• Ei tuloksia

Johdanto McDowellin Mind and World -teosta käsitteleviin artikkeleihin

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Johdanto McDowellin Mind and World -teosta käsitteleviin artikkeleihin"

Copied!
1
0
0

Kokoteksti

(1)

3/99

niin&näin

5

Johdanto McDowellin Mind and

World -teosta käsitteleviin

artikkeleihin Mcdowell,

kant ja

transsen- dentaali- filosofian varjo

Jussi Kotkavirta

M

cDowell itse pyrkii välttämään sekä kohe- rentismin että ”annetun myyttiin” sallimalla ulkomaailman aidosti kontrolloida mielen toi- mintaa, mutta sijoittamalla tämän kontrollin rationaa- liseen ”perusteiden avaruuteen” (Sellars). Keskeisiä aja- tusrakenteita hänen pyrkimyksessään yhdistää mielen reseptiivisyys ja spontaanisuus uudella tavalla toisiin- sa ovat toisen luonnon sekä Bildungin eli sivistyksen käsitteet. Yllättävästi McDowell vetoaa erityisesti Hans- Georg Gadameriin kun hän esittää miten ainoastaan kulttuurin ja sivistyksen puitteissa mieli voi olla avoin maailmalle ja samalla rationaalinen (erit. 115-119).

Yhdistäessään maailman annettuuden mielelle sekä perusteiden avaruuden McDowell katsoo seuraavansa Sellarsin ohella ennen muuta Kantin näkemystä, jonka mukaan ”ajatukset ilman sisältöä ovat tyhjiä; intuitiot John McDowellin teos Mind and World (Cambridge 1994) on

poikkeuksellisen paljon huomiota herättänyt yritys rakentaa uudenlaista näkemystä tietoteorian, mielenfilosofian ja ontologian alueilla. McDowell pyrkii välttämään mielestään analyyttistä filosofiaa hallitsevat huonot vaihtoehdot, nimit- täin yhtäältä ”annetun myytin”, jonka mukaan kokemukses- sa käsitteitä sovelletaan johonkin ei-käsitteelliseen, toisaal- ta koherenssiteoreettisen näkemyksen kokemusten ja tiedol- listen vakaumusten ”kitkattomasta” viittaamisesta pel- kästään toisiinsa. Hän hakee kolmatta tietä, omaperäistä common sense-realismia, jonka mukaan mieli ei ylipäätään representoi maailmaa, vaan on rationaalisesti avoin sille.

McDowell esittää, että kokemus koskee aina välittömästi, itsestäänselvästi ja rationaalisesti kokemuksesta riippuma- tonta maailmaa. Kokemus ja siihen pohjautuva ajattelu on hänen mukaansa sillä tavoin avoin maailman käsitteelliselle rakenteelle, että mielen sisältöjen voidaan sanoa olevan osa maailmaa. Mieli on maailmalle avoin. Toisaalta mitään ei ole yksinkertaisesti annettu mielelle, vaan kaikki on ”perustei- den avaruudessa”. Jos tämä voidaan osoittaa, on samalla tuotu esiin realistinen vaihtoehto annetun myytille ja koherentismille.

Kysymys on pitkälle kokemuksen käsitteestä, jota McDo- well selvittää lähtien liikkeelle Kantin ensimmäisen kritii- kin pohdinnoista. Kirjoituksessaan Jussi Kotkavirta tarkas- telee McDowellin tapaa lukea Kantia ja siihen liittyviä ongel- mia. McDowellin näkemys implikoi filosofisen holismin, joka monessa suhteessa muistuttaa enemmän Hegelin kuin Kan- tin perusnäkemyksiä. Michael Quante tarkastelee McDowel- lin intentioiden ja näkemysten suhteita Hegelin ajatteluun.

Yhtäläisyyksistä huolimatta on selvää, että McDowell on si- toutunut sellaisiin nykyfilosofian premisseihin, jotka erotta- vat hänet näistä saksalaisista edeltäjistään. Wittgenstein ja tämän terapeuttinen, antikonstruktiivinen näkemys filoso- fista on McDowellille tärkeä, kuten Pasi Pohjola osoittaa kir- joituksessaan. Teos sisältää myös kiinnostavan yrityksen re- habilitoida aristoteelista luontokäsitystä, jossa ensimmäistä luontoa hahmotetaan toisen luonnon lävitse, samoin kuin ide- oita tälle rakentuvasta käytännöllisestä filosofiasta. McDowell on monessa suhteessa velkaa myös filosofiselle pragmatismil- le, kuten Sami Pihlström osoittaa kirjoituksessaan.

Oheiset neljä kirjoitusta jäsentävät McDowellin teosta hy- vinkin erilaisista näkökulmista. Samalla ne toivottavasti avaavat yhteisestä leikkauspisteestään käsin kiinnostavia teemoja ja ajatuskulkuja useaan eri suuntaan. Kirjoitukset perustuvat esitelmiin, jotka pidettiin 1.-5.6. 1998 Jyväsky- lässä järjestetyssä Mind and World -teosta käsitelleessä se- minaarissa.

John McDowellin keskeinen pyrkimys teoksessa

Mind and World on muotoilla uusi näkemys

käsitteiden toiminnasta mielen suhteessa maail- maan. Hän pyrkii ylittämään modernia filosofi- aa hallinneen dualismin, jossa tämän suhteen subjektiivisia ja objektiivisia ainesosia ei ole onnistuttu yhdistämään toisiinsa, vaan mielen suhde maailmaan on käsitteellistetty viime kädessä joko idealistisesti tai naturalistisesti.

McDowellille tärkeä esimerkki edellisestä Donald Davidsonin koherentismi,

jälkimmäisesä taas Gareth Evansin realismi (3-

23)

1

. Subjektivismissa auki jää se, miten mieli

ylipäätään kohtaa maailman, kun taas

objektivismissa maailma on viime kädessä

yksinkertaisesti annettu mielelle.

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

todellinen kivi on todellinen todellinen puu on todellinen todellinen kesä on todellinen todellinen talvi on todellinen todellinen pesä on todellinen todellinen virta on

Johdanto näyttää, että osallisuuden ohella myös paikallinen sopiminen ja aktivointipolitiikka ovat käsitteitä, joiden merkitys muuttuu ajan, puhujan ja kohteen mukaan..

Yhdistäessään maailman annettuuden mielelle sekä perusteiden avaruuden McDowell katsoo seuraavansa Sellarsin ohella ennen muuta Kantin näkemystä, jonka mukaan ”ajatukset

Johdanto aloittaa kirjan näkökulman avaamisen selventämällä otsikossa esiin- tyvän world of social policy merkitystä. Viittaamalla sosiaalipolitiikan ”maail- maan”

Ohjelman kautta avautuu nä- köala yhteiskunnan laajempiin il- miöihin, ennen muuta yksilöllisty- miseen.. Uskonnon kautta tarkas- teluna se merkitsee ennen muuta

11 Vanhan järjestyksen~~ rakennetta ja toimintaa vastakohtana vaatimuk- sille uudesta kansainvälisestä tie- dotus- ja viestintäjärjestyksestä. Tutkimuksen prioriteetti on

Näin entusiasmi on tunne, jonka varassa koko Kantin eettisen ja poliittisen projek- tin voi sanoa lepäävän: ilman sitä kriittinen projekti ei voisi muuta kuin tuomita kaiken

Wegeliuksesta Chydenius erosi kuitenkin ennen muuta siten, että hänen saamoissaan il- meni selvästi perinteisten kristillisten hyvei- den ohella kapitalismin hengen mukainen