• Ei tuloksia

Sisustussuunnittelu

2 Suunnitteluprosessi

2.3 Hankesuunnittelun osa-alueet

2.3.2 Sisustussuunnittelu

Sisustussuunnittelu on musiikin opetustilojen suunnittelussa tärkeä vaihe. Siinä konkretisoituu tilojen mitoituksen sekä toiminnan ja varustuksen yhteensopivuus.

Aiemmin kuvattu työtapojen monipuolisuus ja runsas varustelu asettavat tilojen toiminnalliselle suunnittelulle suuren haasteen. Musiikin opetustilojen tulee olla viihtyisiä ja toimintaan kannustavia. Varustuksen, soittimien ja laitteiden tulee olla helposti käsillä ja varastoitavissa. Tilojen tulee olla turvalliset sekä melutasojen että kulkureittien ja toimintapisteiden suhteen.

Musiikin opetustilojen kalustesuunnittelusta Ari Jääskö

Musiikin tilojen suunnittelun tavoitteena on musiikinopetuksen työtapoja moni-puolisesti palveleva ja helposti muunneltava opetustila. Tilan toimivuuden kannal-ta on ensiarvoisen tärkeää, että heti luonnossuunnitteluskannal-ta lähtien keskustellaan tilan käytöstä vastaavan opettajan tai opettajien kanssa. Näin saadaan musiikin-opetuksen työtapojen ja varustuksen vaatimukset heti mukaan suunnitteluun.

Uudisrakennuksen sisustussuunnittelu on vaivattomampaa kuin korjauskohteen.

Uudessa kohteessa tulee opetustilan yhteyteen suunnitella asianmukaiset varas-to- ja bänditilat. Kun suunnitellaan vanhojen tilojen sisustusta, on talotekniikan suunnittelu haasteellista.

Tilan kalustuksen suunnitteluun vaikuttavat:

pedagogiikka

tilan tai tilojen muoto ja korkeus talotekniikan sijoittelu ja tilatarve opetusryhmäkoko

akustiikan laadulliset toiveet

vahvistettujen instrumenttien käyttö ja äänentoiston suunnittelu opetusmateriaalin, instrumenttien ja muiden varusteiden säilytystilan

tarve.

Akustiikka

Kuten opetustiloissa yleensäkin, on kalustamattomat seinät tarkoituksenmukaista varustaa kiinnityspinnoil-la. Akustiikan suunnittelijan kanssa yhteistyössä laa-ditaan suunnitelma kiinnityspintojen tyypeistä sekä pinta-alasta. Kiinnityspinnoilla (kova/pehmeä) voi-daan tehokkaasti vaikuttaa ääniaaltojen absorptioon.

Mikäli tilassa käytetään vahvistettuja instrumentteja, niin sanottuja bändikamoja, on eduksi eliminoida sei-sovia ääniaaltoja seinillä, jotka eivät ole kohtisuorassa toisiinsa nähden. Ääneneristyksen kannalta voidaan osa tilaa, esimerkiksi lattia, tai kaikki pinnat toteut-taa niin sanotusti kelluvana rakenteena, jossa pinnat

”irrotetaan” rakennuksesta runkoäänien johtumisen minimoimiseksi.

Seiniin kiinnitetään erilaisia kalusteita ja koukkuja esimerkiksi soittimia ja johtoja varten. Jos suunnittelussa päädytään akustisesti aktiivisiin, rakenteellisesti kerrok-sellisiin seiniin, on erityisesti muistettava varmistaa, että seinärakenne on riittävän tukeva.

Akustiikkaan voidaan vaikuttaa esimerkiksi taittuvilla seinäkerakenteilla, akusti-sella verholla ja tilassa vapaasti liikuteltavilla kalusteilla, joiden materiaaleilla on akustisia ominaisuuksia. Mikäli käytössä on akustiset rummut, auttaa pleksisei-nä terävimpien iskuäänten rajoittamisessa. Matalien äänien vaimentimia voidaan käyttää halutun akustiikan saavuttamiseksi.

Äänentoisto- ja TVT-laitteet

Äänentoistolaitteiden sijoittelu ja toiminta suunnitellaan audio- ja esitystekniik-kasuunnittelussa yhdessä opettajan ja sähkösuunnittelijan kanssa opetus- ja mu-siikintuottotilannetta varten. Kuten muissakin opetustiloissa, tulee musiikkiluo-kassa kaapelointi suunnitella siten, että lattiajohtojen määrä pysyy minimissään.

Kuva: Juha Unkari

Käytännössä tämä tarkoittaa riittävien liitäntöjen suunnittelemista johtokanavaan, joka sijoitetaan lattianrajaan. Vahvistetun musiikin luonne määrää lisäkaiuttimien käytön ja niiden vaatimien liitäntäpisteiden sijoittelun.

Säilytyskalusteet

Tavanomaiset, tarkoitukseen mitoitetut komerokalusteet ovat kiintokalustuksen runko. Vesipiste tarvittavine varusteineen kannattaa tilan säästämisen vuoksi sijoittaa osaksi kiinteää kalustusta. Kalusteiden sijoittelu ja materiaalit valitaan toiminnallisten ja akustisten tarpeiden mukaan. Kalusteiden mitoituksen suun-nittelussa tarvittavat mitat ja hyllymetrimäärät määritellään varustuksen tarvekar-toituksen yhteydessä.

Osan kalusteista tulee olla liikuteltavia, lukittavilla kalustepyörillä varustettuja ko-merokaappeja. Siirrettävien säilytyskalusteiden on oltava riittävän tukevia, sillä

niiden tulee kestää jatkuvaa siirtelyä eivät-kä ne saa kaatua. Kuten kiintokalusteiden materiaaleilla, voidaan myös siirrettävien kalusteiden materiaalivalinnoilla vaikuttaa akustiikkaan.

Irtokalusteet

Opettajan työpiste suunnitellaan soveltu-maan opetustilanteeseen ja äänentoisto- ja av-tekniikan ohjaamiseen. Mikäli työpiste ei sijaitse johtokanavan läheisyydessä, voi-daan rakennusrungon niin salliessa tuoda johdotus lattian kautta. Kalusteessa tulee olla riittävästi tilaa äänipöydälle, instrumen-teille, tietokoneyksikölle, dokumentinlu-kukameralle ja muulle tarvittavalle. Koska tarvittavia laitteita on paljon, kalusteessa Musiikkiluokan opettajanpöytä kokoamista vailla.

Kuva: Juha Unkari

Pöytä koottuna… Kuva: Juha Unkari …ja käytössä. Kuva: Juha Unkari

tulee olla helposti operoitava johtokaukalo, reiät kaapeloinnille sekä tuet tietoko-nenäytöille. Opettajan työpiste on monimutkainen kaluste, vaikka se kuuluukin irtokalusteisiin. Siksi se on syytä suunnitella tapauskohtaisesti ja sisällyttää kiin-tokalusteurakkaan.

Tavalliset oppilaspöydät eivät ole suotavia niiden viemän tilan tähden. Mikäli ti-laan halutaan pöytiä, valitaan sellaisia pöytiä, jotka ovat helppoja siirrellä ja jotka voidaan varastoida pieneen tilaan. Jos valitaan taittuvakantinen pöytämalli, pitää pöytäkannessa olla lukitusmekanismi.

Oppilastuoleissa ei saa olla käsinojia. Tuolit voivat olla kirjoitusalustalla varustet-tuja, kuitenkin niin, ettei kirjoitusalusta ole tiellä, kun oppilas soittaa instrumenttia tuolilla istuen. Tuolien korkeudet valitaan lasten koon ja musiikki-instrumenttien vaatimien soittokorkeuksien mukaan.

Varusteet

Vesipistekaluste varustetaan saippua- ja käsipaperiannostelijalla. Kitaroiden, vah-vistinjohtojen ynnä muun sellaisen säilytykseen tarvitaan erilaisia koukkuja. Ko-kovartalopeiliä voidaan käyttää laulamisen ja musiikki-instrumenttien soittoasen-tojen oppimisen tukena.

045 VARTIOKYLÄ 45206 4

Kalusteiden lukitus osoitettu kuvissa pyöreällä symbolilla Kalusteiden lukitus osoitettu kuvissa pyöreällä symbolilla Käsipaperiannostelija 3130, polttomaalattu teräs, valkoinen Hani-tuote Oy

Dispenso-käsisaippua-annostelulaite 517, seinäteline ruostumaton teräs, varren pituus 50 mm

Berner Oy

Bassovaimentimet kts. akustiikkasuunnitelma Liikuteltavan kalusteen pyörät Wheel 2000 EMT-125/2 NP/K, 2k kpl / kaluste EMT-J-125/2 NP/K, 2k kpl / kaluste Kiinnityselin EMT-25 4 kpl / kaluste Manner Oy

Näytön varret, kokometalliset, kahdella nivelellä TC500, Martela Oyj

Kitarakoukut, polttomaalattu teräs, kääntyvä kannatinpää, pitkällä varrella 24 kpl RENO GSP-24W

Laitevälitys Oy lyhyellä varrella, polttomaalattu teräs,8 kpl RENO GSP40 Silent Gliss 5850 kattokiinnikkeillä

PÄIVITETTY TOTEUTUSTA VARTEN 15.6.2011

Musiikkiluokka 3 pohja- ja leikkauskuvat. Aukeaman piirrokset: Hki/Ari Jääskö

Havainnekuvat luokasta varustuksen kanssa

045 VARTIOKYLÄ 45206 4

Kalusteiden lukitus osoitettu kuvissa pyöreällä symbolilla Kalusteiden lukitus osoitettu kuvissa pyöreällä symbolilla Käsipaperiannostelija 3130, polttomaalattu teräs, valkoinen Hani-tuote Oy

Dispenso-käsisaippua-annostelulaite 517, seinäteline ruostumaton teräs, varren pituus 50 mm

Berner Oy

Bassovaimentimet kts. akustiikkasuunnitelma Liikuteltavan kalusteen pyörät Wheel 2000 EMT-125/2 NP/K, 2k kpl / kaluste EMT-J-125/2 NP/K, 2k kpl / kaluste Kiinnityselin EMT-25 4 kpl / kaluste Manner Oy

Näytön varret, kokometalliset, kahdella nivelellä TC500, Martela Oyj

Kitarakoukut, polttomaalattu teräs, kääntyvä kannatinpää, pitkällä varrella 24 kpl RENO GSP-24W

Laitevälitys Oy lyhyellä varrella, polttomaalattu teräs,8 kpl RENO GSP40 Silent Gliss 5850 kattokiinnikkeillä

PÄIVITETTY TOTEUTUSTA VARTEN 15.6.2011