• Ei tuloksia

Ennen juppi-infernoa

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Ennen juppi-infernoa"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

1/2009 niin & näin 119

Janne Mäki-Turja

Ennen juppi-infernoa

Byron Coley & Thurston Moore, No Wave. Post Punk. Underground. New York 1976–1980.

Abrams Image, New York 2008. 144 s.

JUTTUHAN MENI TIIVISTETTYNÄ näin: 70-luvun puo- livälin tienoilla epämääräinen joukkio ”taiteellisesti suuntautunutta nuorisoa” saapui ajan hengen innoit- tamana New Yorkiin. He perustivat bändejä, tekivät per- formansseja ja elokuvia sekä julkaisivat omia lehtiä. Siis vähän niin kuin punk, mutta taiteellisemmassa hengessä.

Joku terävä rock-journalisti kutsuikin tätä virallisesti no waveksi ristittyä liikettä nimikkeellä the real punk.

Lausunnossa on järkeä koska no wave oli jotain ihan muuta kuin nopeammin ja kovemmalla säröllä soitettuja chuckberry-riffejä (mitä punk periaatteessa ”vain” oli), mikä taas johtui siitä, että useat skenen artisteista eivät osanneet soittaa instrumenttejaan. Velvet Undergroundin ja Suiciden kaltaiset pioneerit toimivat liikkeen esikuvina (Patti Smith ja Television olivat liian hippejä ja Ramones liian rock), mutta näiden apinointi olisi ollut suorastaan halveksittavan rikollista toimintaa, joten yhtyeet keksivät uusia tapoja ilmaista itseään. Musiikillisesti yhteistä no wave -yhtyeille oli lähinnä riitasointuisuus kaikissa sen eri muodoissaan. Se saattoi olla Contortionsin tiukkaa punk-funkia, Teenage Jesus & The Jerksin primitiivistä ja hakkaavaa nihilismiä pilkottuna minuutin mittaisiin annoksiin, tai se saattoi olla DNA:n ja Marsin liki abst- rakteja äänivyörytyksiä. Pääasia: se ei kuulostanut juuri miltään aiemmin tehdyltä. Minun korviini no wave kuu- lostaa edelleen hämmästyttävän elinvoimaiselta.

Jos no wave ei terminä soita kelloja, syy löytyy var- maankin tämän lyhytikäisen liikkeen alidokumentoin- nista. Kulmakivenä pidetty No New York -kokoelmalevy oli lähes 20 vuotta kiven alla, eikä muidenkaan albumien saatavuus ollut kehuttava. 90-luvulta lähtien, ja varsinkin viime vuosina, on kuitenkin ilmestynyt useita ydinar- tistien tuotannot yhteen niputtavia kokoelmia ja retros- pektiivejä, jotka yhdessä uusien no wavesta ammentavien yhtyeiden ilmaantumisen kanssa ovat hiljalleen nostaneet ilmiötä takaisin musiikkifanien tietoisuuteen.

Kaksi ensimmäistä kirjamuotoista no wave -histo- riikkia ilmestyi viime vuonna lähes samanaikaisesti. Marc Mastersin työtä on kehuttu taajaan, mutta halusin en-

simmäiseksi tutustua nimenomaan Mooren & Coleyn kuvakirjaan, joka sisältää runsaasti myös haastatteluma- teriaalia ja arvokasta nippelitietoa. Teokselle tuo raakaa uskottavuutta tietty fakta: tekijät ovat itse olleet pai- kalla, kun monet sivuille tallennetuista episodeista ovat tapahtuneet. Lisäksi he ovat monet kerrat osoittaneet kadehdittavaa ymmärtämystä rockin marginaalisempia sivujuonteita kohtaan; Moore esimerkiksi bändinsä Sonic Youthin kanssa, Coley erinomaisena ja lahjomattomana musiikkijournalistina.

Eikä kirja todellakaan petä. Haastateltavien vuolas kerronta ja ajoittain tragikoomisetkin tarinat inhimil- listävät ansiokkaasti välillä sitä kovin salaperäistä kuvaa, joka monista no wave -artisteista on vuosien mittaan syn- tynyt. Sivujen voittopuolisesti glamouriton kuvitus peilaa oivallisesti no waven korutonta henkeä. Glamouria tai ei, tuskin kukaan voi väittää, etteikö kamera suorastaan ra- kastaisi liikkeen ikoneiksi tahtoen tai tahtomattaan nous- seiden Lydia Lunchin, James Chancen tai Arto Lindsayn kasvoja. (Aloin laskea Lunch-kuvien määrää, mutta se- kosin laskuissani jo ennen kirjan puoltaväliä.) Kuvien ja tekstin suhteesta syntyy kuitenkin kirjan ainoa huono puoli. Henkilögalleria on niin valtaisa, että moneen kiin- nostavaan hahmoon tutustuminen jää väistämättä pinta- puoliseksi raapaisuksi.

Coleyn & Mooren teos kertoo, millaista oli nuoren boheemin elämä New Yorkissa 70-luvun lopulla, vain muutamia vuosia ennen kuin esimerkiksi Manhattan muuttui juppihelvetiksi. Lydia Lunchin sanoin: ”Tuntui kuin Ilmestyskirja olisi toteutunut. Tämä kaupunki tuntui maailmanlopulta.” Viimeistään tämän kirjan ja näiden lauseiden myötä luulen ymmärtäväni paremmin, miksi no wave oli juuri sellaista kuin se oli.

(Lue lisää popkirja-arvosteluja Filosofia.fi-portaalista, jossa niin & näin -popteema varttuu:

www.filosofia.fi/pop)

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

todellinen kivi on todellinen todellinen puu on todellinen todellinen kesä on todellinen todellinen talvi on todellinen todellinen pesä on todellinen todellinen virta on

Dagen palaa yhä uudestaan siihen, että länsimaisten taiteilijoiden primiti- vistinen visuaalinen ilmaisu ei joitakin harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta perustu mihin- kään

- J a jos em mää ROLV \PPlUWl ny einee väistää, ni PDLWRNDQQXP me olis sälättäny päi yhtee, ja taas olis ollu uuttinc lehdis, QLlWämmäi k ahteetörmäykses

Jalm ari m uutti K euruulle vuonna 1919 Marian- päivän aamuna, jolloin hän sanoi jääneensä junasta H u ttu la n pysäkille.. M uuton syynä olivat vuoden 1917

2OL nähkääs VHPPRVHV PXOWL ODWHUDDOLVHV YDKHWXVNDXSDV saanu NXXV särkee siit hyväst, NR se VlU kelä itte" oli kuus vuat madostanu mee SLKDV +lQH PLlOHVWlV lankes sit

Myös divisioonissa jouduttiin keskittämään huollon johtamista yhä enemmän huoltopäällikölle, sillä rauhan ajan organisaation tuli olla lähellä sodan ajan organi-

Suon vesivarasto pienenee heti ojituk- sen jälkeen, ja suon kasvukaudenaikainen veden- pinta alenee keskimäärin 30–60 cm:iin suon pinnas- ta lukien.. Ojituksen jälkeen suon

Finnisch-ugrische Forschungen XXXI (Helsinki 1953) s.. kyseessä on nimenomaan pyydystävän verkon merkki, niin tällainen merkki, kuvas, oli ainakin yhtä tarpeellinen