78 TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2018 KIRJALLISUUS
Samalla viranomaisten asen
ne voi myös olla holhoavampi tiettyjen kaupunginosien asuk
kaita kohtaan. Kuvattuaan tutki
muskohteenaan olevassa lähiös
sä tapahtunutta ja viranomaisten järjestämää talkootapahtumaa, Luhtakallio ja Mustranta kysyvät provokatiivisesti, voitaisiinko ku
vitella, että esimerkiksi Helsin
gin Kuusisaaren asukkaat tulisivat ruokapalkalla kaupungin järjestä
miin talkoisiin parantamaan oman asuinympäristönsä viihtyvyyttä.
Näin jopa yksittäinen talkootapah
tuma voi paljastaa jotain olennais
ta luokkaeroista ja yhteiskunnan valtasuhteista.
Yksi kirjan mielenkiintoisimmis
ta keskusteluista liittyy lähiöiden matalaan äänestysaktiivisuuteen.
Kirjoittajat nostavat esille näkökul
man, jonka mukaan äänestämät
tä jättäminen ei ole yksinomaan passiivisuutta ja tietämättömyyttä, vaan se voi myös olla perusteltu kannanotto ja siten aktiivista toi
mintaa vieraaksi koettua poliittista järjestelmää kohtaan. Herää kysy
mys, ovatko kirjoittajat jopa liian
kin ymmärtäväisiä informanttejaan kohtaan – äänestämällä voisi kui
tenkin vaikuttaa edes vähän. Sa
malla eräs mielenkiintoinen ha
vainto, joka kirjassa tuodaan esille, liittyy siihen, että monet lä
hiön asukkaat eivät ole kriittisiä vain vanhoja poliittisia puoluei
ta kohtaan, vaan myös populisti
sia liikkeitä, kuten perussuoma
laisia, kohtaan. Näin siis jo Timo Soinin gradussaan esittämä arvio siitä, että populistien kelkkaan läh
tevä ja politiikkaan pettynyt kan
salainen saattaa joutua pettymään jälleen kerran, on selvästikin osa monen lähiössä elävän esiymmär
rystä siitä, miten vallitseva poliitti
nen järjestelmä toimii. On helppo yhtyä kirjoittajien näkemykseen siitä, että demokratisoituminen on loputon työmaa. Monimuotoistu
vassa Suomessa myös kulttuuri
erojen huomioiminen muuttuu yhä tärkeämmäksi.
Kirjan tapahtumapaikkana ja tutkimuskenttänä olevan lähiön ni
meä ei kirjassa paljasteta. Ano
nymisointia perustellaan vallitse
valla tutkimusetiikalla, mutta itse jäin miettimään uusinnetaanko siten juuri niitä samoja lähiöihin kohdistuvia ennakkoluuloja ja toi
seuttavia diskursseja, joita tutki
jat muuten pyrkivät mahdollisuuk
sien mukaan dekonstruoimaan ja haastamaan.
JUUSO KOPONEN
Kirjoittaja on valtiotieteiden maisteri ja väitöskirjatutkija Helsingin yliopistossa.
Oudot kokemukset aivojen jekkuja?
Häkkinen Jukka: Outojen ko- kemusten psykologia. Docen
do 2018.
Viime aikoina on ilmestynyt usei
ta poikkeavia kokemuksia ja niin sanottuja yliluonnollisia ilmiöitä käsitteleviä suomenkielisiä tieto
kirjoja. Osa on akateemisia tutki
muksia, osa taas populaareja tie
tokirjoja. Kognitiivisen psykologian tutkija Jukka Häkkinen jatkaa te
rävällä kirjallaan tätä sarjaa. Kirja poikkeaa muista teoksista ainakin yhdessä suhteessa, koska Häkki
nen etsii oudoille kokemuksille se
lityksiä ensisijaisesti aivojen kog
nitiivisesta ja neurofysiologisesta rakenteesta. Hän tunnustaakin us
kovansa ”kaikkien kokemusten lo
pulta selittyvän aivojen toiminnal
la […]”. Häkkinen on toiminut myös Skepsis ry:n puheenjohtajana – mutta onneksi kirja on lähes täy
sin vapaa (ylimielisestä) skepsis
retoriikasta.
Outojen kokemusten psyko
logia sisältää kuusi lukua, joiden aiheina ovat kehostapoistumis, déjà vu , kuolemanraja ja unihal
vauskokemukset sekä synestesia
ilmiö ja enteet. Tämä ei tietenkään ole tyhjentävä poikkeavien koke
musten ja ilmiöiden luettelo. Häk
kinen sanookin keskittyvänsä ou
toihin kokemuksiin, joista löytyy uusia tutkimustuloksia. Tosin täs
sä tapauksessa ”tutkimus” näyttää viittaavan nimenomaan kokeelli
siin, toistettaviin tutkimuksiin. On
han esimerkiksi poltergeistilmiös
tä tutkimuksia, mutta kokemusta on vaikea toistaa laboratorio
olosuhteissa. On syytä muistaa, että tutkimustietoa voidaan saa
da myös spontaanitapauksia tut
kimalla. Ilmiön toistettavuus ei ole aina sen tieteellisen tutkimi
sen ehto.
Häkkisen käsittelemät oudot il
miöt liittyvät kaikki ihmisen mie
leen tai tietoisuuteen. Kirjassa onkin paljon selkeästi esiteltyjä tutkimuksia, joiden kokemustyyp
pejä voisi luokitella niiden selityk
sellisen tai toisaalta ontologisen
”latauksen” mukaan.
Todennäköisesti ongelmatto
min ilmiö tässä suhteessa on sy
nestesia, jossa eri aistialueiden piirteet sekoittuvat keskenään (esimerkiksi kirjaimet nähdään vä
rillisinä). Synestesia selittyy eri ai
voalueiden poikkeuksellisten yh
teyksien kautta, tulkittiinpa ilmiö lopulta neurofysiologisesti tai kog
nitiivisesti eli tiedonkäsittelyn pro
sessina. Häkkinen kuljettaa näitä kahta selitystasoa rinnakkain eri kokemusten kohdalla. Samoin uni
halvauksen selittäminen aivome
kanismien avulla tuntuu uskotta
valta. Toisaalta Häkkisen selittää niin sanottuja ufosieppauskoke
muksia ja entisajan yöllisiä demo
nikokemuksia unihalvauksella.
Myös enteitä ja déjà vu ko
kemuksia voitaneen tulkita pit
kälti neurofysiologisilla ja kog
nitiivispsykologisilla selityksillä.
Näistäkin Häkkinen esittää kiin
nostavia havaintoja ja tutkimus
tuloksia. Tosin jo näiden koke
mustyyppien kohdalla kannattaa
TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2018 79 KIRJALLISUUS
muistaa, että joillain ihmisillä on hyvin vaikuttavia kokemuksia.
Kun pyritään selittämään jotain il
miötä reduktiivisesti – ja aivotoi
mintaan pohjaavat kokemusten selitykset ovat tyypillisesti reduk
tiivisia – on houkutus valita ”vaati
mattomampia” kokemuksia, jotka solahtavat helpommin reduktiivi
seen malliin. Jos esimerkiksi pu
hutaan menneiden kokemusten poikkeuksellisesta muistamises
ta, kannattaa huomata, että yhdys
valtalainen psykiatrian professori Ian Stevenson seuraajineen on ke
rännyt tuhansia tapauksia, joissa pienet lapset todellakin näyttävät muistavan tapahtumia niin sano
tusti edellisestä elämästään (osa tapauksista on erittäin hyvin doku
mentoituja).
Kiistanalaisimpia kokemuksia selityksellisesti ja ontologisesti ovat Häkkisen kirjassa kehostapoistu
mus ja varsinkin kuolemanraja
kokemukset. Kehostapoistumisen vahvimmassa muodossa henkilö kokee, että hän tai hänen tietoisuu
tensa on kirjaimellisesti fyysisen ke
honsa ulkopuolella. Häkkisen mu
kaan kokemus syntyy, kun aivojen ohimo ja päälaenlohkon välissä si
jaitseva temporoparietaalinen lii
tos ei yhdistele aistikanavista (esi
merkiksi näkö ja tasapainoaistin kautta) tulevaa tietoa normaalilla tavalla. Häkkinen viittaa erityises
ti sveitsiläisen Olaf Blanken aivosti
mulaatiotutkimuksiin.
On kuitenkin huomattava, että Blanke tutki kokeissaan (2004) eri
tyisesti neurologisia potilaita, joi
den kohtauksittaisen, poikkeavan aivotoiminnan hän liitti temporopa
rietaalisen liitoksen häiriöihin. Kuu
den koehenkilön kehostapoistumis
kokemusten yleistäminen kaikkiin vastaaviin kokemuksiin on kuiten
kin kyseenalaista (itse asiassa yh
dellä tutkitulla henkilöllä ei löytynyt aivotoiminnallisia poikkeavuuksia).
Myönnettäköön, että myöhemmäs
sä tutkimuksessa Blanke kollegoi
neen on jonkin verran saanut tukea oletukselleen temporoparietaalisen liitoksen ja kehostapoistumiskoke
muksen yhteydestä myös terveillä koehenkilöillä.
Voi olla, että kyseisen aivo
alueen poikkeava toiminta on tie
tyntyyppisten kehostapoistumis
kokemusten riittävä ehto, mutta se on tuskin välttämätön ehto kai
kissa tapauksissa. Onhan selkei
tä irtautumiskokemuksia joka ta
pauksessa henkilöillä, jotka eivät tiettävästi kärsi neurologisista on
gelmista. Lisäksi, jos lukee Blan
ken tutkimuksen kuvauksia, niistä saa vahvan vaikutelman kokemus
ten hallusinatorisesta luontees
ta. Sen sijaan kirjallisuudesta on helppo löytää kuvauksia selkeistä, rikkaista ja hyvin strukturoituneis
ta kehostapoistumiskokemuksista, eli kokemuksia selitettäessä myös niiden erityyppinen fenomenolo
gia on pyrittävä huomioimaan. Itse asiassa kehostapoistumisluvun yhdessä alaviitteessä Häkkinen myöntää muihin tutkimuksiin viita
ten, että temporoparietaalinen lii
tos häiriöineen ei välttämättä ole ainoa kehostapoistumisten selittä
jä. Eikö tämä huomautus olisi voi
nut olla leipätekstissä?
Yksi kuolemanrajakokemus
ten keskeistä piirteistä on juuri ke
hostapoistumiskokemus. Häkki
sen kirjan pisin luku käsitteleekin kuolemanrajakokemuksia. Hän on käynyt läpi runsaan määrän aihet
ta käsitteleviä tutkimuksia ja koon
nut tuloksia selkeiksi taulukoiksi.
Kirjoittaja muistuttaa aiheellises
ti, että ei ole olemassa yhtä hyvin määriteltyä rajakokemustyyppiä, vaan kokemusten sisältö ja ilme
nemisolosuhteet vaihtelevat. Sil
ti mielestäni voidaan puhua ai
nakin jossain määrin tyypillisestä rajakokemuksesta: henkilö kokee (esim. leikkauksen tai onnetto
muuden aikana) irtautuvansa ruu
miistaan, siirtyvänsä (usein ”tun
nelin”) kautta toiseen maailmaan, jossa kohtaa edesmenneitä lähei
siään tai mahdollisesti jumalallisen valon ja päätyy rajalle, jolta hänen on palattava takaisin (tai saa tie
don, että hänen on palattava). Ko
kemus muuttaa useimmiten syväs
ti kokijan elämänarvoja. Useimmat kerätyt rajakokemukset ovat posi
tiivisia, mutta ahdistaviakin koke
muksia esiintyy.
Häkkinen toteaa aiheellisesti, että kuolemanrajakokemuksille ei ole olemassa yhtä selvää selitys
tä. Kirjoittaja esittää kaksi vallitse
vaa selityslinjaa. Neurotieteellisen lähestymistavan mukaan tietoi
suus on aivojen ominaisuus ja ai
votoiminnan loputtua tietoisuuskin lakkaa. Vaihtoehtoisen selityksen mukaan ”on olemassa aivoista ir
rallaan oleva sielu, joka jatkaa ole
massaoloaan, vaikka aivotoiminta lakkaisi”. Häkkinen luonnollises
ti kannattaa ensimmäistä lähesty
mistapaa, koska sieluteoriat ”vai
kuttavat vain sanaleikeiltä vailla tieteellistä pohjaa”.
Jos rajakokemuksia tarkas
tellaan empiirisinä ilmiöinä, on tietenkin hyvä lähteä liikkeel
le vallitsevista mielen ja aivo
jen toimintaan liittyvistä teoriois
ta. Häkkisen puhe sanaleikeistä ei kuitenkaan osu maaliin. Kuole
manrajakokemukset nimenomaan empiirisenä ilmiönä – kokemus
ten poikkeukselliset piirteet – joh
tavat kyseenalaistamaan useimpi
en aivotutkijoiden automaattisen oletuksen, että aivot tuottavat tie
toisuuden. Tietoisuuden ongelma, sen syntyperustan ja piirteiden selittäminen, on filosofinen kysy
mys, jota ei viime kädessä ratkais
ta aivotutkimuksen tai psykologi
an laboratorioissa. Tietoisuuden luonteesta ja siihen keskeisesti liittyvästä mind–bodyongelmas
ta käydään jatkuvasti erittäin so
fistikoitunutta filosofista debat
tia, jossa ainoat vaihtoehdot eivät suinkaan ole luonnontieteellinen materialismi ja ”sieluteoria”. Myös aivotutkijoiden on hyvä olla selvil
lä metafyysisitä oletuksistaan.
Jos tutkija on Häkkisen tavoin sitoutunut materialistiseen mielen
teoriaan, ei hänellä tietenkään ole muuta mahdollisuutta kuin selit
tää rajakokemukset tai muut vas
taavat kokemukset (kuolevien) ai
vojen tuottamina hallusinaatioina.
Empiirisen aivotutkijan on kuiten
kin mielestäni järkevämpää jättää ontologinen kantansa avoimeksi.
Silloin hän on myös avoin mahdol
lisuudelle, että rajakokemukset tai muut poikkeavat tajunnantilat voi
80 TIETEESSÄ TAPAHTUU 6 2018 KIRJALLISUUS
vat todella viitata siihen, että tie
toisuus ei ole sidottu pelkästään fyysisiin aivoihin, vaan se on laa
jempi ilmiö. Tiede on usein histo
riansa kuluessa joutunut radikaa
listi tarkistamaan paradigmaattisia perusoletuksiaan; miksi se ei oli
si mahdollista myös tietoisuuden tapauksessa? Itse asiassa on filo
sofien ohella tunnettuja aivotut
kijoita, jotka aktiivisesti haastavat perinteisen materialistisen tietoi
suudenteorian. Näihin lukeutuvat Christof Koch ja Giulio Tononi, jot
ka uskovat, että tietoisuus ei ole aivojen tuotetta, vaan eräänlainen aineen redusoitumaton perusomi
naisuus.
Mitkä kuolemanrajakokemus
ten piirteet sitten ovat ongelmalli
sia neurotieteellismaterialisti sille teorioille? Ainakin kaksi voidaan mainita. Tiedetään, että sydän
pysähdyksen jälkeen kuluu noin 10–20 sekuntia, kunnes EEG:llä mitattu aivosähkökäyrä osoit
taa viivaa eli aivojen kuorikerrok
sen aktiivisuus on sammunut. Kui
tenkin näyttää vahvasti siltä, että moni rajakokija käy läpi kokemuk
sensa tuon lyhyen ajanjakson jäl
keen. Mutta kuinka silloin on mah
dollista, että henkilöllä voi tuossa tilassa olla normaalia kirkkaam
pi kokemus, johon liittyy selkeä tarkkaavaisuus, ajattelu, ”havain
tokyky” ja muisti? Ilman aivojen kuorikerroksen aktiivisuutta se ei vallitsevien tietoisuusteorioiden mukaan ole mahdollista. Kuiten
kin rajakokijat pystyvät usein an
tamaan hämmästyttävän tarkkoja kuvauksia oman kriisitilansa ai
kaisista tapahtumista (esimerkiksi leikkaussalissa). Juuri rajakokijoi
den myöhemmin todeksi osoit
tautunut tieto on toinen kiinnosta
va piirre.
Näitä haasteita Häkkinen kom
mentoi kirjassaan tutkimuksiin pohjautuen. Itse en ole aivan va
kuuttunut Häkkisen selityksistä.
Esimerkiksi rajakokijoiden verifi
oituja ”havaintoja” on yksinkertai
sesti sen verran paljon, että nii
tä on vaikea sivuuttaa ainakaan pelkkinä anekdootteina. Toisaalta on myönnettävä, että kuolemisen
prosessista tiedetään neurofysio
logisesti niin vähän, että aivotut
kimus tuonee tulevaisuudessa lisävaloa myös kuolemanrajako
kemuksiin.
Kriittisistä huomioistani huoli
matta suosittelen Häkkisen kirjan lukemista jokaiselle oudoista ko
kemuksista kiinnostuneelle. Ihmi
sen kokemusten rikkautta poh
dittaessa kannattaa itse kunkin kuitenkin muistaa Shakespearen viisaus Hamletista: ”There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy.”
LEO NÄREAHO
Kirjoittaja on uskonnonfilosofian dosent
ti Helsingin yliopistossa.
Tiedon perässä hullun tai ainakin hölmön lailla
Markus Hotakainen: Neroja vai mielipuolia. Kosmos 2017.Kun lukee uutisotsikoita tuoreista tieteellisistä löydöistä, tutkijat vai
kuttavat usein mielipuolisen vas
tuuttomilta tai suorastaan rikolli
silta. Milloin he ovat rakentaneet ilman kautta leviävän superviruk
sen, milloin kasvattaneet ihmisel
le korvan hiiren selässä ja milloin taas lähettäneet alastomia ihmi
siä esittäviä piirroksia ulkoavaruu
teen. Otsikoiden tieteentekijöiden vastuuttomuus on tietenkin pitkälti toimittajien antamaa vaikutelmaa.
Tieteestä saa vetäviä otsikoita.
Silti objektiivisesti ajateltuna tieteessä todella tehdään asioi
ta, jotka ovat vähintäänkin epäilyt
täviä. Tieteellinen uteliaisuuskin rinnastetaan usein leikkivän lap
sen uteliaisuuteen, jossa moraalin tai lakien rajoja ei ole. Äärimmäi
nen tiedonjano on myös monen mytologian perusmateriaa. Sehän ajoi Aatamin ja Eevankin pois Pa
ratiisista.
Muun muassa tiedonjulkistami
sen valtionpalkinnon saanut Mar
kus Hotakainen on kirjoittanut ja suomentanut kymmeniä tietokirjo
ja. Suurin osa niistä sijoittuu tähti
tieteen ja fysiikan alueelle. Samo
ja tieteenaloja sivuaa Hotakaisen toistaiseksi tuorein kirja Neroja vai mielipuolia.
Takakansiteksti antaa ymmär
tää, että kirjassa esitellään nimen
omaan nerouden ja hulluuden epäselvällä rajalla toimivien tie
teentekijöiden ideoita ja propelli
päisen oloista elämää. Aivan ta
kakannen lupaamaa näkymää tieteentekoon kirja ei tarjoa. Kah
denkymmenen tieteentekijän elä
mä ja aikaansaannokset käydään läpi muutamien aukeamien mit
taisissa teksteissä, mutta mukaan valitut henkilöt ovat liian erilaisia asettuakseen luvatulle ja sinänsä kiinnostavalle ”hullun nerouden”
kaistaleelle. (Ehkäpä sellaista ei oikeasti ole olemassakaan.)
Esimerkiksi Charles Dawson, joka löysi myöhemmin huijauksek
si paljastuneen Piltdownin ihmisen fossiilin, ei vaikuta hullulta eikä ne
rolta, vaan lähinnä tittelinkipeältä huijarilta tai ainakin aivan liian hy
väuskoiselta. Toisena ääripäänä voi ajatella Marie Curieta, joka taas oli todellinen, ilmeisen sinnikäs ja omistautunut tieteentekijä, jonka nerouden hullu puoli näkyy kor
keintaan siinä, että hän kuoli omien tutkimustensa seurauksena.
Hotakainen on valinnut kirjaan mukaan monenlaisia henkilöitä:
on Galileon ja Newtonin kaltaisia tieteen ja luonnontieteellisen maa
ilmankuvan kivijalkoja, ja toisaal
ta paljon tuntemattomampia, sel
laisia hyväuskoisia hölmöjä kuin Dawsonkin oli.
Naisia kahdestakymmenes
tä tieteentekijästä on vain kaksi,