• Ei tuloksia

Näkymätön käsi ihmisen ja luonnon taloudessa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Näkymätön käsi ihmisen ja luonnon taloudessa näkymä"

Copied!
6
0
0

Kokoteksti

(1)

kelinen, Veli Haikonen, Reidar Haugan, Juha Pykälä ja Einar Tim- dal, joiden hienoista jäkäläkuvista kirjan kuvitus suurimmalta osal- taan koostuu.

Ympäristöministeriön PUTTE- ohjelma eli Puutteellisesti tunnet- tujen ja uhanalaisten metsälajien tutkimusohjelma on tarjonnut ra- hoitusta myös tässä suuressa hank- keessa. Jäkälien lajiston selvittämi- nen on perustutkimusta, jonka merkitystä ei aina edes ymmärre- tä, vaikka se voi luoda myös uusia hyödyllisiä sovellutuksia. Myös jä- kälien aineenvaihduntatuotteita on tutkittu. Hyvä esimerkki niiden si- sältämien yhdisteiden käyttömah- dollisuuksista on äskettäin havaittu oransseista kultajäkälistä ja keltajä- kälistä saatavan parietiini-pigmen- tin vaikutus syöpäsoluja vastaan.

Luonnontieteellisen keskusmu- seon tehtävinä on luonnontieteel- listen kansalliskokoelmien hoi- taminen, tutkimus ja tieteellisen tiedon julkaiseminen ja populari- soiminen, niin että toiminta lisää myös luonnontuntemusta ja mie- lenkiintoa luontoa kohtaan. Ai- nakin jäkälätutkimuksen kohdalla nämä tarkoitukset ovat toteutuneet erinomaisesti. Suomen rupijäkälät muodostaa yhdessä Suomen jäkä- läoppaan kanssa todella painavan, lähes tuhatsivuisen perustan aktii- viselle jäkälien harrastamiselle ja tutkimukselle.

Kirjoittaja on biologi ja tietokir- jailija.

Näkymätön käsi ihmisen ja luonnon taloudessa

Osmo Tammisalo Adam Smith: Kansojen varallisuus. Suom. Jaakko Kankaanpää. WSOY 2015.

Minulla on kaksi ylivoimaista suo- sikkia 1700-luvun ajattelijoissa:

David Hume ja Adam Smith. Mo- lemmat ymmärsivät, että tunteet ovat ratkaisevassa asemassa ihmi- sen käyttäytymisessä ja moraalisis- sa järjestelmissä. Molemmat olivat myös lähellä kertoa, mistä emoo- tiot ovat peräisin. Tästä syystä heitä voidaan pitää varhaisina evoluuti- opsykologeina.[1] Smith, ystävyk- sistä tunnetumpi, muistetaan kui- tenkin aivan muusta. Kansojen va- rallisuus -kirjan johdosta häntä pi- detään kansantaloustieteen isänä ja usein myös kivikovan kapitalismin kannattajana.

Teoksen (1776) ensimmäinen osa julkaistiin suomeksi vuonna 1933 (WSOY, suom. Toivo Kai- la). Jostakin syystä jälkimmäinen osa jäi tuolloin kääntämättä. Koko kirja saatiin suomeksi vasta viime vuonna eli melkein neljännesvuo- situhannen myöhässä – aivan ku- ten Smithin toinen pääteos Moraa- lituntojen teoria (1759), joka kään- nettiin vuonna 2003.

Kansojen varallisuuden uusi suo- mentaja Jaakko Kankaanpää kertoo viihtyneensä Smithin parissa:

Monet Smithin käsittelemistä yksittäi- sistä taloudellisista kysymyksistä ovat vaipuneet historian hämäriin, ja hänen todistelunsa saattavat perusteellisuu- dessaan tuntua työläännyttäviltä. Silti hänen vakaassa ajatuksenkulussaan ja pyrkimyksessään kaivaa todellisuuden lainalaisuudet esiin mitä erilaisimpien käytettävissä olevien lähdeaineistojen

uumenista on jotakin perin viehät- tävää.

Kirjan vanhanaikaisuus unoh- tuu nopeasti, koska Smith on pe- rusteellinen ja tarkkanäköinen, mutta myös jouhevan uuden suo- mennoksen vuoksi.

Smithin kuuluisin ajatus on

"näkymätön käsi", joka spontaa- nisti synnyttää järjestystä ja hyvin- vointia, kun ihmiset saavat tavoi- tella omia etujaan. Smithin laina- tuimmaksi virkkeeksi on tullut seu- raava: ”Emme odota, että saamme päivällistä teurastajan, leipurin tai oluenpanijan hyväntahtoisuuden ansiosta, vaan siksi, että he ajatte- levat omaa etuaan.”

Tämä on siis ajatus, joka Kanso- jen varallisuudesta nostetaan yleen- sä esiin ja josta Smith tunnetaan. It- sekkäät motiivit voivat tuottaa yh- teisöllistä hyötyä. Saman peruste- lun Smith esitti hieman eri sanoin jo moraalikirjassaan parikymmen- tä vuotta aiemmin (1759/2003):

Mutta vaikka jalot ja epäitsekkäät motiivit eivät olisikaan aikaansaamas- sa välttämätöntä keskinäistä autta- mista, vaikka yhteiskunnan jäsenten kesken ei vallitsisikaan keskinäistä mieltymystä ja kiintymystä, yhtei- sö ei välttämättä hajoaisi, joskin olisi vähemmän onnellinen ja miellyttävä.

Yhteisö voi säilyä ihmisten välisenä, niin kuin kauppiaitten välisenä, sen johdosta että tunnetaan sen hyödyl- lisyys, ilman keskinäistä mieltymystä ja kiintymystä. Vaikka kenelläkään ei olisi mitään kiitollisuudenvelkaa toista kohtaan, se voi silti säilyä, hyvien pal- velusten sovittuun arvoon tapahtuvan kaupallisen vaihtamisen tuloksena.

Perään Smith tosin toteaa, että

”ihmisellä on luontainen mielty- mys yhteisölliseen elämään ja hän haluaa, että ihmisten keskeinen yh- teisyys säilyisi itsensä takia siitäkin riippumatta saako hän siitä hyö- tyä”. Smithin mukaan yhteisön jär- jestäytynyt ja kukoistava tila miel-

(2)

lyttää ihmistä ja hän tarvitsee lak- kaamatta suurten ihmisjoukkojen apua ja yhteistyötä.

Myös monet viimeaikaiset ha- vainnot tasa-arvosta todistavat, et- tä oman edun tai voittojen tavoit- telu ei ole kaikkivoipaa. Taloudel- lisesti tasa-arvoisimmat ja korkean verotuksen Pohjoismaat esimer- kiksi arvioidaan useimpien kan- sainvälisten instituutioiden ver- tailuissa paitsi vauraimmiksi val- tioiksi myös parhaiksi paikoik- si asua. Taloudellinen tasa-arvo näyttää luovan luottamusta, josta versoo sekä vaurautta että sosiaa- lisia etuja. Tämä oli myös Humen (1752/2006) käsitys:

...siellä missä rikkaudet ovat harvojen käsissä, heillä täytyy olla käsissään myös kaikki valta, jolloin he juonivat helposti keskenään sysätäkseen kaiken taakan köyhien harteille. Tällainen yhä lisääntyvä sorto on omiaan lamaan- nuttamaan kaiken toimeliaisuuden.

On oikeastaan hassua, että vaik- ka Smith mainitsee termin nä- kymätön käsi vain pariin ottee- seen koko kirjallisessa tuotannos- saan[2], siitä silti tuli rakennelma, jonka avulla yhä vedotaan markki- navoimien ylivertaisuuteen hyvin- voinnin tuottajana. Usein näky- mättömällä kädellä on puolustettu valtion vähäistä väliintuloa talou- den, tuotannon ja markkinoiden säätelyssä. Säännöstelemättömyy- den on väitetty hoitavan kaikille parhaat mahdolliset oltavat.

Kansojen varallisuuden markki- noita koskevat ajatukset ovat kui- tenkin paljon syvällisempiä ja va- kavampia kuin Smithin nimissä hoettu mantra voittojen ja markki- noiden vapauden maksimoinnis- ta. Markkinoiden täydellinen va- paus ei ensinnäkään ole mahdol- lista. Jos markkinat olisivat täysin vapaat, esimerkiksi lapsityövoiman

käyttö olisi sallittua. Lisäksi toimi- va talous vaatii väestön koulutta- mista, mihin markkinavoimat ei- vät näytä kykenevän.

Myös Smith pitää ilmeisenä, et- tä kaikkea ei tule jättää näkymät- tömän käden hoidettavaksi. Hänen mukaansa yhteiskunnan on huo- lehdittava vähintään valtion puo- lustamisesta, lakien ylläpitämises- tä oikeudenmukaisuuden turvaa- miseksi ja sellaisten julkisten töi- den ja laitosten tarjoamisesta, joita yksittäiset ihmiset eivät pidä kan- nattavina. Smith varoittelee myös siitä, että saadessaan toimia vapaas- ti tuottajat alkavat solmia kuluttajia vastaan tähdättyjä ja hintoja nosta- via salaliittoja. Lisäksi hänen mie- lestään työväestön olojen paran- taminen ei voi olla yhteiskunnan etujen vastaista, sillä kansakun- nan enemmistö on aina työväkeä.

Smith kehottaakin olemaan usko- matta liikemiestä, koska tämän etu ei ole sama kuin yhteiskunnan etu:

Kaikenlaisia taloutta koskevia laki- ja säädösehdotuksia, jotka ovat peräisin tältä ryhmältä (liikemiehiltä), on aina kuunneltava hyvin varovasti, eikä nii- tä ole koskaan syytä hyväksyä ennen kuin niitä on tutkittu pitkään ja huo- lellisesti, paitsi erityisen tarkasti myös erityisen suurella epäilyksellä. Ne ovat peräisin miehiltä, joiden edut eivät koskaan täysin vastaa yleistä etua, joiden etujen mukaista on yleensä petkuttaa ja jopa sortaa kansan suurta enemmistöä ja jotka myös ovat monis- sa tapauksissa sekä petkuttaneet että sortaneet sitä.

Smith varoitteli myös siitä, et- tä oman edun tavoittelun anne- taan tapahtua politikoinnin avulla.

Jotta näkymätön käsi siis saisi hy- vää aikaan, sillä on jo oltava käytös- sään joukko instituutioita sekä riit- tävän hyvin määriteltyjä ja ihmis- ten sisäistämiä normeja sekä sään- töjä. Modernit kommentoijat ovat selvästi liioitelleet ja pelkistäneet

Smithin uskoa näkymättömän kä- den voimaan.

Missä määrin Smithin teoriat sitten kykenevät ennustamaan tai kuvaamaan yksilöiden ja yhteis- kuntien käyttäytymistä? Edellä mainituista varauksista huolimat- ta Smithin taloutta ohjaava käsi on osoittautunut vakaaksi ja tarkak- si. Smithin teoriaa kilpailun, työn- jaon ja voitontavoittelun myön- teisistä vaikutuksista on perustel- tua pitää yhtenä 1700-luvun tär- keimmistä ajatuksista. Vastaavilla perusteilla seuraavan vuosisadan tärkeimmäksi ajatukseksi nousee Charles Darwinin teoria eloonjää- mis- ja lisääntymiskilpailun vaiku- tuksista. On jopa perusteltua aja- tella, että Darwinin teoria luon- nonvalinnasta on Smithin teoria luontoon siirrettynä, koska eloon- jäämistaistelussa yksittäiset eliöt toimivat kuin yritykset kilpailuti- lanteessa ja lisääntymismenestyk- sestä tulee voiton vastine. Smithin ajatukset eivät välttämättä toimi ai- na taloudessa, mutta biologiaan ne sopivat täydellisesti[3].

Darwinin yhteys Smithiin on siis ilmeinen, molempien teoriois- sa järjestystä voi syntyä ilman jär- jestelijää. Luonnonvalinta ja näky- mätön käsi ovat ajatuksia kilpailus- ta ja optimoinnista (yksilön ja yri- tyksen tasolla) sekä tasapainosta (populaation ja markkinoiden ta- solla).

Eläinten käyttäytymisen ja yri- tysmaailman välillä on kuitenkin eräs merkittävä ero, joka vähen- tää luonnonvalinnan ja näkymät- tömän käden välistä vastaavuut- ta. Eläimet eivät harrasta sellaista vaihtokauppaa, jossa kaksi eri ai- neellista seikkaa vaihtaa omistajaa.

Smithkin toteaa, että eläimet eivät kaupankäyntiin pysty: ”Kukaan ei

(3)

ole koskaan nähnyt yhden eläimen eleillään tai luontaisilla äännäh- dyksillään viestivän toiselle: tämä on minun, tuo on sinun, annan si- nulle tämän, jos saan tuon.”

Toki luonnossa tavataan mo- nenlaisia symbiooseja (esim. kuk- kivan kasvin ja pölyttäjähyönteisen välillä), mutta niitä ei ole mielekäs- tä kutsua kaupankäynniksi. Saa- dakseen muilta haluamansa eläi- met turvautuvat vaihtokaupan si- jasta ”emotionaaliseen valuuttaan”.

Hyvä esimerkki on joidenkin lau- massa elävien koiraeläinten taipu- mus tehdä kerjäys- ja alistumise- leitä ruoan saamiseksi lajitovereil- ta – tai ihmiseltä. Smith toteaa tä- mänkin: ”Pentu liehakoi emäänsä, ja spanieli yrittää lukemattomin eri tavoin herättää illallispöydässä is- tuvan isäntänsä huomion, kun se haluaa tältä ruokaa.”

Toinen merkittävä ero ihmisen talouden ja luonnontalouden välil- lä on se, että luonnossa ei ole palk- katyöhön verrattavaa ilmiötä. Työ- voimaan liittyvät seikat tunnetus- ti mutkistavat markkinoiden toi- mintaa.

Kansojen varallisuudessa on paljon historiallisia analyyseja esi- teollisista ja epädemokraattisis- ta yhteisöistä. Sopivana esimerk- kinä toimii kolmannen osan nel- jäs luku: ”Miten kaupunkien kau- pankäynti edesauttoi maaseudun kehittymistä” (s. 405–417). Luvus- ta käy ilmi Smithin perusteellisuus ja teemojen vanheneminen, mut- ta samalla hänen huomioidensa yleispätevyys. Smith aloittaa poh- timalla, mitä suurmaanomistaja te- kee maassa, jossa ei harjoiteta ulko- maankauppaa eikä valmisteta hie- noja tavaroita. Hänellähän ei ole mitään, mihin hän voisi vaihtaa ylijäämän maidensa tuotannosta.

Tällaisessa tilanteessa maanomis- taja Smithin mukaan joutuu kulut- tamaan sen maalaismaiseen kesti- tykseen omassa taloudessaan:

Jos tämä ylijäämä riittää elättämään sata tai tuhat miestä, hänellä ei ole sille muuta käyttöä kuin sadan tai tuhannen miehen elättäminen. Niinpä häntä ympäröi jatkuvasti sankka pal- veluskunnan ja seuralaisten joukko, ja koska heillä puolestaan ei ole tarjota mitään vastineeksi ylläpidostaan, vaan he elävät kokonaan hänen anteliai- suutensa varassa, heidän on toteltava häntä samasta syystä kuin sotilaiden on toteltava ruhtinasta, joka maksaa heidän palkkansa.

Tämä oli tilanne Euroopassa ennen kaupan ja käsiteollisuuden nousua. Nykypäivänä ilmiötä voi tarkkailla enää historiallisissa elo- kuvissa ja TV-sarjoissa, mutta niis- sä ei ymmärrettävästi päästä oikei- siin mittasuhteisiin eli jopa tuhan- sien seuralaisten kestitsemiseen vauraissa linnoissa ja kartanoissa.

Kärjistäen tilanne oli se, että ku- ninkaalla oli vähän valtaa, talon- pojat olivat maaorjia ja ylimysten mielivallan alainen sotatila oli lähes jatkuva. Yhteiskuntaluokkien mu- kaan vakiintuneet valtasuhteet lu- kuisine palveluksineen ja velvolli- suuksineen eivät siis kyenneet hil- litsemään sekasortoa ja väkivaltaa, etenkään maaseudulla. Miksi tilan- ne muuttui? Miksi olot alkoivat ko- hentua? Smithin mukaan hallinto parani sekä vapaus, turvallisuus ja järjestys lisääntyivät lähinnä kau- pankäynnin, mutta myös ihmisen turhamaisuuden kautta:

...se, mitä feodaalihallinnon väki- pakolla ei olisi koskaan voitu saada aikaan, tapahtui huomaamatta ja kai- kessa hiljaisuudessa ulkomaankaupan ja käsiteollisuuden ansiosta. Ne toivat vähitellen suurtilallisten saataville sel- laista, mihin he saattoivat vaihtaa mai- densa koko ylijääneen tuotannon ja minkä he pystyivät kuluttamaan koko- naan itse, jakamatta sitä alustalaistensa

tai seurueensa kanssa. ”Kaikki minulle eikä mitään muille” tuntuu olleen jokaiseen maailmanaikaan ihmiskun- nan suurten ja mahtavien viheliäinen tunnuslause.

Eli kun suurmaanomistajat pys- tyivät käyttämään maidensa tuo- ton itse, omaan kulutukseensa, he eivät enää jakaneetkaan sitä mui- den kanssa. He lakkasivat ylläpitä- mästä suurta joukkoa alustalaisia, ja ”he mitä lapsellisimman, itsek- käimmän ja alhaisimman turha- maisuuden tyydyttämiseksi vähi- tellen vaihtoivat pois kaiken mah- tinsa ja vaikutusvaltansa”.

Rikkaat eivät siis enää halun- neet käyttää tulojaan muiden yl- läpitoon. Sen sijaan he ryhtyivät epäsuorasti elättämään toisenlais- ta ihmisjoukkoa. Hankkimalla kä- siteollisuuden tuottamia ylellisyys- tavaroita rikas maksoi tuotteen val- mistuttajien ja työntekijöiden pal- kan. Smith kirjoittaa:

Yleensä hän tosin antaa heille jokai- selle hyvin pienen osan, muutamille hyvin harvoille ehkä kymmenyksen, monille tuskin sadasosaa ja joillekin ei ehkä tuhannesosaakaan, josko edes kymmenettätuhatta osaa heidän vuo- tuisesta ylläpidostaan.

Rikas maanomistaja osallis- tui edelleen muiden ylläpitämi- seen, mutta nämä ihmiset olivat tulleet rikkaasta yksilöstä riippu- mattomiksi. He tulivat toimeen myymällä erikoistunutta osaamis- taan, ilman isäntää ja tämän vie- raanvaraisuutta. Vähitellen suur- tilallisten seurueet hupenivat ole- mattomiin, eivätkä he enää pysty- neet samalla tavoin vaikuttamaan oikeudenkäyttöön tai omista- maan sotaväkeä. Varakkuudestaan kevyt mielisinä he olivat viehätty- neet ”helyistä ja rihkamasta”, jotka olisivat Smithin mielestä sopineet paremmin lasten leluiksi kuin ai- kuisten miesten pyrinnöiksi. Pro-

(4)

sessin myötä suurmaanomistajista tuli ”yhtä merkityksettömiä kuin kaupunkien varakkaat porvarit ja liikemiehet olivat”. Ja näin myös maaseudulle levittäytyi valtakun- nan yleinen järjestys: kenelläkään ei ollut enää voimaa häiritä jär- jestyksenpitoa. Smithin päätelmä kuulostaa näkymättömältä kädeltä:

Suurimman yleistä hyvinvointia edistäneen mullistuksen saivat näin aikaan kaksi ihmisryhmää, joilla ei ollut pienintäkään tarkoitusta palvella yhteiskunnan etua. Suurmaanomista- jien tavoitteena oli mitä lapsellisim- man turhamaisuuden tyydyttäminen.

Liikemiehet ja käsityöläiset eivät olleet pyrkimyksissään yhtä naurettavia, mutta he ajattelivat vain omaa etuaan ja pyrkivät kunnon kauppamiesten tapaan keräämään lantit talteen sieltä mistä niitä sai. Kummallakaan ei ollut tietoa tai kaukonäköisyyttä ymmärtää suurta mullistusta, jonka toisen type- ryys ja toisen työteliäisyys hiljalleen saivat aikaan.

Adam Smith käsitteli pitkälti myös muita ihmisen psykologisia ominaisuuksia kuin rikkaiden tur- hamaisuutta ja itserakkautta, esi- merkiksi ihmisten herkkyyttä pie- nille todennäköisyyksille.

Ylenpalttisen korkeat kuvitelmat, joita useimmilla ihmisillä on omista kyvyis- tään, ovat ikiaikainen pahe, josta filo- sofit ja moralistit ovat kautta aikojen kirjoittaneet. Vähemmälle huomiolle on jäänyt ihmisten yletön usko hyvään onneensa. Se kuitenkin on vieläkin yleisempää, jos vain mahdollista. Ei ole ainuttakaan kohtalaisissa sielun ja ruumiin voimissa olevaa miestä, jota se ei jossakin määrin vaivaisi. Jokainen mies arvioi menestyksen mahdol- lisuuden jossakin määrin todellista suuremmaksi, useimmat arvioivat tap- pion mahdollisuuden jossakin mää- rin tavallista pienemmäksi ja tuskin kukaan kohtalaisissa sielun ja ruumiin voimissa oleva arvioi sitä todellista suuremmaksi.

Smithin (moraali)psykologinen silmä ja ihmisluonnon merkitys ta- loudellisessa päätöksenteossa tule- vat siis esiin myös Kansojen varal-

lisuudessa. Lupaavasta alusta huo- limatta taloustiede kuitenkin pää- tyi hylkäämään ihmisluonnon, lähes läpi 1900-luvun. Markkinoi- den ulkopuolinen käyttäytyminen (esimerkiksi ystävyys, avioliitto ja vanhemmuus) jätettiin muille tie- teenaloille – jotka puolestaan in- nostuivat muun muassa Freudista ja Marxista. (Jälkimmäisen ajatuk- set kapitalismista ja luokkaristirii- doista tosin ovat peruja Smithil- tä.) 2000-luvulle tultaessa tilan- ne muuttui. Käyttäytymistalous- tiede todensi kokeellisesti useita Smithin moraali- ja talouspsyko- logisia oivalluksia, muun muassa sen, että ihmiset eivät pidä soveli- aana sitä, että heitä pakotetaan vas- tavuoroisuuteen (Bewley 2003, ks.

Tammisalo 2014). Samoihin aikoi- hin esitettiin useita puheenvuoro- ja ylipäätään ihmistieteiden yksey- den puolesta (Alcock 2001, Wilson 2001; Pinker 2002; McIntyre 2006).

Lopuksi on paikallaan kuunnel- la Smithiä parista teemasta, joista toistuvasti käydään keskustelua.

Kun puhutaan taloudellisesta tasa- arvosta, usein etenkin vasemmisto nostaa esiin suhteellisen köyhyy- den käsitteen. Siinä köyhänä pide- tään sellaistakin ihmistä, joka tulee kyllä siedettävästi toimeen, mutta jonka tulot ja omaisuus ovat selväs- ti muita pienempiä. Hänellä on kat- to päänsä päällä ja riittävästi ruokaa ja vaatteita, mutta hänellä ei ole va- raa asioihin, joita keskiverto kansa- lainen pitää normaalina. Joissakin oikeistopiireissä karsastetaan suh- teellisen köyhyyden ajatusta. Köy- hinkin elää turvattua, joskin vaa- timattomampaa elämää, se riittä- köön tasa-arvosta.

Mitä Smith ajatteli? Ensin hän luokittelee kulutustavarat välttä- mättömyyksiin ja ylellisyyksiin.

Määritelmässään hän ottaa huo- mioon kulttuuriympäristön ja ih- misten mielipiteiden vaikutuksen:

Välttämättömyyksillä tarkoitan paitsi niitä hyödykkeitä, jotka ovat suora- naisesti välttämättömiä elämän jatku- miselle, myös niitä hyödykkeitä, joita ilman kunnialliset ihmiset eivät maan tapojen vuoksi voi alimmissakaan kansankerroksissa olla.

Smithin esimerkki on liinakan- kainen paita, joka ei ole elämän jat- kumisen kannalta välttämätön ja jota ilman kreikkalaiset ja rooma- laiset tulivat mukavasti toimeen.

Silti 1700-luvun Englannissa työ- läiselle olisi ollut ”liian häpeällis- tä näyttäytyä julkisesti ilman liina- paitaa”. Sen puute kertoisi Smithin mukaan viheliäisestä köyhyydestä, johon kukaan ei yleisen käsityksen mukaan voi vajota kuin erityisen huonon käytöksen vuoksi.

Laveasti tulkiten Smithin voi- daan siis ajatella suosivan suhteel- lisen köyhyyden näkökulmaa. Hän piti välttämättömyytenä ”kaik- kea sitä, minkä paitsi luonto myös kunniallisuuden vakiintuneet vaa- timukset ovat asettaneet välttämät- tömäksi alimman kansankerrok- sen ihmisille”. Kunniallisuuden tai normaaliuden vaatimukset ja köy- hän määritelmä tietysti vaihtelevat aikakaudesta, alueesta ja ryhmästä toiseen, mutta mukana on aina ih- misluontoon kuuluva yleisen mie- lipiteen huomioiminen ja hyväk- syttävyyden tavoittelu.

Toinen esimerkki Smithin käsit- telemästä ajankohtaisesta teemasta koskee juuri alkoholia, sen saata- vuutta ja verotusta. Työnjako en- sinnäkin pitää oluen hinnan halpa- na, jolloin riskinä on liikakulutus:

Yleensä työmiehen kannattaa ostaa panimosta olut, jonka hän tarvitsee, sen sijaan, että hän panisi oluensa itse, ja jos hän on köyhä, hänen kannattaa

(5)

yleensä ostaa se mieluummin pieninä annoksina vähittäiskauppiaalta kuin suurina erinä panimosta. Hän saattaa epäilemättä ostaa olutta liikaa, kuten hän saattaa ostaa liikaa myös muilta lähiseudun kauppiailta, esimerkiksi teurastajalta, jos hän on suursyömäri, tai kangaskauppiaalta, jos hän haluaa esiintyä toveriensa joukossa keikarina.

Perään Smith toteaa, että vaik- ka toisinaan yksityiset ihmiset hä- vittävät omaisuutensa käyttämällä kohtuuttomasti väkijuomia, koko- nainen kansakunta ei näytä siihen kykenevän. Aina on oleva paljon enemmän ihmisiä, jotka käyttävät alkoholiin paljon vähemmän rahaa kuin mihin heillä olisi varaa. Smith kirjoittaa kuin ottaakseen kantaa viinin myyntiin ruokakaupoissa:

On syytä huomata se, minkä kokemus paljastaa, nimittäin että halpa viini ei näytä aiheuttavan juopumusta vaan kohtuullisuutta. Viinimaiden ihmiset ovat yleensä Euroopan asukkaista vähiten taipuvaisia juopumukseen, kuten osoittavat esimerkiksi espanja- laiset, italialaiset ja Ranskan eteläisten maakuntien asukkaat. Ihmiset eivät yleensä ole taipuvaisia kohtuutto- muuksiin siinä, mikä on heille arkea ja jokapäiväistä. Kukaan ei yritä esiin- tyä anteliaana ja pitää yllä toveri- henkeä tarjoamalla muille runsaas- ti väkijuomaa, joka on halpaa kuin laimea olut. Sen sijaan maissa, joissa viiniköynnös ei kylmän tai kuuman ilmaston vuoksi menesty ja joissa viini sen takia on kallista ja harvinaista, juoppous on yleinen vitsaus, kuten se on esimerkiksi pohjoisilla kansoilla sekä kääntöpiirien välisten maiden asukkailla, vaikkapa Guinean ranni- kon neekereillä.

Yli kaksisataa vuotta jatkunees- ta väittelystä huolimatta teemasta tarvitaan lisää tutkimusta ja kes- kustelua. Mitä pitäisi esimerkik- si ajatella niistä syrjäseudun kylis- tä, joissa alkoholistien osuus näyt- tää olevan paljon muuta väestöä suurempi? Tulisiko siellä alkoho- lin hankkiminen tehdä kansan- terveyden nimissä vaikeammak- si tai kalliimmaksi? Entä painottu- vatko alkoholisteille sattuvat tapa-

turmat niihin aikoihin, kun he ovat saaneet palkan tai sosiaalituen? Jos yhteiskunnan maksama tuki tässä väestönosassa ”aiheuttaa” onnet- tomuuspiikin, miten siihen tuli- si suhtautua? Kaikkihan eivät osaa hillitä viinanhimoaan. Pitäisikö tu- ki antaa rahan sijasta esimerkiksi ruokakuponkeina?

Smith ei vastaa tällaisiin kysy- myksiin yksilönvapaudesta ja yh- teiskunnan vastuusta. Kirja tar- joaa silti valtavasti materiaalia lä- hes minkä tahansa yhteiskuntaa ja talout ta koskevan mielipiteen- vaihdon pohjaksi. Teosta voi suo- sitella niin ruoan ”halpuuttamis- ta” vastustaneille maataloustuot- tajille ja vientitukien kannattajil- le kuin äärilibertaareille sääntelyn vastustajille. On hyvä muistaa, et- tä tietyt ristiriidat tulevat aina seu- raamaan ihmisyhteisöjä, kuvitteli- pa yksilö tavoittelevansa yksityistä tai yleistä hyvää.

Viitteet

[1] David Hume (1779/2015) kirjoit- taa purjelaivojen kehittymisestä, ikään kuin hahmotellen luonnonvalinnan toimintaperiaatteita – jo noin sata vuotta ennen Darwinia:

"Jos tarkastelemme laivaa, miten miel- täylentävä idea meidän täytyykään muodostaa puusepästä, joka pani kokoon niin monimutkaisen, hyödylli- sen ja kauniin laitteen! Miten meidän täytyykään yllättyä, kun huomaamme hänet typeräksi mekaanikoksi, joka jäljitteli muita ja kopioi taitoa, joka oli kehittynyt vähitellen pitkän aikakau- sien seuraannon, monien kokeilujen, erehdysten, korjausten, pohdiskelujen ja kiistojen jälkeen! Ikuisuuksien aika- na monet maailmat on ehkä kyhätty ja hutiloitu kokoon ennen tämän järjes- telmän tekaisemista. Paljon työtä on mennyt hukkaan, monia hedelmättö- miä kokeiluja on tehty, ja maailman- luomisen taidon hidas mutta alituinen kehitys on jatkunut loputtomien aiko- jen läpi."

Hume pohtii myös, miksi luojaolen- toja olisi vain yksi. Kuten laivanraken- tajien työnjaon tapauksessa, monta eri tehtäviin erikoistunutta jumalaa saisi

enemmän ja parempaa aikaan. Lisäksi yhdelle jumalalle asetetut ylivoimai- set odotukset tekevät Humen mukaan kyseisen olennon olemassaolon entistä epätodennäköisemmäksi.

Humea ennen vastaavan laivaver- tauk sen esitti satiirikko Bernard Mandeville (1729/1992), joka Smit- hin tavoin tarkasteli myös yksityisis- tä paheista syntyvää yleistä hyvää.

Mandevillenkin voidaan nähdä kier- televän luonnonvalintateorian ympä- rillä: ”...me usein luemme ihmisten nerouden ja syvällisen ymmärryksen ansioksi sellaisia asioita, jotka todelli- suudessa ovat seurausta pitkästä ajasta, monista sukupolvista, niin että kyseiset asiat eroavat vain hiukkasen toinen toi- sistaan, mitä tulee niiden luonnollisiin osiin ja tarkkanäköisyyteen” (suom.

Sarmaja 2009). Heikki Sarmajan teos Kuka keksi luonnonvalinnan (Terra Cognita) on paras johdatus aiheeseen (ja se on samalla oivaa luettavaa biolo- giasta, taloudesta, tieteenhistoriasta ja myös dekkarijännityksestä kiinnostu- neelle).

[2] Moraalituntojen teoriassa Smith kirjoittaa: ”Näkymätön käsi johtaa hei- dät (rikkaat) tekemään melkein saman elämän välttämättömyyksien jaon kuin tapahtuisi jos maa olisi jaettu kaikki- en sen asukkaiden kesken yhtä suuriin osiin, ja niin he, sitä tarkoittamatta ja sitä tietämättä, edistävät yhteiskunnan etua ja tuottavat välineitä lajin lisään- tymiseksi.” (Sanan melkein korostus lisätty; alkuperäiskielellä ”nearly the same distribution”.) Kansojen varalli- suudessa taas sanotaan: ”Tukiessaan mieluiten kotimaan tuotantoelämää ulkomaisen sijasta hän (yksittäinen ihminen) ajattelee vain oman ase- mansa turvaamista; ja suuntaamal- la tuota tuotantoelämää niin, että sen tuotannon arvo on mahdollisimman suuri, hän tavoittelee vain omaa etu- aan, ja tässä, kuten monessa muussa- kin tapauk sessa, häntä ohjaa näkymä- tön käsi edistämään päämäärää, joka ei mitenkään sisälly hänen pyrkimyksiin- sä.” Siinä olivat kaikki Smithin mainin- nat näkymättömästä kädestä (lukuun ottamatta ensimmäistä mainintaa täh- titieteen historiaa koskevassa esseessä).

Myös David Hume (1752/2006) esit- ti näkymätöntä kättä muistuttavia aja- tuksia. Hän kirjoitti sotaisuuden yhtey- destä taloudelliseen yhteistyöhön ja toimeliaisuuteen: ”Mikäli kykenisim- me muuttamaan jonkin kaupungin eräänlaiseksi linnoitusleiriksi ja innos- tamaan sen asukkaat niin asehenkisiksi ja yhteistä etua ajaviksi, että he kaikki olisivat valmiit kokemaan kovia ylei-

(6)

sen hyvän eteen, niin jo tällaiset tunnot yksinään saattaisivat edistää taloudel- lista toimeliaisuutta ja yhteisöelämää kuten menneinä aikoina.” Humen jat- kohuomio siitä, miten tämänkaltai- sen kaupunkilinnoituksen ongelmat voitaisiin ratkaista, on kuin Smithin kynästä: ”Mutta koska tällaiset periaat- teet ovat liian epäitsekkäitä ja hankalia ylläpidettäviksi, on välttämätöntä hal- lita ihmisiä muiden passioiden avulla ja innostaa heitä ahneuteen, taloudel- liseen toimeliaisuuteen, taitoon, taitee- seen ja ylellisyyteen vetoamalla.”

[3] On ironista, että niin monet Yhdys- valtain konservatiiveista hyväksyvät näkymättömän käden tehon taloudes- sa, mutta hylkäävät sen biologisessa evoluutiossa, turvautuen luomisop- piin. Tosin konservatiivien uskonnolli- suus saattaa olla lähinnä uskoa siihen, että kansalaisten uskonnollisuudes- ta koituisi yhteiskunnallisia hyötyjä.

Jo Seneca nuorempi totesi: ”Uskontoa pitää tavallinen kansa totena, viisaat valheena ja vallanpitäjät hyödyllisenä.”

Kirjallisuus

Alcock, J. (2001): The Triumph of Socio- biology. Oxford University Press.

Oxford.

Bewley, T. (2003): Fair’s fair. Nature.

422: 125–126.

Chen, K. Ym. (2006): How basic are behavioral biases? Evidence from capuchin monkey trading beha- vior. Journal of Political Economy.

Vol114(3): 517–537.

Hume, D. (1752/2006): Kaupasta ja kanssakäymisestä. Teoksessa Esseitä. Vastapaino. Tampere.

Hume, D. (1779/2015): Keskusteluja luonnollisesta uskonnosta. Suom.

Tapani Kilpeläinen. niin & näin.

Tampere.

Mandeville, B. (1729/1992): The Fable of the Bees, Vol 2. Liberty Fund.

McIntyre, L. (2006): Dark Ages – The case for a science of human beha- vior. MIT Press.

Pinker, S. (2002): The Blank Slate. Pen- guin Viking.

Quervel-Chaumette, M. ym. (2015):

Familiarity affects other-regarding preferences in pet dogs. Scientific Reports. 5: 18102; doi: 10.1038/

srep18102.

Sarmaja, H. (2009): Kuka keksi luon- nonvalinnan. Terra Cognita.

Shermer, M. (2008): The Mind of the Market. Times Books.

Smith, A. (1776/1933): Kansojen varal- lisuus. Suom. Toivo Kaila. WSOY.

Smith, A. (1776/2015): Kansojen varal- lisuus. Suom. Jaakko Kankaan- pää. WSOY.

Smith, A. (1790/2003): Moraalitun- tojen teoria. Suom. Matti Norri.

Kautelaari Kustannus.

Tammisalo, O. (2014): Ihmisluontoa etsimässä – Moraalin ja kulttuu- rin biologiaa. Terra Cognita.

Wahlstedt, P. (2009): Hyötyajatteluun sidottu evoluutioteoria. Tieteessä tapahtuu. 4–5/2009.

Wilson, E. O. (2001): Konsilienssi.

Suom. Kimmo Pietiläinen. Terra Cognita.

Kirjoittaja on helsinkiläinen tietokirjai- lija ja vapaa tutkija.

Apua kansallisen tragedian

ymmärtämiseen

Seikko Eskola

Marko Paavilainen: Murhatut veljet. Valter, William ja Ivar Thomén elämä ja kuolema.

Kustannusosakeyhtiö Siltala 2016.

Dosentti Marko Paavilainen on kir- joittanut yhdestä perhetrage diasta tutkimuksen, joka auttaa ymmär- tämään pian sata vuotta täyttävän Suomen itsenäisyyden alkuvaihet- ta. Kohteena on jo nuorena merkit- tävän elämäntyön tehneitten kol- men Thomé-veljeksen surmaami- nen punakapinan ensi päivinä ja sitä seuranneet tapahtumat.

Arkkitehdit Valter (s. 1874) ja Ivar (s. 1882) sekä metsänhoita- ja William (s. 1880) Thomé olivat kasvaneet Alajärvellä Etelä-Poh- janmaalla ruotsinkielisen metsän- hoitajaisän kruununtorpassa. Siel- lä he olivat omaksuneet vahvan eteläpohjalaisen identiteetin, oppi- neet hyvin suomenkielen, saaneet kosketuksen maatalousväestöön ja

ajan uskonnollisiin herännäisliik- keisiin. Oppikoulun he kävivät Ou- lun ruotsinkielisessä lyseossa. Nel- jäntenä veljessarjaan kuului vie- lä merkittävä taidemaalari Verner (1878–1953).

Valter opiskeli Teknillisessä korkeakoulussa arkkitehdiksi sa- maan aikaan kuin suuret tähdet Herman Gesellius, Armas Lind- gren ja Eliel Saarinen. Hän ja Karl Lindahl voittivat vuonna 1900 ju- gendtyylisellä ehdotuksellaan ark- kitehtikilpailun Polyteknikkojen talosta Helsingin Lönnrotinkadul- le. Kaksikon seuraava suuri työ oli Otavan toimitalo Uudenmaanka- dulle. He olivat myöhemmin myös kärkisijoilla Helsingin rautatiease- man kilpailussa, jonka Eliel Saari- nen voitti.

Pian oman toimiston perusta- nut Valter nousi aikakautensa kär- kiarkkitehtien joukkoon ja sai run- saasti töitä suurliike-elämältä, eri- tyisesti Serlachiukselta ja Ahl- strömiltä. Toimistoon liittyi myös hiljattain valmistunut nuorin ve- li Ivar. He voittivat vuonna 1916 Stockmannin tavaratalosta järjes- tetyn arkkitehtikilpailun. Lähes tyhjästä lähtenyt Valter kuului nyt Helsingin suurituloisiin. Ivar valit- tiin 1917 Hämeenlinnan kaupun- ginarkkitehdiksi.

Yhtä hyvin menestyi metsän- hoitaja Williamin yritys W. G.

Thomés Skogsbyrå – W. G. Thomén Metsätoimisto. Sotakysynnän syn- nyttämä talouden korkeasuhdan- ne tuotti runsaasti tilauksia. Wil- liamin hyvää asemaa osoittaa myös, että Oskari Tokoin senaat- ti kutsui hänet keväällä 1917 jäse- neksi valtion metsäkomiteaan te- kemään ehdotusta valtion metsien hoidosta yhdessä muiden muassa A. K. Cajanderin kanssa. William

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Uutta oli ajatus hy- väosaisten velvollisuudesta kantaa huolta kansan syvien rivien vapaa-ajan käytöstä, varsinkin ajatus siitä, että vapaa-ajasta koituisi henkistä virkistystä,

Onko alan professionaalistuminen vienyt ha- koteille siinä mielessä, että kaikkine, ehkä erin- omaisine järjestelminemme olemme riistäneet käyttäjältä hänen subjektiutensa

Hän ei voinut sanoa enempää, hänen äänensä muuttui niin käheäksi ja tukehtuneeksi kuin olisi näkymätön käsi kuristanut hänen

musaatossa kotiin vastaillen yl- Veera ja Juhani Mattelmäki Gruusiassa,

Suomalaisten kirjastojen pii- rissä sopimus on saanut vähemmän huomiota, mutta IFLA:ssa sananvapauskysymyksiä käsittelevä FAIFE-komitea ja tekijänoi- keuksiin keskittynyt CLM

Voidaan sanoa, että niin Smithin kuin Marxinkin mielestä markki- noita ohjaa »näkymätön käsi»: ero on siinä, että Marxin mielestä tuo käsi on myös sokea.. Mikäli

Vaikutuksiltaan ei tämä uudistus olisi samanlainen kuin edellä käsi- telty vaihtoehto. Tosin osinkotulojen nettoarvo tässäkin tapauksessa nousisi, mutta nousu tapahtuisi

Kokonaistyöajoissa ei sukupuolten välillä ole suurta eroa, mikä tarkoittaa, että pienten lasten äidit tekevät palkatonta kotityö- tä enemmän kuin isät ja isät