• Ei tuloksia

Kirja ja tekijänoikeus internetin aikakaudella näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kirja ja tekijänoikeus internetin aikakaudella näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Kirja ja tekijänoikeus internetin aikakaudella

Pekka Heikkinen

Kanavien kaupunki Amsterdam on UNESCO:n nimeämänä nyt vuoden ajan myös maailman kirjapääkaupunki. Pääkaupunkivuosi käynnistyi tekijänoikeuss- ymposiumilla, johon oli kutsuttu osanottajia kirjan levittämisketjun kaikilta portailta. Kaksipäiväisen tapahtuman ensimmäinen päivä oli varattu luovan työn tekijöille, toisen päivän ohjelma keskittyi kustantajien ja kirjastojen erityis- kysymyksiin.

T

apahtuman teema oli ”Kirja internetin aika- kaudella”. Toki kirjankin kohtaloa sivuttiin, mut- ta päähuomion vei silti kysymys tekijänoikeuden tulevaisuudesta. Aktiivisimmin keskusteltiin sii- tä, millainen rooli valtion tulisi jatkossa ottaa.

Lain tasoisen sääntelyn ongelmana on sen kan- keus ja hitaus. Tämän vuoksi vaihtoehtoja teki- jänoikeudelle on haettu toisaalta teknologiasta, toisaalta sopimustoiminnasta.

Valtion sääntely vai sopimukset

Tilaisuuden avannut Hollannin oikeusministeri Ernst Hirsch Ballin nosti esiin ne haasteet, joita tekijänoikeus asettaa kulttuuriperintömme digi- toinnille. Vaikka ylivoimainen valtaosa muistior- ganisaatioiden säilyttämästä kulttuuriperinnöstä on jo vapautunut tekijänoikeussuojasta, on tilan- ne kirjojen osalta toinen. Jopa 80 % painetusta aineistosta on julkaistu 1900-luvulla eli on suu- relta osin vielä suojan piirissä.

EU-tasolla etsitään parhaillaan ratkaisua ns.

orpojen teosten ongelmaan. Orpoja ovat teok- set, joiden tekijää ei syystä tai toisesta tunneta. – Myöhemmin päivän kuluessa esitetyn arvion mu- kaan jopa 40 % kaikista British Libraryn teok- sista olisi orpoja.

Ministeri Ballinin mukaan kirja-alan toimijoi- den välisillä sopimuksilla ja kirja-alan itsesäänte- lyllä on nykyisessä siirtymävaiheessa tärkeä roo- li. Pidemmällä aikavälillä valtio ei kuitenkaan voi jättäytyä pelkän sivustakatsojan asemaan.

Saksan kansalliskirjaston johtaja Elisabeth Niggemann kertoi EU:n hankkeesta luoda eu- rooppalainen digitaalinen kirjasto jo vuoteen 2010 mennessä. Tavoitteena on monikielinen palvelu, joka mahdollistaa pääsyn yhteiseen kult- tuuriperintöön (www.europeana.eu). Komission tavoitteena on, että palvelun käynnistyessä sen kautta olisi jo saatavilla kaikkiaan 6 miljoonaa teosta (kirjoja, valokuvia jne.).

Niggemannin mukaan olisi pettymys, jos digi- taalinen kirjasto toteutuisi vain tekijänoikeussuo- jasta vapaan aineiston osalta. EU-projekteissa py- ritään nyt muotoilemaan välineitä, jotka helpot- taisivat oikeuksien selvittämistä. Niggemann toi ratkaisuna esille erityisesti eurooppatason mal- lisopimukset. Sen sijaan hän sivuutti vain lyhy- ellä maininnalla Pohjoismaissa jo käytössä ole- van sopimuslisenssijärjestelyn – minkä panim- me pohjoismaisten kollegojen kanssa huolestu- neina merkille.

Sopimuslisenssissä on siis kyse järjestelystä, jol- la tekijänoikeuksia hallinnoivan järjestön käyt- täjien kanssa solmiman sopimuksen vaikutukset ulotetaan lain nojalla myös sellaisiin alan teok- siin, joiden tekijää ei tunneta.

Amsterdamin yliopiston informaatio-oikeu- den professori Bernt Hugenholtzin kanta sopi- muslisenssijärjestelyyn oli sen sijaan huomatta- vasti myönteisempi. Hugenholtzin mukaan ai- ka ei vielä ole kypsä valtion lainsäädännöllisil- le ratkaisuille.

(2)

Tässä vaiheessa paras ratkaisu myös orpojen teosten ongelmana olisi tekijänoikeusjärjestöjen kautta toteutettu oikeuksien kollektiivinen hal- linnointi. Tätä varten järjestöt tarvitsisivat vah- van mandaatin sekä tekijöiltä että kustantajilta;

tällä hetkellähän järjestöillä ei pääsääntöisesti ole valtuutta antaa lupia suojatun aineiston digitaa- lisiin käyttötarkoituksiin.

Sinällään mielenkiintoisessa keskustelussa jäi eräs tärkeä seikka tällä kertaa sivuun: laajojen digitointihankkeiden aiheuttamat lisensointi- ongelmat ovat asia sinällään. Kokonaan toinen asia on sitten se, ettei kirjastoilla välttämättä ole rahaa maksaa lisensseistä, vaikka tekijät löydet- täisiinkin.

Tekijän, kustantajan ja kirjastojen roolijako

Amsterdamin yliopiston kirjallisuuden professo- ri Marita Mathijsen taustoitti päivän teemaa ku- vaamalla sitä, miten tapamme hahmottaa ”teki- jä” ja ”tekijyys” on muuttunut historian kulues- sa. 1600-luvulle saakka teoksia luotiin vain kun- nian vuoksi, eikä taiteilija ammattilaisena eron- nut muista käsityöläisammateista. Vasta Valis- tusaika ja erityisesti Romantismi nostivat luovan työn tekijän arvostuksen huippuunsa.

Tekijän oikeudet eriytyivät kustantajan omis- tusoikeudesta vasta 1700-luvulla. Tätä ennen fyysisen teoskappaleen ostaja sai itselleen saman tien myös kaikki alkuperäisen tekijän oikeudet.

Kirjailija Dirk van Weelden toi keskusteluun omakohtaisen tekijän näkökulman. Hän kertoi elävänsä pääosin kirjojensa tuottamalla julkisuu- della. Julkisuus poikii maksullisia kommentaat- torikeikkoja mediaan, sekä esiintymiskutsuja eri- laisiin tilaisuuksiin.

Julkisuudesta elävänä kirjailijana hänen kan- nattaisi usein luopua teokseen liittyvistä oikeuk- sistaan jopa vastikkeetta, pelkän lisäjulkisuuden toivossa. Tällaisen kehityksen hän näki johtavan siihen, että kustantajan ja kirjailijan intressit eriy- tyvät entistä selkeämmin. Van Weeldenin mu- kaan haasteena olisikin nyt löytää tapoja, jolla kir- jailija ja kustantaja voisivat tehdä rahaa yhdessä.

Kustantajapuheenvuoron aiheeseen käytti Hol- lannin tieteellisten kustantajien järjestön puheen- johtaja Herman Pabbruwe. Internetin aikakausi antaa kirjastoille, kustantajille ja tekijöille tilapäi- sesti liikkumavaraa, jonka rajoissa ne voivat kukin asemoitua hieman uudentyyppisellä tavalla keski- näisissä suhteissaan. Pabbruwen mukaan kukaan ei voi jatkossakaan kiistää luovan työn tekijöiden tai myöskään kirjastojen asemaa. Sen sijaan kus- tantajien asema kyseenalaistetaan usein.

Stanfordin yliopiston professori Paul Goldstei- nin mukaan kustantajilla on ollut merkittävä roo- li julkaistavan aineiston suodattajana. Kuten tun- nettua, ylivoimainen valtaosa julkaistavaksi tarjo- tusta aineistosta ei kustantajien seulaa läpäise.

Tämä portinvartijan rooli saattaa tulevaisuu- dessa käydä tarpeettomaksi. Internetin aikakau- della yksilöt (lukijat) liittyvät yhteen yhteisöiksi, ja myös päätökset aineiston leviämisen suhteen tehdään näissä yhteisöissä. Kustantajan tehtäväksi jää toimia kirjallisen agentin tavoin, eli etsiä teki- jöiden puolesta näiden teksteille yleisöjä.

Anarkistinen tekijänoikeus?

Professori goldstein korosti nykymuotoisen teki- jänoikeuden sidosta kirjalliseen kulttuuriin. Teki- jänoikeus syntyi kirjan ja kirjapainotaidon myö- tä. Kirjan käsite olisi nyt määriteltävä uudel- leen ja laveammin. Mitä on ”kirja” tietokonei- den muistissa?

(3)

Hän esitti myös kysymyksen siitä, onko kirjal- linen kulttuuri uhattuna. ”Kirjallisella kulttuu- rilla” goldstein viittasi tekijöiden keskinäiseen keskusteluun ja kommunikaatioon. Tässä (ha- bermasilaisessa) mielessä kirjallinen julkinen tila olisi näivettymässä.

Tekijänoikeus itsessään on goldsteinin mieles- tä ainutlaatuinen sosiaalinen innovaatio, eikä tä- ten helposti korvattavissa. Saattaa tosin olla, et- tä yksinoikeusjärjestelmästä (jossa käyttäjän on ennalta kysyttävä oikeudenhaltijalta lupaa) tul- laan siirtymään jälkikäteiseen järjestelmään, jossa oikeudenhaltijan on aktiivisesti valvottava oi- keuksiaan ja perittävä maksuja jo toteutuneesta käytöstä. Tämä olisi työlästä erityisesti pienten kustantajien kannalta.

Duke-yliopiston professori James Boyle puo- lestaan luonnehti tekijänoikeutta hajautetuksi, perusolemukseltaan jopa anarkistiseksi järjestel- mäksi. Oikeuksien antaminen nimenomaan yk- sittäisille tekijöille, kustantajien sijaan, oli aina- kaan vallankumouksellinen ajatus.

Kirjapainojen aikaan yksilöt eivät olisi edes kyenneet loukkaamaan tekijänoikeutta valmis- tamalla teoksista luvatta kappaleita. Ongelmiin onkin törmätty vasta nyt, kun tekijän oikeudet ovat alkaneet tunkeutua yksittäisten ihmisten ar- kielämään. Internetin aikakausi luo myös aivan uudenlaisia jännitteitä tekijänoikeuden ja toisaal- ta yksilön perusoikeuksien (tietosuoja ja sanan- vapaus) välille

Boyle piti tärkeänä sitä, että kirjastot pyrkisi- vät toiminnallaan vaikuttamaan tekijän-oikeutta koskevaan lainsäädäntöön – jos ei muutoin niin ujuttamalla edustamiaan arvoja sisään tekijän- oikeuden systeemiin.

Musiikki on ensimmäisenä joutunut kohtaa- maan digiajan haasteet. Kansainvälisen äänite- tuottajien liiton varapuheenjohtaja Shira Perl- mutterin teemana olikin se, mitä ääniteala toi- mialana voisi kertoa tekijänoikeuden tulevai- suudesta.

Perlmutter nosti esiin monia seikkoja, jotka vaikeuttavat suorien vertailujen tekemistä musii-

kin ja muun suojatun aineiston välillä: musiikki on luonteeltaan vahvasti yhteisöllistä, musiikki- tiedostot ovat kooltaan pieniä ja helposti muka- na kuljetettavissa. Historiallisista syistä kulutta- jien on myös vaikeampi hyväksyä aineiston tek- nologisia suojakeinoja.

Edistys teknologisten suojakeinojen ja sopi- musten osalta on ollut muutonkin odotettua hitaampaa, minkä vuoksi Perlmutter piti valtion sääntelyä (eli tekijänoikeutta) jatkossakin tar- peellisena.

Tekijänoikeuden loukkauksiin syyllistyneistä yksilöitä vastaan nostetut suuret oikeusjutut ovat olleet hyvin epäsuosittuja suuren yleisön keskuu- dessa. Tästä huolimatta ne ovat Perlmutterin mu- kaan olleet kasvatuksellisessa mielessä menestys, ja tuoneet runsaasti mediahuomiota äänitealan asialle. Mieleeni tuli, että tätä strategiaa kannat- taisi ehkä harkita myös kirjastoissa?

Kirjastojen rooli internetin aikakaudella?

Tapahtuman loppuhuipennukseksi allekirjoitet- tiin Hollannin tieteellisen kirjastoseuran ja kus- tantajien välinen aiesopimus. Tavoitteena on so- pimus, joka kattaisi kaikkiaan 10 000 nimikkeen digitoinnin.

Puhujien kesken vallitsi laaja yksimielisyys sii- tä, että kirjastojen merkittävä välittäjärooli säi- lyy myös tulevaisuudessa. Kysymys siitä, millais- ta juridista perustaa kirjastojen toiminnalle tämä jatkossa edellyttäisi, jäikin sitten pääosin käsit- telemättä. Tekijänoikeuslaki turvaa nykyisellään kirjastojen toimintamahdollisuudet vain tekijän oikeuden poikkeuksina. Oikeus antaa suojattua aineistoa lainaksi on jo itsessään sidoksissa fyy- sisiin teoskappaleisiin. Voiko tämä malli enää toimia digitaalisessa maailmassa? &

Tietoa kirjoittajasta:

Pekka Heikkinen, lakimies Kansalliskirjasto

email. pekka.heikkinen@helsinki.fi

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Namli ja Dogac (2010) näkevät terveydenhuollon yhteentoimivuuden tes- tauksen automatisoinnissa ongelmana osittaisuuden. Ratkaisuja on toteutettu yksittäisille

Nämä ohjelmat pitää varmuuskopioida ja varmistaa että varmuuskopiot pidetään ajan tasalla myös jatkossa. Paras ratkaisu on, että varmuuskopiot otetaan automaattisesti

Kompleksiluvut pitäisi ehdottomasti palauttaa lukion opetussuunnitel- maan, joten lastu Kaikki tarpeellinen kompleksiluvuis- ta sopii (ilman algebran peruslauseen todistusta)

Vaikka yhtäältä kirjoittaja toteaa, ettei Saarinen käytä soveltavan filosofian käsitettä samassa merkityksessä kuin mitä sitä käytetään akateemisessa keskustelussa

Solmutyöskentelyn kehittäminen edustaa uutta pohjoismaista mallia ratkaista aiempaa teknologis- ta sukupolvea edustavien välineiden (CAD) käy- tön ja yleisesti

Historioitsija Teemu Keskisarja kirjoit- taa Kiven elämäkerrassa Saapasnahkatorni (2018, 149), että Kiven kieli oli niin runsasta juuri siksi, että hänen kielensä voima

.mutta yhtä ilahuttawa on se että Seuran Kirja-kokous myös jo on pantu alkuun, jonka kautta taitavvain miesten vviisaus, myös muil- ta mailta, tulee Seuralle ilmi, ja Seuran kautta

Fernando Bermejo aloittaa katsauksella siihen, miten mainonta yritysten tulonlähteenä on sekä luonut vies- tinnälle globaalin ja dynaamisen ekosysteemin mutta samalla