalta kaikkien teoksen artikkelien voidaan ajatella käsittelevän juuri tätä teemaa – ym- märryksen eri aloilta poimittujen esimerkkien valossa.

Kristinuskon asema

Knuuttilan tutkiman keskiajan tekee ymmär- rettäväksi vain kristillinen konteksti, johon kaikki tuon aikakauden (länsimainen) filoso- fointi sijoittuu. Logiikan ja metafysiikan kehit- tymisellä oli kiinteä yhteys ajan teologisiin keskusteluihin. Esimerkiksi synkronisen mo- daaliteorian esiinnousu kietoutui kysymyk- seen Jumalan kaikkivaltiudesta. Kaikkival- tiuden idea tuntui edellyttävän, että Jumala on vapaasti valinnut aktuaalisen maailman ja sen historian monista eri vaihtoehdoista, jotka hän myös olisi voinut toteuttaa (s. 53, 55).

Kristinuskon merkitys ei kuitenkaan jää menneille vuosisadoille, vaan Knuuttila on kiinnostunut sen nykyisestä relevanssista.

Samoin kuin esimerkiksi keskiaikaisessa logii- kassa muotoillut teoriat ovat ajankohtaisia ny- kyisessä modaalilogiikassa, myös uskonnolli- sen uskon ja järjen suhde askarruttaa oman aikamme ajattelijoita. Vaikka kristinusko – ja uskonto yleisemminkin – on väistynyt kult- tuurin keskiöstä, sen arvioiminen on yhä ih- miskunnan suuria älyllisiä haasteita.

Esseen ”Luterilainen teologinen etiikka”

alussa (s. 163-164) Knuuttila kiteyttää teolo- gisen realismikeskustelun perusratkaisujen väliset erot. Teologisen realismin mukaan us- konnollinen kieli sisältää väitelauseita, jotka pyrkivät olemaan ”tosia kuvauksia teistisesti ymmärretyn Jumalan, ihmisen ja maailman välisistä suhteista”, kun taas teologisessa non-realismissa todellisuuden kuvaamista ei pidetä uskonnollisen kielen tehtävänä lain- kaan – kyse on vain emotiivisesta tai symbo- lisesta kielenkäytöstä. Realismista voidaan

erottaa erivahvuisia versioita. Argumentatii- vinen teologinen realismi (vahvassa muodos- saan) väittää, että uskonnollinen kieli ilmaisee

”teologisen maailmankatsomuksen”, joukon metafyysisiä uskomuksia, joita voidaan objek- tiivisesti perustella myös ei-uskovien hyväk- syttävissä olevilla rationaalisilla argumenteilla.

Argumentatiivisen teologisen realismin hei- kompi versio tyytyy siihen, että teologinen maailmankatsomus on yhtä hyvä metafyysi- nen järjestelmä kuin jokin muu (esimerkiksi materialismi), ja painottaa sen valitsemisen eksistentiaalista merkitystä. Ei-argumentatii- vinen teologinen realismi puolestaan kiistää sen, että teologinen maailmankatsomus omaksuttaisiin (tai että siitä luovuttaisiin) ei- teistisiä premissejä sisältävän argumentaation pohjalta. Teologisessa etiikassa ongelmana on, tuleeko esimerkiksi luterilaisittain usko- van kristityn pitää moraalia autonomisena teologisen maailmankatsomuksen suhteen vai ei.

Syvimmin uskon ja järjen suhteeseen Knuuttila pureutuu artikkelissa ”Usko, järki ja tulevaisuus”. Hän hylkää Anders Jeffneriä seuraten Ludwig Wittgensteinin myöhäisfilo- sofiaan usein liitetyn fideistisen ”autonomia- teorian”, jonka mukaan uskonto on itsenäi- nen, autonominen elämänmuoto, jota ei voi- da sen enempää perustella kuin arvostel- lakaan sen ulkopuolelta (esimerkiksi tieteelli- sestä elämänmuodosta) käsin, mutta myös

”integraatiomallin”, jonka mukaan (kristin)us- ko tulisi voida integroida todellisuutta koske- viin ei-uskonnollisiin käsityksiin (s. 180-185).

Omana ratkaisunaan Knuuttila ehdottaa koko erottelun hylkäämistä. Vaikka uskonnollisen kielen tärkeänä tehtävänä voidaan pitää sitä, että ”se antaa adekvaatin muodon eräille si- säisen elämän tapahtumille” (s. 186), se kui- tenkin ilmaisee – tai pikemminkin olettaa an- nettuna – jotakin Jumalan, ihmisen ja maail- man välisiä suhteita koskevaa (s. 187). Us- konnollinen usko ei alistu ”todistekielipelille”, muttei myöskään ole täysin autonominen suhteessa ei-uskonnollisiin uskomuksiin. Us- konnollisella kielellä on edellytyksensä, jotka voidaan muotoilla vain sen ulkopuolella: ”sen ristiriidaton käyttö edellyttää jotakin muissa kielipeleissä omaksutuilta asenteilta, vaikka se itse ei esitäkään väitteitä, jotka olisi tarkoi- tettu hyväksyttäviksi sen ulkopuolella” (s.

188). Knuuttila nimittää tätä presuppositio- vaihtoehdoksi erotuksena sekä autonomia- että integraatioteorioista. Pitäisikö kenties jäl- leen puhua (Kantia ja keskiajan loogikkoja seuraten) kielen ja ajattelun transsenden- taalisista ennakkoehdoista?

Knuuttilan näkemys ammentaa – tietenkin – teologian historiasta: wittgensteinilaisena pidetty kanta, jonka mukaan uskonnollinen usko ei koske luonnollista todellisuutta eikä alistu tavanomaisille rationaalisuuden vaati- muksille, on verrattavissa Tuomas Akvinolai- sen käsitykseen uskosta teologisena hyvee-

nä, jonka sisällön hyväksyminen ei perustu ei- teistiseen evidenssiin (s. 186). Klassisten teo- logisten käsitysten ja modernien vaihtoehto- jen välillä ei näin ollen pidä nähdä jyrkkää kui- lua, joskin erojakin on.

Presuppositioteorian suhde teologisen realismin eri muotoihin jää Knuuttilalta eks- plikoimatta. Se vastaisi ehkä lähinnä ei- argumentatiivista teologista realismia, mutta heikko argumentatiivinen teologinen realismi ei myöskään ole siitä kovin kaukana. Tässä, kuten niin usein, filosofisten ”ismien” väliset rajaviivat eivät ole veitsenteräviä.

Knuuttila katsoo, että uskonnollisen kie- lenkäytön ei-uskonnolliset presuppositiot ovat melko minimaaliset. Riittää, että uskon- nollisen kielen käyttäjä toivoo Jumalan olevan olemassa (s. 190) ja ettei hän näin ollen pidä Jumalan olemassaoloa mahdottomana. Hä- nen ei siis tarvitse uskoa teistisesti. Tällä ta- voin uskonnolliseen elämänmuotoon osallis- tuminen voidaan suojata rationaaliselta us- kontokritiikiltä. Uskonnollisuuteen taipuvai- set lukijat voivat näillä kohdin pohtia, onko Knuuttilan tarjoama minimi heille riittävä. Voi- siko henkilö, joka vain toivoo Jumalan olevan olemassa uskomatta asiasta mitään suuntaan tai toiseen, todella uskottavasti osallistua us- konnollisiin käytäntöihin? Voisiko hän ilmais- ta epäuskonsa ja pelkän toivonsa uskonnolli- sissa keskusteluissa, vaikkapa kahvikupin ää- ressä kirkonmenojen jälkeen? Eksistentia- listisesti virittäytynyt uskonnonfilosofi voisi li- säksi argumentoida, että Jumalan olemassa- oloon kohdistuva aito, maailmankatsomuk- sellisesti merkityksellinen toivo voi (tietyissä tilanteissa) olla riittävä peruste omaksua usko Jumalaan. Tällä tavoin voitaisiin ehkä tulkita esimerkiksi William Jamesin ”Will to Believe” - oppia, jota Knuuttila ei kuitenkaan käsittele.

Muistettakoon myös, että toivon käsittee- seen nojaavan uskonnonfilosofian metafyy- siset taustaoletukset ovat varsin vahvat. Juma- lan olemassaoloa mahdollisena pitävä teis- tinen toivoja joutuu hyväksymään, että ole- massaolo on predikaatti ja että olion indivi- duoiminen ei edellytä sen olemassaoloa (s.

191). Lisäksi eräät teologit vierastavat ajatusta Jumalasta yhtenä (tosin melko poikkeukselli- sena) ”oliona”, jonka olemassaolosta (ja sen mahdollisuudesta) voidaan puhua periaat- teessa samaan tapaan kuin pöytien, kahvi- kuppien ja elektronien olemassaolosta.

Lisäperusteluja kaipaisin Knuuttilan käsi- tykselle, jonka mukaan ateistiseen uskonnon- filosofiseen kirjallisuuteen ei kannata kiinnit- tää kovinkaan paljon huomiota, koska sillä ei luultavasti ole suurta vaikutusta uskonnon asemaan länsimaisessa kulttuurissa (s. 180).

Eikö ole ainakin kuviteltavissa, että ihmiset tieteellisen maailmankuvan voittokulkua kat- sellessaan vähitellen vakuuttuisivat ateistisen uskontokritiikin voimasta? Eikö uskonnonfi- losofian tulisi ottaa huomioon myös ateis- tinen vaihtoehto? Jos uskonnonfilosofi kiel-

(3)

3/99

niin&näin

69

K I R J A T

täytyy dialogista ateistien kanssa, uskonnolli- sen uskon rationaalisen puolustamisen tarve katoaa. Seurauksena ovat helposti fideismi ja oletus uskonnollisen elämänmuodon auto- nomiasta, joita Knuuttila haluaa välttää.

Filosofinen antropologia

Kuten jo kirjan ensimmäisestä artikkelista

”Uuden ajan alun filosofisten ihmiskäsitysten uutuuksista” käy ilmi, Knuuttilan loogisten, metafyysisten ja uskonnonfilosofisten tarkas- telujen keskipisteessä on ihminen. Kysyes- sään, mitä (esimerkiksi) järki, tahto, tunne ja usko ovat, filosofit ovat kautta vuosisatojen kysyneet, millainen olento ihminen on. Tässä mielessä Knuuttilan työn kokoavaksi yleis- otsikoksi sopisi ”filosofinen antropologia”.

Metafysiikallakin on luonteva yhteys filo- sofiseen ihmistutkimukseen. Edellä lyhyesti tarkasteltu modaalikäsitteiden metafysiikassa 1300-luvulla tapahtunut vallankumous toi vä- hitellen mukanaan uuden tiedekäsityksen:

todellisuuden yleisiä, ajattomia olemuksia ja hallitsevia periaatteita ei voitukaan enää an- tiikkiseen tapaan olettaa tunnetuiksi, joten tie- teestä tuli uusien, toistaiseksi tuntemattomi- en totuuksien tavoittelua ja tiedettä harjoittavasta ihmisestä ”totuutta etsivä tutki- ja” (s. 21). Koko moderni edistysajattelu kävi mahdolliseksi vasta tällaisen käsitteellisen muutoksen kautta. Samassa murrosvaihees- sa alkoivat muotoutua myös – niin ikään tyy- pillisesti moderneina pidetyt – individualistis- voluntaristinen ihmiskäsitys ja siitä seuraava ajatus moraalista velvollisuuksien järjestelmä- nä (s. 27).

Esseessä ”Adam Wodeham ja filosofisen emootioteorian historiallisia vaiheita” Knuut- tila pyrkii lisäksi osoittamaan, että 1300-luvun filosofiset antropologit keskustelivat tunteista suunnilleen samaan tapaan kuin 1900-luvun loppupuolen anglosaksiset mielen filosofit.

Samoin kirjoitus ”Emotionaalinen ambiva- lenssi, järkevyys ja suunnittelu” argumentoi, ettei ajatus ihmiselämän emotionaalisesta moninaisuudesta ja ristiriitaisuudesta ole yk- sinomaan 1900-luvun ilmiö, vaan löytyy sy- vältä keskiaikaisesta oikeus- ja vapaus- keskustelusta. (Tässä Knuuttilan tarkastelua voidaan verrata Juha Sihvolan kirjaan Toivon vuosituhat [Atena, Jyväskylä, 1998], jossa myös korostuu eurooppalaisen arvoperin- tömme jännitteisyys.)

Paitsi yksilöllisen ihmiskäsityksen synnys- tä ja emootioteorioista, Knuuttila kertoo kiinnostavasti, joskin useimmiten vain ohi- mennen, myös yhteiskuntafilosofisten aattei- den historiasta. Lukija jää jälleen kaipaamaan lisäpohdintoja. Esimerkiksi renessanssiajan retoriikkateorioita voidaan Knuuttilan mukaan pitää ”teorioina julkisesta sanasta”, joka aja- tellaan yhteiskunnallista todellisuutta raken- tavaksi tekijäksi. Knuuttila huomauttaa, että ajattelutavan taustalla on keskiaikainen armo-

oppi, ja arvelee, että näkemyksellä ”on ollut länsimaiseen alitajuntaan vaikutuksia, joihin ei ole kiinnitetty huomiota” (s. 33). Tähän asi- an käsittely kuitenkin valitettavasti päättyy.

Vaikka paikoin turhankin ytimekkääseen ilmaisuun pyrkivää kirjoittajaa voitaisiin mo- nesti ahdistella lisäkysymyksillä ja jatko- pohdiskelun vaatimuksilla, ei liene epäsel- vyyttä siitä, että Knuuttilan teos on mitä arvok- kain lisä suomalaiseen filosofis-aatehis- torialliseen kirjallisuuteen. Se on terveellistä luettavaa paitsi niille, jotka kuvittelevat, että

”puhdas” filosofia voidaan erottaa historias- taan ja että filosofisia ongelmia voidaan rat- kaista historiallisessa tyhjiössä, myös niille, jotka pitävät vain vanhojen klassikkojen ruotimista tärkeänä ja väheksyvät oman ai- kansa filosofien systemaattista, ongelma- keskeistä työskentelyä. Kirja on malliesimerk- ki siitä, miten historiallisen tutkimuksen kaut- ta voidaan harjoittaa filosofiaa, uppoutua ai- toihin filosofisiin ongelmiin ja selvittää, millai- sen kehityksen tuloksena nuo ongelmat ovat meille merkityksellisiä.

Sami Pihlström

analyysinsä pohjalle Heidi Liehu luo näyn tu- levaisuudesta, ainoasta mahdollisesta”. Tästä kaikesta lukijalle muodostuu ennakkokuva, että kyseessä on Raamattuun ja muihin pyhiin kirjoihin verrattava uuden feministisen aika- kauden alun profetia.

Tarkempi perehtyminen teokseen kuiten- kin paljastaa, että mistään Raamatusta ei sen- tään ole kysymys. Kirjan pituuteen vaikuttaa paljolti se, että Liehu käyttää teoksessaan toistoa lähes kyllästymiseen asti ja toteaa sa- mat asiat lähes samoin sanoin monta kertaa.

Tämä on outoa, sillä kirjoittajana Liehu on suora ja selkeä. Luoko Liehu sisällöllisellä ta- solla mitään perustavasti uutta? Monet hänen keskeisistä teemoistaan ovat tuttuja jo monilta muilta naistutkijoilta, kuten esimerkiksi Rosi Braidotilta ja Evelyn Fox Kelleriltä. Mutta vaik- ka ”Perhosten valtakunta” ei uusi raamattu olekaan, tarvitseeko sen sellainen ollakaan.

Sillä onhan pyrkimys profeetallisiin kaiken kattaviin ja paljastaviin teorioihin peri- miehinen intohimo. Eikö pyrkimys kertoa kaikki ja kerralla ja saavuttaa tätä kautta kuole- maton puolijumalan asema ilmennä miehistä vallanhalua ja egoismia. Tätä itse asiassa Lie- hukin, monien muiden feministien ohella, kautta koko kirjansa arvostelee ja purkaa.

Teoksen ulkoasun ja sisällön välillä on siis il- meinen ristiriita, ellei Liehu sitten ole halun- nut tehdä pilaa ja karikoida miehistä mahti- pontisuutta ja suuruuden tavoittelua, paljas- taa sen sisäisen onttouden imitoimalla ja kärjistämällä sitä äärimmilleen.

Perhosten valtakunta on temaattisesti var- sin selkeä ja yhtenäinen teos. Kirjan punaise- na lankana kulkee selvitys siitä, miksi ja miten sukupuolet erotetaan patriarkaalisessa järjes- telmässä toisistaan ja asetetaan hierarkkiseen järjestykseen, jossa miehen rooli on subjektin ja hallitsijan ja naisen vastaavasti objektin ja alistujan. Lähes kaikki muut teemat ja huomiot ovat pitkälle tämän perusteeman erilaisia joh- dannaisia, muunnelmia ja sovelluksia. Liehu käyttää perusteemansa setvimisen välineenä psykoanalyyttistä menetelmää, mutta myös eksistentialismi ja hegeliläinen dialektiikka ovat vahvasti mukana (käsittelihän Liehun väi- töskirja aikoinaan Hegelin ja Kiergegaardin filosofioiden välistä suhdetta).

Äidistä irtautumisen ongelmat

Liehu etsii syitä sukupuolten väliselle hier- arkialle ihmisen varhaislapsuudesta. Keski- pisteessä on poikalapsen kehitys. Psykoana- lyyttistä lähestymistapaa käyttäen Liehu huo- maa, että pieni lapsi on vielä erottamaton osa äitiään, äidistään täysin riippuvainen ja avuton olento. Lapsen kehityksen kuluessa poika- lapsi kuitenkin joutuu miehisen minuuden saavuttaakseen irrottautumaan jyrkästi äidis- tään ja etsimään samastumiskohdetta isäs- tään. Tämä edellyttää samalla lapsen äitiin sitoneen aistillisen ja tunteellisen napanuoran PERHOSSIIVIN MIESTEN

MAAILMASSA

Heidi Liehu: Perhosten valtakunta.

Manifesti viimeisestä tulevaisuudesta. Spinx Oy, Juva 1998. 1139 s.

Liehun profetia

Heidi Liehun toinen filosofinen teos käsittelee vuonna 1993 ilmestyneen Kirsikankukkia kir- jan tavoin niitä perimmäisiä kysymyksiä, joi- den ääreen sukupuolisuutta ja sukupuoli- roolittumista pohtiva vääjäämättä joutuu. Per- hosten valtakunnassa pistää ensimmäisenä silmään sen mahtava sivumäärä: teos pitää sisällään yli tuhat sivua. Filosofian historiasta ei löydy montaakaan opusta, jotka yltäisivät samaan. Tämä herättää lukijassa odotuksen ja uteliaisuuden: mitä maailmaa mullistavaa tämä järkäle kätkeekään sisäänsä? Takakan- nen esittelytekstissä luvataan suureelliseen sävyyn, että Liehu on ”profeetallinen näkijä”, jonka ”äänessä puhuvat esi-äidit ja vuositu- hansia vaiennetut naiset”, ja että ”hän kertoo miksi Kristus ristiinnaulittiin, hän kertoo miksi kommunismi romahti, hän kertoo miksi yksi- kään rauhanmies ei voi kukistaa sodan voi- mia” jne. Lopuksi julistetaan, että ”mykistävän

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tunnettuahan on esimerkiksi se, miten hän puolusti primitiivi- kansojen magiikkaa (huomautuksissaan James Frazerin The Golden Bough - teoksesta) ja piti sitä pikemminkin

Näin olen pyrkinyt hahmottamaan Wittgensteinin mieltä ja subjektiivi- suutta koskevan ajattelun olennaista sanomaa: Omia mielenti- loja koskevan tiedon saavuttaminen

Henkilö, joka on vapaa autonomiansa esteistä ja jolla on kapasiteetti pyrkiä elämään tietynlaista elämänmallia, saattaa olla kykenemätön autonomisuuteen, ei vain siksi, että

Tähän antaa hyvät edellytykset Viron ja sen kirjastojen värikäs historia, joka osin sisältää samanlaisia elementtejä kuin Suomen historia, mutta etelässä on usein

SUOMEN lehdistön historia: 10 : aika- kauslehdistön historia : aikakauslehdistön kehityslinjat 1 päätoimittaja Päiviö Tommi- la, toimitussihteeri Pirkko Leino-Kaukiai-

kun myös Patomäki hylkää marxin työnarvo- teorian, hän astuu miinaan: hän ei oivalla julis- tautuneensa samalla inhoamansa neoklassisen hintateorian kannattajaksi..

kohdin taas, missä tekijä pyrkii itsenäi- siin teoreettisiin kehitelmiin, hänen esi- tyksensä usein on sen verran sekavaa ja vaikeaa seurata, että arvostelija jo

Vertailtuaan useiden maiden opettajankoulutuksen yliopistosta- tusta Bob Moon tuli tulokseen, että suomalaisella opettajankoulutuksella on hyvin itsenäi- nen asema:.. Only Finland,