• Ei tuloksia

Sotien välissä: Tuulen viemää ja Tuntematon sotilas näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Sotien välissä: Tuulen viemää ja Tuntematon sotilas näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • L u K u j A

Kukku Melkas

sotien välissä: Tuulen viemää ja Tuntematon sotilas eli mitä yhteistä on scarlett o’Haralla ja Antero rokalla?

Kuulun siihen sukupolveen, joka lapsena odotteli pala kurkussa kolmannen maailman- sodan syttymistä. Tähyilin usein koulumatkoillani huolestuneena taivaalle pohdiskel- len putoavan neutronipommin tuntomerkkejä. Kun tähän vielä ynnätään lapsuuden- kesät sotaleskeksi jääneen, karjalaisen evakkomummon kanssa, voidaan arvella syitä siihen, miksi sotakirjallisuus riivaa ja kiehtoo. Miten sodasta oikein selvitään? Siis jos siitä selvitään.

Tuulen viemää (1936) on tuhatsivuinen historiallinen romaani Amerikan Yhdys- valtojen sisällissodasta (1861−1865) ja sodanjälkeisestä sekasortoisesta jälleenraken- nusajasta. Ja naisista sen keskellä. Kirjailija ja toimittaja Mitchell ahdistui esikoisensa saamasta suosiosta ja julkisuudesta niin paljon, että lakkasi kirjoittamasta. Teoksestaan saamista dollareista suurimman osan hän käytti, salassa julkisuudelta, afroamerikkalais- ten opiskelijoiden tukemiseen ja Georgiassa toimivien mustien oikeuksia puolustavien järjestöjen työhön. Teos itsessään on upea romaani käänteentekevästä ajasta ja kriitti- nen tutkielma yhden yhteiskuntajärjestelmän romahtamisesta. Ilmestymisaikanaan sitä verrattiin jopa Tolstoin Sotaan ja rauhaan (1865−1869), mikä laskettaneen naiskirjai- lijalle ilmeiseksi ansioksi.

Lempisotaromaanejani yhdistää kaksi merkittävää asiaa: yhteiskuntakriittisyys ja sodanvastaisuus. Tuulen viemää kertoo kaunistelematta pitkään vaietusta sotahistorias- ta, jota eurooppalaisessa kirjallisuudessa alettiin käsitellä vasta toisen maailmansodan jälkeen. Kyse on siviiliväestön − naisten, lasten ja vanhojen miesten − yrityksistä selvitä (seksuaalisen) väkivallan, nälän ja hädän keskellä. Romaanin sankaritar, Scarlett O’Hara, kasvaa tuhannen sivun aikana nuoresta itsekkäästä tytöstä itsenäiseksi bisnesnaiseksi ja törmäilee lähes joka välissä yhteisönsä naista koskeviin rajoituksiin ja sääntöihin.

Simputtavien ja alentavien sääntöjen kanssa konfliktiin joutuu alituiseen myös yksi Tuntemattoman sotilaan (1954) sankareista, vilkas ja päällepäsmäävä Antti Rokka. Ro-

Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden lehtori Kukku Melkas kirjoittaa, miten Marga- ret Mitchellin ja Väinö Linnan sotaromaanien maailma avautuu 1970-luvulla lapsuutensa viettäneelle lukijalle.

(2)

Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AVAIN

2007

3

L u K u j A

kan hahmo tekee hykerryttävästi naurettavaksi armeijan sisäisen hierarkkisen kurikult- tuurin, jota Timo K. Mukka myöhemmin kuvailee onnistuneesti ihanassa ja kriittisessä romaanissaan Täältä jostakin (1965). Sekä O’Hara että Rokka on kirjoitettu joukkonsa selviytyjiksi. Hahmot muistuttavatkin toisiaan itsepäisyydessään, omanarvontunnos- saan ja nöyristelemättömyydessään. Molemmat tuottavat lukijalle riemullista nautin- toa kyseenalaistamalla senhetkisen yhteisönsä vakiintuneita ja usein täysin tolkuttomia käytäntöjä. Perimmäinen syy siihen, miksi Rokan hahmo jaksaa ihastuttaa lukukerrasta toiseen, on kohdallani kuitenkin kotoisen henkilökohtainen. Rokan maailmassa olemi- sen tapa − ”Mut nii se on jot suru ei tähä takkii sovi” − ja eteläkannakselainen murre muistuttavat erehdyttävästi rakkaan mummovainaani vastaavia. Tuntematon päästää lukijan sisälle miesten väliseen ystävyyteen ja nauruun ja selviytymiskeinoihin absur- deissa olosuhteissa. Onko sitä paitsi missään romaania, joka sekä alkaisi että loppuisi niin kertakaikkisen puhuttelevasti? Ironinen, mutta lämpöistä hellyyttä kerrottaviaan kohtaan tunteva kertojan ääni suorastaan tikahduttaa: se naurattaa ja itkettää saman- aikaisesti.

Tuulen viemää ja Tuntematon sotilas ovat paitsi järkyttävän hyviä romaaneja, myös järkyttäviä muistutuksia. Vetäytymistaisteluiden epätoivossa Kannaksella 1944 kaptee- niksi ylennetyn komppanianpäällikkö Kariluodon kuoleman yhteydessä kiteytyy koko sodan järjettömyys:

Jorma Kariluoto oli maksanut veronsa ihmisten yhteiselle tyhmyydelle.

Niin olivat tehneet myöskin Virolainen, Rekomaa, Heikinaro, Pokki, Vähä-Martti, Hellström, Lepänoja, Airila, Saastamoinen, Häkkilä, Elo, Uimo- nen, Vartio, Suonpää, Mikkola, Yli-Hannu, Kuusenoja, Kalliomäki, Vainion- pää, Ylönen ja Teerimäki. Heidät siunattiin kaikki kentälle jääneinä. [−−] Ve- näläiset työjoukot hautasivat heidät yhdessä pataljoonan muiden kaatuneiden kanssa suon laitaan lähelle Sarastien komentopaikkaa. (TS 392−393.)

Tuntemattoman katkelman sukunimiluettelo vaikuttaa persoonattomalta ja tylyltä.

Samanlaisia loputtomia luetteloita löytyy joka kirkonkylän hautausmaalta. Linnan ro- maani on kuitenkin onnistunut tuomaan nämä tavallisen suruttomat pojat, jotka hätäi- sesti haudataan tuntemattoman ja unohdetun suon laitaan, hyvin lähelle. Siksi niiden menetys tuntuu hirvittävältä.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

peilissä näkymä on lähempänä taas kasvojen iho ja lihakset pohjimmiltaan tanssiaiset uuh aah unelmat ja toiveet uuh aah tuulen vääntövoima tanssii vesitanssin

Kertoja näkee papin paitsi henkilönä, jolle hän ripittäytyy, myös kanssasyyllisenä siihen rikokseen, jonka haluaa tunnustaa: ”Ja ajattelin, että [tuntematon mies] oli

Teksti poistettiin myös siksi, että sen antama kuva sotilaiden ja armeijan mielialoista olisi ollut vastoin sitä 1950-luvun militaristista diskurssia, joka vältti tuomasta esille

Tuntematon sotilas ei ollut ainoa sotaa hyödyntävä elokuva, vaan lähimenneisyyden, sotakokemusten ja niiden jälkiseurausten muistelua oli kyllä harrastettu ennen ja jälkeen

Journalistinen kulttuuri toimii vallitsevan kulttuurin kanssa vuorovaikutuksessa, mutta?. samalla muodostaa alakulttuurin. Alakulttuu- riin vaikuttaa aina vallitseva

Uusi tuntematon Rauni Mollbergin ohjaaman Tuntematon sotilas -elokuvan ensi-illan aikainen vastaanotto.. Valtion keskushal- linnon

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Perustuiko tämä Väinö Linnan kantaan, ei ole tiedos- sani, mutta samansuuntaisia ajatuksia Linna esitti kustantajalle lähettämässään kirjeessä (ilman päiväystä),josta Varpio