• Ei tuloksia

 

Tässä   tutkielmassa   kartoitin   valikoimieni   lähteiden   valossa   äänenlaadun   musiikkiteknologisen   historian   kehitystä,   äänenlaatuerojen   kokemista   ja   mittaamista   sekä  äänenlaadun  yhteyttä  nykyaikaisen  musiikintuotannon  menetelmiin.  Tavoitteenani   oli   kartuttaa   äänenlaatuerojen   havaitsemisen   subjektiivisia   lähtökohtia   sekä   muita   avoimia   kysymyksiä   ja   niihin   liittyviä   tutkimuksellisia   ongelmia.   Tutkielmani   musiikkitieteellisestä  tarkastelutavasta  johtuen  toin  esiin  erilaisia  näkökulmia  käyttäen   apunani  lähdeaineistoa  musiikintutkimuksen  eri  aloilta.    

 

Erilaiset   äänentallennukseen   ja   -­‐toistoon   liittyvät   keksinnöt   sekä   niiden   jatkojalostus   näyttelevät  keskeistä  osaa  siinä,  millaisilla  tavoilla  ihmiset  kokevat  äänenlaadun  osana   kuulemaansa  musiikkia.  Teknologia  musiikin  ja  kuulijan  välillä  on  1800-­‐luvulta  saakka   tarjonnut   sekä   elämyksiä   ja   yllätyksiä   että   pettymyksiäkin.   Siinä   missä   varhaisimmat   ääntä  tallentaneet  ja  toistaneet  kojeet  ällistyttivät  ihmisiä  mahdollisuuksillaan,  nykyajan   teknologioihin   kohdistuu   mielestäni   ennen   kaikkea   tyytyväisyyttä,   mutta   osin   myös   tyytymättömyyttä.   Tyytyväisyydestä   osoituksena   on   se,   että   musiikkia   kulutetaan   määrällisesti   kenties   enemmän   kuin   milloinkaan   aiemmin,   koska   sen   saatavuus   on   helpottunut   tietoliikenneteknisten   mahdollisuuksien   vuoksi.   Tyytymättömyydestä   kertonee  parhaiten  se,  että  asiantuntijoiden  keskuudessa  ei  ole  täydellistä  konsensusta   siitä  onko  nykykonventioin  tallennetun  ja  toistetun  äänen  laatu  paras  mahdollinen.    

 

Ikuisesti   täydellistä   ääntä   myyntiteksteissään   luvannut   CD-­‐levy   kohtasi   alkuaikoinaan   runsaasti  kritiikkiä  äänenlaatuun  intohimoisesti  suhtautuneilta  audiofiileiltä,  mutta  siitä   muodostui   kuitenkin   monista   syistä   johtuen   koko   digitaalista   äänentallennusta   ja   -­‐

toistoa   määrittänyt   tapa   tuottaa   musiikkia.   CD-­‐levyn   teknisten   ominaisuuksien   määräämät  konventiot  määrittävät  edelleen  digitaalisen  äänentallennuksen  tarkkuutta,   joskin   sen   nostamista   on   kokeiltu   laajalti.   Ongelmina   ovat   kuitenkin   edelleen   formaattien   ja   kuluttajalaitteistojen   yhteensopivuusongelmat   sekä   tiettyjen   asiantuntijoiden   keskuudessa   vallitseva   kielteinen   suhtautuminen   esimerkiksi   näytetaajuuden   korottamista   vastaan.   Tämän   taustalla   näyttäytyy   kaksi   vahvaa  

argumenttia,   (1)   ihmisen   kuuloalueen   sekä   (2)   nykyisen   musiikkiteknologian   perinteisimpien  siirtovälineiden  rajoitteet.    

 

Kuten  luvuissa  3  ja  4  hahmottelin,  tieteellinen  tutkimus  ihmisen  kuuloalueesta  on  varsin   kehittynyttä,   mutta   sisältää   silti   hienovaraisimpien   äänenlaatuerojen   havaitsemisen   kannalta  muutamia  keskeisiä  kysymyksiä.  Erityisen  mielenkiintoiseksi  asetelman  tekee   esimerkiksi   japanilaistutkijoiden   esitys   siitä,   että   korkeataajuisempien   äänien   kuulemisen   tai   kokemisen   mekanismit   sijaitsisivat   perinteisen   kuulojärjestelmämme   ulkopuolella.   Tätä   ehdotusta   noudatellen   elävän   musiikin   suhde   nykyteknologialla   tallennetun   musiikin   laatuun   tulee   pysymään   aina   epätasapainoisena.   Koska   muun   muassa   sinfoniaorkesterin   tuottama   äänenvärien   ja   harmoniakerrannaisten   massa   ylittää  helposti  tavanomaisten  siirtovälineiden  tallennus-­‐  ja  toistorajoitteet,  äänitetty  ja   toistettu  musiikki  ei  kykene  vastaamaan  lähellekään  elävän  esityksen  äänimaailmaa.  

 

Tosin   huomionarvoista   on   myös   se,   etteivät   äänilevyt   kaikissa   tapauksissa   yritäkään   edustaa  alkuperäistä,  autenttista  soittotapahtumaa.  Äänilevyformaattiin  luotu  musiikki   on   jo   vuosikymmeniä   representoinut   erilaisia   musiikintuotannollisia   ratkaisuja,   joilla   hälvennetään   autenttisen   musisoinnin   ja   studioteknologian   suomien   mahdollisuuksin   avulla   editoidun   ja   manipuloidun   äänen   rajaa.   Tällaisessa   tuotantokulttuurissa   äänityöntekijän   melko   löyhästi   määrittyvä   rooli   nousee   esiin   ratkaisuja   tekevänä   osapuolena.   Äänityöntekijöiden   alalla   esiintyy   myös   erilaisia   tuotantorutiineja   tai   -­‐

tavoitteita,   joista   hyvänä   esimerkkinä   on   dynamiikka-­‐alueen   litistäminen   sellaiseksi,   että   instrumentista   tai   tulkintatavasta   riippumatta   kaikki   kuulostaa   maksimiäänenvoimakkuudella   soitetulta.   Tällaisia   tuotantotapoja   osin   vastustetaan,   mutta   toisaalta   on   myös   havaittu,   etteivät   musiikin   kuuntelijat   kiinnitä   huomiota   paikoin   jyrkkäänkään   dynamiikan   manipulointiin.   Tavallaan   voidaan   siis   ajatella,   että   äänityöntekijöitä   ohjaa   jonkinlainen   leimautuminen   laitteistoihinsa,   joiden   kautta   äänenlaadun  ihanteet  välittyvät  musiikkia  kuluttaville  kuulijoille.  

 

Ottaen   huomattavan   yleistämisen   riskin   voidaan   lopuksi   väittää,   että   nykyaikaiset   äänilevyt  ja  niiden  tuotanto  ovat  ikään  kuin  monivaiheisia  kokonaistaideteoksia,  joiden   toteutustavoissa   näyttäytyvät   sekä   taiteelliset   että   teknologiset   elementit.   Äänenlaatu  

on   yksi   keskeisimmistä   tallenteiden   koherenssia   määrittävistä   tekijöistä,   mutta   kuten   tutkielmani   aineistovalinnat   ja   niiden   tarkastelu   osoittavat,   sen   määrittelyyn,   mittaamiseen   ja   erityisesti   kokemiseen   liittyy   runsaasti   äärimmäisen   subjektiivisia   näkökulmia.    

 

Samaa   yleistämisen   linjaa   jatkaen   voidaan   jopa   väittää,   että   äänenlaatuerot   ovat   pohjimmiltaan   ainoastaan   subjektiivisia   –   niiden   vertailussa   ainoa   pysyvä   tekijä   on   kuulijan   tai   kokijan   henkilökohtaiset   preferenssit,   joiden   kirjosta   jokainen   tuloksiaan   auki   purkava   tutkija   pääsee   tai   joutuu   vetämään   johtopäätöksensä.   Teknologialla   on   mahdollista   tuottaa   ja   esittää   äänenlaatueroja,   mutta   niiden   todellinen   havaitseminen   tai   havaitsemattomuus   ja   erityisesti   kokeminen   tuntuu   pakenevan   teknologialle   ominaista  kovaa  tieteellistä  määritelmää.    

 

Digitaaliset   äänenkäsittelyn   ja   -­‐tallennuksen   menetelmät   ovat   muodostuneet   lähestulkoon   erottamattomiksi   osatekijöiksi   nykyaikaisessa   musiikintuotannossa.  

Käytännössä   1980-­‐luvulla   CD-­‐levyn   markkinoille   lanseeraamisen   myötä   alkaneen   digitaalisen  vallankumouksen  yksi  keskeisimmistä  tavoitteista  on  ollut  tarjota  kuulijoille   mahdollisimman  korkealla  äänenlaadulla  alkuperälleen  uskollisesti  tuotettuja  elämyksiä   formaatista  riippumatta.  Tässä  tärkeintä  on  mielestäni  ottaa  huomioon  se  tosiasia,  että   musiikin   tuottamisprosessi   äänityksen   suunnitteluvaiheesta   viimeisimpään   jälkituotantovaiheeseen  muodostaa  itse  asiassa  keskeisimmin  sen  jonkin  ”alkuperäisen”,   mitä   äänilevyn   väitetään   representoivan.   Kyseessä   ei   välttämättä   ole   pyrkimys   yksittäisen   soittotapahtuman   tai   instrumentin   tietyissä   akustisissa   olosuhteissa   muodostuneen  äänen  autenttiseen  toistoon  kuluttajapäässä.    

 

Autenttisuutta   parhaimmillaan   edustaa   koko   tuotantoketjun   –   niin   teknologisen   kuin   taiteellisenkin   toteutuksen   kautta   –   eheys   ja   yhdenmukaisuus   lopullisessa   tuotteessa.  

Tätä  autenttisuutta  on  mielestäni  syytäkin  arvioida  kriittisesti,  vaikka  kyseessä  ovatkin   jälleen   äärimmäisen   subjektiiviset   seikat.   Jos   2000-­‐luvun   moderni   metal-­‐genren   pitkäsoitto   kuulostaa   säröytyneeltä   yhtyeen   ja   tuottajan   tahdosta,   se   vain   tekee   niin,   koska  se  on  tuotantotiimin  lopullinen  näkemys  ilmaisun  autenttisuudesta.  Digitaaliseen  

muotoon  säilöttynä  musiikki  onkin  –  lupausten  mukaisesti  –  ikuisesti  täydellistä,  mutta   vain  siinä  muodossa  mihin  se  on  tuotettu.    

 

On   ilmiselvää,   ettei   musiikin   teknologia-­‐avusteinen   tuotanto   tule   kokemaan   minkäänlaista   systemaattista   äänenlaadun   alenemista   enää   aikana,   jolloin   yleisesti   argumentteina   käytetyt   resurssihävikit   käyvät   yhä   epäolennaisemmiksi   tietokoneiden   tehokkuuden,   tallennuskapasiteetin   ja   tietoliikenneyhteyksien   parantuessa.  

Keskeisempi   kysymys   onkin   millaisesta   standardoinnista   tulevaisuuden   musiikintuotannossa  on  syytä  keskustella  samalla,  kun  CD-­‐levy  formaattina  on  hiljalleen   menettämässä  dominoivan  markkina-­‐asemansa  musiikin  kulutuksen  muotona.  Tuleeko   korkealaatuisista   äänentallennuksen   ja   -­‐toistamisen   metodeista   uusia   konventioita   ja   onko  niillä  samankaltaisia  havaittavissa  olevia  vaikutuksia  kuin  liikkuvan  kuvan  puolella   suhteellisen  nopeasti  kehittyneessä  asetelmassa  VHS-­‐videosta  DVD-­‐levyjen  kautta  Blu-­‐

ray-­‐levyihin?  Tällainen  kehityskulku  voidaan  nähdä  kahdella  eri  tavalla.  Yhtäällä  se  on   parantanut   elokuvien   ja   niiden   toistolaitteiden   tarkkuutta   ja   laatua,   mutta   toisaalta   formaattimuutosten   myötä   kuluttajille   on   voitu   myydä   suhteellisen   lyhyellä   aikavälillä   sama   sisältö   uudessa   paketissa.   Samankaltainen   yritys   erottuu   mielestäni   parhaiten   kaupallisesti  epäonnistuneen  SACD:n  kohdalla.  

 

Lopuksi   mielestäni   tärkeimpiä   kysymyksiä   ovatkin,   millaiset   äänenlaatuerot   ovat   tärkeitä   ja   todella   havaittavissa   olevia,   ja   millainen   niiden   selvittämiseen   tähtäävä   tutkimus   perusteltua?   Miten   esimerkiksi   laadullisten   ja   määrällisten   tutkimusmenetelmien   tarjoamat   työkalut   voitaisiin   valjastaa   yksimielisempiä   tuloksia   tuottavien   kokeiden   suunnitteluun?   Onko   jokin   valmiiksi   määritelty   arvoasteikko   attribuutteineen   ja   sen   käyttö   äänenlaadun   kuvaamisessa   paras   mahdollinen   vastaustapa,   vai   pitäisikö   oheen   liittää   mahdollisuus   kuvailla   koettua   ääntä   jotenkin   vapaammin?   Tulisiko   vastauskaavakkeisiin   liittää   jonkinlainen   näytekohtainen   mittari,   jolla   koehenkilö   voisi   arvioida   antamansa   vastauksen   varmuutta   varmojen   väärien   ja   epävarmojen   oikeiden   vastausten   erottamiseksi?   Ja   ennen   kaikkea,   onko   nykyaikainen   musiikki  tai  äänimaailma  laajemmin  –  määrittelytavasta  riippumatta  –  sellaista,  että  se   erityisesti  vaatii  parempaa  äänenlaatua?  

 

Uskon,   että   kahtiajako   peruskuluttajien   sekä   asialle   omistautuneiden   harrastajien   ja   ammattilaisten   keskuudessa   tulee   pitämään   pintansa   ainakin   lähitulevaisuudessa.  

Periaatteessa   kahden   karkeasti   jaetun   leirin   olemassaolo   palvelee   kohtuullisesti   koko   ääniteollisuutta  teknologiasta  tutkimuksen  kautta  tuotteistamiseen.  Näin  kuluttajapuoli   huolehtii   ostopäätöksillään   musiikin   tekemisen   ja   tuotannon   jatkuvuudesta,   joka   taas   hyödyttää   taloudellisesti   teknologisten   ratkaisujen   ja   laitteistojen   tekijöitä,   joiden   toimintamallit   taas   synnyttävät   keskustelua   ja   sitä   kautta   tutkimusta   äänenlaadun   yleisestä   esiintymisestä   ja   esittämisestä.   Jos   koko   musiikkiteollisuus   ja   sen   ylläpitäminen   musiikin   tuottamisen   ja   äänenlaadun   kannalta   perustuisi   kyseenalaistamattomiin  ja  muuttumattomiin  konventioihin,  olivat  ne  sitten  täydelliseen   autenttisuuteen   pyrkimistä   tai   jatkuvaa   maksimaalisen   äänenvoimakkuuden   tuottamista,   ääniympäristömme   olisi   huomattavasti   yksiulotteisempaa.   Nyt   kiistely,   kyseenalaistaminen   ja   kritiikki   ruokkivat   uusien   innovaatioiden   ja   tuotantotapojen   muodostumista,   joskin   hitaasti   ja   melko   pitkälti   kahlittuna   taloudellisiin   näkökulmiin.  

Silti  on  vaikeaa  väittää,  etteikö  kehitystä  tapahtuisi.  

                                 

LÄHDELUETTELO    

Abanto,   L.,   Kemper,   G.   &   Telles,   J.   (2011).   A   novel   fuzzy   logic-­‐based   metric   for   audio     quality   assessment:   Objective   audio   quality   assessment.   Telecommunications     (CONATEL),  2011  2nd  National  Conference,  1–10.  

Ashby,   A.   (2010).  Absolute  Music,  Mechanical  Reproduction.   Berkeley,   CA:   University   of     California  Press.  

Augoyard,   J.-­‐F.   (2006).  Sonic  Experience:  A  Guide  to  Everyday  Sounds.   Montreal:   McGill-­‐

  Queen’s  University  Press.  

Baumeister,  R.  F.  &  Leary,  M.  R.  (1997).  Writing  Narrative  Literature  Reviews.  Review  of     General  Psychology,  1(3),  311–320.  

Bech,   S.   &   Zacharov,   N.   (2006).  Perceptual   Audio   Evaluation  –   Theory,   Method   and     Application.  West  Sussex,  England:  John  Wiley  &  Sons.  

Bijsterveld,   K.   &   Jacobs,   A.   (2009).   Storing   Sound   Souvenirs:   The   Multi-­‐Sited     Domestication  of  the  Tape  Recorder.  Teoksessa  K.  Bijsterveld  &  J.  Van  Dijck  (toim.)     Sound   Souvernis:   Audio   Technologies,   Memory   and   Cultural   Practices   (s.   25–42).  

  Amsterdam:  Amsterdam  University  Press.  

Blesser,   B.   &   Salter,   L.-­‐R.   (2006).  Spaces   Speak,   Are   You   Listening?   Experiencing   Aural     Architecture.  Cambridge,  MA:  MIT  Press.  

Briggs,  C.  A.  (1961).  A  to  Z  in  Audio.  New  York,  NY:  Gernsback  Library,  Inc.  

Campbell,   D.,   Jones,   E.   &   Glavin,   M.   (2009).   Audio   Quality   Assessment   Techniques   –   A     Review,  and  recent  developments.  Signal  Processing,  89(8),  1489–1500.  

de   Cheveigné,   A.   (2010).   Pitch   Perception.   Teoksessa   D.   R.   Moore   (toim.)   Oxford     Handbook   of   Auditory   Science:   Hearing   (s.   71–104).   New   York,   NY:   Oxford     University  Press.  

Clark,   M.   H.   (1999).   Product   Diversification.   Teoksessa   E.   D.   Daniel,   C.   D.   Mee   &   M.   H.  

  Clark  (toim.)  Magnetic  Recording  (s.  92–109).  New  York,  NY:  IEEE  Press.  

Clarke,   E.   J.   (2007).   The   Impact   of   Recording   on   Listening.  Twentieth-­‐century   Music,     4(1),  47–70.  

Clements,  K.  (1998).  Compact  Disc  Technology.  Teoksessa  I.  R.  Sinclair  (toim.)  Audio  and     Hi-­‐fi  Handbook  (3rd  Edition)  (s.  67–92).  Oxford:  Newnes.  

Corey,   J.   (2010).   Audio   Production   and   Critical   Listening:   Technical   Ear   Training.  

  Burlington,  MA:  Focal  Press.  

Corey,  J.  (2013).  Technical  ear  training:  Tools  and  practical  methods.  [Sähköinen  versio].  

  Proceedings  of     Meetings   on   Acoustics,   19(1),   025016.   [Viitattu   12.8.2014].   doi:  

  10.1121/1.4795853.  

Cowen,  R.  (2012).  Archaeologist  of  Sound.  Science,  335(6066),  278–280.  

Day,   T.   (2000).  A  Century  of  Recorded  Music  –  Listening  to  Musical  History.   New   Haven,     CT:  Yale  University  Press.  

Deruty,  E.  &  Tardieu,  D.  (2014).  About  Dynamic  Processing  in  Mainstream  Music.  Journal     of  Audio  Engineering  Society,  62(1/2),  42–55.  

Dochtermann,   J.   (2010).  Big  Studio  Secrets  for  Home  Recording  and  Production.   Boston,     MA:  Course  Technology  /  Cengage  Learning.  

Downes,  K.  (2010).  Perfect  Sound  Forever.  Technology  and  Culture,  15(2),  305–331.  

Dyson,   F.   (2009).  Sounding   New   Media:   Immersion   and   Embodiment   in   the   Arts   and     Culture.  Berkeley,  CA:  University  of  California  Press.  

Eerola,  T.,  Ferrer,  R.,  &  Alluri,  V.  (2012).  Timbre  and  Affect  Dimensions:  Evidence  from     Affect   and   Similarity   Ratings   and   Acoustic   Correlates   of   Isolated   Instrument     Sounds.  Music  Perception,  30(1),  49–70.  

Elborough,   T.   (2009).  Vinyl   Countdown:   The   Album   from   LP   to   iPod   and   Back   Again.  

  Washington,  DC:  Soft  Skull  Press.  

Engel,  F.  K.  (1999).  The  Introduction  of  the  Magnetophon.  Teoksessa  E.  D.  Daniel,  C.  D.  

  Mee   &   M.   H.   Clark   (toim.)  Magnetic   Recording   (s.   47–71).   New   York,   NY:   IEEE     Press.  

Epstein,  M.  &  Marozeau,  J.  (2010).  Loudness  and  Intensity  Coding.  Teoksessa  D.  R.  Moore     (toim.)  Oxford   Handbook   of   Auditory   Science:   Hearing   (s.   45–69).   New   York,   NY:  

  Oxford  University  Press.  

Fuchs,   P.   A.   (2010).   Introduction   and   overview.   Teoksessa   P.   A.   Fuchs   (toim.)  Oxford     Handbook    of  Auditory  Science:  The  Ear  (s.  1–15).  New  York,  NY:  Oxford  University     Press.  

Gallagher,   M.   (2008).  Music   Tech   Dictionary:   A   Glossary   of   Audio-­‐Related   Terms   and     Technologies.  Boston,  MA:  Course  Technology  /  Cengage  Learning.  

Gjerdingen,   R.   O.   (2013).   Psychologists   and   Musicians:   Then   and   Now.   Teoksessa   D.  

  Deutsch   (toim.)  The   Psychology   of   Music   (Third   Edition)  (s.   683–707).   New   York,     NY:  Elsevier.  

Gottlieb,   G.   (2007).  Shaping   Sound   in   the   Studio   and   Beyond:   Audio   Aesthetics   and     Technology.  Boston,  MA:  Course  Technology.  

Greene,   P.   D.   (2004).   Introduction:   Wired   Sound   and   Music   Cultures.   Teoksessa   P.   D.  

  Greene   &   T.   Porcello   (toim.)  Music   Culture:   Wired   for   Sound:   Engineering   and     Technologies   in   Sonic   Cultures  (s.   1–22).   Middletown,   CT:   Wesleyan   University     Press.  

Gronow,  P.  &  Saunio,  I.  (1990).  Äänilevyn  historia.  Helsinki:  WSOY.  

Harlander,  N.,  Huber,  R.  &  Ewert  S.  D.  (2014).  Sound  Quality  Assessment  Using  Auditory     Models.  Journal  of  Audio  Engineering  Society,  62(5),  324–336.  

Hartley,  H.  A.  (1958).  Audio  Design  Handbook.  New  York,  NY:  Gernsback  Library,  Inc.  

Higuchi,  M.,  Nakamura,  M.,  Toraichi,  Y.,  Toraichi,  K.,  Morooka,  Y.,  Katagishi,  K.,  Otsu,  N.  &  

  Murakami,   H.   (2009).   Ultrasound   Influence   on   Impression   Evaluation   of   Music.  

  Communications,   Computers   and   Signal   Processing  –   IEEE   Pacific   Rim   Conference,     709–714.  

Hirvonen,  T.  (2002).  Headphone  Listening  Test  Methods.  Teknillinen  korkeakoulu.  Sähkö-­‐  

  ja  tietoliikennetekniikan  osasto.  Diplomityö.  

Hjortkjær,   J.   &   Walther-­‐Hansen,   M.   (2014).   Perceptual   Effects   of   Dynamic   Range     Compression   in   Popular   Music   Recordings.  Journal   of   Audio   Engineering   Society,     62(1/2),  37–41.  

Hodgson,   J.   (2010).   Understanding   Records:   A   Field   Guide   to   Recording   Practice.  

  London:  Continuum  International  Publishing.  

Hood,   J.   L.   (1998).   Tape   Recording.   Teoksessa   I.   R.   Sinclair   (toim.)  Audio   and   Hi-­‐fi     Handbook  (3rd  Edition)  (s.  112–138).  Oxford:  Newnes.  

Huff,  W.  A.  K.  (2001).  Regulating  the  Future:  Broadcasting  Technology  and  Governmental     Control.  Westport,  CT:  Greenwood  Press.  

Huttunen,   N.   (2012).   Dynamiikka-­‐alueen   kompressoinnin   havaitseminen   ja   vaikutus     kuuntelukokemukseen.  Jyväskylän  yliopisto.  Musiikin  laitos.  Pro  Gradu.

IFPI  (2014).  Facts  and  Stats.  [WWW-­‐dokumentti].  IFPI.  [Viitattu  10.5.2014].  Saatavissa:  

  http://www.ifpi.org/facts-­‐and-­‐stats.php  

ISO   (2012).   Sensory   analysis   -­‐   General   guidelines   for   the   selection,   training   and  

  monitoring  of  selected  assessors  and  expert  sensory  assessors.    

  [WWW-­‐dokumentti].  ISO.  [Viitattu  31.7.2014].  Saatavissa:  

  https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:8586:ed-­‐1:v1:en  

ITU   (2014).  Recommendation   ITU-­‐R   BS.1116-­‐2   (06/2014):   Methods   for   the   subjective     assessment   of   small   impairments   in   audio   systems.   Geneve:   International     Telecommunication  Union.  

Katz,  B.  (2002).  Mastering  Audio  –  The  Art  and  the  Science.  Burlington,  MA:  Focal  Press.  

Katz,  D.  J.  &  Gentile,  R.  (2005).  Embedded  Media  Processing.  Oxford:  Newnes.  

Katz,   M.   (2004).  Capturing   Sound:   How   Technology   Has   Changed   Music.   Berkeley,   CA:  

  University  of  California  Press.  

Kerins,   M.   (2010).   Beyond   Dolby   (Stereo):   Cinema   in   the   Digital   Sound   Age.  

  Bloomington,  IN:  Indiana  University  Press.  

King,  R.,  Leonard,  B.  &  Sikora,  G.  (2012).  The  Practical  Effects  of  Lateral  Energy  in  Critical     Listening  Environments.  Journal  of  Audio  Engineering  Society,  60(12),  997–1003.  

Kivelä,   H.   (2012).   Näytetaajuuden   ja   bittisyvyyden   vaikutus   subjektiivisten     äänenlaatuerojen   arviointiin.   Jyväskylän   yliopisto.   Musiikin   laitos.  

  Kandidaatintutkielma.  

Koehl,  V.  &  Paquier,  M.  (2013).  A  comparative  study  on  different  assessment  procedures     applied  to  loudspeaker  sound  quality.  Applied  Acoustics,  74(12),  1448–1457.    

Kuribayashi,   R.,   Yamamoto,   R.   &   Nittono,   H.   (2014).   High-­‐resolution   music   with     inaudible   high-­‐frequency   components   produces   a   lagged   effect   on   human     electroencephalographic  activities.  Clinical  Neuroscience:  NeuroReport,  25(9),  651–

  655.  

LaBelle,   B.   (2010).   Acoustic   Territories:   Sound   Culture   and   Everyday   Life.   London:  

  Continuum  International  Publishing.  

Law,   L.   N.   C.   (2012).   Assessing   and   Understanding   Individual   Differences   in   Music     Perception  Abilities.  The  University  of  York.  Department  of  Psychology.  Väitöskirja.  

Lavry,  D.  (2012).  The  Optimal  Sample  Rate  for  Quality  Audio.  [WWW-­‐dokumentti].  Lavry     Engineering  Inc.  [Viitattu  20.8.2014].  Saatavissa:    

  http://www.lavryengineering.com/pdfs/lavry-­‐white-­‐paper-­‐

  the_optimal_sample_rate_for_quality_audio.pdf  

Lavry,   D.   (2001).   Sampling   Theory   for   Digital   Audio.   [WWW-­‐dokumentti].   Lavry  

  Engineering  Inc.  [Viitattu  20.8.2014].  Saatavissa:    

  http://lavryengineering.com/pdfs/lavry-­‐sampling-­‐theory.pdf  

Lefebvre,  R.  &  Gournay,  P.  (2008).  Speech  Coders.  Teoksessa  D.  Havelock,  S.  Kuwano  &  

  M.  Vorländer  (toim.)  Handbook  of  Signal  Processing  in  Acoustics:  Volume  1  (s.  587–

  620).  New  York,  NY:  Springer.  

Maes,   J.   &   Vercammen,   M.   (2001).  Digital   Audio   Technology:   A   Guide   to   CD,   Minidisc,     SACD,  DVD(A),  MP3,  DAT  -­‐  4th  Edition.  Oxford:  Focal  Press.  

Manley,  G.  A.  (2013).  Mosaic  Evolution  of  the  Mammalian  Auditory  Periphery.  Teoksessa     B.  C.    J.   Moore,   R.   D.   Patterson,   I.   M.   Winter,   R.   P.   Carlyon   &   H.   E.   Gockel   (toim.)     Basic   Aspects   of   Hearing:   Physiology   and   Perception   (s.     3–9).   New   York,   NY:  

  Springer.  

Manning,  P.  D.  (2004).  Electronic  and  Computer  Music.  Cary,  NC:  Oxford  University  Press.  

Mathews,  M.  (2001a).  What  Is  Loudness?  Teoksessa  P.  R.  Cook  (toim.)  Music,  Cognition,     and  Computerized  Sound:  An  Introduction  to  Psychoacoustics  (s.  71–78).  Cambridge,     MA:  MIT  Press.  

Mathews,   M.   (2001b).   The   Ear   and   How   It   Works.   Teoksessa   P.   R.   Cook   (toim.)  Music,     Cognition,    and   Computerized   Sound:   An   Introduction   to   Psychoacoustics  (s.   1–10).  

  Cambridge,  MA:  MIT  Press.  

McAdams,   S.   (2013).   Musical   Timbre   Perception.   Teoksessa   D.   Deutsch   (toim.)  The     Psychology  of  Music  (Third  Edition)  (s.  35–67).  New  York,  NY:  Elsevier.  

Metzler,  B.  (2005).  Audio  Measurement  Handbook.  Beaverton,  OR:  Audio  Precision.  

Meyer,  E.  B.  &  Moran,  D.  R.  (2007a).  Audibility  of  a  CD-­‐Standard  A/D/A  Loop  Inserted     into   High-­‐Resolution   Audio   Playback.  Journal  of  Audio  Engineering  Society,   55(9),     775–  779.  

Meyer,  E.  B.  &  Moran  D.  R.  (2007b).  Audibility  of  a  CD-­‐Standard  A/D/A  Loop  Inserted     into   High-­‐Resolution   Audio   Playback:   Sources,   Venues   and   Equipment.   [WWW-­‐

  dokumentti].   The   Boston   Audio   Society.   [Viitattu   12.8.2014].   Saatavissa:  

  http://www.bostonaudiosociety.org/explanation.htm  

Nederström,   N.   (2004).   Äänenlaadun   arvioiminen,   asiantuntijuus   ja   erilaiset     sokkokuuntelumenetelmät.   Helsingin   yliopisto.   Käyttäytymistieteellinen     tiedekunta.  Pro  gradu.  

Nishiguchi,   T.,   Hamasaki,   K.,   Ono,   K.,   Iwaki,   M.   &   Ando,   A.   (2009).   Perceptual  

  discrimination   of   very   high   frequency   components   in   wide   frequency   range     musical  sound.  Applied  Acoustics,  70(7),  921–934.  

Ogden,  J.  R.,  Ogden,  D.  T.  &  Long,  K.  (2011).  Music  Marketing:  A  History  and  landscape.  

  Journal  of  Retailing  and  Consumer  Services,  18(2),  120–125.  

Olive,  S.  E.,  Schuck,  P.  L.,  Sally,  S.  L.  &  Bonneville,  M.  E.  (1994).  Effects  of  Loudspeaker     Placement   on   Listener   Preference   Ratings.  Journal   of   Audio   Engineering   Society,     42(9),  651–669.  

Olive,   S.   E.   (2003).   Differences   in   Performance   and   Preference   of   Trained   versus     Untrained   Listeners   in   Loudspeaker   Tests:   A   Case   Study.   Journal   of   Audio     Engineering  Society,  51(9).  806–825.  

Oohashi,  T.,  Nishina,  E.,  Honda,  M.,  Yonekura,  Y.,  Fuwamoto,  Y.,  Kawai,  N.,  Maekawa,  T.,     Nakamura,   S.,   Fukuyama,   H.   &   Shibasaki,   H.   (2000).  Inaudible   High-­‐Frequency     Sounds  Affect  Brain  Activity:  Hypersonic  Effect.  Journal  of  Neurophysiology,  83(6),     3548–3558.  

Oohashi,   T.,   Kawai,   N.,   Nishina,   E.,   Honda,   M.,   Yagi,   R.,   Nakamura,   S.,   Morimoto,   M.,     Maekawa,   T.,   Yonekura,   Y.   &   Shibasaki,   H.   (2006).   The   role   of   biological   system     other  than  auditory  air-­‐conduction  in  the  emergence  of  the  hypersonic  effect.  Brain     Research,  1073–1074,  339–347.  

Osborne,   R.   (2012).   Ashgate   Popular   and   Folk   Music   Series:   Vinyl:   A   History   of   the     Analogue  Record.  Abingdon:  Ashgate  Publishing  Group.  

Owsinski,   B.   (2007).  Mastering   Engineer’s   Handbook:   The   Audio   Mastering   Handbook     (2nd  edition).  Boston,  MA:  Course  Technology  /  Cengage  Learning.  

Owsinski,   B.   (2006).   Mixing   Engineer’s   Handbook   (2nd   Edition).   Boston,   MA:   Course     Technology  /  Cengage  Learning.  

Owsinski,  B.  (2004).  Recording  Engineer’s  Handbook.  Boston,  MA:  Course  Technology   Oxenham,   A.   J.   (2013).   The   Perception   of   Musical   Tones.   Teoksessa   D.   Deutsch     (toim.)  The  Psychology  of  Music  (Third  Edition)  (s.  1–33).  New  York,  NY:  Elsevier.  

Park,   T.   H.   (2010).   Introduction   to   Digital   Signal   Processing:   Computer   Musically     Speaking.  Singapore:  World  Scientific  Publishing.  

Patil,   K.,   Pressnitzer,   D.,   Shamma,   S.   &   Elhilali,   M.   (2012).   Music   in   Our   Ears:   The     Biological    Bases   of   Musical   Timbre   Perception.   [Sähköinen   versio].   PLoS     Computational  Biology,  8(11).  [Viitattu  28.7.2014].     doi:  

  10.1371/journal.pcbi.1002759  

Perlman,   M.   (2004).   Golden   Ears   and   Meter   Readers:   The   Contest   for   Epistemic     Authority  in  Audiophilia.  Social  Studies  of  Science,  34(5),  783–807.  

Pickles,   J.   (2012)   Introduction   to   the   Physiology   of   Hearing   (4th   Edition).   Bradford:  

  Emerald  Insight.  

Pierce,   J.   (2001).   Sound   Waves   and   Sine   Waves.   Teoksessa   P.   R.   Cook   (toim.)  Music,     Cognition,    and  Computerized  Sound:  An  Introduction  to  Psychoacoustics  (s.  37–56).  

  Cambridge,  MA:  MIT  Press.  

Pitt,  M.  A.  (1994).  Perception  of  Pitch  and  Timbre  by  Musically  Trained  and  Untrained     Listeners.  Journal  of  Experimental  Psychology:  Human  Perception  and  Performance.  

  20(5),  976–986.  

Pohlmann,  K.  C.  (1992).  The  Compact  Disc  Handbook  –  2nd  Edition.  New  York,  NY:  Oxford     University  Press.  

Rawson,  E.  (2006).  Perfect  Listening:  Audiophilia,  Ambiguity,  and  the  Reduction  of  the     Arbitrary.  The  Journal  of  American  Culture.  29(2),  202–212.  

Rogers,   J.   (2013).   Death   and   Life   of   the   Music   Industry   in   the   Digital   Age.   London:  

  Bloomsbury  Academic.  

Salminen,   A.   (2011).   Mikä   kirjallisuuskatsaus?   Johdatus   kirjallisuuskatsauksen     tyyppeihin  ja  hallintotieteellisiin  sovelluksiin.  Vaasa:  Vaasan  yliopisto.  

Schatz,  R.,  Egger,  S.  &  Masuch,  K.  (2012).  The  Impact  of  Test  Duration  on  User  Fatigue     and  Reliability  of  Subjective  Quality  Ratings.  Journal  of  Audio  Engineering  Society,     60(1/2),  63–73.  

Schinkel-­‐Bielefeld,   N.,   Lotze,   N.   &   Nagel,   F.   (2013).   Audio   quality   evaluation   by     experienced   and   inexperienced   listeners.   [Sähköinen   versio].   Proceedings   of     Meetings  on  Acoustics,  19(1).  [Viitattu  28.7.2014]  doi:  10.1121/1.4799190.  

Schneider,  A.  &  von  Ruschkovski,  A.  (2011).  Techno,  Decibels,  and  Politics:  an  Empirical     Study  of  Modern  Dance  Music  Productions,  Sound  Pressure  Levels,  and  ‘Loudness     Perception’.   Teoksessa   A.   Schneider   &   A.   von   Ruschkovski   (toim.)   Hamburger     Jahrbuch   für   Musikwissenschaft,   Volume   28   :   Systematic   Musicology   :   Empirical     and  Theoretical  Studies  (s.  13–62).  Frankfurt:  Peter  Lang  AG.  

Smimite,   A.,   Beghdadi,   A.   &   Chen,   K.   (2013).   Investigating   “The   Experience   Effect”   in     Audio  Quality  Assessment.  Telecommunications  Forum  (TELFOR),  2013  21st,,  769–

  772.  

Stanković,   S.,   Orović,   I.   &   Sejdić,   E.   (2012).  Multimedia  Signals  and  Systems.   New   York,     NY:  Springer.  

Sterne,   J.   (2003).  The   Audible   Past:   Cultural   Origins   of   Sound   Reproduction.   Durham   &  

  London:  Duke  University  Press.  

Swanson,  D.  C.  (2008).  Acoustic  Data  Acquisition.  Teoksessa  D.  Havelock,  S.  Kuwano  &  M.  

  Vorländer  (toim.)  Handbook  of  Signal  Processing  in  Acoustics:  Volume  2  (s.  17–32).  

  New  York,  NY:  Springer.    

Tervo,  S.,  Laukkanen,  P.,  Pätynen,  J.  &  Lokki,  T.  (2014).  Preferences  of  Critical  Listening     Environments   Among   Sound   Engineers.   Journal   of   Audio   Engineering   Society,     62(5),  300–314.  

Watkinson,  J.  R.  (1999).  The  History  of  Digital  Audio.  Teoksessa  E.  D.  Daniel,  C.  D.  Mee  &  

  M.  H.  Clark  (toim.)  Magnetic  Recording.  (s.  110–123).  New  York,  NY:  IEEE  Press.  

Watkinson,  J.  R.  (2001).  The  Art  of  Digital  Audio  (3rd  Edition).  Oxford:  Focal  Press.  

White,  G.  D.  &  Louie,  G.  J.  (2005).  Audio  Dictionary  (3rd  Edition).  Seattle,  WA:  University  of     Washington  Press.  

Zielínski,  S.,  Rumsey,  F.  &  Bech,  S.  (2008).  On  Some  Biases  Encountered  in  Modern  Audio     Quality   Listening   Tests   –   A   Review.  Journal   of   Audio   Engineering   Society,   56(6),     427–451.