Pelipohjana toimii karttakuva, johon on piirretty paikat ”aarrepahvineliöille” Pelissä paitsi karttakuva myös kohdemaiden tyypillisiä tuotteita opitaan pelaamalla.
Arviointi
Kukin ryhmä arvioi omaa toimintaansa ja työskentelyä. Jokainen arvioi lisäksi em. asioita omalta kohdaltaan. Oppilaiden tietojen arviointi tehdään jaksokokeella.
Toiminnan kuvaus ja aikataulutus
1. vaihe
Käydään Pohjoismaiden ja Baltian oppiaines nopeassa tahdissa läpi oppikirjan avulla.
Tarvittavat välineet
● Pisara oppikirja ja työkirja
Tavoite
Saadaan perustietoa Pohjoismaista ja Baltian maista.
Kuvaus
Opiskeluun käytetään Pisara-sarjan oppikirjaa ja työkirjaa.
2. vaihe
Tarvittavat välineet
● I-Pad
● Oppikirjat
Tavoite
Saadaan riittävät tiedot Pohjoismaiden ja Baltian alueen karttakuvasta ja paikoista siinä.
opitaan eri maiden tyypillisiä kulttuuriin ja elinkeinoihin liittyviä piirteitä.
Kuvaus
Luokka jaetaan ryhmiin ja kullekin ryhmälle kohdemaa/ kohdemaat. Etsitään oman
kohdemaan ”aarteista” kuvia, jotka liitetään word-sivulle sopivan kokoisena. Kuvat jaetaan opettajalle, joka tulostaa riittävän määrän kuvia. Ryhmät hinnoittelevat aarteet oman mielensä mukaan mukaillen Afrikan tähti- peliä.
3. vaihe
Tavoitteena on saada peliin liittyvät oheistarvikkeet tehtyä ja laadittua säännöt.
Kuvaus
Jokainen ryhmä valmistaa omat aarrekorttinsa. Ne, jotka vapautuvat nopeimmin alkavat leikellä rahoja. Vapautuvista muutama kehittelee sattumakortit (juna-, lentoliput ja auto sekä matka keskeytyy- kortit). Nappulat ja arpakuutiot lainataan koulun välineistöstä. Pelipohjaa voidaan myös yhdessä suunnitella, mutta toteutus lienee parasta opettajan voimin tehdä (tulostus ja piirto). Yhdessä sovelletaan säännöt.
4. vaihe
Tarvittavat välineet
- valmiit pelipohjat
- peliin tarvittavat oheistarvikkeet - oppikirjat
Tavoite
Testata pelin säännöt ja toimivuus.
Kuvaus
Jokainen ryhmä pelaa vielä omana ryhmänään. Testataan ja täsmennetään säännöt yhteisessä keskustelussa.
5. vaihe
Tarvittavat välineet
Pelaamiseen tarvittavat kaikki tarvikkeet.
Tavoite
Pelataan peli sekaryhmissä.
Kuvaus
Peliryhmissä on jokaisen maaryhmän edustaja. Pelataan peli loppuun asti.
Perustiedot
● Teräsrautelan koulu, Teräsrautelan yksikkö
● 3A, 30 oppilasta
Kokonaisuuden kuvaus
Tässä pelillistämisprojektissa oppilaat on tarkoitus sitouttaa matematiikan työskentelyyn pisteiden keräämistä ja oman hahmon kehittämistä apuna käyttäen.
Kokeilujakso koostuu perehtymisestä (1h), pisteiden keräämisestä (1viikko/3h), avatarin suunnittelemisesta (2h), tiimityöskentelystä (2h) sekä loppukoonnista (2h). Yhteensä projekti vaatii siis vähintään 7 oppituntia tällä pohjalla. Pisteiden kerääminen toteutetaan tavallisen matematiikan tunnin yhteydessä, joten sitä varten ei tarvitse erikseen budjetoida aikaa, vaikka se on yllä merkittykin näkyviin.
Kokonaisuuden tavoitteet, sisällöt ja välineet
Oppiaineet
Kokeilujaksolla projekti liitettiin matematiikkaan. Idea on sovellettavissa muihinkin oppiaineisiin, mutta silloin pisteiden laskeminen täytyy toteuttaa toisella tavalla.
Tavoitteet
● Matematiikka:
“Matematiikan opiskelu ontavoitteellista ja pitkäjänteistä toimintaa, jossa oppilaat oppivat ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan”
● Laaja-alainen osaaminen:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen“Tutkiva ja luova työskentelyote, yhdessä tekeminen sekä mahdollisuus syventymiseen ja keskittymiseenedistävät ajattelun ja oppimaan oppimisen kehittymistä.”
Pelillistäminen/Pelisuunnittelu
Kokeilujakson aikana oppilaat keräävät suorituksillaan pisteitä, eli krediittejä, joilla he voivat täydentää omaa avatariaan projektin loppukoonnin tunneilla.
Avatar voidaan koota joko digityökalun tai perinteisen kuvataidetyöskentelyn avulla.
Toteutetussa projektissa päädyttiin perinteiseen kuvataidetyöskentelyyn, koska
oppilastuntemuksen pohjalta se arvioitiin helposti toteutettavaksi sekä oppilaille erittäin mieluisaksi vaihtoehdoksi.
Arviointi
Pisteiden/krediittien kerääminen, oppilaiden suoritusten rutiininomainen arviointi,
vertaisarvioinnit sekä mahdolliset huoltajien kommentit toimivat jakson arviointiperusteina.
Toiminnan kuvaus ja aikataulutus
1. kerta, Oppilaiden perehdyttäminen, 1h
Tarvittavat välineet
● oppilaan lomake (pisteiden laskemista varten)
● virittäytymismateriaali (valinnainen, opettaja hyödynsi omia pelimieltymyksiään)
Tavoite
Jokainen oppilas saa alustavan kuvan tulevasta projektista ja sen työvaiheista. Jokainen oppilas ymmärtää oppilaan lomakkeen merkityksen ja sitoutuu huolehtimaan siitä.
Kuvaus
Virittäytyminen: Opettajan avatar ennen ja jälkeen Projektin yleinen esittely (vaiheet, toteutus)
Oppilaan lomakkeen esittely
Avatar-pohjan, sekä avatarin tarkoituksen esittely Tiimityöskentelyvaiheen lyhyt kuvaaminen
Esimerkkitapaus loppukoonnin ostotilanteesta Läksy: Oman avatarin suunnitteleminen
2. kerta, Ensimmäisten pisteiden kerääminen, 1h
Tarvittavat välineet
● matematiikan kirja
● oppilaan lomake
Tavoite
Oppitunnilla oppilaat konkreettisesti näkevät ja kokevat miten pisteiden kerääminen onnistuu.
Kuvaus
Oppitunti alkaa uuteen aiheeseen perehtymällä.
Tehdään päässälaskut ja kerätään niiden pisteet.
Työskentelyn ohessa opettaja tarkistaa läksyt ja pisteyttää ne lomakkeeseen (1 piste, jos tehty, toinen piste, jos tehty oikein)
3. kerta, Toisen kerran pisteiden kerääminen, 1h
Tarvittavat välineet
● matematiikan kirja
● oppilaan lomake
Tavoite
Oppitunnilla oppilaat konkreettisesti näkevät ja kokevat miten pisteiden kerääminen onnistuu.
Kuvaus
Oppitunti alkaa uuteen aiheeseen perehtymällä.
Tehdään päässälaskut ja kerätään niiden pisteet.
Työskentelyn ohessa opettaja tarkistaa läksyt ja pisteyttää ne lomakkeeseen (1 piste, jos tehty, toinen piste, jos tehty oikein)
4. kerta, Kolmannen kerran pisteiden kerääminen, 1h
Tarvittavat välineet
● matematiikan kirja
● oppilaan lomake
Tavoite
Oppitunnilla oppilaat konkreettisesti näkevät ja kokevat miten pisteiden kerääminen onnistuu.
Kuvaus
Oppitunti alkaa uuteen aiheeseen perehtymällä.
Tehdään päässälaskut ja kerätään niiden pisteet.
Työskentelyn ohessa opettaja tarkistaa läksyt ja pisteyttää ne lomakkeeseen (1 piste, jos tehty, toinen piste, jos tehty oikein)
5. kerta, Kokonaispisteiden laskeminen, 1h
Tarvittavat välineet
● matematiikan kirja
● oppilaan lomake
Tavoite
Oppitunnilla oppilaat konkreettisesti näkevät ja kokevat miten pisteiden kerääminen onnistuu.
Lasketaan jokaisen oppilaan kokonaispisteet yhteen.
Kuvaus
Oppitunti alkaa uuteen aiheeseen perehtymällä.
Tehdään päässälaskut ja kerätään niiden pisteet.
Työskentelyn ohessa opettaja tarkistaa läksyt ja pisteyttää ne lomakkeeseen (1 piste, jos tehty, toinen piste, jos tehty oikein)
Opettaja kerää lomakkeet ja laskee päivän päätteeksi kunkin oppilaan kokonaispisteet.
6. kerta, Avatar-pohjan laatiminen, 2h
Tarvittavat välineet
● A3 –paperia
● puuvärit
● avatar-pohja
Tavoite
Tunnin aikana jokainen oppilas luonnostelee ja myös värittää oman avatar-pohjansa mieltymyksiensä mukaan.
Kuvaus
Kaksoistunti aloitetaan tutustumalla erilaisiin silmien ja suun muotoihin yms.
Suunnittelupaperille tehdään muutamia luonnoksia ennen kuin oppilaat saavat varsinaisen avatar-pohjan.
7. kerta, Tuotteiden suunnittelu ja valmistaminen, 2h
Tarvittavat välineet
● A3-paperia, A4-paperia
● puuvärit
● sakset
● paperiliima
Tavoite
Kaksoistunnin aikana jokainen oppilas suunnittelee omissa pienryhmissään vähintään yhden tuotteen muun luokan ostettavaksi.
Kuvaus
Mielenkiinnostuksen pohjalta oppilaat jaetaan pienryhmiin (vaatteet, lemmikit, varusteet, ruuat, varusteet). Ryhmissä oppilaat ideoivat ja suunnittelevat tuotteita muiden ostettavaksi.
Valmiit tuotteet väritetään mahdollisimman siististi, jotta niitä voi sitten kopioida tulostimella toisille oppilaille.
8. kerta, Tuotteiden suunnittelu ja valmistaminen, 2h
Tarvittavat välineet
● A3-paperia, A4-paperia
● puuvärit
● sakset
● paperiliima
Tavoite
Oppilaat valmistavat suunnittelemansa tuotteet. Työn jäljen tulee olla huolellista.
Kuvaus
Tällä kerralla jatkettiin tuotteiden jalostamista ideoista myyntikelpoisiksi tuotteisiksi. Valmiit versiot koottiin yhteisille ”katalogialustoille”, jotta saman kategorian tuotteet löytyvät
myyntipäivänä helposti samoilta alustoilta.
9. kerta, Tuotteiden ostaminen ja oman avatarin viimeistely, 2h
Tarvittavat välineet
● omat avatarit
● henkilökohtaiset oppilaan lomakkeet (opettajan tarkastamina)
● myyntikatalogit hintoineen
● sakset
● paperiliima
Tavoite
Oppilaat käyttävät tienaamansa pisteet parhaaksi katsomallaan tavalla ostamalla valmistettuja tuotteita.
Ostetut tuotteet liimataan avatarin päälle avatar on valmis.
Kuvaus
Tuotteiden myynti tapahtui seuraavassa järjestyksessä:
1. tuotteiden esittelykierros 2. tuotteiden ostokierros
3. tulostetaan tarvittavat kopiomäärät 4. avatarien viimeistely ostetuilla tuotteilla
Tämä oppitunti hyötyi suuresti koulunkäynninohjaajaresurssista. Ohjaaja pääsi tulostamaan jo ”myytyjä” tuotteita opettajan hoitaessa rauhassa loppuun itse myyntitilaisuudeen.