• Ei tuloksia

Leo Tolstoin ajatuksia rahasta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Leo Tolstoin ajatuksia rahasta"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

K a n s a n t a l o u d e l l i n e n a i k a k a u s k i r j a – 1 1 1 . v s k . – 4 / 2 0 1 5

561

Leo Tolstoin ajatuksia rahasta

Pentti Forsman

Leo Tolstoi Mitä on raha?,

Kirjokansi 2015, 79 sivua (alkuperäinen venäjäksi 1886, Sulo Wuolijoen suomenkielinen käännös 1908 Vihtori Kososen kustantamana)

VTM Pentti Forsman (pentti.forsman@elisanet.fi) on kolumnisti ja entinen Suomen Pankin ekonomisti.

R

aha on aina herättänyt analyyttisten pohdin- tojen ohella suuria tunteita. Leo Tolstoi aloittaa kysymällä: ”Raha. Mitä on raha?” ja vastaa itse:

”Raha on työn vasta-arvo”. Hän kertoo päättä- neensä tutkia perin pohjin, mitä raha on ja ky- syy ensin neuvoa tieteeltä. 1800-luvun tieteen antama vastaus on pääpiirteissään sama kuin nykyisissä oppikirjoissa. ”Tiede sanoo, ettei rahankäsite ei suinkaan sisällä mitään, mikä olisi väärää tai vahingollista..” (s. 5). Tolstoi viittaa aikansa talousviisaisiin, jotka eivät näh- neet rahaa juuri muuta kuin välineenä helpot- tamassa ihmisten keskinäistä vaihdantaa ja ar- von mittana

Tolstoi rakentaakin oman mallin, millä hän selittää tarpeen rahalle. Tolstoin selvitystä voi kutsua tutkimukseksi, sillä niin monipuolisesti hän käsittelee rahaa ja suhteellisten hintojen muodostumista epäsymmetrisen informaation ja epätäydellisen kilpailun oloissa. Tolstoi tote- aa, että niin tiede kuin valtaapitävätkin pitävät vallitsevaa järjestystä annettuna. Tuotantoväli-

neet ja niistä erityisesti maa oli harvojen omai- suutta, ja tätä rakennetta pidetään yllä aseiden avulla.

Hän sanoo itse: ”Kun tuo niin sanottu kan- santaloustiede on ottanut tehtäväkseen, kuten kaikki abstraktit tieteet, väkivallan puolustaja- na olemisen…” (s.46). Samoin Tolstoi toteaa:

”Minä toistan, että ihminen, jolla on kylliksi rahaa, on tilaisuudessa ostamaan kaiken leivän ja voi antaa lähimmäisensä kuolla nälkään tai tehdä ne tämän leivän avulla orjikseen”. Tuo- mari Nurmiolla on sama idea laulussaan Raha- mies: ”Jos sun päällä on pätäkkää sä voit nau- raa ja pyllistää/ länteen, itään ja etelään ja sua kilpaa kiitellään.” Näin päästään suuriin tuntei- siin.

Analyysissaan Tolstoi menee kuitenkin pelkkää kuvailua syvemmälle. Hänen maail- massaan juuri raha ja rahatalous tehostavat orjuuttamista. Hänen vapaassa, vaihtoehtoises- sa maailmassaan talonpojat eläisivät vaatimat- tomasti omavaraistaloudessa. Tolstoi viittaa

(2)

562

KAK 4/2015

talonpoikien vanhaan sanontaan: ”Ruplan isku tuntuu piiskaakin kipeämmin”. Tiiviimmin Tolstoin teoriaa rahasta ei voisi sanoa.

Itse asiassa Tolstoin analyysi on taloustie- dettä, sillä hänen mallissaan maanvuokran maksaminen rahalla johtaa tehokkaampaan resurssien käyttöön kuin puhdas orjuus tai sii- tä jalostettu sato-osuusmalli (crop-sharing).

Kun viljan sijaan talonpoika joutuu maksamaan vuokransa/veronsa rahalla, omistaja tai valtio ei tarvitse varastoja vaan pankkitilin ja henki- lön, joka kerää vuokrat ja verot. Ruplien saami- seksi talonpojan on itse myytävä viljansa ja kannettava kauppaan liittyvät riskit. Tehok- kuuden kasvusta saatu hyöty menee hänen mu- kaansa kuitenkin maanomistajalle.

Rahavuokra antaa toki talonpojallekin mah- dollisuuksia tehostaa toimintaansa, jolloin hä- nen oma osuutensa maan tuotosta kasvaa. Mut- ta tämä on vasta ensimmäinen vaihe, sillä omis- tajalla on kiusaus ja keinot ajan mittaan nostaa vuokraa, jolloin talonpoika on lähtötilanteessa.

Tolstoin siteeraaman eliitin jäsenen mukaan:

”Talonpoika on huolella kerittävä”. Tämäkään ei toki ole lopullinen tasapaino, sillä ennakoi- dessaan omistajan toimet talonpojat voivat lo- pettaa tilojensa kehittämisen. Kun Tolstoi kir- joitti rahasta, oli orjien vapauttamisesta Venä- jällä ja Yhdysvalloissa vain parikymmentä vuotta.

Tolstoi yrittää esimerkein näyttää, miten luonnollisen vaihdon korvannut raha tehostaa orjuuttamista tai riistoa. Rahavuokrien ja vel- kojen maksuun tarvittiin rahaa, eikä sitä synty- nyt tyhjästä. Maksujen hoitamiseen nimittäin tarvittiin rahamääräisiä tuloja, joita oli jostain hankittava. Rahavuokra antoi siten talonpojal- le uusia mahdollisuuksia, mutta myös velvolli- suuksia, joiden täyttäminen saattoi olla vaikeaa.

Jos ei onnistunut, oli myytävä itsensä ”orjaksi”.

Hänen mielestään juuri yksityinen suur- maanomistus mahdollisti aseiden ja rahan avul- la orjuuttamisen. Jos ihmisellä olisi pieni pala maata oman ruuan tuottamiseen, hän ei olisi enää tehtailijoiden tai suuromistajien orjuutet- tavissa. Tosin tätä vapautta ei välttämättä kau- an kestä. Pari peräkkäistä katovuotta, niin ta- lonpoika on taas orjuutukseen johtavalla tiellä.

Tässä Tolstoi tulee lähelle nykyaikaa, sillä maailmalla on syntynyt sadoittain paikallisyh- teisöjen vaihtoehtoisia valuuttoja ja aikapank- keja. Niitä näyttää syntyvän kriisien yhteydessä ja tulojen laskiessa, kuten Sveitsin WIR-pankki 1930-luvulla.1 Paikallisrahan päätavoitteena on pitää rahatulo kiertämässä omassa yhteisössä niin kauan kuin mahdollista, joskin vaihtokau- palla voi keventää ehkä myös verotusta. Toki kilpailu ja tehokkuus tästä ”ruplan iskun”

puuttumisesta kärsivät, mutta vaihtoehtona voi olla työttömyys.

Tolstoi käsittelee valtion velkaongelmaa eksplisiittisesti Fidzi-saarten tapauksessa. Yh- dysvallat uhkasi 1800-luvulla saarivaltiota sota- toimilla, mikäli maa ei korvaa amerikkalaisten itsensä määrittelemiä vahinkoja. Ilman vienti- tuloja saarelaisilla ei ollut edes teoriassa mah- dollisuuksia maksaa vaadittuja 45 000 dollaria, joten he joutuivat myymään pilkkahintaan maata australialaiselle kauppakomppanialle.

Tämä taas johti vielä suurempaan katastrofiin.

”Näitten saariasukkaiden kohtalossa ovat kaik- ki orjuutuksen välikappaleet toistensa jälkeen ja rinnan näytelleet osansa: kanuunat, kiristyk-

1 WIR Bank on Sveitsissä vuonna 1934 perustettu talous- osuuskunta Wirtscahftsring-Genossenschaft, joka alkoi luo- da kauppaluottoihin perustuvaa järjestelmän sisäiseen käyt- töön tarkoitettua rahaa (WIR Franc). Yhtenä taustavaikut- tajana oli vuosisadan alussa Euroopassa laajalti vaikuttanut saksalainen anarkoliberalisti Silvio Gesell, johon myös Keynes yhdessä Genral Theoryn alaviitteessä viittaa.

(3)

563 P e n t t i F o r s m a n

set, murhat, maanryöstöt ja viimeksi kaiken huippuna raha, joka näiden kaikkien sijaan tuli”. …”vain yhdessä vuosikymmenessä” (s.

35).

Fidzi-saaret tuntuvat ehkä vierailta, mutta kaikki tuntevat Egyptiin orjaksi myydyn Joose- fin tarinan, jota Tolstoi käyttää toisena esi- merkkinä rahan kirouksesta. Siinä ylivoimaisel- la informaatiolla (eli ennusteilla) varustettu Joosef, Faaraon taloudenhoitaja, onnistuu or- juuttamaan kaikki uhkaamalla nälkäkuolemal- la. Ensin kansa osti faaraon viljaa rahalla, sitten ruokaan vaihdettiin karja ja lopulta myös kaik- ki viljelysmaa joutui faaraon haltuun. Suomes- sa taas 1800-luvun lopulla yhtiöt ostivat Itä- Suomen tietämättömiltä talonpojilta metsiä pilkkahintaan. Myöhemmin nälkä ajoi samat talonpojat yhtiöiden savotoille, joissa palkkata- so ei aina koko perheeltä nälkää vienyt.

Siten yleisellä tasolla Tolstoi näkee orjuu- tuksen kehitysvaiheet niin, että ensiksi orjuute- taan perinteisesti aseiden avulla. Seuraavassa vaiheessa orjuuttaja sai tahtonsa läpi aseiden sijaan nälän avulla, kun orjuutettu joutuu luo- pumaan osasta maansa tuotteista. Kolmannessa vaiheessa siirrytään rahaan, mikä on omistajan kannalta kannattavaa, mikäli hän kykenee sää- telemään leivän ja työn suhteellista hintaa eduk- seen.

Tolstoilla oli laajat kontaktit ja kirjallinen menestys auttoi häntä verkottumaan myös Yh- dysvaltoihin. Tolstoilla oli käytössään Henry Georgen vuonna 1879 julkaistu kirja Progress and Poverty, jota myytiin miljoonittain. Geor- gen aatteita kannattivat mm. Franklin Roose- velt ja Albert Einstein sekä useat talousnobe- listit, kuten Joseph Stiglitz. Sekä Tolstoi että George kannattivat maan yhteiskunnallistamis-

ta tai ainakin tuoton verottamista. Tolstoi kir- joitti jopa esipuheen vuonna 1883 ilmestynee- seen Henry Georgen kirjaan Social Problems.

Georgen (ja Tolstoin) ehdotuksista nykyaikaan sopinee parhaiten maapohjan vero (Land Area Tax). Viimeksi The Economist-lehti käsitteli huhtikuussa 2015 Georgea ja maaveroa.

Nykyisin raha voi orjuuttaa ymmärtämätön- tä salakavalasti, mitä George Akerlof ja Robert Shiller kuvaavat kirjassaan Phissing for Phools (2015). Melkoinen joukko amerikkalaisia me- nee joka ilta nukkumaan murehtien, mistä sai- si rahaa laskujen maksuun. ”Alitajunta” (mon- keys on the shoulder) ohjaa tekemään heräteos- toksia, joihin ei todellisuudessa ole varaa.

Tolstoi ei taas tähän tavaroiden hamstraa- miseen uskonut. Hän väitti, että työntekijöistä suurin osa käy töissä vain rahaverojen maksun vuoksi. Ilman niitä työntekijät jäisivät kotiin.

Tolstoin aikana näin olisi usein käynytkin. Ny- kyisin vapaus on unohtunut, ja raha on saanut ihmiset ”orjuuttamaan” itse itsensä.

Leo Tolstoin huoli rahan tuhoisista vaiku- tuksista on edelleen ajankohtainen. Tosin hän jättää mainitsemasta, kuinka tehokas ja tulojen kasvua lisäävä väline raha on silloin kuin osa- puolet ovat tasavertaisia. Elintason parantami- nen ei kuulunut Tolstoin tavoitteiden jouk- koon. Tolstoi suhtautui kriittisesti maapohjan yksityisomistukseen. Tästä johtuva kaupunkien tehoton maankäyttö lisää sekin köyhyyttä.

Sääntelyn ja sosiaalisten uudistusten onnis- tuminen edellyttää ”lämpimän sydämen ohella kylmää päätä”. Tolstoin valtavan, maailmanlaa- juisen suosion ansiosta myös hänen ”kylmän päänsä” tuotoksilla saattoi olla vaikutusta ta- pahtumien kulkuun.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Toisessa luvussa ympäristöhuolen käsitettä tarkastellaan ensin yleisellä tasolla käymällä läpi sekä Suomen ympäristöhistoriaa että nykyistä

Jäppinen liik- kuu kuitenkin niin yleisellä tasolla, että olettaisin hänen onnistuneen välttämään tämän ansan.. Kenties tämän yleisellä tasol- la liikkumisen vuoksi Onnistu

Kirjasen sisältö liikkuu niin yleisellä tasolla, että kyseessä voi todella olla mikä kurssi tahansa, oikeas­.. taan mikä aikuisopintomuoto tahansa, jossa on

Toisessa Arvid Järnefeltiin keskittyvässä tutkielmassa Mervi Tuomikoski ana- lysoi syventävästi, millaista kirjeenvaihtoa tämä kävi Tolstoin kanssa kirjoittaessaan omia teoksiaan

Myös kestävän kehityksen tavoitteet ovat niin yleisellä tasolla, että jo niiden määrittelemi­. nen tiettyyn toimintaympäristöön

Kuitenkin näitä koulukuntia yhdistää Pietilän mukaan se, että kumpikin näkee viestinnän tiedon siirto- tai vaih- toprosessina.. Perinteisesti kommunikaatiota on tarkasteltu

Otaksu- taan, että ihmiset eivät ole vapaita toimimaan oman tahtonsa pohjalta." (28.) Grönfors erot- tautui määrittelemästään kausaalisuhteita koske- via

Tätä selitysmallia puoltaa Pääjärvi tarkastellessaan yleisellä tasolla 00-lukulaista runokritiikkiä: ”Kriitikot eivät ole halukkaita jakamaan positiivisia