• Ei tuloksia

Onko pervouttamisella mitään rajaa? näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Onko pervouttamisella mitään rajaa? näkymä"

Copied!
3
0
0

Kokoteksti

(1)

Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AVAIN20053-4

116

R A P O R T I T

näjällä samassa suhteessa kuin lännessä.

Se ei olisi eettistä. Kyse on etiikasta eikä etiketistä, joka on etiikan trivialisointia.

Täytyy olla hienovarainen. Tekijän kuo- leman juhliminen olisi absurdia tässä yh- teydessä.

Keskustelemassa David Shepherdin lisäksi:

Viola Parente-Čapková Elsi Hyttinen

Kaisa Kurikka Milla Peltonen Veli-Matti Pynttäri Lea Rojola

Kirjallisuuden- ja taiteentutkijoita aina kiinnostava Turun valtakunnallinen les- bo-, homo- ja queer-tutkimusseminaa- ri järjestettiin tänä vuonna Åbo Akade- missa. Teemana oli teorian ja aktivismin kohtaaminen. Seminaari, joka koostui niin ulkomaisista kuin kotimaisista lu- ennoitsijavieraista, työryhmistä ja panee- likeskustelusta, osui ajan hermoon. On- han koko syksyn Suomessa jännitetty ja kauhisteltu Ruotsissa alkanutta poliittis- ta, median inspiroimaa, konservatiivista takaiskua. Feministisen puolueen (FI) ympärille kietoutuneen näytelmän näky- vimmäksi kohteeksi on joutunut Pohjo- lan tunnetuin queer-teoreetikko ja akti- visti, suomalaissyntyinen teatterintutkija ja Tukholman yliopiston professori Tiina Rosenberg. Ruotsin tilanne puhutti luon- nollisesti seminaariväkeä; suomalaisen ja ruotsalaisen julkisuuden ja julkisen kes- kustelun eroja pohdiskeltiin useaan ot- teeseen.

Kirjallisuudentutkijalle Pervot pu- heet avasi erityisesti uusia näkökulmia tekstuaalisuuden ja queeriyden suhteen.

Pervous ei ilmene pelkästään kirjallises- ti, vaan tekstuaaliseksi queeriksi näyttää

Onko pervouttamisella mitään rajaa?

Pervot puheet: teorian ja aktivismin ris- teymiä. Turun 5. valtakunnallinen lesbo-, homo- ja queer-tutkimusseminaari. Åbo Akademi 21.–23.10.2005

(2)

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • 117 R A P O R T I T

muuttuvan koko kulttuuri. Rosenberg huomautti useaan otteeseen, että kult- tuuri on itsessään pervo, mutta ihmisillä on vimma normaalistaa se. Esimerkiksi lesbouden moniaalle ulottuvia koodeja ja tyylejä kirjaimellisesti kannetaan, ku- ten ruotsalaisen tutkijan Ulrika Dahlin ja tunnetun kirjallisuudentutkijan Reina Lewisin pukeutumista ja tyyliä koske- vista luennoista saimme oppia. Queeria myös kuullaan, ja niinpä Suomen musi- kologit järjestäytyivät ensimmäistä kertaa queer-musikologian pariin. Meri Kytö havainnollisti sekä partituurista käsin että musiikkinäyttein queereja murtumia kreikkalais-ranskalaisen säveltäjän Iannis Xenaksiksen teoksesta Kassandra, jonka nimiosa on sävelletty baritonille. Susanna Välimäki esitelmöi taas Mike Nicholsin ohjaaman Angels in American tv-sarjaver- sion musiikkimaailmasta. Thomas New- manin säveltämästä queerista musiikista

− kosmisesta kohinasta − voidaan löytää jopa hybridejä soittimia.

Queerittaminen ei rajoitu puvustuk- seen tai äänimaailmaan, vaan myös väri tai sen runsaus voi olla oire pervosta. Tämä kävi ilmi taidehistorioitsija Harri Kalhan esitelmästä, joka koski Magnus Enckellin värinkäytön outoutta ja runsautta tämän Italian matkan jälkeisessä tuotannossa.

Tämä Suomen kultakauden ”suoran vii- van mestari” vajosi outoon, värikylläiseen passiivisuuteen, jonka tunnusmerkeik- si tulivat uinuviin asentoihin taipuneet kauniit faunit. Väriin sortuneen Enckel- lin kohtalo Suomen taidehistorian kiusal- lisena avoimena salaisuutena oli valmis.

Yksi seminaarin helmistä oli eittämät- tä Anu Koivusen, Leena-Maija Rossin ja Tiina Rosenbergin romanssia käsitellyt työryhmä, joka purki lesbouden ja muun- kinlaisen ei-normatiivisen seksuaalisuu- den kuvaamista suosituissa tv-sarjoissa.

Mitä tapahtuu sitkeästi voimansa pitä- välle romanssin lajille, kun se queerittuu?

Kun homojen ja lesbojen kuvaaminen valtavirtaistuu, tapahtuukin uusia quee- reja säröjä. Kenestä tulee normilesbo, ja kuka marginalisoituu epäonnistumisen logiikalle perustuvaan surumieliseen yle- vyyteen eli camp-diivan rooliin? Tällaisia kysymyksiä esitettiin romanssi-työryh- mässä, jonka aiheet liikkuivat niin suku- puolten valtapositioita kyseenalaistavassa Mullan alla -sarjassa kuin brittiläisissä tv-sarjoissa, jotka kuuluvat historiallisten pukuelokuvien alalajiin, queer-pukuelo- kuviin.

Pervoissa puheissa puhuttiin paljon – onhan pervoilla pervot puheensa. Teoriaa ja aktivismia mietittiin niin akateemisen tutkimuksen kannalta kuin esimerkiksi lainsäädäntötyön vinkkelistä. Varsovan yliopiston tutkija Joanna Mizielinska va- lotti queer-teorian soveltamista eri ym- päristöissä kuten Suomessa ja Puolassa ja huomautti amerikkalaisperäisen teorian muuntautumiskyvystä sekä queer-teori- an haastamisen tärkeydestä toisissa kult- tuurisissa ympäristöissä. Edistyksellisen lainsäädäntötyön ajamisessa on myös sokeat pisteensä. Parisuhdelakiin ja he- delmöityshoitoihin keskittynyt aktivismi on kadottanut pervoaikansa, kuten Pia Livia Hekanaho toi esille kriittisessä ja

(3)

Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AVAIN20053-4

118

R A P O R T I T

kokoelmaan kuuluu muun muassa noin 7 000 niteen kirjasto, valokuvakokoel- mia ja maailman anomalioista täyttyvä lehtileikearkisto. Nautelan kirjastossa on paljon historiallista ja seksologista kirjallisuutta sekä maailman kulttuure- ja käsitteleviä teoksia, puhumattakaan arkeologiasta. Lauri Nautelan kirjasto on kirjallisuudentutkijan aarreaitta, mo- nimutkainen kryptinen rihmasto, jos- sa teokset viittaavat toisiinsa, kirjat ovat täynnä alleviivauksia ja kommentteja ja niistä saattaa lukea, miten homoerootti- sen halun kartasto piirtyi ja siirtyi kirjasta toiseen, sivulta toiseen, sanasta toiseen ja kuvasta toiseen.

Queer-tutkimus jatkuu ja kuin Lau- ri Nautelaa ajatellen seuraavan seminaa- rin teemaksi ehdotettiinkin (pohjoista) historiaa. Tämä asettaa haasteita myös erityisesti suomalaisen kirjallisuuden tut- kijoille – onhan kirjallisuutemme kaanon aika pervo.

Lasse Kekki älykkäässä luennossaan. Häpeäorientoi-

tunut homo- ja lesbokulttuuri on aiem- min ammentanut luovuutensa kielletystä ja torjutusta pervokulttuurista kieltäy- tyen samalla astumasta normaaliaikaan (aviopuoliso, perhe, lapset, aikuisuus, perintö jne.). Nyt malliaikaan siirtyes- sään se näyttää riemulla unohtavan oman menneisyytensä ja tulevan heterommaksi kuin heterokulttuuri ikänään.

Vielä on yksi asia queerittamatta ja se on maisema. Pervot puheet -seminaarin päätti nimittäin sunnuntainen retki Nau- telankoskelle. Tutustumisretken koh- teena oli edesmenneen maanviljelijän, keräilijän ja maamme arvostetuimman harrastelija-arkeologin Lauri Nautelan museo, joka sijaitsee Liedossa. Itsessään ihastuttava museorakennus sijaitsee kult- tuurihistoriallisesti merkittävällä suojelu- alueella. Koskialuemiljöössä asustelevat muun muassa äärimmäisen harvinainen lettosiemenkotilo, niukkoina kasvavat, nuokkuvakukkaiset hoikkaängelmät sekä Sokrateen kuolemasta meille niin tuttu, synkänoloinen myrkkykeiso. Kasvit ja eläimet ovatkin Nautelankoskella usein harvinaislaatuisia kummajaisia. Se ei ole ihme, sillä outous viihtyy Nautelankos- kella.

Nautelankosken museon vielä luo- kittelemattomat ja yleisön ulottumatto- missa olevat kokoelmat ovat suomalaisen agraariyhteisöllisen homohistorian tärkeä löytö. Aineisto esiteltiin nyt ensimmäisen kerran ulkopuolisille eli Pervot puheet - seminaarin tutkijoille. Tähän Lauri Nau- telan merkittävään homohistorialliseen

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Strategisen johtamisen kriittisissä tutkimuksissa on tuotu esiin, että strateginen johtaminen on maskuliinista. Toteamus kiinnittää huomion strategisen johtamisen

Tämä vas- taus, samoin kuin muutkin asennetutkimuksen tuottamat positiiviset vastaukset voitaneen tulkita kiistattomaksi tunnustukseksi siitä, että kirjasto on monessa

Muullainen asetelma saattaisi tuoda lisävalaistusta ongelmaan, joskin saadut tulokset (Tiihonen: Kirjasto ja tie- donvälitys) viittaavat siihen, että kirjasto joitakin

Ensin RK toteaa, että »Kirjasto- filosofian kannalta ihmisen kehitys on päämäärä, jolla on itseisarvo; kirjat ovat tämän kehityksen välineitä.»2 Vaikuttaa kuitenkin

Näiden esimerkkien perusteella lienee selvää, että median käyttöä koskevia kieli- kuvia ja sitä, mitä tavalliset ihmiset (Rosenin ”ennen yleisönä tunnettu

vuonna 1907 olivat nykyistä tuntuvasti kritiikittömämpiä julkisuuden edessä; julkisuuden eräänlainen hyöty- suhde tai sen tuotos panokseen verrattu- na oli paljon

sa kuului,että hänen oli joka päivä nähtävä hevosensa,vaikka se ei olisi ollut tarpeellistakaan.Nyt Harmaan Laurille tuli hätä.Pian oli täynnä levottomuutta ja kiivautta

Vuoden 2003 Lionel Robbins -muistoluennoilla LSE:n eme- ritus professori, lordi Richard Layard esitti, että onnellisuuden tulisi olla myös kansantaloustie- teellisen tutkimuksen ja