• Ei tuloksia

Miten hyvä kuolema on mahdollinen ?

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Miten hyvä kuolema on mahdollinen ?"

Copied!
26
0
0

Kokoteksti

(1)

Miten hyvä kuolema on mahdollinen ?

Juha Hänninen Mieli 2010

Kuopio 5.2.2010

(2)

Voiko kuolema olla hyvä

• kuolemaan liittyy

– surua

– kaipausta – luopumista – kärsimystä – pelkoa …

< Kuinka kuolema voisi olla hyvä ???

(3)

Elämän marginaali

• kuolleet ja kuolevat joutuvat

– kroonikkotiloihin – hautausmaille

– kuuluuko kuoleva ruumis elämän vai kuoleman puolelle

– hyvä ja kaunis kuolema ja paha ja kärsivä ruumis

(4)

Lääkärinkin on vaikea puhua kuolemasta

kun vatsa on avattu eikä mitään voitu tehdä

nyt hoidot lopetetaan

jonkun yksittäisen ihmisen kuolemasta puhuminen tämän itsensä / perheen kanssa

ristiriitaiset vastaanotetut viestit – parannunko vai kuolenko

kun mikään (oirehoito) ei riitä, vaan kärsimys jatkuu

kuka tästä (hoidosta) vastaa

kerrotaanko potilaalle vai salataanko

”en voi tehdä mitään”

(5)

Mitä pelkäät parantumattomasti

sairaan/kuolevan ihmisen kohtaamisessa?

0 5 10 15 20 25 30 35 40

Diagnoosin kertominen Olla paikalla kun potilas kuolee Joutua keskustelemaan eksistentiaalisista

kysymyksistä

Joutua kohtaamaan kysymyksiä joihin ei osaa vastata

Potilaan ja omaisen kohtaaminen Asianmukaisen kivunhoidn ja oirehoidon

toteuttaminen

Avuttomuus kun potilas ei ole parannettavissa

%

(6)

Onko valehtelu vähemmän stressaavaa kuin totuuden

kertominen ?

• Tutkimus, jossa oli kolme ryhmää : totuus taudista ja hoidoista (A), taudin salaaminen (B) ja kontrolli (C)

A ryhmä ahdistuneempi, negatiivinen mieliala säilyi, positiivinen mieliala laski

B ryhmä tunsi hallitsevansa tilanteen C ryhmässä ei havaittavia eroja

¾Kertomatta jättäminen helpotti stressiä

¾pelkkä tieto potilaan tilasta ei ollut stressaavaa

¾interaktio muodosti stressitekijän

¾Salaaminen vähentää emotionaalisten tekijöiden käsittelyä

(7)

Potilaan kysymykset kuoleman läheisyydessä

• ”miksi emme puhuneet kuolemasta vaan kaikesta muusta”

• kuolemaan liittyy tunne hylättynä olosta ja mitättömyydestä (arvottomuus)

• tarve suojautua kuolemalta mutta toisaalta halu turvautua toisiin ihmisiin

¾Kehen voin luottaa kuolemani kohdalla

¾Kuka uskaltaa olla lähellä

(8)

Kuinka kertoa potilaalle lähestyvästä kuolemasta

• Tulet lopulta kuolemaan tähän sairauteen.

• En tiedä kauanko elät, mutta yritän pitää olosi mukavana kunnes siihen päädytään.

• Voin kertoa mitä todennäköisimmin tulee sinulle tapahtumaan matkan varrella

• Mikä pelottaa eniten? Mitä toivoisit

tapahtuvan / tehtävän?

(9)

Onko tavoite hyvä kuolema

• vai hyvä kuoleminen

prosessi, kuoleman hetki, kuolleena oleminen

• erilaiset lähtökohdat arvioida hyvyyttä

• hyvä elämä hyvän kuoleman sijaan

kuolema vain päätepiste

• hyvä kenelle – ristiriidat

nopea kuolema – edunsaajat

kuolema lääketutkimuksen osanottajana – lääkäri haluaisin pitää hänet vielä hetken - puoliso

(10)

Hyvä / rauhallinen kuolema

• julkinen kuolema > läheiset tietävät ja hyväksyvät kuoleman

voiko yksin kuolla hyvin

• kuoleva henkilö ymmärtää, että kohtalo ei ole hänen käsissään

kuolema ottaa vallan

oman kontrollin menetys

• tietoisuus omasta kuolemasta

onko kuolema unessa paras kuolema

vai tietoisena siirtyminen toiseen todellisuuteen (oppimiskokemus)

(11)

Hyvän kuoleman riitit ennen

• Matti Sarmela (Perinneatlas 2007)

• hautaanviennin riitti

siirtymäriitti, jossa vainaja viedään lopullisesti kuolleiden joukkoon

kuolleiden pelko, estetään takaisinpaluu

• muistoriitti

palautettiin kulttuurinen järjestys ja luotiin vainajan saattajien sosiaalinen yhteys

hautaamattomat vainajat elämän ja kuoleman välitilassa

> kaoottinen tila, tarve sijoittaa oikeaan paikkaan

(12)

Kuoleman uhka nykyisin

• tuntematon ahdistaa

• oman olemassaolon lakkaaminen on vaikeasti ymmärrettävää

• kuolema päätepisteenä on vastoin jatkuvuuden periaatetta

• kuolema nähdään siirtymänä tai mustana

aukkona

(13)

Potilaan toivo ja siihen yhteydessä olevat tekijät…

• potilaiden toivoa uhkaavat tekijät…

– oireiden hallitsemattomuus

– potilaan ihmisarvon sivuuttaminen

– fyysinen tai emotionaalinen eristyksissä oleminen

– tulevaisuuden menettäminen

– saattohoitoon siirtyminen

(14)

Pelot

(15)

Toivo ja jatkuvuus

• Toivon liittyminen oireettomuuteen, kotona jaksamiseen, yksinäisyyden välttämiseen

• Oman henkisen(kin) perinnön merkityksen kasvu – lapset ja lapsenlapset

• Olemattomuus (annihilaatio) on pelottvaa

– Tartutaan epätodellisiinkin asioihin

(16)

Sairaalakuoleman ongelmallisuus

• vaikka moni kuolee sairaalassa, sairaalassa hoidetuista kuolee vain 2 % (Becker)

• vaikka kuolema nähdään, akuuttitoimista ei luovuta eikä saattohoitoa aloiteta

< siirtymä akuutista hoidosta saattohoitoon ongelmallinen vaihe

* haluttomuus diagnostisoida lähenevä kuolema tilanteen paranemisen toivossa

* prognoosin epävarmuus > ”mixed management strategy”

(17)

Mikä kuolemisessa on kummallista

• vaikeus sairaalassa muuttaa hoitolinjausta

oirehoidon vieraus, diagnostisten tutkimusten jatkaminen, suunnittelemattomuus

• hankaluus ennustaa kuoleman ajankohta

väärä ennuste (optimistinen) = tarpeettomat hoidot ja viivästynyt saattohoito

liian lyhyt ennuste = potilaan virheelliset ratkaisut

• vaikeus diagnostisoida potilaan olevan kuoleva

(18)

Saattohoidossa WHO:n mukaan

• Kuolevan oireita lievitetään

• Kuolema nähdään elämän normaalina päätepisteenä

• Kuolevalle tarjotaan psyykkistä ja henkistä tukea

• Kuolevaa tuetaan aktiiviseen elämään jäljellä olevana aikana

• Omaisille tarjotaan tukea (myös potilaan kuoleman jälkeen)

(19)

Hoitolinjaus saattohoidossa

• Potilas tarvitsee tiedot :

että hän on kuolemassa

mitkä hoidot ovat hyödyttömiä

kuinka hyvä oireenmukainen hoito toteutetaan hoito on turvallista ja apua saa

ennakoidaan yhdessä mahdolliset tulevat hätätilanteet kuinka hän kuolee, mitä tapahtuu

< tieto tai tapa jolla kerrotaan ei saa vahingoittaa potilasta

(20)

Kuinka oikeutettua kärsimyksen lievitys eri tavoin on

• Intensiivinen oireiden lievitys

laillinen, konsensus

• Elämää ylläpitävän toimen lopettaminen

laillinen, konsensus

• Sedatointi

laillinen , epävarma

• Syömisen ja juomisen lopettaminen

laillinen, epävarma

• Lääkäriavusteinen suicidi

laillinen (?), epävarma

(21)

Saattohoito vs. sairaala

• Addington-Hall, O’Callaghan; 2009

• tutkimus omaisten kokemuksista

• saattohoidossa paremmin hoitui

– kivun hoito

– kommunikointi potilaan ja omaisten kanssa – potilaiden arvokkuuden säilyminen

– lääkärin ja hoitajan tekemä työskentely

(22)

Huono kuolema ja kuolintoive

• Sietämättömät oireet

• Yleinen heikkous ja avuttomuus

• Väsyminen sairastamiseen ja/tai alati läsnä olevaan kuolemaan

• Elämän merkityksettömyys

• Oman persoonan hajoaminen

• Läheisyyden puute

(23)

Olen taakkana toisille

• yhteys kuolemantoiveeseen

masennus ja toivottomuus

• kohtalaisen yleinen ajatus kuoleman lähestyessä

• elämän loppuvaiheen hoidolla suuri merkitys

riittävä oirehoito, hyödyttömät elämän

pidentämisyritykset, tunne elämänhallinnasta,

läheissuhteiden vahvistaminen, taakan pienentäminen / helpottaminen

< saattohoidon tehtäviä

(24)

Kuolema ja lohtu

• Montaigne7 kirjoittaa :

”Meidän täytyy olla alati saappaat jalassa

lähtövalmiina .. Enemmän kuin itse kuolemaa, joku murehtii, että se katkaisee hänen loistavan uransa, toinen valittaa lähtöä ennen kuin on

ehtinyt naittaa tyttärensä tai huolehtia lasten

kasvatuksesta … Minä olen, Jumalan kiitos, tällä hetkellä siinä asemassa, että voin lähteä milloin tahansa surematta mitään, paitsi ehkä elämää

itseään, jos sen menettäminen tuntuisi raskaalta.”

7 Montaigne, M Esseet I. WSOY 2003.

(25)

Suru

• kun tauti todetaan ensikerran

• relapsi lisää surua, samoin uusi oire

• vaikea suru pahentaa oireita, laskee elämänlaatua

• taudin fluktuaatio voi olla traumaattista

• vaikean surun muuttuminen masennukseksi tulee ehkäistä

• suru saa erilaisia ilmiasuja

(26)

Hyvä kuolema ?

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Parhaiten kuoleman tutkimuksellinen kiehtovuus konkretisoituu Salme Korhosen koostamassa bibliog- rafiassa Kuolema Suomen perinnetieteellisessä kirjallisuudessa vuoteen 1989,

Eutanasiapuheessa kärsimystä puetaan sanoiksi pohtimalla kuoleman hetkeä edel- täviä kipuja, jolloin kipu ja kärsimys kietoutuvat tiiviisti toisiinsa. Näin eri sairauksissa

Asiasanat: kuolema – ortodoksinen kirkko; kuolemakäsitykset; hautausmaat – or- todoksinen kirkko; siirtymäriitit – hautajaiset – Karjala; kuolema – rituaalit – Kar- jala

taloudellisten yksiköiden järjestä- mistä valtiolliselta pohjalta. Eng- lannin yleisradiojärjestelmä toimii suojatuilla kansallisilla markkinoilla. Molemmilla

Muinaisruotsin lior-sanaa vastaa nyt lJum tai lJummen, var-adjektiivia varse ( bliva varse = huomata). Tietenkään en halua väittää, että ruotsin kieli yleensä

Myös filosofian edustajat näkevät alansa olevan murroksessa: oppiaineet ovat lakkautusuhan alla mones- sa maassa, ja yleisintellektuellin paikan ovat yhteiskunnallisessa

Kuoleman prosessissa mukana olevan läheisen hyvinvoinnista on tärkeä huolehtia, myös sitten kun kuoleva on jo menehtynyt.  Läheisen tu­. keminen luopumisessa ja suruprosessissa

Ihmisen kuolema ei ole koskaan ollut yksityisasia, eikä se tule sitä olemaan niin kauan kuin val o lastoi jokaisen poismenon ja voi rajoi aa liikkumistamme ihmisten