• Ei tuloksia

Kuulumisia koulusta

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Kuulumisia koulusta"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2013 niin & näin 127

otteita ajasta

T

ämänhetkinen uskonnon ja elämänkatsomustiedon vasta-aineisuus on harmil- lista: jos opiskelee uskontoa, ei voi osallistua elämänkatsomustiedon tunneille, ja toisin päin. Oppiai- neiden sisällöt kun eivät ole toisensa poissulkevia tai edes toisiaan kor- vaavia. Sama epäkohta nousi esiin monissa opiskelijoiden puheenvuo- roissa, joissa toivottiin mahdolli- suutta osallistua kummankin katso- musaineen opiskeluun.

Emme väitä poimittujen sitee- rausten edustavan lukiolaisten viral- lista kantaa, mutta haluamme saada nuorten oman äänen kuuluviin.

Avoimilla kysymyksillä toteutettuun kyselylomakkeeseen vastasi 30 tam- perelaista lukiolaista ensimmäiseltä ja toiselta vuosikurssilta. Vastaajista neljä oli osallistunut elämänkatso- mustiedon ja 26 ev.lut. uskonnon opetukseen. Muiden uskontojen opiskelijoita ei osunut haastateltujen joukkoon. Katsomusaineiden vertailu tuntui joistakin opiskelijoista haasta- valta, koska oman opiskeltavan aineen vasta-aineesta ei ollut omakohtaista kokemusta ja mielipide perustui mie- likuviin ja kuulopuheisiin. Pidämme kuitenkin tärkeänä, että nuoret saavat itse osallistua pohtimaan katsomusai- neiden tulevaisuutta.

Katsomusainekoktaili

Jos opiskelijoiden pitäisi valita, opis- kelisivatko he uskontoa, elämänkat- somustietoa vai näiden yhdistelmää, 43 prosenttia valitsisi uskonnon, 30 prosenttia kaikille yhteisen katsomus- aineen ja 20 prosenttia elämänkatso-

mustiedon. Vastanneista 7 prosenttia ehdotti muuta oppiainetta kuten kult- tuuritietoa tai kulttuurioppia. Merkille pantavaa oli, että niin uskonnon kuin elämänkatsomustiedon opiskelijoilta löytyi mielenkiintoa opiskella osittain oman katsomusaineensa vasta-ainetta.

Henkilökohtainen katsomuspa- ketti voisikin opiskelijoiden mukaan koostua sekä elämänkatsomustiedon että uskonnon kursseista.

Lähes kaikki vastanneista nä- kivät yhteisen opetuksen tarpeelli- seksi. Opiskelijat kaipasivat yhteisiä keskustelevia oppitunteja etiikasta ja eri kulttuureista riippumatta siitä, olivatko he elämänkatsomustiedon, uskonnon, sekapaketin vai yhteisen katsomusaineen kannalla. Kukaan ei kertonut, että perheellä olisi vaikutus- valtaa katsomusainevalinnoissa.

Siitä ei tarvitse stressata

Katsomusaineiden tunnit erosivat lukiolaisten mielestä rentouden, keskustelevuuden ja asiasisältöjen määrän suhteen:

”Uskonnon tunneilla on hirveästi nippelitietoa muiden uskonnoista.

Siinä on paljon vuosilukuja ja hetkiä, mitä milloinkin on tapahtunut. Kau- heasti opeteltavaa!”

”Uskonnossa pitää opetella ulkoa ja siinä on samalla lailla teoriaa kuin muissa oppiaineissa. Normaali reaali- aine mielestäni.”

Osa lukiolaisista näki uskonnon ja historian opetuksessa päällekkäi- syyksiä. Muutama kyselyyn vas- tannut ehdottikin, että oppiaineet voitaisiin yhdistää:

”Uskonto on mielestäni historiaa, johon on lisätty taruhahmoja, kuten Jeesus ja Jumala.”

”Uskontoa voisi yhdistää historian kanssa. Tärkeintä on kirkkohistoria ja uskonnon vaikutukset historiaan yleensä.”

Elämänkatsomustiedon opiskeli- joiden mukaan heidän oppituntinsa ovat rennompia ja vapaamuotoi- sempia verrattuna muiden oppiai- neiden tunteihin. Opetus pohjautuu suorittamisen sijaan keskustelulle, ja letkeää ilmapiiriä pidetäänkin ET:n vahvuutena. Toisaalta ET:n tunnit koettiin sekaviksi ja toimettomiksi, koska siellä ei opiskeltu totuttuun tapaan kirjasta eikä pidetty kokeita.

Usein koulussa ei anneta aikaa ja tilaa pysähtyä pohtimaan asioita, joten ET

”on mukavan rentoa, siitä ei tarvitse stressata”.

”Elämänkatsomustiedossa on enem- män sellaista omien mielipiteiden käyttämistä ja pohtimista. Puhutaan erilaisista moraaleista ja yleisesti asi- oista. Uskonnossa taas luetaan enem- män kirjaa ja käydään läpi uskontoon liittyviä asioita.”

”ET:ssä käsitellään neutraalimmin ja laajemmin kaikkia näkökulmia maa- ilmaan. Yksi neutraalin kuvan antava aine olisi hieno. Se voisi olla nykyai- kaa ja yhteiskunnallisten asioiden ja ilmiöiden käsittelyä.”

Mikä järki tässä asettelussa on?

Kysyimme myös pitävätkö lukio- laiset katsomusaineiden opiskelua mieluisana, tärkeänä ja hyödyllisenä.

Useimpien mielestä maailmanuskon-

Mervi Ahonen & Elina Lehtinen

Kuulumisia koulusta

Tulevina katsomusaineiden opettajina halusimme tutustua opiskelijoiden näkemyksiin ja kokemuksiin uskonnon ja elämänkatsomustiedon opiskelusta. Teimme haastattelukysymyksiä siten, että mahdollisuuksien mukaan välttäisimme perinteisen vastakkainasettelun ja

leiriytymisen jommallekummalle puolelle. Keskusteluissamme olemme kahtiajaon sekä katsomusaineiden yhdistämiseen perustuvien ajattelumallien rinnalla miettineet vaihtoehtoa, jossa uskonto ja elämänkatsomustieto voisivat olla itsenäisinä oppiaineina opiskelijan

valittavissa. Näin ollen katsomusaineet täydentäisivät toisiaan.

(2)

128 niin & näin 1/2013

otteita ajasta

tojen, kulttuurien ja etiikan opiskelu on ollut antoisaa.

”Olen oppinut uskonnon tunneilla paljon eri uskonnoista ja maailman julmuudesta.”

Toisaalta uskonnon opetusta kriti- soitiin:

”Liikaa Raamatun sisältöä, rippikou- lumeininkiä.”

”Olen itse kiinnostunut eri uskon- noista, sillä se vaikuttaa ihmisiin ja heidän identiteettiin, kulttuuriin ja ylipäätään elämään. Uskonnon opis- kelu on valaissut eri kulttuurien eroja ja selittänyt osaltaan ihmisen käyttäy- tymistä.”

Suurin ongelma näyttää kulminoi- tuvan lukiolaisten ajatuksissa katso- musaineiden erillisyyteen:

”En pidä perusteltuna, että eri uskontokuntien jäsenet ja uskonnot- tomat opiskelevat eri ryhmissä.”

Opiskelijat kannattavatkin kaikille yhteistä etiikan opetusta:

”Ainakin yksi kurssi tulisi olla kai- kille yhteistä etiikan opetusta.”

Kaikki lukiolaiset eivät siis nähneet tarpeelliseksi muuttaa kokonaan ole- massa olevaa systeemiä. Mutta:

”Jos on tarkoitus opettaa, että kaik- kien uskontojen tulisi hyväksyä muut, niin mikä järki tässä asette- lussa on? Miksataan ryhmät sekaisin, niin johan tulisi parempia tuntikes- kusteluja.”

”Se, että kaikille olisi yhteinen moraalin ja etiikan opetus mielestäni vähentäisi käytännössä niihin koh- distuvia konflikteja.”

Ja edelleen:

”Uskonto pitäisi muuttaa aineeksi, jossa vain opiskeltaisiin maailman uskontoja, sillain kaikki uskonto- ryhmät ja ET-ihmiset voisivat olla samassa porukassa.”

”Yhteinen opetus on mielestäni hyvä.

Siinä alkaa varmasti moni pohtia enemmän, mitä voisi tehdä parem- min.”

Maailma avartuu

Eräs lukiolainen piti tärkeänä, että katsomusaineita opetetaan elämisen ja ymmärtämisen taitoina keskuste-

lujen ja pohdinnan keinoin. Kaikille yhteiset kulttuuriopinnot herättivät poikkeuksetta kiinnostusta:

”Kirkko opettakoot itse oppinsa, kouluun yleinen kulttuuritieto!”

”On ihan hyvä tuntea myös muiden kulttuureja, jotta osaa kunnioittaa niitä.”

Yhteinen kulttuuritieto olisi ”hyvä juttu, maailma avartuu!” – myös silloin, kun tutustutaan erilaisiin onnellisuuden ja hyvän elämän käsi- tyksiin.

”Yksilön oikeudet ja vapaudet eivät ole välttämättömiä täydessä mitas- saan ihmisen onnellisuudelle.”

Kulttuurien opiskelu nähtiin kiin- nostavaksi ja tärkeäksi taidoksi eri- tyisesti koulun ulkopuolisen elämän kannalta:

”Siitä olisi paljon hyötyä myös muihin oppiaineisiin ja tulevaisuutta varten esimerkiksi matkusteluun.”

”Suomalaiset ovat täsmällisiä ja hil- jaisia, muualla meininki on rennom- paa ja yhteisöllisempää.”

Kyselyssämme kartoitimme myös opiskelijoiden ajatuksia monikult- tuurisuudesta ja maahanmuuttajista.

Opiskelijat kokivat saaneensa tietoa eri kulttuureista mediasta, koulusta ja omista kokemuksista. Vaikealta tuntui erilaisten kulttuurien maailman- katsomusten eroavaisuuksien hah- mottaminen. Erojen sijaan huomio kiinnitettiin yhteisesti jaettuun ihmi- syyteen. Opiskelijat pitivät yleisesti it- seään suvaitsevaisina ja katsoivat maa- hanmuuttajien olevan samanarvoisia ihmisiä siinä missä muutkin:

”Kaveri tai ystävä valikoituu ennem- minkin samankaltaisen huumorin ja yhteisten kiinnostuksen aihei- den kuin yhteisen uskontokunnan mukaan.”

Uskonto koettiin kunkin henkilön omaksi asiaksi:

”Jokaisella on oikeus uskoa mihin haluaa, ei se ole minun asiani.”

Toisaalta taas:

”Ääriuskonnolliset ihmiset ja ryhmät huolestuttavat.”

Lopuksi

Vaikka haastateltujen määrä olikin verrattain satunnainen, opiskeli- joiden kokemuksiin ja mielipiteisiin oli innostavaa perehtyä. Näinä kehit- tämisen ja innovaatioiden julistusai- koina oli mielenkiintoista tarkastella myös näkemyksiä, joissa nykyistä jakoa uskontoon ja elämänkatso- mustietoon ei koettu välttämättä ongelmalliseksi. Molemmilla aineilla on oma funktionsa, jolloin ne voivat hyvinkin elää rinnakkain. Valinnai- suuden lisääminen katsomusaineiden sisällä koettiin avartavaksi mo- lempien osapuolten kannalta.

Koska kaikille yhteistä katsomus- ainetta on suunniteltu erinäisissä yh- teyksissä, on hyvä täsmentää opiskeli- joiden nykyopetuksessa tärkeäksi ko- kemia aiheita. Erityisesti maailman- uskonnot, yleinen kulttuuritieto, historiakytkökset sekä etiikka nos- tettiin opittujen asiakokonaisuuksien kärkeen. Näistä aineksista olisi tie- tysti mahdollista koota kaikille yh- teinen oppiaine. Silti rinnalla voisi säilyä valinnaisina vaihtoehtoina omaan katsomukseen pohjaava aine- kokonaisuus.

Katsomusainekeskustelussa oma opetettava aine nauttii usein vankkaa kannatusta. Tämä voidaan nähdä laajempana ongelmana koulumaa- ilmassa. Opettajat pitävät oppiai- neidensa rajoja hyvin selkeinä, ja ai- neenopettajien välinen yhteistyö on harvinaista. Asiat esitetään kunkin oppiaineen sisällä omina kokonai- suuksinaan omalla ajallaan, vaikka samaa teemaa voitaisiin hyvin tar- kastella eri aineiden tunneilla vuoro- puhelua käyden. Esimerkiksi perin- nöllisyyttä voitaisiin käsitellä saman jakson aikana sekä biologian että etiikan tunneilla, jolloin teemat sai- sivat monipuolista perspektiiviä. Op- piaineiden välistä yhteistyötä ja vuo- ropuhelua tahdotaan lisätä myös uu- dessa opetussuunnitelmassa. Toivot- tavasti reaaliaineiden keskustelevuus poistaa myös turhaa päällekkäisyyttä.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

(2008) tutkimukseen, jonka mukaan suomalaisista 70 vuotta täyttäneistä miehistä 28 prosenttia ja naisista 43 prosenttia saa toimintakykynsä heikkenemisen takia apua

77 prosenttia vastanneista (N=30) ilmoitti matkustamisen syyksi vain ja ainoastaan musiikin ja 17 prosenttia jonkun muun syyn, joka kuitenkin oli yhtä tärkeä

Niiden tar- koituksena on saada tietoa siitä, mitä lukion valinnaiskurssit antavat opiskelijoille, miten lukiolaisten uskonnonopetuskäsitykset vaikuttavat uskonnon

Kirjoittajien ihailtavan kriit- tisestä ja itsekriittisestä otteesta huolimatta päällimmäiseksi vaiku- telmaksi kuitenkin jää, että heis- tä uskonnon vaikutus kehitykseen –

Tämä tarkoittaa sitä, että kyseisessä lukiossa ylioppilaskirjoitusten arvosanoja olisi voitu pa- rantaa noin 30 prosenttia kun opiskelijoiden pe- ruskoulumenestys ja

Vuonna 2001 venäjän puhujien määrä oli noin 30 prosenttia.. Etnisesti venäläisinä itseään piti vuonna 1989 noin 22 prosenttia ja vuonna 2001 noin

saalta raportin mukaan mahdollisuus sille, että veroaste säilyy nykyisellään tai laskee on noin 30 prosenttia.. esitetty kokonaisveroasteen nostotarve ja vaihteluväli

Junnauskokeen kaikista tehtävistä oikein yhteensä prosenttia 60 prosenttia oppilaista suoritti tehtävät lähes tai täysin virheettömästi, mutta kolme prosenttia