• Ei tuloksia

Seuraavaksi esittelen kuvia taulujen asennuksesta sekä valmiin huoneen teoksineen.

Kattoasennukseen tarvittiin vasara, pora ja kipsilevyankkurit ruuveineen. Asennus aloitettiin ensin mittaamalla kattoon taulujen paikat, jonka jälkeen taulujen kehikot (Kuva 42 A) koottiin. Kankaan sopivuus testattiin kehikoihin (Kuva 42 B−D) ennen varsinaista asennusta. Kehys (Kuva 42 A) kootaan käsin kuusiokoloavainta käyttäen ja kangas asennetaan käsin (Kuva 42 C), työntämällä silikonireuna (Kuva 43) alumiinisen kehyksen uraan. Kankaassa on pieni vetolenkki, jonka avulla se on helppo ottaa pois.

Kangas istuu napakasti kehykseen (Kuva 42 D) ilman kiristyksiä ja ryppyjä.

Kuva 42.

Kuva 43.

Seuraavassa vaiheessa akustiikkalevyt mitattiin ja leikattiin (Kuva 44 E) oikean

kokoisiksi. Akustiikkalevyt upotetaan kehyksen sisään palapelinomaisesti (Kuva 44 F) ja porataan muutamalla ruuvilla kattoon kiinni (Kuva 45 I) alumiinisen kehikon

asennuksen jälkeen. Kehikon kattoon asentamista varten tarvittiin kaksi ihmistä, joista toinen pitelee kehikkoa ja toinen käyttää poraa.

Kuva 44.

Ennen kehysten kattoon kiinnittämistä kehikkoon porattiin asennusreiät ja kattoon napautettiin vasaralla kipsilevyankkureiden paikat. Kehikoiden ja akustiikkalevyjen paikalleen asentamisen jälkeen kangas asennetaan paikalleen.

Kuva 45.

Kuvassa 46, 47, ja 48 ovat valmiit teokset tilassa. Kuvassa 49 näkyvät kaksi teosta lähikuvassa. Muutos liikuntahuoneen akustiikassa tuntui välittömästi. Häiritsevä jälkikaiku oli huomattavasti vaimeampi. Visuaalisesti tilasta tuli mielenkiintoisempi.

Poikittain teoksissa oleva aalto kuvio leventää tilaa ja toisaalta väriliuku vaaleasta tummaan tuo lisää syvyyttä. Tilasta tuli myös paljon raikkaamman ja energisemmän tuntuinen. Huoneessa oleva sählymaali maalattiin teoksiin sopivaksi.

Kuva 46. Valmis asennus

Kuva 47. Teokset lähempää kuvattuna

Kuva 48. Lähikuva teoksesta

Kuva 49. Alkuperäinen luonnos

Kuvassa 49 on alkuperäisen teoksen viimeistelty luonnos. Verrattuna lopulliseen teokseen (Kuva 48) tulostusjäljen tarkkuus ja värien erottelukyky on hämmästyttävän hieno.

6. OMAN SUUNNITTELUPROSESSIN ARVIOINTI

Tässä luvussa pohdin omaa suunnitteluprosessiani sekä digitaalisen suunnittelun moniulotteisuutta. Luovaa suunnitteluprosessiani ohjasi Kiiki Järnström ja hänen palautteensa on sisällytetty työn loppuosaan (ks. Liite 1).

Suunnitteluprosessin eteneminen on ollut toisaalta hyvinkin suoraa, systemaattisesti vaiheesta seuraavaan etenevää, mutta toisaalta tietyt vaiheet ovat vaatineet uudelleen suorittamista asiakkaan kannalta hyvää lopputulosta tavoiteltaessa. Tämä ei tosin tarkoita sitä, ettei omalle luovalle prosessille ja persoonalliselle näkemykselle olisi jäänyt tarpeeksi tilaa. Luovuutta nimenomaan vaadittiin siinä, kuinka toteuttaa asiakkaan toiveet niin, että myös oma persoonallinen panos säilyisi lopputuloksessa.

Kiinnostavaa oli oman suunnitteluprosessin tutkimisessa huomata tietty kaava, jonka mukaan prosessi kulki eteenpäin. Suunnitteluprosessini teoreettisena pohjana kulki Checklandin pehmeä systeemimetodologia, joka on tarkoitettu yleiseksi joustavaksi kehikoksi erilaisissa ongelmaratkaisua vaativissa tilanteissa. Checkland tarkoittaa metodologialla erilaisia metodeja ja tekniikoita, joita sovelletaan kulloiseenkin tilanteeseen soveltuviksi ratkaisumalleiksi.( Anttila 1996, 190).

Oma projekti kulki eteenpäin seuraavasti:

Projektin alkuvaiheessa kävin mahdollisimman monipuolisesti läpi suunnittelun lähtökohtia ja erilaisia vaihtoehtoja. Ensimmäisen vaiheen toteutin mielikuvien perusteella pohtien liikunta- ja sählyteemaa. Tämä vaihe oli erittäin runsas ja inspiroiva. Minulle suunnittelutyön kiehtovimpia puolia ovat uusiin, itselle vieraisiin asioihin tutustuminen sekä niiden pohtiminen. On kiinnostavaa hakea erilaisia näkökulmia kyseessä olevien aiheiden tulkintaan.

Ensimmäisen vaiheen jälkeen jäsensin itselleni tarkemmin teemaa ja karsin osan ideoista pois. Karsinnan jälkeen näytin asiakkaalle mahdollista ideamaailmaa luonnoksien avulla. Seuraavaksi asiakas antoi palautetta, jonka jälkeen uudestaan ideoita karsiutui. Asiakkaan palaute vahvisti omaa näkemystäni siitä, mihin suuntaan teos tulisi kehittymään.

Seuraavassa vaiheessa arvioin tilannetta uudestaan asiakkaan palautteen pohjalta ja ryhdyin etsimään kiinnostavia elementtejä teosten ydinajatukseksi. Monen

luonnosvaiheen jälkeen yksi idea erottui joukosta kehitettäväksi. Projektin tässä vaiheessa sain myös palautetta luovalta ohjaajaltani. Palaute ohjaajalta ja uudelleen luonnosteluvaihe toistuivat useita kertoja. Tämän vaiheen lopussa näytin luonnoksia uudestaan asiakkaalle ja jälleen sain ohjeita siitä, mihin suuntaan lopullisia luonnoksia kannattaisi viedä. Asiakkaalta saadun palautteen jälkeen pyrin yhdistämään asiakkaan toiveet sekä oman näkemykseni teoksesta.

Luonnokset hioutuivat kohti lopullista muotoaan. Viimeisen vaiheen luonnoksista syntyi useampi versio, ennen kuin varsinaiset valitut erottuivat joukosta. Tämän vaiheen aikana oli taas toistunut palaute ja uudelleen luonnosteluvaihe useaan kertaan.

Suunnitteluprosessi alkumielikuvista valmiiseen tuotteeseen oli monivaiheinen, joista jokainen vaihe oli tärkeä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen pyrkiessä. Jokainen palautekierros sekä ulkoinen että sisäinen toivat uutta eteenpäin auttavaa

informaatiota. Tilanteissa, joissa oma luova prosessi jumiutui, ulkoinen palaute tuntui helpottavalta. Palaute antoi ohjeistusta siitä, mihin suuntaan kannatti edetä

suunnittelutehtävän ongelman ratkaisussa, mutta ei kuitenkaan ohjannut prosessia liikaa, vaan jätti tilaa myös omille persoonallisille näkemyksille.

Haastavaksi prosessissa osoittautui lopullisten luonnosten väriliu'un saaminen oikealla tavalla liukuvaksi. Liu'un tarkoitus on kulkea pehmeästi vaaleasta turkoosista tummaan, ilman että tummin teos menee tukkoon. Teosten värien säätäminen oli

suunnitteluprojektin vaikein osuus. Lopullisten luonnosten mukaan tehtaalle lähetettiin varmuuden vuoksi tuloste luonnoksista, josta voitiin Pantone koodien lisäksi katsoa sävyjen suuntaa. Lopputulos on onnistunut ja olen onnellinen siitä, että lopulliset taulut ovat lähes identtiset luonnosten kanssa.

Suunnittelijana käytän paljon kollaasitekniikkaa ja erilaisten miellekarttojen yhdistelmiä suunnitteluprosessin tukena. Teeman avaaminen kuvien kautta helpottaa

johtoajatuksen löytämistä. Valokuvaaminen ja kuvien käyttö luonnosten pohjana on olennainen osa työskentelyäni. Digitaalinen suunnittelu ja sen mahdollisuudet inspiroivat ja vievät mielikuvitusta lennokkaasti eteenpäin mitä jännittävimpiin

lopputuloksiin. Mielenkiintoista on se, kuinka valokuvaushetken jälkeen, kun kuva on siirretty tietokoneelle, löytyy kuvasta aina uusi ulottuvuus. Valokuva tarjoaa jotain sellaista, mitä ei kuvaushetkellä olisi osannut kuvitellakaan. Valokuviin on myös

kiinnostavaa yhdistellä tavallista maalaus - ja piirustusjälkeä tai tietokoneella piirrettyä.

Erilaisista valokuvista voi yhdistelemällä saada aikaan täysin uuden kiinnostavan

kokonaisuuden. Jokaisessa valokuvassa on mahdollisuus ja sen mahdollisuuden löytäminen vaatii luovuutta ja näkemystä.

Tulevaisuudessa tulen työskentelemään digitaalisen, valokuvalähtöisen suunnittelun parissa mutta en aio unohtaa kuitenkaan perinteistä piirtämistä. Pikemminkin aion hyödyntää kaikkia osa alueita muodostamalla niistä kombinaatioita, jotka kuvastavat omaa persoonallista tyyliäni. Kiinnostavaa on seurata myös erilaisten

tulostusmateriaalien ja tekniikoiden kehitystä, jotka laajentavat pintasuunnittelun mahdollisuuksia entisestään tulevaisuudessa. Digitekniikkaa ei tarvitse pelätä tai ajatella sen vievän kaiken huomion perinteisistä käsillä piirtämisen tai maalaamisen tekniikoista. On ymmärrettävä tekniikoiden erilaisuudet ja nähtävä ne ennemminkin toisiaan tukevana, kuin erottava tekijänä.

Opinnäytetyön suunnitteluprosessi selvensi minulle konkreettisesti tapaani työskennellä luovuutta vaativien tehtävien parissa. Yleensä luovaprosessi on edennyt niin

luontevasti, että en ole ehtinyt pohtimaan jokaista vaihetta ja vaiheiden toistuvuutta erikseen. Kokemus asiakastyön suunnittelemisesta oli erittäin arvokas. Prosessin aikana opin kuuntelemaan asiakasta sekä tarjoamaan omaa näkemystä ammattimaisella varmuudella. Tulevaisuudessa tämän kokemuksen kautta on huomattavasti helpompaa astua tekstiilisuunnittelijan ammattiin.

7 LOPUKSI

Opinnäytetyön tekeminen oli mielenkiintoinen ja haastava prosessi. Hyödyllistä oli tekijänoikeuksiin tutustuminen ja niiden pohtiminen oman luovan työn tekemisen kautta. Tekijänoikeudet saattavat helposti saada itse tekijän epävarmaksi siitä, mitkä oikeudet hänen teostaan suojaa ja kuinka tekijä itse voi käyttää toisen tekijän teosta niin, että se ei loukkaa häntä. Työn tarkoitukseni ei ollut opastaa kulkemaan sieltä, mistä aita on matalin vaan, tarkoituksena oli auttaa tutustumaan luovan työn oikeisiin pelisääntöihin, jotta tekemisen rehellisyys ja mielekkyys säilyisi. Aiheesta kirjoittaminen oli työn haastavin osuus, sillä lakipykälien ymmärtäminen ja kääntäminen

ymmärrettävään muotoon vei yllättävän paljon aikaa ja vaati pitkäjänteisyyttä.

Tekijänoikeuksista olisi voinut kirjoittaa paljon laajemminkin, mutta uskon kuitenkin, että näistä tiedoista on paljon hyötyä alani opiskelijoille. Toivoisin että tämä työ innoittaa jatkossa opiskelijoita tutkimaan tekijänoikeuksien sellaisia alueita, joihin en tässä työssäni ole niin syvällisesti paneutunut.

Akustiikka aiheena on ajankohtainen ja kiinnostava. Työn tekemisen aikana akustiikan vaikutuksista ihmisen psyykkeeseen on keskusteltu mm. ajankohtaisohjelmien kautta.

Sisustuslehdissä on esitelty myös paljon erilaisia kuunteluhuoneita, jotka ovat akustisesti haastavia. Visuaalisesti miellyttävät sisustukseen erikseen räätälöidyt akustiikkaratkaisut ovat varmasti yhä enemmän tulevaisuudessa ajankohtaisia.

Akustiikasta kirjoittaminen ja Moodin valmiin konseptin hyödyntäminen oli luonnollinen jatkumo työharjoittelussa opituille asioille. Akustiikka on kokonaisuudessaan laaja aihe, joten en tarkoituksella pohtinut ihan kaikkea asiaan liittyvää, vaan kokosin tärkeistä tiedoista helpon informaatiopaketin sisustus- ja tekstiilialan ihmisiä ajatellen. Akustiikka osion tekeminen täsmensi aikaisempaa työharjoittelussa oppimiani asioita ja oli

huomattavasti helpompi kirjoittaa kuin tekijänoikeusosio.

Oman suunnitteluprosessin kulkua oli mielenkiintoista käydä läpi, varsinkin kun kyseessä oli oikea asiakastyö. Eri vaiheiden dokumentointi ja pohtiminen auttoi ymmärtämään jokaisen vaiheen tärkeyden. Asiakkaan kuunteleminen ja sen pohjalta visuaalisten ratkaisujen tekeminen oli innostavaa ja opettavaista. Erilaisten

kuvamateriaalien tutkiminen taustatyöksi oli aikaa vievää, mutta erittäin tärkeää lopputuloksen kannalta.

Koko opinnäytetyöprosessin aikana opin erittäin paljon uusia asioita, jotka auttavat minua suunnittelijana eteenpäin. Opin luottamaan omiin visioihin ja soveltamaan niitä asiakkaalle sopivalla tavalla. Positiivista on projektin jatkuminen kohteen muiden huoneiden parissa.

Vaikka tekijänoikeuksien tulkitseminen tuotti välillä ongelmia samoin kuin taulumalliston lopullisten teosten hiominen tehdasta varten, niin hankaluuksista selvittyäni voin rehellisesti sanoa projektin olleen positiivinen kokemus.

LÄHTEET

AixFoam.Absorption panel.[verkkodokumentti].AixFoam.Saatavuus<

http://www.aixfoam.com/cgi-bin/shop/appsh.cgi?LID=en&shcat=1&FUNC_ID=8002>(Luettu 4.2.2009).

Anttila, Pirkko 1992. Käsityön ja muotoilun teoreettiset perusteet. 1−2 painos. Porvoo 1992.WSOY(Luettu 25.3.2009).

Brian Sherwin 21.1.2009. Shepard Fairey: Obey Copyright.[Internet päiväkirja]. My artsspace.Saatavuushttp://www.myartspace.com/blog/2009/01/shepard-fairey-obey-copyright.html(Luettu 6.3.2009).

Creative commonsin tehtävä. Creative Commons.

Saatavuus<http://creativecommons.fi/toiminta/tehtava>(Luettu 23.11.2008).

Ecophon 2002−2008 a.Toimiva huoneakustiikka – tärkeitä näkökohtia.[verkkodokumentti].Ecophon.Saatavuus<

http://www.ecophon.fi/templates/webpuffpage____100177.aspx>(Luettu 28.2.2009).

Ecophon 2002−2008 b.Kuinka toimiva huoneakustiikka toteutetaan.[verkkodokumentti].Ecophon.Saatavuus>

http://www.ecophon.fi/templates/webpuffpage____100178.aspx>(Luettu 28.2.2009).

Ecophon 2002−2008 c.Melun haitalliset

vaikutukset.[verkkodokumentti].Ecophon.Saatavuus<

http://www.ecophon.fi/templates/webpuffpage____100196.aspx>(Luettu 29.2.2009).

Ecophon 2002−2008 d.Huoneakustiikka tilan vaatimusten mukaan.[verkkodokumentti].Ecophon.Saatavuus<

http://www.ecophon.fi/templates/webpuffpage____100198.aspx>(Luettu 29.2.2009).

Ecophon 2002-2008 e. Mitä sinun on tehtävä asiakkaana saavuttaaksesi toimivan huoneakustiikan.[verkkodokumentti].Ecophon.Saatavuus<

http://www.ecophon.fi/templates/webpuffpage____100251.aspx>(Luettu 29.2.2009).

Ecophon 2002−2008 f.Mitä sinun käyttäjänä on hyvä tietää toimivasta huoneakustiikasta.[verkkodokumentti].Ecophon.Saatavuus<

http://www.ecophon.fi/templates/webpuffpage____100313.aspx>(Luettu 29.2.2009) Electric Frontier Finland 22.9.2005 a.Eduskunta painamassa tekijänoikeuslain ongelmat villaisella[Lehdistötiedote].EFFI.Saatavuus<

http://www.effi.org/tekijanoikeus/laki/tekijanoikeus-faq.html>(Luettu 9.1.2009).

Electric Frontier Finland 5.10.2005 b.Tekijänoikeuslain korjausten valmistelu aloitettava välittömästi[Lehdistötiedote].EFFI.Saatavuus<

http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2005-10-05.html>(Luettu 9.1.2009).

Electric Frontier Finland 1.3.2009.Poliisin läsnäoloa verkossa kaivataan.[Lehdistötiedote].EFFI.Saatavuus<

http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2009-03-01.html>( Luettu 28.3.2009).

Eschner, Hanna .Kotiin miellyttävä äänimaailma.Oma koti kullan

kallis[Verkkolehti].SOFTEN.Saatavuus<www.soften.fi/pdf/omakotikullankallis.pdf>(Luet

Holmaranta, Heikki 1.2.2005.[verkkodokumentti]Turun

Sanomat.Saatavuushttp://www.turunsanomat.fi/verkkolehti/?ts=1,3:1124:0:0,4:124:0:

1:2005-02-01,104:124:280679,1:0:0:0:0:0:(Luettu 26.1.2009).

Klubitus.[verkkosivut].Saatavuus<

http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=31638;sivu=1>(Luettu 2.4.2009).

Koivumäki, Ari 2006 a.Akustiikan

perusteita[verkkodokumentti].Äänipää.Saatavuus<http://www.aanipaa.tamk.fi/tila_2.ht

>(Luettu 21.1.2009)

Koivumäku, Ari 2006 b.Ääni syntyy[verkkodokumentti].Äänipää.Saatavuus<

http://www.aanipaa.tamk.fi/synty_1.htm>( Luettu 21.1.2009).

Koivumäki, Ari 2005.Tilavaikutelma[verkkodokumentti].Äänipää.Saatavuus<

http://www.aanipaa.tamk.fi/tila_2.htm>(Luettu 21.1.2009).

Korpela, Jukka 2001 a. Mikä valokuva on

(tekijänoikeudellisesti)[verkkodokumentti].Datatekniikka ja viestintä.

Saatavuus<http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/valokuva.html>(Luettu 7.1.2009).

Korpela, Jukka 2001 b. Saako omaan käyttöön kopioida [verkkodokumentti].Datatekniikka ja viestintä Luku 2.

Saatavuus<http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/tekoik/2.4.html>(Luettu 7.1.2009).

Korpinen, Pertti 2005 a.Äänen

kuvantamistapoja[verkkodokumentti].Äänipää.Saatavuus<

http://www.aanipaa.tamk.fi/kuvaa_1.htm>(Luettu 22.1.2009).

Korpinen, Pertti 2005 b.Äänen taajuus[verkkodokumentti].Äänipää.Saatavuus<

http://www.aanipaa.tamk.fi/taajuu_1.htm>(Luettu 22.1.2009).

Korpinen, Pertti 2005 c.Äänen voimakkuus[verkkodokumentti].Äänipää.Saatavuus<

http://www.aanipaa.tamk.fi/voima_1.htm>(Luettu 22.1.2009).

Korpinen, Pertti 2006.Arkielämän ääni-ilmiöitä[verkkodokumentti].Äänipää.Saatavuus<

http://www.aanipaa.tamk.fi/arki_1.htm>(Luettu 22.1.2009).

LAKI24.FI 2008 Tekijänoikeus: Tekijänoikeus teokseen.[verkkodokumentti].

Mäkelä Sakari, Rinne Olli, Suvanto Timo 2009.DIGIKUVA Myynti, osto & käyttöoikeus.1 Painos.Porvoo 2009.WSOYpro/ Docendo

OFF PISTE.Toteutus.[verkkodokumentti].OFF PISTE.Saatavuus>

http://www.offpistefinland.fi/fi/work.php>(Luettu 2.2.2009).

Opetusministeriön Tekijänoikeuslautakunta 1.4.2004. Maalauksen tekeminen valokuvasta.[verkkodokumentti].OPM.Saatavuus<

http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeusneuvosto/tekijaenoikeusneuv oston_lausunnot/2004.html?lang=fi>(Luettu 14.3.2009).

Opetusministeriön Tekijänoikeuslautakunta 10.5.2004.Taideteokseen liittyvät tekijänoikeuskysymykset.[verkkodokumentti].OPM.Saatavuus<

http://www.minedu.fi/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeusneuvosto/tekijaenoikeusneuv oston_lausunnot/2004.html?lang=fi>(Luettu 14.3.2009).

Opetusministeriön Tekijänoikeuslautakunta 12.4.2007. Tekijänoikeus

luonnonaiheeseen.[verkkodokumentti].OPM.Saatavuus<http://www.minedu.fi/export/si

Opetusministeriö.Tekijänoikeuden perusteita.[verkkodokumentti].OPM.Saatavuus<

Paroc.Liikuntasalit ja Uimahallit. c[verkkodokumentti].Parock.Saatavuus>

http://www.paroc.fi/channels/fi/acoustics/design+instructions/huonetilansuunnitteluliik untasalit_ja_uimahallit.asp>(Luettu 2.2.2009).

Pennanen, Tyyne 2009. Oikeita vai väärin. Helsingin sanomat kuukausiliite, maaliskuu, s.51.(Luettu 25.3.2009).

PITKÄNEN, Olli 1994. Harjoitustöiden tekijänoikeudesta [VERKKODOKUMENTTI]. Luku 2−11.Teknillisen korkeakoulun ylioppilaskunta 1994

Saatavuus<http://www.cs.hut.fi/opp/tekihtml.htm#Mit%C3%A4Tekij%C3%A4OOn2>(

Luettu 8.11.2008).

Poropudas, Timo 2009. Obama –julisteen tekijä panee toivonsa

Saint Gobain Ecophon Oy 2009 a.Koti Akustiikka.[verkkoesite].Ecophon.Saatavuus<

http://www.ecophon.fi/409b5298-1c58-4448-90f9-0958c7073cd1.fodoc>(Luettu 29.2.2009).

Saint Gobain Ecophon Oy 2009 b.Huoneakustiikka.[verkkoesite].Ecophon.Saatavuus<

http://www.ecophon.fi/ec50437d-67a8-498d-ba24-b1edebaad8ee.fodoc>(Luettu

Soften Oy.Soften Acoustic Panels.[verkkoesite].Soften.Saatavuus<

http://www.soften.fi/pdf/esitesoften_fin.pdf>(Luettu 29.2.2009).

Soften

Oy.Kuvagalleria.[verkkodokumentti].Soften.Saatavuus<http://www.soften.fi/kuvagalleri a.php>(Luettu 29.2.2009).

Something Awful- Internet makes you stupid

Tekijänoikeudellinen neuvonta. Kuvasto

Ry.Saatavuus<http://www.kuvastory.fi/index.php?cat=3&lang=fi>( Luettu 23.11.2008).

TEKIJÄNOIKEUDEN TIEDOTUS -JA VALVONTAKESKUS RY 2006 a.

Tekijänoikeus.[verkkodokumentti]

Saatavuus<http://www.antipiracy.fi/tekijanoikeusjapiratismi/tekijanoikeus.html>

(Luettu 8.11.2008).

TEKIJÄNOIKEUDEN TIEDOTUS -JA VALVONTAKESKUS RY 2006 b.Tekijänoikeuden loukkaukset.[verkkodokumentti]TTVK.1−21.Saatavuus<

http://www.antipiracy.fi/files/pdf/tekijanoikeuden_loukkaukset.pdf>(Luettu 9.11.2009).

TEKIJÄNOIKEUDEN TIEDOTUS -JA VALVONTAKESKUS RY Tekijänoikeus suojaa luovaa työtä[verkkodokumentti]TTVK.Nykypaino 2006 c. s.1−20 Saatavuus<

http://www.antipiracy.fi/lisatietoa/aineistot.html>(Luettu 8.11.2008).

SÄHKÖPOSTI

Pajala, Anna,2009. Kysymys tekijänoikeuksista.Aivila, Tanja.26.2.2009.(luettu 30.3.2009).

Hietanen Herkko, 2009.Kysymys CC-lisenssistä.Aivila, Tanja.22.3.2009.(luettu 5.4.2009).

TELEVISIO-OHJELMAT

45 minuuttia.2009.MTV3.Raija Kantomaa.11.3.2009.

Ykkösdokumentti TV1:Kenen tekijänoikeus (RiP: A remix manifesto 2009.Canada).TV1.Brett Gaylor 29.3.2009.

LUENTO

Taideteollinen korkeakoulu 2009.Tekijänoikeusseminaari. Kuosmanen Anja, Sorvari Katariina, Toikkanen Tarmo ja Välimäki Mikko. 2.4.2009 Kuvataideakatemia.

LIITE 1