• Ei tuloksia

V YHTEENVETO

In document TIMO KLEMOLA (sivua 114-120)

Olen tässä työssäni tuonut esiin niitä kokemuksellisia rakenteita, joissa liikunnalliset kokemukset ihmisessä vaikuttavat. Erityisesti olen kiinnittänyt huomioni niihin rakenteisiin, jotka liittyvät siihen, mitä Heidegger kutsuu "varsinaiseksi olemiseksi". Näin on tullut osoitetuksi se, miten liike voi olla tie kohti varsinaista olemista. Käyn tässä yhteenvedossa läpi lyhyesti sen päättelyketjun, jota pitkin olen tutkimuksessani kulkenut.

1. Lähtökohtani on ollut se fenomenologinen havainto, että ihminen on ek-staattinen; kykenevä sekä tajunnallisuudessaan että kehollisuudessaan ylittämään sen hetkisen annettuna olevan. Tästä ihmisen ekstaattisesta rakenteesta voivat sekä menneisyys, että tulevaisuus saada merkityksensä.

Kehona ihminen on perusintentionaalisuudessaan suuntautunut kohti maailmaa. Liikkeessä yhtenä tällaisena perusintentionaalisuuden muotona tulee esiin ihmisen ja maailman suhde.

1 Pertti Karppisen haastattelu. Helsingin Sanomat 23.9.1988.

2. Ekstaattisuus on ontologinen määre. Se määrää, että ihminen on olemisen mahdollisuutensa.

Mahdollisuutemme koskevat maailmassa olemistamme, sen potentiaaleja. Voimme olla maailmassa eri tavoin, johon ontologinen rakenteemme antaa puitteensa.

3. Ontologiset rakenteemme ovat esiymmärrystä, joka odottaa toteutumistaan.

4. Olennaisia ontologisia rakenteitamme ovat mahdollisuutemme varsinaisuuteen ja epävarsinaisuuteen. Jokapäiväisessä olemisessamme toteudumme epävarsinaisen olemisen suuntaan. Tämä toteutumisen tapa peittää näkyvistä mahdollisuutemme olla varsinaisesti.

5. Varsinaisessa olemisessa ontologinen rakenteemme eräällä tapaa täyttyy; varsinaisuudessa toteutamme sen, mitä alunperin, perustaltaan olemme, mutta jonka olemme unohtaneet. Se, minkä olemme unohtaneet, on esiobjektiivinen tietoisuutemme yhteydestämme koko olevaan.

6. Tämän peruskokemuksen mieleenpalauttaminen vaatii tietynlaista suhtautumistapaa, jota Heidegger kutsuu sillenjättämiseksi ja meditatiiviseksi ajatteluksi. Tätä suhtautumistapaa pitää harjoitella. Se ei tule ihmiselle automaattisesti.

7. Tämä suhtautumistapa ja sen harjoittelu liittyy olennaisella tavalla kehollisuuteemme. Se vaatii meitä palaamaan eletyn kehon kokemukseemme: vaimentamaan diskursiivisen ajattelun ja kuuntelemaan eletyn kehon hiljaisuutta. Tämä hiljaisuuden kuunteleminen voidaan nähdä esiobjektiivisen kehon mieleenpalauttamisena: ajatteluna keholla.

8. Perenniaalisissa liikunnan traditioissa tulee ilmi sen metodi: olevan ja olioiden imitointi ja toisto.

9. Tällaiset keholliset harjoitukset "laukaisevat" kehomuistimme, jossa niin esiobjektiivinen kuin esipersoonallisetkin kehon kokemukset jatkuvasti ovat vaikka emme niitä muistakaan.

10. Liikunta, palauttaessaan mieleemme leikkivän kehon, suuntautuu kohti varsinaista olemistamme, mutta jää kuitenkin matkan päähän siitä. Vasta esiobjektiivisen kehon kokemuksen saavuttaessaan se löytää etsimänsä: kehollisen perustan varsinaisena olemisen kokemuksellemme.

Se on se kehollinen kosketuspinta, jonka pohjalta kaikki eettinenkin toiminta on vasta mahdollista.

11. Tämän tuloksena koemme yhteenkuuluvuutemme olevaan kokonaisuutena. Tätä kokemusta olen kutsunut transpersoonalliseksi kehon kokemukseksi. Se saa juurensa esiobjektiivisesta kehon kokemuksesta, mutta on tietysti paljon enemmän kuin vain se. Transpersoonallinen kehon kokemus on hermeneuttinen prosessi, joka hakee perustansa palaamalla alkuun, mutta ponnistaa siitä eteenpäin antaen merkityksiä sille ja myöhemmille kokemuksille.

12. Tässä prosessissa liikunnalla voi olla keskeinen osuus. Liikunta voi suunnata todellistumistamme eri suuntiin, kohti erilaisia kokemuksellisia horisontteja. Avatessaan mahdollisuuden kokea leikkivä kehomme, liikunta voi suunnata huomiomme kohti juuriamme.

Liikunta voi avata mahdollisuutemme kohti varsinaista olemista, mutta puhtaana voiton projektina se voi myös sulkea tämän mahdollisuuden.

LÄHDELUETTELO:

Björkman, Anja: Psyykkinen valmennus. Henkisten voimavarojen hyödyntäminen 1. Vaasa:

Valmennuskirjat Oy 1982.

Buber, Martin: I and Thou. Tr. by Ronald Gregor Smith. Edinburgh: T & T Clark 1987.

Caputo, John D: The Mystical Element in Heidegger's Thought. Athens Ohio: Ohio University Press 1984.

Case, Bob: Easter Thought and Movement Forms: Possible Implications for Western Sport. The Physical Educator 41 (1984) 41, s. 170 - 175.

Casey, Edward, S.: Remembering. A Phenomenological Study. Bloominton: Indiana University Press 1987.

Cohen, Selma Jeanne: Dance as an Art of Imitation. Teoksessa: Copeland & Cohen 1983, s. 15 - 22.

Copeland, Roger, Cohen, Marshall (ed.): What is Dance? Oxford: Oxford University Press 1983.

Dumoulin, Heinrich: Zen Buddhism: a History. Volume I. India and China. New York: Macmillan Publishing Company 1988.

Dumoulin, Heinrich: Zen Enlightenment. Origins and Meaning. New York: Weatherhill 1987.

Eichberg, Henning: Liikuntaa harjoittavat ruumiit. Jyväskylä: Vastapaino 1987.

Eliade, Mircea: Yoga. Immortality and Freedom. London: Penguin 1989 (1958).

Falk, Pasi: Auringon palvojat. Teoksessa: Sironen 1988, s. 151 - 159. (a)

Falk, Pasi: Ihoon piirretty - lihaan kirjoitettu. Teoksessa: Sironen 1988, s. 192 - 204. (b)

Ferguson, John: An Illustrated Encyclopaedia of Mysticism and the Mystery Religions. London:

Thames and Hudson 1976.

Foucault, Michel: Technologies of the Self. Teoksessa: Martin, L; Gutman, H; Hutton, P (ed.) 1988.

Fung, Yu-lan: A History of Chinese Philosophy. Vol. I. Princeton: Princeton University Press 1983, 7.p. (1931).

Giles, H.A.: Chuang Tzu. Shanghai: Kelly & Walsh 1926, 2. p.

Girardot, N.J.: Myth and Meaning in Early Taoism. Berkley: University of California Press 1988.

Goodman, Nelson: From Languages of Art. Teoksessa: Copeland & Cohen 1983, s. 66 - 85.

Gortais, Jean: Tài-jí quan. Paris: Le Courrier du Livre 1981.

Heidegger, Martin: Aus der Erfahrung des Denkens. 6. p. Pfullingen: Neske1986.

Heidegger, Martin: Einführung in die Metaphysik. 5. p. Tübingen: Niemeyer 1987.

Heidegger, Martin: Gelassenheit. 9. p. Pfullingen: Neske 1988.

Heidegger, Martin: Die Grundprobleme der Phänomenologie. Frankfurt am Mein: Klostermann 1962.

Heidegger, Martin: Sein und Seit. 16. p. Tübingen: Niemeyer 1986.

Heidegger, Martin: Die Technik und die Kehre. 7. p. Pfullingen: Neske 1988.

Heidegger, Martin: Was Heisst Denken. 4. p. Tübingen: Niemeyer 1984.

Heidegger, Martin: Was ist Metaphysik? Frankfurt am Mein: Klostermann 1986 (13. p.)

Heidegger, Martin: Zollikoner Seminare. Protokolle - Gespräche - Briefe. Frankfurt am Mein:

Klostermann 1987.

Heidegger, Martin: Zur Sache des Denkens. 3. p. Tübingen: Niemeyer 1988.

Herrigel, Eugen: Zen in der Kunst des Bogenschiessens. München: Otto-Wilhelm-Barth-Verlag (1948) 1957. Zen ja jousella-ampumisen taito. Suom. Margareta Sipola. Helsinki: Otava 1978.

Hsiao, Paul Shih-yi: Heidegger and Our Translation of the Tao Te Ching. Teoksessa: Parkes 1987, s. 93 -103.

Huizinga, Johan: Leikkivä ihminen. (Homo ludens. Kääntänyt Sirkka Salomaa. 1. p. 1938.) Juva:

WSOY 1984.

Jung, C.G.: The Structure and Dynamics of the Psyche. The Collected Works of C.G. Jung, Volume 8. London: Routledge & Kegan Paul 1977.

Kasulis, T.P.: Zen Action, Zen Person. Honolulu: The University of Hawaii Press 1981.

Kauppi, Raili: Varhaisia kirjoituksia & bibliografia. Filosofisia tutkimuksia Tampereen yliopistosta vol V. Toim. Juha Varto. Tampere: Tampereen yliopiston jäljennepalvelu 1990.

Klemola, Timo: Taiji. Liikettä hiljaisuudessa, hiljaisuutta liikkeessä. Keuruu: Otava 1990.

Koski, Tapio: Keho, minä ja kehonrakennus. Liikunta ja tiede 27 (1990b) 1, s. 13 - 15.

Koski, Tapio: Liikunta ihmiskunnan filosofisessa traditiossa. Esitelmä Liikunnan filosofian kollokviossa 1.3.1990a. Tampereen yliopisto.

Koski, Tapio: Tie on jalkojesi alla. Liikuttaja 5 / 89. s. 14 - 15.

Kreeft, Peter: Zen in Heidegger's Gelassenheit. International Philosophical Quarterly 11(1971) 4, s.

521 - 545.

Krohn, Sven: Ydinihminen. Hämeenlinna: Arator Oy 1989.

Langer, Susanne K.: From Feeling and Form. Teoksessa: Copeland & Cohen 1983, s. 28 - 47.

Lee, Douglas: Tai Chi Chuan. Burbank: Ohara Publications 1985.

Lenk, Hans (Hrsg.): Aktuelle Probleme der Sportphilosophie. Schriftenreihe des Bundesinstituts für Sportwissenschaft, Band 46. Schorndorf: Verlag Karl Hofmann 1983.

Levin, David Michael: Balanchine's Formalism. Teoksessa: Copeland & Cohen 1983, s. 123 - 145.

Levin, David Michael: Mudra as Thinking: Teoksessa: Parkes 1987, s. 245 - 269.

Levin, David Michael: The Body's Recollection of Being. London: Routledge 1985.

Levin, David Michael: The Listening Self. London: Routledge 1989.

Levin, David Michael: The Opening of Vision. London: Routledge 1988.

Lévinas, Emmanuel: Die Spur des Anderen. Übersetzt von W.N. Krewani. Freiburg: Verlag Karl Alber 1987.

Lévinas, Emmanuel: Totality and Infinity. An Essey on Exteriority. Tr. by Alphonso Lingis. Hague:

Nijhoff 1979.

Liikuntafilosofia-seminaari 20.-21.6 1979 Valkeakoskella. Seminaari-raportti. Toim. Timo Suurnäkki. LTS:n julkaisu numero 72. Kangasala: Liikuntatieteellinen Seura 1979.

Martin, John: From The Dance. Teoksessa: Copeland & Cohen 1983, s. 22 - 23.

Martin, John: From The Modern Dance. Teoksessa: Copeland & Cohen 1983, s. 23 - 28.

Martin, L; Gutman, H; Hutton, P (ed.): Technologies of the Self. A Seminar with Michel Foucault.

London: Tavistock 1988.

Meier, Klaus W: An Affair of Flutes: An Appreciation of Play. Teoksessa: Lenk 1983.

Merleau-Ponty, Maurice: Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard 1987.

Miura, Isshu, Sasaki Ruth Fuller: The Zen Koan. Its History an Use in Rinzai Zen. San Diego:

Harcourt 1965.

Moegling, Klaus: Alternative Bewegungskultur. Frankfurt am Mein: Fischer 1988.

Moegling, Klaus: Zen im Sport. Haldenwang: Edition Schangrila 1987.

Morgan, William J, Meier, Klaus W: Philosophic Inquiry in Sport. Champaign: Human Kinetics 1988.

Murphy, Michael: Sport som yoga. Centring - krop & sport. 3 (1982) 3, s. 172 - 183.

Needham, Joseph: Science and Civilation in China. Vol 2. History of Scientific Thought. London:

Cambridge University Press 1975 (1956).

Noverre, Jean-Georges: From Letters on Dancing and Ballets. Teoksessa: Copeland & Cohen 1983, s.10 - 15.

Parkes Graham: Thoughts on the Way: Being and Time via Lao-Chuang. Teoksessa: Parkes 1987, s. 105 - 144.

Parkes, Graham: Heidegger and Asian Thought. Honolulu: University of Hawaii Press 1987.

Pöggeler, Otto: West-East Dialogue: Heidegger and Lao-tzu. Teoksessa: Parkes 1987, s. 47 - 78.

Rauhala, Lauri: Ihmiskäsitys ihmistyössä. Helsinki: Gaudeamus 1986.

Rouget, Gilbert: Music and Trance. A Theory of the Relations between Music and Possession.

Chicago and London: The University of Chicago Press 1985.

Saranpää, Sirpa: Uusia leikkejä. Teoksessa: Sironen 1988, s. 95 - 96.

Sartre, Jean-Paul: L'etre et le néant. Paris: Gallimard 1988.

Saunders, E. Dale: Mudra. A Study of Symbolic Gestures in Japanese Buddhist Sculpture.

Princeton: Princeton University Press 1985.

Scheler, Max: Der Formalismus in der Ethik und die Materiale Wertethik. 6. p. Bern: Francke 1980a.

Scheler, Max: Die Wissensformen und die Gesellschaft. Gesammelte Werke, Band 8. 3. p. Bern:

Francke 1980b.

Schrag, Calvin O: Experience and Being. Evanston: Northwestern University Press 1980.

Sekida, Katsuo: Zen training. Methods and Philosophy. New York: Weatherhill 1983.

Siersch, Karoline: Zur Anwendungen von Yoga Im Freizeitsport. Sportunterricht 37 (1988) 3, s. 85 - 92.

Silvennoinen, Martti: Ruumiinkokeminen ja liikunta: Teoksessa: Sironen 1988, s. 182 - 191.

Sironen, Esa (toim.): Uuteen liikuntakulttuuriin. Jyväskylä: Vastapaino 1988.

Sironen, Esa, Kärkkäinen, Pekka: Uudet leikit ja vanhat. Teoksessa: Sironen 1988. s. 77 - 93.

Stambaugh, Joan: Heidegger, Taoism, and the Question of Metapysics. Teoksessa: Parkes 1987, s.

79 - 91.

Suzuki, Daisetz T: Einleitung. Teoksessa Herrigel 1957, s. 7 - 10.

Suzuki, Daisetz T: Essays in Zen Buddhism. Firs Series. London: Rider 1973a.

Suzuki, Daisetz T: Zen and Japanese Culture. Princeton: Princeton University Press 1973b.

Takuan, Soho: The Unfettered Mind. New York: Kodansha 1986.

Teräslinna, Pentti: Liikunnan tarkoitus. Teoksessa: Liikuntafilosofia-seminaari Valkeakoskella.

Tohei, Koichi: Aikido in Daily Life. Tokio: xxx 1972.

Trimingham, Spencer: The Sufi Orders in Islam. London: Oxford University Press 1973.

Ueshiba, Kisshomaru: Aikido. Tokio: Hozansha 1978.

Ueshiba, Kisshomaru: The Spirit of Aikido. Tokio: Kodansaha1984.

Valéry, Paul: Philosophy of the Dance. Teoksessa: Copeland & Cohen 1983, s. 55 - 65.

Varto, Juha: Heidegger ja salaisuus. Martin Heidegger zum 100. Geburtstag. Esitelmä. Helsinki 27.9.1989b.

Varto, Juha: Integriteetti ja äärettömyys. Pohdin. Filosofisia tutkimuksia Tampereen yliopistossa II, s. 74 - 91. Toim. Juha varto. Tampere: Tampereen yliopisto 1989c.

Varto, Juha: Pitkästyminen ja teknologia. Fenomenologeja. Maailma minussa - minä maailmassa.

Filosofisia tutkimuksia Tampereen yliopistosta I, s. 35 - 52. Toim. Juha Varto. Tampere:

Tampereen yliopisto1990a.

Wachter, Frans de: The Symbolism of the Healthy Body: A Philosophical Analysis of the Sportive Imagery of Health. Teoksessa: Morgan & Meier 1988, s. 119 - 124.

Zimmerman, Michael E: Eclipse of the Self. London: Ohio University Press 1986.

Painamattomat lähteet:

Koski, Tapio: Liikunta ja kehollisuus perenniaalisessa filosofiassa. Fenomenologinen tutkimus liikunnan merkityksestä. Lisensiaattityön käsikirjoitus. Tampere 1990c.

In document TIMO KLEMOLA (sivua 114-120)