• Ei tuloksia

”Narkkarin” stereotypia muodostui 1950-luvulla luoden huumeiden käyttäjälle ominaisia käyt-täytymismalleja, kuten varastaminen, huumeiden myynti, sekoilu ja seurustelu vain muiden huumeiden käyttäjien kanssa. Narkkarin stereotypia elää yhä ja sitä vahvistaa se, etteivät ny-kyiset työmarkkinat juuri tarjoa marginalisoituneille yksilöille mahdollisuuksia irrottautua huu-mekeskeisestä elämäntavasta. Yhteiskunnan tarjoamat hoitopalvelut eivät myöskään riitä tuke-maan heidän toipumisyrityksiään. Vaikka kaikki huumeiden käyttäjät eivät asetukaan perintei-seen ”narkkarin” muottiin, heitä kohdellaan siitä huolimatta huumeiden käyttäjiin liitetyn ste-reotypian mukaisesti. Tämä kohtelu vaikuttaa olennaisesti heidän toipumisen mahdollisuuk-siinsa. (Koski-Jännes 2014, 93.) Koska päihteisiin ja niitä käyttäviin henkilöihin usein liitetään näitä negatiivisia stereotypioita, joiden perusteella heidät kategorisoidaan, myös useissa päih-deriippuvaisen identiteettiä tarkastelevissa tutkimuksissa identiteettiä lähestytään marginaalin, poikkeavuuden tai leimautumisen kautta.

Päihteitä koskevassa tutkimuksessa leimaamisen ja poikkeavuuden käsitteet ovat nousseet en-simmäisen kerran esille Howard Beckerin (1963) teoksessa Outsiders, jossa Becker on käsitel-lyt leimautumisen ja poikkeavuuden muotoutumisprosesseja kannabiksen käyttäjien osalta.

Becker nostaa esiin ne prosessit, jotka luovat ja ylläpitävät poikkeavuutta. 8 Hän korostaa nar-komaaniksi leimautumisen prosessimaisuutta ja tätä kautta leiman siirtymistä osaksi päihteitä käyttävän henkilön identiteettiä. Päihteitä käyttävä henkilö leimautuu konkreettisten tekojensa eli päihteiden käyttönsä myötä, jonka seurauksena häntä aletaan kohdella poikkeavana. Merki-tyksellistä ei kuitenkaan ole yksilön käyttäytyminen sinänsä, vaan käyttäytymisestä yhteisön määrittämien sääntöjen mukaan määrittyvä seuraus, poikkeavaksi leimautuminen. Poik-keavaksi määritellylle yksilölle annettu leima on niin vahva, ettei yksilö kykene vastustamaan leimaa tai irtautumaan siitä, vaan se asettuu osaksi yksilön identiteettiä. Poikkeavaksi leimau-tumisella on vaikutusta muun muassa yhteiskunnalliseen osallistumiseen. (Emt., 1–14, 31–33.) Ulla Knuuti (2007, 18) kuvaa väitöstutkimuksessaan huumekuvioita marginaalin käsitteen kautta. Marginaalit ovat yhteiskunnan reuna-alueita, joille sijoittuvat ryhmät poikkeavat yhteis-kunnan valtaenemmistöstä. Knuuti käyttää huumeiden käyttäjistä termiä marginalisoituneet, koska huumeiden käytön leimallisin piirre on se, että huumeet hallitsevat käyttäjänsä elämää kokonaisvaltaisesti syrjäyttäen muut asiat. Näin ollen käyttäjäidentiteetti muodostuu vähitellen tärkeäksi osaksi omaa identiteettiä. Knuutin mukaan addiktin identiteettiin kuuluu selkeän eron tekeminen niin toipuvien ryhmän kuin normaali-ihmistenkin välille. (Emt., 127.)

Sanna Väyrysen (2007) tutkimus tekee näkyväksi naisten omia kokemuksia huumekuvioissa elämisestä ja heidän kokemuksilleen antamia merkityksiä sensitiivisistä ja tabuluonteisesta il-miöstä. Väyrynen tarkastelee sitä, miten huumeiden käyttö rakentaa naisten identiteettiä ja siir-tyy osaksi sitä. Väyrysen mukaan päihteitä käyttävä henkilö muodostaa päihdekäyttönsä ja päihdemaailmassa elämisensä tuloksena itselleen riippuvaisen identiteetin. Tämä identiteetti on yleensä käytön alussa positiivisesti latautunut ja luo positiivista erilaisuuden tunnetta sekä tun-netta johonkin kuulumisesta. (Emt., 21–22.)

Väyrynen (2007, 101–108) on myös kuvannut sitä, kuinka huumekuvioihin kiinnittyminen ta-pahtuu pikkuhiljaa ja prosessinomaisesti. Nimenomaan tässä kiinnittymisvaiheessa päihdemaa-ilmaan liittyvät tekijät nähdään positiivisessa valossa ja käyttöön liittyy voimakkaita hyvänolon

8 Beckerin mukaan poikkeavuus ja leimautuminen ovat yhteiskunnan synnyttämiä. Leimautuminen on sosiaalinen,

yhteisöllisesti tuotettu prosessi, jossa yksilö nimetään poikkeavaksi tai ulkopuoliseksi luomalla yhteisesti sovittuja sääntöjä siitä, millaiset ominaisuudet tai millainen käytös on normaalia. Näitä sääntöjä sovelletaan niin toisiin yksilöihin kuin ryhmiinkin. Poikkeavaa käyttäytymistä on siis se käyttäytyminen, joka leimataan poikkeavaksi.

(Becker 1963, 1–14, 31–33.)

tunteita sekä myönteisiä kokemuksia. Aineisiin muodostuneen toleranssin myötä haluttua olo-tilaa ei onnistuta saavuttamaan loputtomiin, vaan aineilla saavutetaan jossakin vaiheessa käyt-töä ainoastaan niin sanottu normaaliolo, jonka avulla pystytään toimimaan jollakin tapaa. Tä-män seurauksena oma elämä alkaa muotoutua ainoastaan päihteen saannin ympärille, jonka vuoksi aluksi positiivisesti värittynyt päihteiden käyttö ja siihen liittyvä elämäntapa saavat kiel-teisiä piirteitä. Väyrysen mukaan viimeistään toipumisvaiheessa tämä aluksi muodostettu posi-tiivinen identiteetti muuttuu negatiivisesti leimautuneeksi identiteetiksi, jonka seurauksena huumeiden käyttö ja siihen liittyvä elämäntapa siirtyvät myös osaksi minäkäsitystä. Käytön ai-heuttamat syyllisyyden ja häpeän tunteet aiheuttavat kokemuksen leimautumisesta eli ulkopuo-lisuudesta, toiseudesta ja erilaisuudesta. (Emt., 171–172.)

Ruisniemen (1997, 12) mukaan päihderiippuvuuden kehittyminen voidaan nähdä prosessina, jonka edetessä ihmisen elämänkuviot muuttuvat ja tämän muutoksen myötä myös käsitys itsestä muuttuu. Eläminen päihteidenkäytön ympärillä pyörivässä maailmassa poikkeaa valtakulttuu-rin elämäntavasta merkittävästi. Tämän poikkeavuuden ymmärtäminen saa päihteitä käyttävän ihmisen luomaan itselleen identiteettiä päihteidenkäyttäjänä. Ruisniemen mukaan päihderiip-puvuus vaikuttaa yksilön erilaisiin rooleihin, identiteettiin, kuvaan itsestä ja omasta arvosta.

Näiden kautta päihderiippuvuus vaikuttaa myös ihmisen minäkuvaan. Vaikka identiteetti onkin yksilön sisäinen asia, vaikuttaa identiteetin muodostumiseen kuitenkin myös se, miten yksilö määrittelee itsensä suhteessa muihin sekä se, miten muut määrittelevät hänet.

Ruisniemi (1997, 12–14) on jaotellut päihderiippuvuuden kehittymisen alku-, keski- ja loppu-vaiheisiin. Alku- ja keskivaiheessa päihteiden käyttö voi olla hyvinkin tilannesidonnaista ja sille esitetään erilaisia syitä. Loppuvaiheessa käytölle ei löydy järjellisiä motiiveja ja se ohjaa kaikkea ihmisen toimintaa. Päihderiippuvuuden edetessä ihmisen katsotaan muodostaneen päihteenkäyttäjän identiteetin, jonka muodostumiseen ovat vaikuttaneet sosiaalinen ympäristö ja erilaiset institutionaaliset tahot sekä mahdolliset hoitopaikat, joissa yksilöä määrittää päihde-riippuvaiseksi leimaaminen. (Emt., 17.) Päihdekäytön aikana omaa identiteettiä määritellään vahvasti päihteidenkäytön ja siitä koostuvan porukan kautta. Ei-päihteitä käyttävät ihmiset ja heidän elämänsä nähdään puolestaan normaaleina. Addiktin identiteetti on vahva sosiaalinen identiteetti, joka määrittelee kantajansa elämää monella eri tasolla. (Emt., 2006, 109, 219).

Elina Virokannas (2004) on tutkimuksessaan tarkastellut sitä, kuinka huumehoidossa olevat nuoret rakentavat puheessaan erilaisia merkityksiä päihdekäytölleen sekä millaisia identiteet-tejä heille itselleen ja muille muodostuu näiden puheiden perusteella. Virokankaan tutkimuksen

nuoret olivat hyvin tietoisia omasta poikkeavuudestaan. He näkivät ei-huumeita käyttävien elä-män normaalina ja oikeanlaisena eläelä-mänä ja määrittelivät itsensä täysin ulkopuoliseksi tuosta normaaliudesta. Tämän lisäksi nuoret näkivät itsensä tietynlaisina objekteina, jotka ikään kuin olivat ajautuneet päihteidenkäytön pariin. Yhdeksi syyksi nuorten tapaan määrittää itsensä poikkeavuuden kautta Virokannas esittää yhteiskunnallisen ”mielipideilmaston”, jossa päihteet ja niiden käyttö näyttäytyvät paheksuttavana ja päihdeongelmasta kärsivät mielletään negatii-visesti poikkeaviksi. Virokankaan mukaan nuori voi tämän vuoksi kokea ”normaalin” identi-teetin tuottamisen haastavaksi tai täysin mahdottomaksi. (Virokannas 2004, 27–29.)

Virokannas on sittemmin (2009) tarkastellut päihderiippuvaisten äitien äitiysidentiteettejä Päivi Singon kanssa. Singon ja Virokankaan mukaan päihderiippuvaisen äidin identiteetissä korostu-vat taiteilu hyvän äidin identiteetin ja narkomaanin identiteetin välillä. Äidit määrittelevät iden-titeettiään suhteessa siihen, kuinka he ovat onnistuneet tai epäonnistuneet äitiydessään. Viro-kankaan (2011,2013) tutkimuksissa nousevat esiin myös päihderiippuvuuden myötä leimattu äitiys ja tätä leimaa vastaan taisteleminen.

Koski-Jännes (1998) on tarkastellut päihderiippuvaisen identiteettiä riippuvuudesta toipumisen vaiheessa. Hän näkee päihderiippuvuudesta irrottautumisen pitkänä prosessina, jossa ihmisen koko toimintajärjestelmä saattaa muuttua täysin. Koski-Jännes kutsuu minuuden uudelleen ra-kentamista identiteettiprojektiksi, joka sisältää kaksi keskeistä tehtävää. Identiteetin uudelleen rakentamisen yhtenä keskeisenä tehtävänä on sellaisen sosiaalisen identiteetin löytäminen, joka takaa yksilölle hyväksytyn aseman vertaistensa keskuudessa. Toisena keskeisenä tehtävänä on henkilökohtaisen identiteetin löytäminen, mikä merkitsee oman yksilöllisen elämän ja oman minuuden näkemistä ainutkertaisena. Nämä molemmat tehtävät ovat sidoksissa sosiaalisiin suhteisiin ja merkityksiin. (Emt., 174.)

Päihderiippuvaisen identiteettiä on mahdollista tarkastella myös Breakwellin (1986) identiteet-tiuhkia koskevan teorian avulla. Tällöin sekä itse päihderiippuvuus että päihteiden käytön ym-pärille muodostuneet ryhmät voidaan nähdä identiteettiä uhkaavina tekijöinä. Identiteettiä voi-vat uhata hyvin monenlaiset kokemukset. Identiteettiuhka ilmenee silloin, kun identiteettipro-sessit (assimilaatio-akkommodaatio ja arviointi) eivät noudata jatkuvuuden, omaperäisyyden ja itsetunnon periaatteita. Nämä periaatteet ohjaavat normaalisti identiteetin toimintaa.

Identiteet-tiuhan alkuperä voi olla joko sisäinen tai ulkoinen. Uhka voi aiheuttaa muutoksia joko identi-teetin sisällössä tai arvoulottuvuudessa vaarantaen yhtenäisen identiidenti-teetin jatkuvuuden.9 Iden-titeettiuhka voi kohdistua yksilöön myös tämän ryhmänjäsenyyksien kautta. Yksilön jäsenyys ryhmässä, johon hän kokee kuuluvansa, saatetaan torjua ryhmän toimesta tai uhka voi kohdistua ryhmän arvoon. Ensimmäinen vaihtoehto koskettaa identiteetin sisältöä ja toinen arvoa. (Emt., 47–49.) Päihderiippuvaisen identiteettiä uhkaavia tekijöitä ovat sekä itse riippuvuus, että hänen ryhmäjäsenyytensä, eli päihderiippuvaisten narkomaanien ryhmään kuuluminen. Ryhmäjäse-nyyden kautta yksilön identiteettiin liitetään ennakkoluuloja, stereotypioita ja leimoja, jotka uhkaavat yksilön identiteetin arvoa ja itsetuntoa.

Anna Kulmalan (2006, 46) mukaan päihderiippuvaisen tai ”narkkarin” kategoria on sosiaalinen kategoria, joka määrittää ihmistä kokonaisvaltaisesti. Sosiaalisen kategorian ollessa kielteinen ja sisältäessä ei-toivottuja ennakkoluuloja, on kategorisoidun henkilön rakennettava henkilö-kohtaista identiteettiään suhteessa leimattuun sosiaaliseen identiteettiinsä. Kulmala luonnehti sosiaalista identiteettiä ulkoapäin tuotetuksi määritelmäksi, jossa ihminen nähdään johonkin ryhmään liitettyjen ennakkokäsitysten läpi. Ihminen sijoittaa itsensä kategorioihin, jotka ovat samalla myös sosiaalisia identiteettejä. Näin ollen ihminen siis rakentaa käsitystä itsestään suh-teessa siihen, millaisia määrityksiä hän ulkoapäin saa tai ainakin kokee saavansa. Leimat tulevat ulkopuolelta ja rakentavat kielteisiä sosiaalisia identiteettejä, jotka puolestaan kietoutuvat hen-kilökohtaisiin identiteetteihin. Kielteiset sosiaaliset kategoriat eivät yhdisty suoraan leimatun yksilön henkilökohtaiseen identiteettiin, vaan hänellä on mahdollisuus määrittää itseään vaih-toehtoisin tavoin, eli käyttää määrittelyssään vastapuhetta. Vastapuhe on puhetta, joka kohdis-tuu vallitsevia käsityksiä ja kultkohdis-tuurisia mallitarinoita vastaan. Se mahdollistaa eronteon annet-tuun tai oletetannet-tuun kategoriaan. (Emt., 59, 66–68.)

Vastapuhe

Leimatun identiteetin kategoriaan joutuminen on niin vallitseva määrittelytapa, että tähän kate-goriaan määritellyn ihmisen on mahdotonta välttää kaikkia niitä tilanteita, joissa leima voidaan nostaa esiin. Kulttuuriset mallitarinat pitävät huolen siitä, ettei ihminen ole täysin vapaa mää-rittelemään omaa identiteettiään. Koska ihmisen sisäinen tarina on usein ristiriidassa leimatun,

9 Uhka haastaa sisältöulottuvuuden itsemäärittelyn jatkuvuuden ja ainutlaatuisuuden, jonka seurauksena uhan

koh-dannut yksilö joutuu pohtimaan sitä, voiko hän edelleen olla sellainen kuin on ajatellut olevansa vai pitääkö hänen muuttua. Arvoulottuvuudessa uhka kohdistuu itsetuntoon ja siihen, mitä yksilö on tai ajattelee olevansa.

(Breakwell 1986, 47–49.)

stereotyyppisen identiteetin ja siihen liitettyjen mallitarinoiden kanssa, hän voi joko alistua saa-maansa leimaan tai käyttää vastapuhetta. (Juhila 2004, 24–29.)

Jokinen ym. (2004, 11–12) määrittelevät vastapuheen sellaisiksi puhetavoiksi, joilla ihmiset pyrkivät kyseenalaistamaan määritelmiä, joita heihin on kohdistettu. He myös pyrkivät joko kieltämään tai muuttamaan ulkoapäin tulevat määritelmät toisenlaisiksi. Vastapuhe voi ilmetä joko suorana tai epäsuorana. Se voi myös käyttää erilaisia keinoja horjuttaakseen vallitsevia määrittelytapoja. Täten vastapuhe on myös aina reagointia johonkin. ”Vasta” tarkoittaa sekä vastausta että vastustusta. Vastauksen sisältö on tavalla tai toisella erimielisyyttä ilmaiseva.

Vastauksen ja vastustuksen kohteena ovat kategoriat ja kategorisointi. Ihmisiä luonnehditaan ja luokitellaan jatkuvasti, joten myös vastapuhe on varsin tavallinen ilmiö. Kategorisointi ihmisen luokittelemisen ja luonnehtimisen näkökulmasta nostaa keskiöön myös identiteetin. Leimattu identiteetti on kategoria, johon kiinnittyy poikkeuksetta vahvoja, negatiivisia luonnehdintoja.

Omaa identiteettiä kohdistuvaa kielteistä määrittelyä vastaan on haasteellista, mutta mahdol-lista tuottaa vastapuhetta. (Juhila 2004, 20.)

Vastapuhe ei niinkään kiellä leimattua identiteettiä, vaan kyseenalaistaa vakiintuneita katego-risointeja ja nostaa esiin vaihtoehtoisten identiteettien mahdollisuuksia. Vastapuheen voi siis määritellä sellaiseksi leimattua identiteettiä kommentoiviksi ja vastustaviksi teoiksi, joiden tar-koituksena on esittää tarkastelun kohteena olevan identiteetin erilaisuus suhteessa yleisesti val-litsevaan kategorisoinnin tapaan. Tällöin minuutta rakennetaan suhteessa oletettuun toisen tegoriaan. (Juhila 2004, 24–29.) Kulmalan mukaan (2006, 66–68) kielteiseen sosiaaliseen ka-tegoriaan esimerkiksi ennakkoluulojen kautta paikannettu henkilö joutuu rakentamaan persoo-nallista identiteettiään suhteessa leimattuun sosiaaliseen identiteettiinsä. Esimerkiksi juuri päih-teidenkäyttäjä paikantuu ennakkoluulojen kautta ”narkkarin kategoriaan”, jolloin hän joutuu rakentamaan persoonallista identiteettiään suhteessa tähän ulkoapäin annettuun ja ”narkkarin kategorian” muovaamaan sosiaaliseen identiteettiin. Yksilöllä on kuitenkin mahdollisuus vaih-toehtoisiin tulkintoihin itsestään vastapuheen kautta. Vastapuhe kohdistuu yhteiskunnassa val-litsevia, kulttuurisidonnaisia käsityksiä vastaan ja se mahdollistaa eron tekemisen suhteessa an-nettuun kategoriaan. Päihteidenkäyttäjällä on siis mahdollista vastustaa näitä hänelle ”narkkarin kategorian” kautta annettuja ominaisuuksia. Päihteidenkäyttäjä voi tehdä puheissaan eroa kate-goriaan, johon hänet on sijoitettu.