• Ei tuloksia

Jyrkästi samaa mieltä

N/A
N/A
Info
Lataa
Protected

Academic year: 2022

Jaa "Jyrkästi samaa mieltä"

Copied!
2
0
0

Kokoteksti

(1)

Harri Saukkomaa

Jyrkästi samaa mieltä

Kun alan kirjoittaa tätä juttua, olen juuri taittanut pari suuren sanomalehden taloussivua. Olen valinnut, olen suhteuttanut, olen sommitellut. Valkoisen, harmaan ja mustan pinta huonolaatuisella ja huokoisella paperilla on saanut sen muodon, jonka olen pystynyt sille antamaan.

Oloni on väsynyt, mutta ei kovin peloton. Tiedän, että viimeis- tään kuuden tunnin kuluttua joku tiedotusoppinut voi julkeasti sor- meilla sivujani, joista paistaa minun mielestäni ensimmäiseksi rutiini, toiseksi väsymys ja kolmanneksi suuren sanomalehden kangistuneet ulkoasun kaavat.

Toisaalta voin kyllä nukkua kaikessa rauhassa.

Voin luottaa siihen, että tiedo- tustutkija ei omilla aseillaan kaval- la minua, ja työni onnistuu kyllä hämäämään tutkijan joutavanpäiväi- syyksiin olennaisten asioiden sijas- ta. Tästä tilastani minä - toimit- taja - voin tietysti lietsoa epäluu- loani myös journalismikri tiikkii n.

Mutta asia ei ole niin helppo;

minun mielestäni journalismikritiik- kiä tulisi olla, sitä tulisi luoda, sen tulisi olla terävää ja tarpeeksi laajaa, ja sitä ei ainakaan saisi jättää tiedotustutkijoiden ja toimit- tajien hupaisaksi yksinoikeudeksi.

Journalismikritiikkiä on tietenkin 72

nytkin olemassa. Sen voi oppia Tarmo Malmbergin teoksesta tai alan lehtien kirjoituksista. Malm- bergiita opin kuitenkin sen, ettei journalismikritiikin käsite ole jäh- mettynyt, että se elää vielä. Samaa ei voi sanoa kaikista muista tiedo- tusopinkaan erityisistä ongelmista.

journalismikritiikin määrittelyyn en pysty, enkä sitä edes halua.

Vaikuttaa ehkä lapselliselta asian väittelyitä ja huonolta analyysiitä se, että antaisin kulloisenkin kriiti- kon itse määrätä kritiikkinsä asta- lot.

Tähän kaikkeen sisältyy usko myös journalismikritiikin tehtä- västä. Olen ymmärtänyt niin, että Malmberg kaikessa kunnioitettavassa teoreettisuudessaankin sallii journa- lismikritiikille tiettyjä käytännöllisiä sitoumuksia. Hän jotenkin pyytää anteeksi lopulta teoreettisuuttaan ja uskaltautuu ennustamaan, että journalismikritiikin kehittymisestä koituu hyöty journalismille ja jour- nalisteille.

Minä olen jyrkästi samaa mieltä ja samassa uskossa.

Luotan journalismikritiikin ja journalismikeskustelun nousuun jopa niin paljon, että en ole kiin- nostunut sen aitaamisesta etu- käteen.

Selvää on kuitenkin sekin, että toimittajat eivät kunnollista journa-

-

lismikritiikkiä kykene luomaan.

Toimittajia tulee tässäkin mielessä kohdella "salaseura-ammattikunta"

-hypoteesin pohjalta. Kuten amerik- kalainen Michael Schudson on mai- niosti osoittanut, ovat toimittajat- kin ammattikuntaistuessaan luoneet omat sääntönsä, oman kielensä ja omat tapansa, joilla amatöörit suljetaan ammattikunnan ulkopuo- lelle.

Näin käy helposti myös journa- lismikritiikissä. jos kriitikko ei kritisoi toimittajien käsitevälineis- töllä journalismia, hän ei ehkä koskaan pääse keskusteluun "toimit- tajien suuren enemmistön kanssa".

Ehkä osa toimittajista voi ja haluaa käydä keskustelua journalismista myös "kriitikkojen" ehdoilla, mutta se vaatii jo hurjaa asettumista vaaroille alttiiksi. ja se ei ole helppoa.

Toimittajilla on tietenkin jo oma journalismikritiikkinsä. Sama koskee tiedotusvälineitä, tietenkin.

Toimittajien journalismikritiikin ääneen lausumattomat paradigmat elävät pienten ja suurten kaupun- kien "journalistipiireissä", joissa merkitsevintä toimittajan itsetunnon kannalta on se, miten kollegat arvioivat hänen työtään.

Toimittajien "journalismikritiik- ki" on syntynyt koulutuksesta, mutta vielä enemmän siihen on vaikuttanut työkokemus, sen tiedo- tusvälineen normit, jotka hän on oppivaisessa iässään omaksunut.

Toimittajien journalismikritiikki heijastaa usein tiedotusvälineen journalismikritiikkiä eli suomeksi sanottuna ajatusta siitä, minkälai-

nen juttu, ohjelma etc. on hyvä ja suotava juuri snna välineessä jossa toimittaja työtään tekee. Toisenlainen journalismikritiikki nousee vastarinnasta, antiteesistä: se on kapinaa välineen normeja

vastaan.

juuri vastarinnasta on syntynyt myös kokonainen nuoren journalisti- joukon kapina vanhoja objektiivi- suusoppeja, dokumentointia, journa- lismin valiomuotoja, juttutyyppejä vastaan. Sitä on mainiosti kannus- tanut Kauko Pietilän ajattelu, vaikka siinä onkin ollut kyse kai muusta kuin neuvojen antamisesta toimittajille.

Vastarintakritiikissä on yksi vika. Se sitoutuu vastarinnan koh- teeseen monella tavalla. Sen takia Ylioppilaslehden avustaja ottaa mittapuukseen Helsingin Sanomat, ja sitoo samalla itsensä Helsingin Sanomiin antiteesin kautta.

Senkin vuoksi kritiikkiä ei voi monopolisoida, ja saisin, että jour.,. nalismikeskustelu jotenkin laajenisi yli rajojen: saisin mielelläni, että journalismikritiikki olisi osa kult- tuurikritiikkiä. Saisin mielelläni, että kriitikko etsisi yhteyksiä yli tiedotusvälineiden rajojen.

Minua kiinnostavat journalismin fossiiliset kivettymät: opit oikeasta ingressistä, oppi tärkeimmästä, joka pannaan kärkeen, tai ajatus valiomuotoisesta taittotyylistä. Mitä rock-video vaikuttaa lehtien taittotyyliin ja miten? Tai ehkä se ei vaikuta mitenkään? ja miksi ei?

Sitäkin haluaisin kysyä journa- lismikrii tikolt a.

73

(2)

Harri Saukkomaa

Jyrkästi samaa mieltä

Kun alan kirjoittaa tätä juttua, olen juuri taittanut pari suuren sanomalehden taloussivua. Olen valinnut, olen suhteuttanut, olen sommitellut. Valkoisen, harmaan ja mustan pinta huonolaatuisella ja huokoisella paperilla on saanut sen muodon, jonka olen pystynyt sille antamaan.

Oloni on väsynyt, mutta ei kovin peloton. Tiedän, että viimeis- tään kuuden tunnin kuluttua joku tiedotusoppinut voi julkeasti sor- meilla sivujani, joista paistaa minun mielestäni ensimmäiseksi rutiini, toiseksi väsymys ja kolmanneksi suuren sanomalehden kangistuneet ulkoasun kaavat.

Toisaalta voin kyllä nukkua kaikessa rauhassa.

Voin luottaa siihen, että tiedo- tustutkija ei omilla aseillaan kaval- la minua, ja työni onnistuu kyllä hämäämään tutkijan joutavanpäiväi- syyksiin olennaisten asioiden sijas- ta. Tästä tilastani minä - toimit- taja - voin tietysti lietsoa epäluu- loani myös journalismikri tiikkii n.

Mutta asia ei ole niin helppo;

minun mielestäni journalismikritiik- kiä tulisi olla, sitä tulisi luoda, sen tulisi olla terävää ja tarpeeksi laajaa, ja sitä ei ainakaan saisi jättää tiedotustutkijoiden ja toimit- tajien hupaisaksi yksinoikeudeksi.

Journalismikritiikkiä on tietenkin 72

nytkin olemassa. Sen voi oppia Tarmo Malmbergin teoksesta tai alan lehtien kirjoituksista. Malm- bergiita opin kuitenkin sen, ettei journalismikritiikin käsite ole jäh- mettynyt, että se elää vielä. Samaa ei voi sanoa kaikista muista tiedo- tusopinkaan erityisistä ongelmista.

journalismikritiikin määrittelyyn en pysty, enkä sitä edes halua.

Vaikuttaa ehkä lapselliselta asian väittelyitä ja huonolta analyysiitä se, että antaisin kulloisenkin kriiti- kon itse määrätä kritiikkinsä asta- lot.

Tähän kaikkeen sisältyy usko myös journalismikritiikin tehtä- västä. Olen ymmärtänyt niin, että Malmberg kaikessa kunnioitettavassa teoreettisuudessaankin sallii journa- lismikritiikille tiettyjä käytännöllisiä sitoumuksia. Hän jotenkin pyytää anteeksi lopulta teoreettisuuttaan ja uskaltautuu ennustamaan, että journalismikritiikin kehittymisestä koituu hyöty journalismille ja jour- nalisteille.

Minä olen jyrkästi samaa mieltä ja samassa uskossa.

Luotan journalismikritiikin ja journalismikeskustelun nousuun jopa niin paljon, että en ole kiin- nostunut sen aitaamisesta etu- käteen.

Selvää on kuitenkin sekin, että toimittajat eivät kunnollista journa-

-

lismikritiikkiä kykene luomaan.

Toimittajia tulee tässäkin mielessä kohdella "salaseura-ammattikunta"

-hypoteesin pohjalta. Kuten amerik- kalainen Michael Schudson on mai- niosti osoittanut, ovat toimittajat- kin ammattikuntaistuessaan luoneet omat sääntönsä, oman kielensä ja omat tapansa, joilla amatöörit suljetaan ammattikunnan ulkopuo- lelle.

Näin käy helposti myös journa- lismikritiikissä. jos kriitikko ei kritisoi toimittajien käsitevälineis- töllä journalismia, hän ei ehkä koskaan pääse keskusteluun "toimit- tajien suuren enemmistön kanssa".

Ehkä osa toimittajista voi ja haluaa käydä keskustelua journalismista myös "kriitikkojen" ehdoilla, mutta se vaatii jo hurjaa asettumista vaaroille alttiiksi. ja se ei ole helppoa.

Toimittajilla on tietenkin jo oma journalismikritiikkinsä. Sama koskee tiedotusvälineitä, tietenkin.

Toimittajien journalismikritiikin ääneen lausumattomat paradigmat elävät pienten ja suurten kaupun- kien "journalistipiireissä", joissa merkitsevintä toimittajan itsetunnon kannalta on se, miten kollegat arvioivat hänen työtään.

Toimittajien "journalismikritiik- ki" on syntynyt koulutuksesta, mutta vielä enemmän siihen on vaikuttanut työkokemus, sen tiedo- tusvälineen normit, jotka hän on oppivaisessa iässään omaksunut.

Toimittajien journalismikritiikki heijastaa usein tiedotusvälineen journalismikritiikkiä eli suomeksi sanottuna ajatusta siitä, minkälai-

nen juttu, ohjelma etc. on hyvä ja suotava juuri snna välineessä jossa toimittaja työtään tekee.

Toisenlainen journalismikritiikki nousee vastarinnasta, antiteesistä:

se on kapinaa välineen normeja vastaan.

juuri vastarinnasta on syntynyt myös kokonainen nuoren journalisti- joukon kapina vanhoja objektiivi- suusoppeja, dokumentointia, journa- lismin valiomuotoja, juttutyyppejä vastaan. Sitä on mainiosti kannus- tanut Kauko Pietilän ajattelu, vaikka siinä onkin ollut kyse kai muusta kuin neuvojen antamisesta toimittajille.

Vastarintakritiikissä on yksi vika. Se sitoutuu vastarinnan koh- teeseen monella tavalla. Sen takia Ylioppilaslehden avustaja ottaa mittapuukseen Helsingin Sanomat, ja sitoo samalla itsensä Helsingin Sanomiin antiteesin kautta.

Senkin vuoksi kritiikkiä ei voi monopolisoida, ja saisin, että jour.,.

nalismikeskustelu jotenkin laajenisi yli rajojen: saisin mielelläni, että journalismikritiikki olisi osa kult- tuurikritiikkiä. Saisin mielelläni, että kriitikko etsisi yhteyksiä yli tiedotusvälineiden rajojen.

Minua kiinnostavat journalismin fossiiliset kivettymät: opit oikeasta ingressistä, oppi tärkeimmästä, joka pannaan kärkeen, tai ajatus valiomuotoisesta taittotyylistä.

Mitä rock-video vaikuttaa lehtien taittotyyliin ja miten? Tai ehkä se ei vaikuta mitenkään? ja miksi ei?

Sitäkin haluaisin kysyä journa- lismikrii tikolt a.

73

Viittaukset

LIITTYVÄT TIEDOSTOT

Eniten samaa mieltä (samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä) väittämän ”Tulen todennäköisesti hakemaan muualle opiskelemaan” olivat solu- ja molekyylibiologian

Kuitenkin suurin osa mie- histä ovat tyytyväisiä juomien hintalaatusuhteeseen, sillä 27,5% miehistä kertoo olevansa hieman samaa mieltä juomien hinnasta ja 35,3% melko samaa mieltä,

Alkuperäisellä vastaus- asteikolla tämä tarkoittaa, että vastaajat olivat taas jossain määrin samaa mieltä siitä, että kou- lutus oli pitänyt sen, minkä oli luvannut, ja

annetaan vaihtoehdot: ”1 täysin eri mieltä”, ”2 jokseenkin eri mieltä”, ”3 ei samaa eikä eri mieltä”, ”4 jokseenkin samaa mieltä”, ”5 täysin samaa

Aina tutkija ei ole samaa mieltä kuin informantti, vaan hänestä tuntuu, ettei kuvatun tilanteen puhuja välttämättä ole ollut pa- hantahtoinen.. Analysoijan on kuitenkin

Kaikkien katsomotiloja koskevien väitteiden keskiarvon mukaan vastaajat ovat osittain samaa mieltä ja samaa mieltä välimaastossa, josta voi päätellä että he ovat

Asiakaskyselyn kokonaiskeski-arvoksi tuli 1,43, asteikolla yhdestä viiteen (yksi on täysin samaa mieltä, kaksi samaa mieltä, kolme en osaa sanoa, neljä eri

KEUDA: 400012AI2 Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä, pakollinen (4