• Ei tuloksia

Nietzsche New Yorkin maratonilla

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Nietzsche New Yorkin maratonilla"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

116 niin & näin 2/2009

kirjat

K

un Tapio Koski julkaisi osallistuvaan havain- nointiin ja Heideg- gerin hahmoon no- janneen monografian Juoksemisen filosofia (2005), hän sai takakanteen kiittävän maininnan Amby Burfootilta, amerikkalaisen juoksujournalismin veteraanilta ja Bostonin maratonin muinaiselta voittajalta. Burfoot tuskin oli pe- rehtynyt suomenkieliseen käsikir- joitukseen edes sanakirjan kanssa, mutta Kosken analyysille hän silti toivoi huomiota kielikynnyksen tuolla puolen.

Kun sitten angloamerikkalaisten yliopistohumanistien tekstejä ilmestyi nimellä Running and Philosophy, osallistuvaa hölkkähavainnointia oli jälleen tehty ja Heideggeriakin oli jalkamatkojen lomassa luettu. ”Juok- semme, siis ajattelemme”, linjaa esi- puheessa samainen Amby Burfoot.

Hän myös sanoo yllättyneensä antologian helppolukuisuudesta:

kirjoittajien taustoista huolimatta niteestä ei tullut narisevan akatee- mista opusta. ”Me olemme kaikki filosofeja”, vakuuttaa Michael Austin alkusanoissa ja tarkoittaa ”elämän suurten kysymysten” (onni, tuska, kärsimys) pohdintaa.

Asvaltin poltetta ja kivun biologiaa

Kirjan ensimmäisessä artikkelissa Raymond Angelo Belliotti muistelee New Yorkin maratonia vuodelta 1984. Päivä oli kuuma ja kostea, Belliotti oli tekijämiesten tavoin toistuvasti keskeyttämisen partaalla, ja vain Nietzschen oppien turvin hän onnistui sinnittelemään perille asti. Tai ainakin niin pitäisi päätellä Belliottin tekstin perusteella. Hän soveltaa nietzscheläistä kohtalon sy-

leilyä (amor fati) newyorkilaiseen katukoitokseen, ja lopputulos ver- tautuu vähintään kolmen tunnin maratonsaavutukseen, mihin hän ei omin jaloin tuolloin kyennyt.

Seuraavassa kirjoituksessa juok- sijoiden välisiä emootioita tulkitaan Aristoteleen ystävyysajattelun valossa.

Aamulenkin ihanuus saa niin ikään oodinsa, samoin juoksuaskeleen este- tiikka, ja kivun (oletetusti) jalostavaa vaikutusta lähestytään parissa kol- messa kontribuutiossa.

Lukusuorituksen tekee puolestaan paikoitellen puuduttavaksi se, että valtaosa kirjoittajista on jo valmiiksi juoksulle vihkiytyneitä. Jeremy Wis- newski on sikäli jännittävä poikkeus, että hän kertoo aloittaneensa hölk- käharrastuksen varttuneella iällä, ja eksperimentin saldoa hän purkaa nyt fenomenologisella otteella, tar- kemmin sanoen Merleau-Pontyn terminologialla. Wisnewski havain- nollistaa askel askeleelta ja oikeastaan aika hauskasti, miten hänen maail- masuhteensa muuttui juoksuun puh- keamisen myötä.

Jos sitten Sharon Kayen juttuun on uskominen, moderni elämäntapa ei tyydytä homo sapiensin biologisia tarpeita, ja juoksuharjoitteet ovat meille kaikille suorastaan atavistinen välttämättömyys. Kayen artikkeli on ilmeisen laskelmoidussa kiihkey- dessään antologian retorinen hui- pentuma, kuin vimmattu irtiotto tasaisen vauhdin taulukon mukaan etenevästä tekstimassasta.

Autenttisen askeleen kaipuu

Useimmat kirjoittajat ovat osallis- tuneet kilpailuihin, tai hölkkäta- pahtumiin, kuten Suomessa sanot- taisiin. William Kabasenche kajoaa suorituskykyä kehittäviin aineisiin harrastelijahölkkääjän näkökulmasta

ja Alasdair MacIntyren hyve-etiikan varassa. Siltä pohjalta hän tuomitsee veriarvojen manipuloinnin epohor- monilla, mutta ei noteeraa kyllin selkeästi sitä, että juoksualan ammat- tilaiset tunnustavat toista etiikkaa, jolla on niukalti yhtymäkohtia vir- kistysliikkujien filosofoinnin kanssa.

Kabasenche ei sitä paitsi kerro, hyväksyykö hän palautusjuomat, energiapatukat, vitamiinivalmisteet ja muut niin sanotut lisäravinteet, joilla on täsmälleen sama funktio kuin älyllisesti heiveröisin perustein dopingiksi nimetyillä tuotteilla.

Heather Reid esittelee vuorostaan Heideggerin ”autenttisuuden” kä- sitteen ja soveltaa sitä kahdella jalalla kiiruhtamiseen. Oheislukemistoksi kelpaa tällöin Tapio Kosken edellä mainittu tutkielma. Samalla vai- valla kannattaisi tutustua myös Hei- degger-kriitikko Theodor Adornon näkemyksiin ”autenttisuuden jargo- nista” – ja kuten Adornonsa lukeneet tietävät, hän oli kilpaurheilunkin kiivas kriitikko. Kun on silmäillyt yhden heideggerilaisittain viritetyn ylistyslaulun pyhäaamun juoksutuo- kiolle tuuhean metsän temppelissä, seuraavien yrittäjien sepitelmät eivät välttämättä tuota toivottua reaktiota.

Juuri se on käsillä olevan kirjan suurin ongelma. Ajatus rullaa ihail- tavan sujuvasti, mutta vailla varsi- naista kitkaa eli maitohappohumauk- siin vertautuvia jaksoja. Narsismin ja kehokultin uhkakuvat sentään vilahtavat J. P. Morelandin tekstissä.

Niistä aineksista voisikin kyhätä Adornolle omistetun antologian kunto- ja kilpaurheilusta jälkiteol- lisen ajan eskapismina, pakkomiel- teisenä pakona arjesta, mutta tart- tuisivatko sellaiseen niteeseen muut kuin me entiset juoksijat?

Erkki Vettenniemi

Nietzsche New Yorkin maratonilla

Running and Philosophy. A Marathon for the Mind. Toim. Michael W. Austin.

Blackwell, Malden, MA 2007. 226 s.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Numeron toisessa artikkelissa Jukka Laitamäki New Yorkin yliopistosta ja Raija Järvinen Kuluttajatutkimuskeskuksesta tutkivat globaalin talouskriisin vaikutuksia suomalaisten

Rebecca Serlen puhdasverinen viihderomaani Viisi vuotta myöhemmin osoittautuu kiinnostavammaksi kuin teoksen aika puuduttava alkupuoli lupaa.. Varakkaiden New Yorkin

Kuten tunnettua, Darwin tyytyi Lajien synnyssä vain lyhyesti huomauttamaan, että hänen esittämänsä luonnonvalinnan teoria toisi ennen pitkää valoa myös ihmisen alkuperään ja

Tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda kuuluville Turun Seudun Vanhustuki ry:n tukiystävätoiminnan asiakkaana olevien vanhusten eli tuettavien ääni ja heidän kokemuksensa

Samoin tekoälyn etiikka on inhimillistä etiikkaa, koska tekoälyä sisältävät robotit ja muut laitteet ovat koneita, ihmisten suunnittelemia ja tekemiä.. Tekoälyn

Olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että jotakin olisi tehtävä niin Kirjastotieteen ja informatiikan yhdistyksen kuin Kirjastotiede ja informatiikka -lehdenkin nimelle..

Ammat- tilaiset kuitenkin tietävät, että turva- paikanhakijoiden kokemukset poliisin toiminnasta sekä omassa kotimaassaan että myöhemmin Suomessa voivat olla hyvin kielteisiä,

New Yorkin osavaltio sääti vuonna 1898 lain, joka vaati pakollisia isänmaallisia rituaa- leja kouluissa, kuten päivittäisen lippuvalan vannomisen. Käytän tätä politiikkamuutosta