• Ei tuloksia

Oppikirjanomainen perusteos näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Oppikirjanomainen perusteos näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

344

Tuominen ja Wihersaari ovat tarttuneet teoksensa kirjoittami- sessa mittavaan haasteeseen – tarkoituksena on ollut kirjoittaa ammattikasvatusfilosofian pe- rusteos suomalaiselle yleisölle.

Kirjoittajat perustavat teoksen- sa filosofian klassiseen jäsente- lyyn ja perustelevat esitystapaa sillä, että yleisessä kasvatusfi- losofiassa jotkin osa-alueet, esi- merkiksi tieto-oppi ja estetiik- ka ovat jääneet vähäiselle huo- miolle. Havainto pitääkin paik- kansa, mutta silti voi kysyä,

Tuominen, Markku & Wihersaari, Jari (2006). Ammattikasvatusfi- losofia. OKKA-säätiö.

mihin kyseisenkaltaista, nyt jul- kaistua ammattikasvatuksen kirjaa oikein tarvitaan? Kirjan jäsentely filosofian klassiseen jaotteluun on kyllä sinänsä käyt- tökelpoinen, mutta samalla niin haasteellinen, että teos ei täytä kirjoittajien sille asettamia teh- täviä. Kirjoittajat mainitsevat, että teoksen kohderyhmänä ovat erityisesti opettajat, tutkijat, eri asiantuntijatehtävissä toimivat ammattilaiset sekä opiskelijat yliopistoissa ja ammattikorkea- kouluissa.

Tuomisen ja Wihersaaren teos on luonteeltaan enemmän oppikirjamainen yleisteos kuin toimiva filosofinen perusteos.

Tähän viittaa jo käytetty lähde- materiaali – se jää liiankin sup- peaksi ja kansainvälinen lähde- materiaali puuttuu miltei koko- naan – yltääkseen edes hyvän oppikirjan tasolle. Oppikirjan- omaisuutta korostaa lisäksi ylei- selle tasolle jäävä ammattikas- vatusfilosofian esittely. Ammat- tikasvatuksen filosofian perus- teoksen kriteeriksi ei kelpaa se, että teos noudattaa filosofian klassista jäsentelyä eri osa-alu- eisiin. Tämä seikka tekee teok-

Oppikirjanomainen perusteos

uKIRJA-ARVIOITAuAIKUISKASVATUSu4/2006

(2)

345

4/2006 u AIKUISKASVATUS u KIRJA-ARVIOITA u

sesta raskaslukuisen henkilölle, joka ei ole perehtynyt filosofi- aan syvällisemmin ja puoles- taan yllätyksettömän henkilöl- le, joka tuntee filosofian perus- jäsentelyn jo entuudestaan. Ke- nelle teos sitten on kirjoitettu?

Jos liikutaan ammattikasvatuk- sen kentällä, se sisältää lukijoi- ta molemmista edellä kuvatuis- ta kohderyhmistä. Toivottavas- ti oppikirjaa voitaisiin kuvata myös muilla adjektiiveilla kuin näillä, sillä vain siten myös alan opiskelijat ottavat sen käyt- töönsä.

Teos koostuu ammatteja, kas- vatusta ja filosofiaa käsittele- västä yleisestä aloitusluvusta, jonka jälkeen teoksessa tarkas- tellaan erikseen kirjoittajien työnjaon pohjalta tieteenfiloso- fiaa, ontologiaa, tieto-oppia, estetiikkaa ja etiikkaa. Työnja- koa kirjoittajien kesken ei sen enempää perustella asiantunti- juudella kuin perehtyneisyy- delläkään kuhunkin aiheeseen.

lukijaa kuitenkin tällainen tie- to olisi ehkä voinut vakuuttaa.

Kirjoittajat viittaavat asiantun- tijuutensa pontimena käytyihin asiantuntijakeskusteluihin. Oli- siko eri lukujen kirjoittamises- sa voinut hyödyntää filosofian ja kasvatusfilosofian asiantun- temusta konkreettisemmin, eri asiantuntijoiden kirjoituksin?

Tällöin teoksessa olisi ollut kat- tavuutta aivan eri tavalla.

Kirjan eräänä tehtävänä kir- joittajat pitävät ammatin käsit- teen määrittelyä. Filosofisesta perinteestä poiketen he kuiten- kin sitoutuvat esityksessään määrittelemäänsä yksilöä ja hä- nen omaa ymmärrystään amma- tistaan painottavaan näkemyk- seen, dynaamiseen ammatin kä- sitykseen. Edelleen ontologisia sitoumuksia tarkastelevassa lu- vussa löytyy lisää normatiivisia

sitoumuksia – talouden näkö- kulma nousee keskeiseksi am- matin yhteiskunnallista viiteke- hystä tarkasteltaessa. Filosofi- sen perusteoksen luonteeseen kuuluisi vähemmän normatiivi- sia sitoumuksia sisältävä esittä- mistapa.

Joka asialla oma filosofiansa?

Mitä ammattikasvatuksen filo- sofian sitten tulisi sisältää ja millaisia filosofisia ajattelumal- leja ammattikasvatuksen ken- tällä tarvitaan? Kirjoittajat väit- tävät, että teos tarjoaa tarpeelli- set filosofiset välineet (s. 296) lukijalleen. Voisiko näitä väi- neitä (ja vähemmän normatiivi- sia sellaisia) hankkia kenties muualta? Muutenhan päädy- tään siihen, että joka asiasta täy- tyy olla oma filosofiansa. Kas- vatuksen kentällä tarvittaisiin siten ainakin varhaiskasvatuk- sen, erityiskasvatuksen, aikuis- kasvatuksen jne. filosofista pe- rusteosta. Eikö filosofian teh- tävänä ole jo itsessään asioiden ja ilmiöiden filosofisten perus- teiden tarkastely ja teoreettinen yhdistely. Tätä seikkaa ei siten tarvitse erikseen osoittaa tekni- sellä jäsentelyllä. Nyt tekstissä on valitettavasti kuilu teknisesti käytetyn filosofisen käsitteistön ja filosofian tarjoamien todellis- ten asioita ja ilmiöitä jäsentä- vien mahdollisuuksien välillä.

Jäsentelyn teknisyydestä joh- tunee se, että lukijan on vaike- aa päästä tekstiin sisälle. Filo- sofisen jäsentelyn mukaisesti tekstissä avataan aina uusi nä- kökulma, joka kuitenkin sivuu- tetaan pikaisen tarkastelun jäl- keen ja siirrytään seuraavaan aiheeseen. Tekti ei anna ainek- sia asioiden syvällisempään ke- hittelyyn, kuten filosofiselta

tekstiltä odottaisi. Ammattikas- vatuksen kentällä toimiva luki- ja kuitenkin kaipaisi juuri asi- oiden syvällisempää käsittelyä.

Kirja ei myöskään pureudu ammattikasvatuksen kentän ja tutkimuksen todellisiin haastei- siin, joissa kaivattaisiin myös filosofisesti perusteltuja jäsen- telyjä. Edellä mainittu norma- tiivisuus estää osaltaan tämän näkökulman toteutumista. Ken- tällä kysytään esimerkiksi, mi- hin ammattilaisena voi sitoutua rapautuvan kollektiivisuuden ja irtautuvan yksilöllisen ammatil- lisuuden aikana. Sitoutuminen talouteen ja dynaamisuuteen jäävät irralleen näistä ammatti- kasvatuksen kentän haasteista.

Lukija jää lopuksi pohtimaa kirjan ulkoasua ja kansikuvaan liittyviä merkityksiä. Siinä on kuvattu miehiseen asuun son- nustautunut valkokaulustyöläi- nen vasara kädessään. Kuvaako kansi kirjoittajien suhdetta filo- sofiaan? Suhde näyttää jäävän etäiseksi kuten vasaraa pitele- vän työläisen suhde vasaraansa – eihän oikea työmies pitele vasaraansa noin eikä tuollaises- sa asussa.

Kenties pyrkimyksenä onkin asettaa filosofia palvelemaan ammattikasvatuksen uutta me- nestyksen brändiä sekä korostaa maskuliinista pyrkimystä ottaa filosofia kerralla haltuun am- mattikasvatuksessa. Kirjoittajat osoittavat näin ainakin kunni- anhimonsa, mutta mittavaan haasteeseensa teos ei kykene vastaamaan.

Päivi Niiranen-Linkama

Ammattikasvatusfilosofian valitsi lukuvihjeekseen Tampereen ammattikorkeakoulun yliopettaja Pekka Kalli aikuiskasvatuksen verkkolehdessä 12.5. Ks. www.

sivistys.net > Viikon lukuvihje.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Pohjois-Savon tutkimusasemalla (KHt) maan ka- liumluvut laskivat kahdeksassa vuodessa 140:stä 70:een mg:aan litrassa maata, mutta kasveille käyt- tökelpoinen kalium ei

tilanteeseen soveltuvan luottamusvälin sekä käyttää sitä tilastollisessa päättelyssä. Puolueen kannatuksen arviointi. Hillopurkkien keskimääräisen painon arviointi.

Olen hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että jotakin olisi tehtävä niin Kirjastotieteen ja informatiikan yhdistyksen kuin Kirjastotiede ja informatiikka -lehdenkin nimelle..

Niiden luonne vain on muuttunut: eleet ja kasvottainen puhe ovat vaihtuneet kirjoitukseksi ja ku- viksi sitä mukaa kuin kirjapainotaito on kehittynyt.. Sa- malla ilmaisu on

Miksi toimia tieteen kentällä suomeksi, ruotsiksi tai ylipäätään jollain muulla kielellä kuin englannilla – siinäpä kysymys.. Esimerkiksi suomea ymmärtää vain

Jaakko Anhava (2019) kyseenalaistaa tie- don, että Suomen sivistyneistö olisi jossain historian vaiheessa puhunut kirjakieltä.. Hän katsoo minun kaiuttavan kirjassani

Kirjan esipuheessa olisi saattanut olla tarkoituksenmukaista perustella kirjoittajien käyttämää pensaan ja varvun rajausperustetta.. Samoin olisi ollut hyödyllistä to- deta,

Teoksen kieli on englanti, mikä antaa ymmärtää, että teos on suunnattu myös kansainväliselle lukijakunnalle. Pyrkimys on luettava tekijöille ansioksi. Kirjoittajien