68
T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 1 4tenkin erittäin vaikea testata, kos- ka satoja ja tuhansia vuosia taak- sepäin ulottuvia aineistoja ei juuri ole. Siksi evoluutiotiede muuttuu helposti ideologiaksi, kuten euge- niikan ja vulgaareimman taloustie- teen esimerkit kertovat.
Rotkirch väistää tyylikkäästi selvimmät karikot esittämällä sel- keitä tutkimustuloksia ja riittäviä varaumia.
Lukija jää silti pohtimaan, mi- ten vähän tiedämme siitä, millai- sissa olosuhteissa ihmislaji on ke- hittynyt. Selviytyminen on aina si- doksissa kulloiseenkin ympäris- töön, joka on vaihdellut ajallisesti ja maantieteellisesti. Päiväntasaa- jan viidakoissa ja pohjoisen metsis- sä on tarvittu erilaisia ominaisuuk- sia. Ehkä tärkein evoluutiopsykolo- gian opetus onkin se, että ihminen on joustava ja mukautuva olen- to. Geneettinen ja biologinen van- hemmuus on tärkeää, mutta myös toisenlaiset vanhemmat voivat pär- jätä mainiosti.
Kirjoittaja on Helsingin yliopiston sosiaali politiikan professori.
Mieheyttä keskiajalta nykyaikaan
Merja Leppälahti
Näkymätön sukupuoli. Mieheyden pitkä historia. Toim. Pirjo Mark
kola, AnnCatrin Östman ja Mar
ko Lamberg. Vastapaino 2014.
Mies on pitkään ollut tutkimusten näkymätön sukupuoli siinä mieles- sä, että miehiin keskittyneet tutki- mukset ovat olleet näennäisen su- kupuolineutraaleja ja sukupuoli- sensitiivisyys on merkinnyt nimen- omaan naisten huomioonottamista
tutkimuksessa. Monet tutkijat an- tavat kuitenkin nykyään sukupuo- lelle ja mieheyden käsitteille suuren selitysarvon monenlaisten erojen ja hierarkioiden muotoutumisessa.
Mieheys on osa hyvin monenlai- sia yhteiskunnallisia suhteita ja ke- hityskulkuja, mutta tämän teoksen näkökulma mieheyteen on histo- riantutkimuksen näkökulma. Joh- dantotekstissään ”Onko suoma- laisella miehellä historiaa?” kirjan toimittajat toteavat, että mie heys- termi on historiantutkimuksessa vakiintumassa viittaamaan miehe- nä olemiseen ja miehisinä pidettyi- hin ominaisuuksiin. Termiä käyte- tään myös analyyttisena käsitteenä.
Toimittajien mukaan kirjasta löytyy kolme keskeistä temaattista aihepii- riä. Nämä ovat ensinnäkin perhe, kotitalous ja patriarkaaliset suhteet, toiseksi erilaiset miesten yhteisöt ja kolmanneksi kunnia ja sivistys mie- hen mittana. Yksittäisissä artikke- leissa teemat kietoutuvat toisiinsa.
Monenlaista mieheyttä
Näkymätön sukupuoli -teoksen kaksitoista artikkelia käsittele- vät erilaisia miehiä, mieskuvia ja mieheyden ihanteita 1400-luvun birgittalaisluostarista 1900-luvun miesten sosiaaliseen liikkuvuu- teen. Artikkelien lähteinä on hy- vin monenlaista aineistoa. Artik- kelit on järjestetty kronologisesti ja lähes kaikki artikkeleissa kuva- tut miehet ovat eläneet alueella, jo- ka nykyisin on Suomi. Yhtä ja yh- tenäistä kuvaa suomalaisesta mie- hestä ei tietenkään silti muodostu.
Ville Sarkamon artikkelissa ”So- turikunnia Suuren Pohjan sodan kokeneiden karoliinien miehisenä ihanteena” tarkastellaan 1700-lu- vun alun ruotsalaisen upseeriston kunniakäsityksiä. Sotilaskunnia
liittyi vahvasti kaikkeen upseerina elämiseen. Sotilaan kunnia oli kor- keimmillaan taisteluissa saaduissa haavoissa, ja myös kaatunut upsee- ri pyrittiin hautaamaan ”kunnial- lisesti”. Sotilaskunnian symboleista keskeisimmät olivat miekka ja lip- pu. Lipun kantajaa ohjeistettiin en- nemmin kuolemaan kuin menettä- mään yksikkönsä lippu.
Kaikissa artikkeleissa ei suin- kaan käsitellä ihanteellisia miehiä.
Esimerkiksi Mats Hallenberg ku- vaa artikkelissaan ”Psykopaattien aikakausi?” 1500-luvun kruunun- voutien aggressiivista ja väkival- taista maskuliinisuutta, jolla hal- littiin alempia. Voudeista tehdyis- sä valituksissa kerrotaan miesten ja naimisissa olevien naisten fyysi- sestä pahoinpitelystä sekä miesten nöyryyttämisestä jopa näiden ko- deissa. Hallenberg toteaa, että kun oma ruumis, vaimo ja koti kuu- luivat talonpoikaismiesten omim- paan alueeseen, näihin kajoaminen oli nimenomaan voudin pyrkimys- tä osoittaa ja pönkittää valtaansa.
Keski- ja yläluokkaisten mies- ten moraali oli keskustelun koh- teena 1800-luvun loppupuolella alkaneessa prostituutiokeskuste- lussa, jota Pirjo Markkola käsitte- lee artikkelissaan ”Moraalin mie- het”. Avioliiton ulkopuoliset suku- puolisuhteet olivat laissa kielletty- jä, mutta prostituoitujen toimintaa säänneltiin ja ohjailtiin lainsää- dännöllä. Moraalikeskustelu jatkui useita vuosikymmeniä vaihtelevin painotuksin. Yksi keskustelunaihe oli kysymys miehen luonnosta: on- ko mies eläimen tavoin viettiensä ja halujensa vietävänä, vai pystyykö hän hallitsemaan itse ruumistaan, kuten naisten odotettiin pystyvän.
Matias Kaihovirta tarkastelee artikkelissaan ”Käsitykset työläis-
T I E T E E S S Ä TA PA H T U U 6 / 2 0 1 4
69
ten mieheydestä sisällissodan jäl-keen” valkoisten miesten näke- myksiä kunnollisesta työmiehestä keväällä 1918. Kaihovirta toteaa, että punaisista annetuissa lausun- noissa kunnollinen mies oli per- heellinen ja joutunut punakaartiin harhaanjohdettuna tai jopa pako- tettuna. Nuorten miesten kohdalla punakaartilaisuus saatettiin tulkita seikkailunhalusta tai uhkarohkeu- desta johtuneeksi. Vaaralliset mie- het olivat väkivaltaisia yllyttäjiä ja agitaattoreita, eikä heidän kohdal- laan perheellisyys noussut lieventä- väksi seikaksi.
Itsenäisyyden ajan alkuun si- joittuvat myös Anders Ahlbäckin ja Seija-Leena Nevala-Nurmen artik- kelit. Ahlbäckin artikkeli ”Taistelu mieheyden militarisoinnista itse- näisyyden alkuvuosina” käsittelee suomalaisen armeijan muodosta- miseen liittyviä poliittisia keskus- teluja. Näkemykset puolustusjär- jestelmän muodosta ja tarpeelli- suudesta sekä suomalaisen miehen luonteesta ja ominaisuuksista ero- sivat vahvasti toisistaan poliittisen vasemmiston, keskustan ja oikeis- ton puheenvuoroissa. Asevelvol- lisuusarmeija kuitenkin perustet- tiin, vaikka sotilaskoulutusta pi- dettiin raaistavana ja moraalises- ti rappeuttavana. Kasarmielämän katsottiin myös opettavan maa- seudun nuorille miehille kaupun- kilaisten paheita. Toisaalta esitet- tiin kuitenkin oikeanlaisen kurin- alaisen koulutuksen kasvattavan ja kehittävän nuoria miehiä sekä ruu- miillisesti että henkisesti.
Nevala-Nurmi tarkastelee artik- kelissaan ”Suojeluskuntien soturit, isät ja pojat” suojeluskuntien mies- kuvaa ja -ihannetta. Porvarillisella suojeluskuntajärjestöllä oli 1930-lu- vulle tultaessa paikallisosasto jokai-
sella paikkakunnalla ja sen piiris- sä toimi satojatuhansia suomalai- sia. Miesten suojeluskuntaosastojen avuksi perustettiin naisjärjestö Lot- ta Svärd, jotta suojeluskuntamiesten ei tarvinnut tehdä naisten töitä, ku- ten vellinkeittoa, tiskaamista ja sii- voamista.
Miehillä ja naisilla oli järjestöissä selkeästi omat roolinsa ja tehtävän- sä. Erityisesti suojeluskuntalaitok- sen alkuaikoina toimintaa innosti soturi-ihanne, suojeluskuntalainen mies oli voimakas ja voittoisa isän- maan vartija. Myöhemmin suoje- luskunnan mies ihanne muuttui so- turista isäksi, joka toisaalta opet- ti omaa poikaansa ja suojeli omaa perhettään, toisaalta oli valmis puolustamaan omiaan myös kansa- kunnan tasolla. Vastuuntuntoisia ja osaavia mieskansalaisia kasvatettiin suojeluskun tien poikatyössä, jossa poikia koulutettiin urheilun, leik- kien, historian ja uskonnon avulla.
1930-luvun lopulla suuri osa suoje- luskuntapoikien harjoituksista liit- tyi sotilaskoulutukseen, myös am- pumaharjoitukset kuuluivat suoje- luskuntapoikien toimintaan.
Kiinnostava kokonaisuus
Edellä mainittujen artikkelien lisäk- si kirjoittajina ovat Marko Lamberg, Anu Lahtinen, Kustaa H. J. Vilkuna, Ann-Carin Östman, Ville Kivimä- ki ja Hanna Lindberg, joiden teks- tit ovat myös ansiokkaita. Näky- mätön sukupuoli -teoksessa miehiä ja miesihanteita tarkastellaan kato- liselta ajalta itsenäisen Suomen ai- kaan. Yksittäisiä miehiä ja miesryh- miä tarkastellaan oman aikakauten- sa kontekstissa. Vaikka teoksen ar- tikkelit ovat hiukan epätasaisia, kaikki kuitenkin puolustavat paik- kaansa erilaisten mieheyksien esit- telijöinä.
Kirjan lopussa on ensin jokaisen artikkelin loppuviitteistö ja viittei- den jälkeen artikke lien lähdeluet- telot. Tämä on kätevää silloin, kun lukemista ei halua katkaista, mut- ta varsin hankalaa, jos haluaisi esi- merkiksi nähdä artikkelissa esite- tyn väitteen lähteen, koska ensin on selattava artikke lien viiteluette- loita, sitten etsittävä kyseisen artik- kelin lähdeluettelo ja sieltä käytet- ty teos. Kirjan loppuun on koot- tu myös hyvät asia- ja henkilöha- kemistot. Pikku miinuksena voi todeta, että henkilöhakemistos- sa on aakkostusvirheitä. Toisaalta kirjan kansi on aivan mainio.
Toisinaan artikkelikokoelmiin pyritään ottamaan mukaan mah- dollisimman erilaisia tieteenalo- ja saman teeman puitteissa. Näky- mätön sukupuoli -teoksen artikke- leita yhdistää mieheyden käsitteen lisäksi historiallinen näkökulma.
Teos on monipuolinen ja mielen- kiintoinen kokonaisuus, joka sopii kenelle tahansa historiasta kiinnos- tuneelle.
Kirjoittaja on filosofian lisensiaatti, tie- tokirjailija ja kriitikko.
Hulluuden turhan synkkä historia
Niko Seppälä
Petteri Pietikäinen: Hulluuden historia. Gaudeamus 2013.
Oulun Yliopiston kulttuurihisto- rian aate- ja oppihistorian profes- sori Petteri Pietikäisen Hulluuden historia on Suomen Psykiatriyhdis- tyksen Toivo ja Häpeä -satavuotis- historiikin (ks. Tieteessä tapahtuu