• Ei tuloksia

Teatterin digitaaliset mahdollisuudet

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Teatterin digitaaliset mahdollisuudet"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

58 niin & näin 1/2011

Teatteri mediana” on taiteellinen tutkimuspro- jekti Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskuksessa (2007–). Taiteellisella tutkimuksella tarkoitetaan tässä hankkeessa sitä, että tutki- muksen lähtökohdat ja itse tutkimustyö tapah- tuvat teatterin käytännöissä, sen taiteellisessa työssä. Pyr- kimyksenä on kehittää paikallista ja suomalaista teatteri- taidetta.

Tutkimuksen materiaalia ovat suomalaiset teatteri- esitykset. Niitä tallennetaan digitaalisesti ja luodaan ko- konaan uusiksi teoksiksi, ”teatterivideoiksi”. Teatterin työtapoja sovelletaan elokuvalliseen kameratyöhön ja kameratyötä teatteriin. Samalla tutkimus pohtii teatte- riesitystallenteen kulttuurihistoriallisia vaikutuksia sekä ennen kaikkea visioi ja tuottaa teatteriin uusia, digitaa- lisia evoluutio- ja selviämismahdollisuuksia. Projektin tunnetuimmat teokset lienevät televisioversiot Kansal- listeatterin esityksestä Tuntematon sotilas ja Tampereen Teatterin esityksestä Kohti kylmempää. Tuotokset esi- tettiin YLE Teemalla vuonna 2008.

Teatteri ja yhteiskunnan muutos

Länsimaisen teatterin historia on vahvasti näytelmä- kirjallisuuden historiaa. Viime vuosisadan lopulle asti kirjoitettu ”draama” oli näyttämötaiteen kuningaslaji, jolle kaikki muut osa-alueet olivat alisteisia. Valokuva, televisio, elokuva ja koko taiteen kenttää ravistellut mo- dernismin projekti ajoivat lopulta näyttämötaiteetkin pohtimaan oman lajinsa erityisalueita ja erityisyyttään muihin taiteisiin nähden. Nykyteatterin tai ”post-draa- mallisen teatterin” aikakaudella näyttämötaiteen sisällä puhutaankin paljon mieluummin esityksestä.

Uusien, sähköisten ja digitaalisten medioiden aika- kaudella termiä ”esitys” (performance) on kuitenkin käy- tetty laajalti myös kulttuurin muilla aloilla. Kirjallisuus, yleinen taideteoria, sosiologia, sekä viestintä- ja yhteis- kuntatieteet tulkitsevat mielellään aikaamme yleisesti esi- tyksen aikakaudeksi. Tällainen keskustelun siirtymä, joka käytännössä väittää, että kaikki on teatteria, pakottaa te- atteritaiteen jälleen kerran miettimään, mikä on teatterin

asema kaikissa näissä uusissa esityksen paikoissa. Miten se pystyy säilyttämään oman taiteenlajinsa vahvuudet ja erityispiirteet eli pysymään teatterina?

Televisioteatteri Suomessa

Vuonna 1925 Yleisradiolle annettiin tehtäväksi kansan- sivistyksen edistäminen sekä tiedon ja taiteen levittä- minen. Teatteri tuli Suomessa kuvaruutuihin, kun Turun TES-televisio näytti Turun kesäteatterin esityksen Nais- paholainen. Television ensimmäiset ”draamaohjelmat”

olivat myös teatterin taltiointia. Tekniikan kehittyessä draamaa alettiin tuottaa myös televisioyhtiöiden sisällä.

Televisioteatterista ja vanhoista näytelmistä tuli 1980- luvun kuluessa kuitenkin marginaaliohjelmaa. Jo 1960- luvun alussa televisioteatteri muokkautui enemmän tv- medialle sopivaksi: näytelmät esitettiin ”jatkuvana kuvien sarjana” kameralle, ei yleisölle teatterin katsomossa. Pian uusia näytelmiä ryhdyttiin kirjoittamaan vain televisiota varten. Ohjaaja ja TV1:n televisioteatterin johtaja Timo Bergholm vaati ohjelmilta enemmän informatiivisuutta ja journalistisuutta. Näin monet tv-teatterin ohjelmat alkoivat käsitellä myös yhteiskunnallisia teemoja. Doku- menttidraama nousi muun draaman rinnalle. 1980-lu- vulla kilpailu katsojista sekä YLE:n kanavaprofilointi johtivat teatteritoimituksen muuttumiseen sarjadraaman tuotantokoneeksi.

Yleisradio pyrkii kuitenkin yhä välittämään ajan- kohtaisia aiheita, historiallisia teemoja ja puhuttelemaan kansallista yleisöä, kuten entisen televisioteatterin ai- koihin. TV1:n Kotikatsomo on vakiintunut kotimaisten draamaelokuvien ja minisarjojen esittäjäksi. Myös Yleis- radion televisiokanavien tarjoaman kulttuurin laadun voi toki kyseenalaistaa. Teoksessa Yleisön puolesta (2004) monet media-alan ammattilaiset perustelevat, miksi ja miten sekä julkisen palvelun että kaupallisen television ohjelmatarjonta on heikentynyt. Muun muassa Eero Silvasti pohtii, onko yleisradiotoiminnalle enää mitään tarvetta. Hän kokee, että nykyinen sukupolvi käy vain kilpailua katsojaluvuista. ”Ohjelman mielenkiintoarvo

Mikko Kanninen

Teatterin digitaaliset

mahdollisuudet

(2)

1/2011 niin & näin 59

on tärkeämpää kuin sisällön merkitysarvot.” Ainoana jäänteenä YLE:n alkuaikojen sivistys- ja valistustehtä- västä Silvasti pitää vaativille journalistisille tuotteille sekä taiteellisille ja tieteellisille kulttuuriohjelmille eriytettyjä omia kanavia.

Televisioteatterin menneet ja tulevat demokraattiset mahdollisuudet

1960-luvulla televisioteatteria kutsuttiin ”koko kansan teatteriksi”. Televisio (ja internet-televisio) on nyky- äänkin pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvalle oike- astaan ainoa tapa saada laajempi kuva suomalaisesta tai kansainvälisestä teatteritaiteen tarjonnasta. Edelleen tehdään – pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin – paljon esityksiä, jotka ansaitsisivat paljon laajemman yleisön.

Taiteellinen ongelma on kuitenkin siinä, että hyvä te- atterikokemus ei välttämättä toisessa mediassa (esimer- kiksi eri televisiot) ja toisessa kulttuurisessa kontekstissa (irrotettuna paikallisuudestaan tai muutama vuosi myö- hemmin) tee enää vaikutusta katsojaan.

Siinä missä 1960-luvulla televisio ja teatteri tekivät omia ohjauksiaan ja sovituksiaan samoista näytelmäkä- sikirjoituksista, uuden digitaalisen teatterin tulisi tehdä yhteistä esitystä. Uusien mediaversioiden tekijöiden ei ole tarkoituksenmukaista viedä alkuperäisen teatteriesi- tyksen antamaa taide-elämystä kotisohville, vaan tulee rakentaa ihan uudenlainen taidemuoto ja elämys, joka on kuitenkin tunnistettavasti teatteria – ei elokuvaa tai televisiosarjaa. Lähtökohtana on täysin uusi teos, jonka materiaalina toimivat jo tehdyt, jo tapahtuneet teatteri- esitykset. Uusi ohjaaja ja työryhmä, tämän toisen median vastaavat taiteilijat, välittävät teoksesta oman näkemyk- sensä. Näin esityksen henki voi siirtyä toiseen mediaan.

Tämä on myös teoksen itsensä ainoa mahdollisuus muo- dostua aina uudestaan hengittäväksi taideteokseksi.

Tutkimusprojekti pyrkii valmistamaan eräänlaista teatteri-kollektiivista televisiota ja elokuvaa, joka saa ajat- telunsa, muotonsa ja yhteiskunnallisen asemansa suoraan teatterilta. Samaan aikaan projekti käy keskustelua alan humanistisen tutkimuksen kanssa, jotta se pysyisi itse-

kriittisenä ja saisi mielekkäitä ristivalotuksia myös akatee- misen pohdinnan kanssa.

Kuvallisten medioiden digitalisoituminen on aiheut- tanut myös sen, että yhä useammalla ihmisellä on varaa hankkia itselleen ammattilaistason tuotantovälineistöä.

Pienten tuotantojen ”teatterivideoita” on nykyään myös mahdollista saada julkaistua internetissä ilman suurien kanavien lupaa ja sensuuria. Digitaalinen vallankumous on poistanut monia esteitä ja hierarkioita tulevan, demo- kraattisemman ”digitaalisen teatterin” tekijöiden edestä.

Teatterin ja television nykyinen taiteellinen kriisi

Uskon, että teatteri voi auttaa televisiota sen kaikkien ai- kojen pahimmassa kriisissä. Teatteri voi tuoda kollektiivi- sempia työtapoja ja oikeanlaista yleisön kunnioittamisen ja haastamisen kulttuuria, joita televisio juuri nyt kipeästi kaipaa. Teatteri on säilyttänyt taiteellisissa ja tuotannol- lisissa rakenteissaan kollektiivisen pohdinnan muotoja, siinä missä televisiota ovat ryhtyneet johtamaan tuottajat ja markkinamiehet taiteilijoiden sijaan.

Suomalaiset teatterintekijät ovat erittäin konserva- tiivista joukkoa. Konservatismin malli yleensä riippuu asuinpaikkakunnasta. Siinä missä helsinkiläinen esitystai- teilija sulkeutuu oman yhteisönsä estetiikan vangiksi, ei kaksikymmentä vuotta maakuntateatterissa työskennellyt taiteilija välttämättä ole uuden,”draaman jälkeisen teat- terin” ihannekatsoja. Ihmiskuva on kuitenkin ainaisen muutoksen alainen. ”Teatteri mediana” -hanke ottaa osaa tähän keskusteluun tutkimalla digitaalisen teatterin avulla länsimaisen subjektiviteetin moniulotteista kuvaa ja sitä ympäröivää, alati kehittyvää, muuttuvaa ja osaksi digitaalista todellisuutta – juuri sitä todellisuutta, jota te- atteritaiteen tulisi itsekin kuvata ja muokata koko ajan.

Teatterivideo tai digitaalinen teatteri ei varmaan koskaan syrjäytä elävää, taiteilijan ja yleisön kohtaa- miseen perustuvaa teatteria. Pysyäkseen hengissä suo- malaisen näyttämötaiteen on kuitenkin pohdittava kaikki taiteelliset mahdollisuutensa uudelleen, myös digitaaliset.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Nettomenot tarkoittavat sitä summaa, joka on jäänyt kunnallisen teatterin aikana (1984–1997) kaupungin – ja yhdistyspohjaisen Teatteri Imatran aikana (1998–2002)

(Porter 1991, 28.) Anjalankos- ken teatterin tulisi panostaa palvelun erilaistamiseen, niin että asiakas kokee saavansa jotain erityistä arvoa sillä, että hän käy juuri

ROOLEISSA Elina Korhonen, Matti Hakulinen, Jorma Böök, Eeva Hakuli- nen, Hannu Hiltunen, Jouni Innilä, Mikko Kauranen, Hanna Liinoja, Hannu Lintukoski, Piia Mannisenmäki,

Viestinnän, median ja teatterin yksikkö, Tampereen yliopisto Kaarle Nordenstreng, FT, professori emeritus. Viestinnän, median ja teatterin yksikkö,

Viestinnän, median ja teatterin yksikkö, Tampereen yliopisto Kaarle nordenstreng, FT, professori emeritus. Viestinnän, median ja teatterin yksikkö, Tampereen yliopisto Mika Panzar,

Kirjallisuudentutkijalle Lotman on jo kohtalaisen ai- kaa ollut ''must", samalla kun filmihullut tai teatteri- viisaat (mutta kylläkin teatterin semiotiikasta 1989

Sitran johtaman Kestävän kaivosteollisuuden ver- koston tapaamisen työryhmissä Rovaniemellä 12-13.08.2014 havaittiin, että on paljon kaivostoi- mintaan liittyviä

Teatterin lukiodiplomisuorituksessa arvioinnin kohteita ovat teatterin tekemisen taidot sekä kyky arvioida omaa työtään.. Teatterin tekemisen taitoihin kuuluvat ilmaisulliset taidot,