• Ei tuloksia

Informatiivinen, pedagoginen ja viihdyttävä sekä ennenkaikkea pysyvä ja pääsymaksuton näyttely studiolaitteiden historiasta näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Informatiivinen, pedagoginen ja viihdyttävä sekä ennenkaikkea pysyvä ja pääsymaksuton näyttely studiolaitteiden historiasta näkymä"

Copied!
4
0
0

Kokoteksti

(1)

Tekniikan Waiheita 4/18

79

KATSAUKSET

Seinäjoen Rytmikorjaamon kellaritiloihin avattiin marraskuussa 2017 pysyvä, tosin mahdollisesti joiltain osin vaihtuvasisältöi- nen studioteknologian vaiheita esittelevä studiolaitenäyttely. Ensimmäisenä huomio kiinnittyy siihen, että näyttelytila on kella- rissa – eli sinne siis laskeudutaan eristyksiin ulkomaailmasta (ks. kuvat 1 ja 2). Eristäydy- tään, kuten studioonkin eristäydytään. Tämä

kuvaa hyvin ainakin omia kokemuksiani, vaikka aina studioon ei toki kirjaimellisesti laskeuduta kellariin. Tietty eristäytyminen on kuitenkin selkeä studiotyöskentelyyn liittyvä merkki, vaikka ajansaatossa esimerkiksi sosi- aalinen media ja 24/7-onlinesaavutettavuus on murtanut muurin ulkomaailman ja studi- oon eristäytyneen artistin, äänittäjän, miksaa- jan, tai tuottajan väliltä sekä monet digitaali- set äänityöasemat (digital audio workstation, DAW) ovat jopa reaaliaikaisessa yhteydessä verkkoon.

Itse tunnen tämän kotoisaksi ja myös va- pauttavaksi – studioon vetäydytään tekemään muusta maailmasta irrottautumista ja keskit- tymistä vaativaa, joskus jopa luovaakin työtä.

Kellariin laskeutuminen on näin ollen näyt- telykierroksen aloittava mainio symbolinen nyanssi, vaikkei ehkä suunnittelun alkuperäi- nen tai tietoinen tarkoitus. Ratkaisun taustal- la lienee pikemminkin käytännön sanelema ainoa mahdollisuus. Useamman huoneen varaavaa, pysyvää ja ilmaista näyttelytilaa on tuskin mahdollista lohkaista muualta kuin kellarista. Varjopuoli symboliikassa toki on, että se karulla tavalla kuvaa myös studiotyön tai (rytmi- tai populaari) musiikkitoiminnan arvostusta. Monesti häiriöksi koettava toi- minta pakotetaan kellariin. Näin ei toki ole Rytmikorjaamossa, joka on vireä Seinäjoen elävän musiikin keskus.

Mikko Ojanen

INFORMATIIVINEN, PEDAGOGINEN JA VIIH- DYTTÄVÄ SEKÄ ENNEN KAIKKEA PYSYVÄ JA PÄÄSYMAKSUTON

NÄYTTELY STUDIOLAIT- TEIDEN HISTORIASTA

Ääniaallot: studiolaitenäyttely Vapaa pääsy

Pysyvä näyttely Avoinna arkisin 10–17

Rytmikorjaamo (Vaasantie 11), Seinäjoki

Kuvat 1 ja 2. Ääniaallot-studiolaitenäyttelyyn laskeudutaan Seinäjoen Rytmikorjaamon kellariin.

(2)

80

Tekniikan Waiheita 4/18

KATSAUKSET

Portaiden päästä avautuva näyttely kes- kittyy ensisilmäyksellä päällisin puolin lait- teisiin. Studiolaitteita on sijoitettu kolmeen huoneeseen ja kaiken kaikkiaan niitä on näyttelyssä toistasataa. Vaihtuvaksi näytte- lyn mahdollistaa se, että nyt esillä on murto- osa varastossa olevasta kokoelmasta. Lait- teiden sijoittelu on jäsennetty osin laitteiden käyttöyhteyksien ja osin äänitetuotanto- prosessin kronologian mukaan. Laitteet on jaoteltu vitriineihin yhtäältä mikroneihin, analogisiin tallentimiin, digitaalisiin tallen- timiin, miksereihin ja prosessointilaitteisiin sekä toisaalta käyttöyhteyden mukaan ää- nentallennukseen, miksaukseen, masteroin- tiin sekä kuluttajien äänentoistolaitteisiin.

Kokoelma, josta nyt siis esillä vain osa, on huomattavan laaja ja se koostuu käytännössä kokonaan Suikki Jääskän lahjoituksesta.

Jääskä, jonka äänittäjän ja tuotta- jan ura ulottuu jo 50 vuosikym- menelle, on intohimoisena ääni- teknikkona onnistunut keräämään mittavan kokoelma studiolaitteita.

Sattumaa ei ole se, että nyt esillä oleva ko- koelma on juuri Jääskän. 1990-luvun alussa hän oli perustamassa näyttelyn toteutukses- ta vastaavaa Rytmi-instituuttia ja osallistu- nut aktiivisesti instituutin toimintaan lähes 30 vuoden ajan. Jääskän omistautumisesta aiheeseen kertoo paljolti se, että museon kokoelmassa on vain murto-osa hänen lai- tekokoelmastaan. Osa laitteista on edelleen aktiivikäytössä hänen Master Recording -studiollaan Helsingissä. Harva voi lahjoit- taa EMT:n 2x1,5-metrisen levykaikuyksi- kön pysyvään näyttelyyn ja silti jatkaa efek- tin käyttöä omassa studiossaan. ”Pleittejä”

Jääskällä on useampia. (Ks. Kuvat 3 ja 4.)

Kuva 3 ja 4. Levykaiku EMT Plate reverb 140.

Kuva 5. Suomalaisen Kajaani Elek- troniikka Oy:n YLEn erityistoiveiden mukaan 1980-luvun alussa valmista- ma massiivinen Kajak-äänipöytä ja siihen kuuluva ristikytkentäpaneeli.

(3)

Tekniikan Waiheita 4/18

81

KATSAUKSET

Näyttelyn ehdottomia helmiä ja ko- konsa puolesta näyttävintä antia levykaiun ohella ovat suomalaisvalmisteiset Kajak-ää- ni- ja puhepyödät, joita näyttelyssä on kaksi kappaletta (ks. kuva 5). Molemmat YLEn toimeksiannosta rakennettuja. Massiivisen yksikön ääressä jää väistämättä miettimään studiotyöskentelyn fyysisyyttä. Pöytää on mahdotonta hallita paikallaan istuen.

Ensisilmäyksen jälkeen alkaa paljastua myös näyttelyn informatiivinen ja pedagogi- nen puoli. Esillä on muutamia vitriinejä, joi- hin on koostettu vuorovaikutteista sisältöä.

Ensimmäisessä vitriinissä valintakytkimiä painamalla voi kuulokkeista todeta, miten miksaamaton ja miksattu musiikki eroavat toisistaan. Näyttelyloppupuolella vastaavan tyyppisillä järjestelyillä voi havainnollistaa erilaisten efektiprosessorien kuten mm.

flangerin, phaserin, choruksen ja erilaisten kaikulaitteiden sekä taajuuskorjauksen vai- kutusta ääneen. Yksinkertaistetun mikserin avulla voi demonstroida, miten soitintasa- paino vaikuttaa kuulokuvaan ja säätää moni- raitatallenteella soivien soitinten keskinäisiä voimakkuuksia – eli miksata (ks. kuvat 6, 7

Kuva 6, 7 ja 8.

Näyttelyn vuo- rovaikutteisissa pisteissä voi havainnollistaa erilaisten efek- tiprosessorien toimintaa sekä soitinbalanssi- en vaikutusta äänitteen koko- naissointiin.

ja 8). Varsinkin nuoremmille ja studiotyötä vähemmän tunteville toiminnalliset pisteet ovat varmasti viihdyttäviä ja pedagogisia – miksei myös kokeneemmille ääniteknikoille.

Itse inspiroiduin näiden esimerkkien innoit- tamana rikastamaan omaa studiokurssiani muutamilla yksinkertaisilla lisätehtävillä.

Viihdyttävän ja pedagogisen sisällön ohessa näyttely on myös informatiivinen.

Näyttelykatalogiin on koottu tiedot kaikista

(4)

82

Tekniikan Waiheita 4/18

KATSAUKSET

esillä olevista laitteista, joissa on edellä mai- nittujen Kajak-pöytien ohella myös muuta- mia muita pienempiä mielenkiintoisia har- vinaisuuksia esimerkiksi lankamagnetofoni.

Tallennuslaitteiden historiallinen kehitys tu- lee konkreettisesti esiin kulkiessaan näytte- lyluettelo kädessä ja ihmetellessään laitteita vuosikerta vuosikerralta. Näyttelyluettelon informatiivisuuden lisäksi itse näyttelytilaan on tuotettu sekä äänentallennus- että toisto- teknologian peruskäsitteistön selityksiä että historiallisia kehityslinjoja kuvailevia tiivis- tettyjä infotauluja (ks. kuva 9).

Näyttely on kokonaisuudessaan taidok- kaasti rakennettu. Se etenee loogisesti ja studioteknologian useampien vuosikymme- nien kehityksestä saa erinomaisen läpileik- kauksen. Laitteiden parissa intensiivisesti työkseen hääriville näyttely voi kuitenkin olla hämmentävä tai jopa turhautumis- ta aiheuttava. Pleksien taakse eristettyihin laitteisiin ei pääse käsiksi ja näin ne jäävät etäisiksi. Suuri into päästä käsiksi teknologi- aan heräsi ainakin itselläni. Vitriiniratkaisun käytännön syyn tosin ymmärtää kuitenkin hyvin. Kokoelma on huomattavan arvokas ja tilaan on valvontakameraa lukuun otta- matta valvomaton pääsy. Kävijöitä rekiste- röi lähinnä vieraskirja, jossa ainakin vielä elokuussa 2018 oli harmillisen vähän nimiä.

Näyttely on osa Rytmikorjaamon py- syvää toimintaa ja sen pystytys rahoitettu Suomi 100 -hankkeena EU-rahoituksella.

Pääsylipputuloja näyttelystä ei ilmeisesti tarvita ja sitä myöten vapaan sisäänpääsyn järjestäminen on ollut mahdollista – mikä toki kävijän näkökulmasta on iloinen yllä- tys, vaikka ainakin itse olisin ollut valmis maksamaan kannatussisäänpääsymaksun viihdyttävästä ja informatiivisesta studio- teknologian historiakierroksesta.

Kirjoittaja on FM, musiikkitieteen tohtorikoulutet- tava Helsingin yliopistosta.

Kuva 9. Informatiiviset taulut avaavat näyttely- vieraille studioteknologian historiaa ja peruskä- sitteistöä selkeällä tavalla.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Aihetta on käsitelty myös erillisessä luvussa (luku 4) ”Sosi- aalinen konstruktionismi ja avaus sen potentiaaliin”. Tämän lisäksi olen pyr- kinyt kuljettamaan aihetta

Moninaisten kehittämishankkei- den ja projektien ohella yhtenä tulevaisuuden toimintamuotona esiteltiin käynnistyvä Vapaan Sivistystyön -tutkimushanke, joka kohdistuu va-

Kilven teoksessa on erikoista se, että samalla kun meren läsnäolo tuntuu läpi romaanin, aaltoilee siinä kuin hengitys, toiminta tapahtuu enimmäkseen sisätiloissa: niin

Keskeisenä tuloksena on se, että SIC:n tutkimuskohteena on sosi- aalinen viestintä, ei esimerkiksi julkinen vies- tintä, joka on ollut määräävänä Saksassa (ja monissa

Kontekstuaalisista teorioista puhues- saan kirjoittaja toteaa (s. 149), että sosi- aalinen sukupuoli (gender) viittaa sekä naiseen että mieheen, ja että tämän kä- sityksen

Koska objektiivinen journalismi raken- tuu sille käsitykselle, että yhteiskunnissa yli- päätään on olemassa objektiivisia lainalaisuuk- sia, yhteiskuntaan johdattaminen

Siihen hän lisäsi heti, että ei hänellä ole aikaa tarkistaa sitä, sillä hänen oli saata- va ajatus julkaistuksi ennen kuin joku muu ehtii edelle.. Aikaväli oli supistunut

Keskeisimmiksi media- ja viestintäalan osaamistarpeisiin vaikuttaviksi muutostekijöiksi kat- sottiin globalisaatio, teknologian kehitys, kulttuurinen ja yhteiskunnallinen murros,