• Ei tuloksia

Autopoieettista yhteisevoluutiota näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Autopoieettista yhteisevoluutiota näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

9 8

Anja Heikkinen

T

ässä Aikuiskasvatus-lehdessä on jälleen useita työn tai työorgani- saation kehittämistä käsitteleviä kirjoituksia. Luin jonkin aikaa sit- ten kaiken ”pakollisen” ohessa Matti Sotaraudan ja Kati-Jasmin Kososen toimittamaa kirjaa Yksilöllisyys, kulttuuri, innovaatioympäristö (2004) rinnan Sami Pihlströmin Solipsism-teoksen (2004) kanssa. Molem- mat ovat kiintoisia luettavia aikuiskasvattajalle tai aikuiskasvatuksen tutki- jalle, joka ihmettelee, miksi työn ja organisaatioiden kehittämisen pitäisi olla juuri (aikuis)kasvatuksen tärkein tehtävä. Käyhän esimerkiksi tästä lehdes- tä ilmi, että ihmisistä on kehittämiselle eniten haittaa. Työ- ja organisaatio- markkinavoimille se on toki vanhastaan tuttua: tietoon perustuva talous edellyttää kalliin inhimillisen voimavaran entistä tehokkaampaa käyttöä ja enenevää korvaamista tieto- ja viestintäteknisellä voimavaralla.

J

ulistukset tietoon perustuvan oppivan yhteiskunnan (knowledge-based learning society) saapumisesta alkavat jo kyllästyttää enemmän kuin työssä uupuvien itkuvirret. Onneksi riittää tutkijoita, jotka jaksavat työstää meille uutta sanastoa, jolla virkistää seuraavien peruskurssien ope- tusta tai henkilöstökoulutuksia. Tamperelaiset aluetieteilijät käsitteellistä- vät ja mallintavat ansiokkaasti Euroopan Unionin kannustuksella alueelli- sesti ja ylikansallisesti tekeillä olevaa ”puheavaruutta”, jossa yhteiskunta korvautuu globaalilla markkinataloudella. Oppiminen on uusiutumiskyvyn synonyymi. ”Innovatiiviset oppimisympäristöt” ovat uusiutumiskykyises- ti itseään tuottavien toimintaympäristöjen osajärjestelmiä. ”...globaalisti toimivat organisaatiot voidaan nähdä globaalitalouden ylikansallisuuden jatkeena, jotka tarjoavat yksilöiden identiteettiin kansalaisuuden sijasta osaamista, demokratian sijasta yksilöllisyyttä ja yhteiskunnallisen muutok- sen politisoinnin sijaan sen talouteen ja elinkeinoelämään liittyviä ulottu- vuuksia” (Raunio, emt. 65).

Globaali osaaminen irrottautuu kansallisvaltioiden todellisuudesta luoden näkymätöntä dynamiikkaa ja ”verkostoyhteiskuntaa” ylikansallisten osaa- jien laskeutumisalustaksi. Yksilöllisiä ja autonomisia osaajia yhdistävät yhteiset arvot ja normit ”tehtävien” tai ”teknologian” kehittämiseen tai ”on- gelmien ratkaisuun”. Taustalla oleva evolutionaarinen talous- ja yhteiskun- tateoria muistuttaa kovin aikanaan kovin suosittua yhteiskuntakybernetiik- kaa. Nyt tieteellis-teknisesti edistyvän yhteiskunnan sijasta eloonjäämis- kamppailua käydään yksilöiden, organisaatioiden ja alueiden monitasoi- sesti verkostoituneessa globaalissa liiketaloudellisessa systeemissä. Mark- kinoilla elinkelpoisuuden kriteerinä on liiketaloudellinen menestys. Organi-

AUTOPOIEETTISTA YHTEIS- EVOLUUTIOTA

AIKUISKASVATUS 2/2005 PÄÄKIRJOITUS

(2)

9 9

Anja Heikkinen

saatioiden ja inhimillisen voimavaran kehittäjät voivat vain valittaen todeta, että suuresta osasta ihmisiä tulee tällöin kelvotonta tai tarpeetonta liikavä- estöä.

S

ami Pihlström toteaa, kuinka klassiset ja transsendentaalit solipsis- mit ovat muuntuneet sosiaaliseksi ja kulttuuriseksi solipsismiksi:

meisyys korvaa minuuden maailman mahdollistajana. Organisaatio- subjektien yhteisevoluutiossa yksilöelementit – niin inhimilliset kuin ei- inhimilliset – arvottuvat kyvyssään edistää organisaatioverkoston liiketoi- minnallista uusiutumista. Solarismaisen metasubjektin murheellinen tarkoi- tus on maksimoida tehokkuutensa: inhimillisten elementtien sukupolvittai- set muistot rakkaudesta, ystävyydestä, myötätunnosta, hellyydestä, elämi- sen ilosta ja kauneudesta elämän tarkoituksina on koulittava oppimis- ja halukoneita motivoivaksi polttoaineeksi. Ne kiusaavat ihmistä välittämään eloonjäämiskamppailuun kelvottomista lajitovereista, piinaavat elämän tar- koituksettomuuden tunteilla.

Moni voi sanoa, että aikuiskasvatuksen sisäisessä työnjaossa toisenlaisis- ta ihmis- ja maailmankäsityksistä huolta kantavilla on oma reviirinsä ja niin on hyvä. Aikuiskasvatuksen ja sen tutkimuksen erityisyys on mielestäni kuitenkin niiden normatiivisuudessa. Kasvun, oppimisen ja kasvatuksen sanastot ovat eettisesti ladattuja. Kasvatustapahtumat, oppimistilanteet tai -ympäristöt saavat kasvatuksellisen merkityksensä vain yhteydestään ih- miskunnan persoonalliseen ja lajielämään. Pihlström väittää, että kysymys minän (tai meidän) ja maailman suhteesta on ihmiselle ensimmäinen ja rat- kaisevin. Siihen ei löydy rationaalisia vastauksia: solipsismista kieltäytymi- nen on eettinen valinta, joka voi tapahtua vain ihmisten käytännöllisissä kohtaamisissa. Valitsemani sanasto on eettinen – ja samalla antropologinen ja poliittinen – kannanotto, vaikka välttäisin tiedostamasta ja tunnustamas- ta sitä. Evoluutioteoria tuskin rationaalisesti perustelee työn ja talouden tulkitsemista vain globaalin organisaatioverkoston liiketoiminnaksi. Ehkä aikuiskasvattajat ja tutkijat ovat eri mieltä elämän tarkoituksista, ihmisen ja maailman hyvästä ja pahasta. Mitä vallitsevammaksi liiketoiminnallinen sa- nasto tulee aikuiskasvatuksessa, sitä vaikeampi on kieltäytyä työtä ja ta- loutta koskevasta kasvatuksellisesta keskustelusta.

Autopoieettinen yhteisevoluutio tulee, oletko valmis?

AIKUISKASVATUS 2/2005 PÄÄKIRJOITUS

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Ja kyll¨a, taloustieteilij¨at k¨aytt¨av¨at pitk¨alle kehittyneit¨a matematiikkaohjelmia – mutta ohjelmaa k¨aytt¨a¨akseen pit¨a¨a tiet¨a¨a, mit¨a te- kee..

[r]

Irmeli Puntarin ja Satu Roosin teoksen nimi Numeroita ja ihmisiä as- sosioituu John Steinbeckin teokseen Hiiriä ja ihmisiä. Vuonna 1937 julkaistu romaani kertoo kahden

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Valtakuntien väliset rajat voivat myös rajata samaa kansallisuutta edustavia ihmisiä eri puo- lille rajaa, jolloin rajan merkitys tulee selvästi esille, koska

On mielenkiintoista todeta, että tilanteessa, jossa hallitukset voivat käyttää vain ympäristöpolitiikkaa, tasapainos- sa hallitukset asettavat korkeamman päästöve- ron kun

Rethinking Modernity in the Global Social Oreder. Saksankielestä kään- tänyt Mark Ritter. Alkuperäis- teos Die Erfindung des Politi- schen. Suhrkamp Verlag 1993. On

Tässä tarkastelemme kuitenkin ainoastaan opetussuunnitelmissa rakentuvaa inhimillisen ja ei-in- himillisen suhdetta, ja tutkimuksen ulkopuolelle rajautuu esimerkiksi kysymys