• Ei tuloksia

Täytyy muistaa ja täytyy unohtaa näkymä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Täytyy muistaa ja täytyy unohtaa näkymä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

153

NÄKÖKULMIA KIRJALLISUUTEEN

AIKUISKASVATUS 2’2013

Monissa maissa on jo pitkään ollut vallalla tieteidenvälinen muistibuumi. Kiinnostavaa on henkilökohtaisen ja kollektiivisen muistamisen merkitys, ei mieleen palautuksen täsmällisyys. Mil loin tietty tieto tai tul kinta muuttuu julkilausutuksi ja milloin taas pai- nuu äänettömäksi? Kun joku pu- huu, miten hän muistaa juuri tuon asian, mikä tai kuka puhuu, mitkä äänet puheessa kuuluvat?

Muisti ei ole varasto, vaan sanotaan, että muistaminen on menneisyyden ja tulevaisuuden kutsumista tähän hetkeen. Muis- tamme, kun meitä kutsutaan muistamaan. Monet ajattelijat ku- ten G.H. Mead korostavat, että jo- kainen nykyhetki luo oman histo- riansa. Ajankohtaiset tapahtumat muuntavat menneitä tapahtumia tähän hetkeen sopiviksi ja nykyi- syyden kanssa resonoiviksi.

Muisti on paitsi sosiaalista myös tilallista. Kirjailija Bo Car- pelanilta (1926–2011) kysyttiin, miten hän pääsee kirjoittaessaan takaisin lapsuutensa aikaan. Hän vastasi, ettei hän siirry niinkään toiseen aikaan vaan toiseen tilaan.

KAIKILLE, JOTKA MUISTAVAT LIIKAA TAI LIIAN VÄHÄN

Mnemosyne on paitsi muistin ju-

malatar myös taiteiden ja tieteiden haltiattarien eli muusien äiti. Kau- nokirjallisuus muistuttaa asioista, joihin muutoin ei päästä käsiksi.

Marja Saarenheimo kirjoittaa muistamisesta ja unohtamisesta seitsemän teoksen kautta. Muis- tamisen vimma -teos on omistettu kaikille, “jotka muistavat liikaa tai liian vähän”.

Ruumis muistaa tuntemalla, ja ruumiilliset muistot ovat ikään kuin samaa ainesta alkuperäi- sen kokemuksen kanssa. Filosofi Maurice Merleau-Pontyn käsityk- siin ruumiillisuudesta ja ruumiin muistista vaikutti suuresti Marcel Proustin Kadonnutta aikaa etsimäs- sä -teos (ilm. 1913–1927, suom.

1968–2007). Saarenheimon kir- jassa on oma lukunsa suomeksi 10-osaisena ilmestyneestä Prous- tin teoksesta.

W.G. Sebaldin Austerlitz-te- osta on tutkittu arkkitehtuurin ja valokuvien tuottaman muistin kerrostumisen kannalta, mutta vielä enemmän Saarenheimoon on vaikuttanut teoksen kertomus taakoista, jotka tuottavat kipua niin kauan kuin ne pysyvät sano- jen tuolla puolen.

Sebaldin teoksen päähenkilö Austerlitz tekee pakonomaisella vimmalla muistiinpanoja euroop-

palaisten rautatieasemien ark- kitehtuurista, mutta tutkimus ei valmistu vaan vie hänen voiman- sa. Massiivisista rautatieasemista, jotka ”kantavat jo itsessään oman tuhoutumisensa varjoa”, välittyy Austerlitzille tuntemattoman mat- kan pään ja eron pelko, jonka hän hämärästi aavistaa liittyvän omaan historiaansa. Kun hän yhtäkkisenä väläyksenä muistaa lapsuutensa tapahtumia, hän voi ryhtyä raken- tamaan menneisyyttään, ja samal- la nousevat esiin holokaustin ta- pahtumat.

Saarenheimon lainaamat Proustin sanat kuvaavat myös Austerlitzin muistamista:

”Jokin liikahtaa, haluaisi nousta esiin, jokin kuin ankkurista irro- tettu, jossakin hyvin syvällä; en tiedä, mikä se on, mutta se nou- see hitaasti; tunnen vastuksen ja kuulen ohitettujen etäisyyksien kohinan” (Kadonnutta aikaa etsimässä, osa I, s. 56)

KUINKA KÄSITTÄÄ KÄSITTÄMÄTÖNTÄ

Siri Hustvedtin Amerikkalainen elegia -teoksen monilla henkilöillä on Austerlitzin tapaan mennei- syyden tapahtumia, jotka eivät suostu muuttumaan tarinoiksi

Täytyy muistaa ja täytyy unohtaa

Marja Saarenheimo (2012): Muistamisen vimma.

Kirjoituksia muistista ja unohtamisesta. Tampere: Vastapaino. 198 s.

ISBN 978-951-768-401-9.

(2)

154

vaan ilmenevät toistamispakkona ja ruumiillisina oireina. Saarenhei- mo pohtii, vetääkö kärsimys mei- tä puoleensa mustan aukon tavoin tai kutsuuko kärsimys luokseen yhä lisää kärsimystä. Miten oppia suremaan surunsa niin, ettei lop- puikänsä tarvitsisi olla traumo- jensa vanki?

Saksalaisen Bernhard Schlinkin Lukija-romaani kertoo sovituksen etsinnästä ja kollektiivisen kärsi- myksen käsittelystä. Kun päähen- kilölle Michaelille selviää hänen rakastettunsa Hannan sodanai- kainen rikos, Michael ei pysty enää palauttamaan mieleensä naisen kasvoja.

Saksassa eri sukupolvet ovat käsitelleet syyllisyyttä eri tavoin.

Keskustelua ei ole käyty vain sii- tä, kuka sodan aikana teki tai oli tekemättä mitäkin, vaan siitä, mi- ten sanallisesti ilmaistu tai sanaton taakka on siirtynyt seuraaville su- kupolville. Vaikka saksalaiset ovat käsitelleet kollektiivista syyllisyyt- tä, oman lähisukulaisen osallistu- minen julmuuksiin on Opa war kein Nazi -tutkimuksen mukaan vaikea myöntää (HS 28.3.13).

Vääryyden sovittamisesta ilmestyi viime vuonna Suomessa Jan Löf- strömin toimittama kiintoisa teos Voiko historiaa hyvittää?

Sanotaan, että kärsimyksen työstäminen mielekkääksi tari- naksi auttaisi sietämään sietämä- töntä, mutta vaarana on ymmär- rettävyyden illuusion syntyminen silloin, kun ei voi eikä pidäkään ymmärtää. Myös muistomer- kit voivat kääntyä tarkoitustaan vastaan, kun se, mitä tulisi muis- taa, on käsityskyvyn ulkopuo- lella. Mitä ja miten keskitysleiri- en muistomerkit saavat meidät muistamaan? Freudin kerrotaan tokaisseen, että rikospaikat kuor- rutetaan muistomerkeillä, jotka antavat luvan unohtamiseen.

UNOHTAMINEN ONNEN EDELLYTYKSENÄ

Unohtaminen ja muistami nen ei- vät ole vastakohtia, vaan unohta- minen on muistamisen yksi tapa, ja muistamisen tavoin sosi aalinen ja institutionaalinen ilmiö. Fried- rich Nietzschen mukaan unohta- minen tai historiattomuus on niin pienen kuin suurenkin onnen edellytys, mutta menneisyys palaa aaveen tavoin häiritsemään ny- kyhetken rauhaa. Ilman unohta- mista ei ole muistia sen parem- min kuin kirjallisuutta tai histori- aakaan.

Historiaa hallitaan hallitse- malla yhteisöjen muistia. Milan

Kunderan Naurun ja unohduksen kirja kertoo kaaosta torjuvan uno- hduksen tuottamisesta. Heti 1968

”veljellisen” miehityksen alussa Tshekkoslovakian yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa erotettiin sa- doittain muistamisen asiantunti- joita eli historioitsijoita. Muutkin vaiennetut ”katoavat näkymättömiin kuin sumussa etenevä kulkue, ja heidät unohdetaan.” (Kundera, s. 37).

Saarenheimo kirjoittaa myös Siri Hustvedtin toisesta romaa- nista Vapiseva nainen ja Lisa Ge- novan muistisairautta käsiteleväs- tä teoksesta Edelleen Alice.

Kaikille, jotka muistavat liikaa tai liian vähän, voi suositella Saa- renheimon kirjaa, ja ylipäänsäkin esseisiin tarttumista. Esseiden lukeminen on onneksi helpompaa kuin niiden kirjoittaminen. Kun Saarenheimon kirjan aivan liian pian lukee loppuun, voi ilahduttaa itseään vaikkapa Leif Salménin kokoelmilla Palatsi Bosporin ran- nalla ja Alas Akropoliilta.

Jussi Onnismaa Dosentti, työnohjaaja

Helsingin yliopisto/Palmenia ja Kehityspiikki

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Tutkimus ei Peltosen mukaan ole vain muistamista ja muistuttamista, vaan sen koh- teena ovat paljolti muistamisen käytännöt.. Uudet syytökset eivät yleensä paranna

kunnan tietotekniikan koulutuksessa edellyttää nimittäin aina johdon tietoisuutta siitä, mitkä ovat organisaation pitkän tähtäimen päämäärät ja minkälaisia

Vaikka aikuisopintoihin osallistuneiden määrä on maassamme korkea, niin täytyy muistaa, että aikuiset eivät muodosta opiskeluolosuhteiltaan mitään yhtenäistä

Koska nykyisen kokeen ongelmat ovat olleet tiedossa jo pitkään, oli hämmentä- vää, että ÄOL hyökkäsi julkistamassaan tavoiteohjelmassa niin näyttävästi hallituksen

Täytyy minun saada jo- takin, koska niin ahdistamaan rupesi; mutta sen minä sa- non, että jos et anna tuolla sisälläkään rauhaa minulle totuuksiltasi, niin etpäs, peijakas

Pidän erittäin paljon Eva Isakssonin lähes- tymistavasta, jota jo kirjan nimi il- mentää: Rauhan laboratorioiden toiminnalle ei riitä tieteen väärin- käytön eettinen

Jo tämän vuoden aikana olen selvästi havainnut, että Outilla ja Helillä on paitsi osaamista myös innostusta tarttua toimeen ja viedä lehteä eteenpäin sähköi- sessä

Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki yrityksen työntekijät, jotka ovat tekemisissä asiakkaiden kanssa, luovat kuvaa pal- velun laadusta, eivät vain ne, joiden pääasiallinen