• Ei tuloksia

Hiphopkulttuurissa näyttää olevan muita musiikkilajeja yleisempää vaihtaa artistinimeään. Esi-merkiksi iskelmämusiikille on tyypillistä yhtyeen jäsenten vaihtuminen, jolloin yhtyeen nimi py-syy edelleen samana (esim. yhtye Yölintu). Hiphopmuusikoille on kuitenkin tyypillisempää vaih-taa nimeä kokonaan, jos musiikkityyli, yhtye tai tyyli ylipäätään vaihtuu toisenlaiseksi kuin edel-tävä musiikkisuuntaus. Myös omaa nimeä muokataan ja muutetaan vuosien varrella; nimen täy-tyy siis olla nykyaikainen ja myyvä. Erityisesti hiphopkulttuurissa on tapana keksiä innovatiivisia ja rohkeita, katu-uskottavia nimiä artistiminälle. Ne luovat myyttisyyttä ja mysteeriä kuuluisien artistien ympärille. Pseudonyymien käyttö hiphopyhteisössä luo omanlaisensa keino rakentaa tarinoita itse artistin ympärille. Monet tunnetut artistinimet, kuten Nas tai 2Pac, edustavat yhtei-sössään nimensä lisäksi koko persoonaan liittyviä narratiiveja. (Omoniyi 2006: 203). Siksi myös suomalaiset hiphopartistit kokevat aiheelliseksi vaihtaa nimensä. jos jotain merkittävää tapahtuu joko artistiminän tai arkiminän elämässä. Yksi kuuluisimpia artistinimen vaihtajia lienee hipho-partisti Sean Combs, joka on esiintynyt ainakin nimillä Bad Boy, Puff Daddy, Puff, P. Diddy, Diddy ja vaateteollisuudessa Sean John.

Aineistossani esiintyy kahdenlaista nimenvaihtoa. Koska aineistoni koostuu osaksi artis-tilistasta, jonka tuotantoa voi olla myynnissä, vaikka artisti olisi lopettanut musiikin tekemisen tällä nimellä, voi aineistossa esiintyä niin sanotusti vanhoja tai entisiä artistinimiä. Toisaalta täl-lainen katsaus mahdollistaa juuri nimien kehityksen ja mahdollisia vihjeitä vanhan artistinimen hylkäämiselle. Toinen nimenvaihtotyyppi on päällekkäisyys, jolloin siis artisti tekee levyjä rin-nakkain tai vuorotellen kahdella tai useammalla nimellä. Tällaisissa tapauksissa vanhaa artistini-meä ei ole hylätty siis kokonaan; eri nimillä halutaan viestittää erilaisia asioita ja ajattelutapoja.

6.1 Nimen vaihtaminen

 

Yksi syy, miksi artistinimiä vaihdetaan, on artistin kasvaminen ja kehittyminen. Esimerkiksi uransa teini-ikäisenä aloittanut Pikku-G oli vasta 15-vuotias aloittaessaan uransa. Tällöin muuten aikuisista koostuvaan hiphopkollektiivi Rockin’ Da Northiin liittyvä artisti saa tai valitsee

perus-tellusti nimekseen jotain, joka ilmaisee artistin nuoruutta ja tuoreutta. Menestyttyään loistavasti uransa alkuvaiheessa Pikku-G vetäytyi hetkeksi musiikinteosta, mutta ilmoitti myöhemmin ai-kuisiällä palaavansa musiikkikuvioihin uudella artistinimellä Gee. Alkuperäisestä nimestä on siis pudottu pois määriteosa pikku, koska sen ei koeta enää edustavan artistin haluttua imagoa. Toi-saalta vanha nimi ei luultavasti uppoaisi yleisöönkään, koska artisti on sittemmin noussut otsi-koihin esimerkiksi rattijuopumuksestaan ja huumeiden myynnistä epäiltynä. (Wikipedia 2012).

Suomalaisen hiphopmusiikin alkuaikoina oli varsin suosittua kopioida nimimalleja suo-raan yhdysvaltalaisilta esikuvilta, koska omaa nimeämisperinnettä ei ollut vielä muodostunut.

1990-luvun lopulla ja 2000-luvun alkupuolella musiikkiuransa aloittaneet suosivat nimiä, jotka muodostuivat mahtailevista ja itseään kehuvista adjektiiveista ja substantiiveista. Yhtyeessä Ka-pasiteettiyksikkö vaikuttaneet Andu, Tasis ja Uniikki tunnettiin aikaisemmin nimillä Ääretön, Ta-sapaino ja Uniikki. Tästä nimenmuutosprosessista huomaa, että kasvaessaan artisteina myös nimi muuttuu. Esimerkiksi Ääretön vaihtui vuosien aikana Anduksi, mikä on hyvä esimerkki nimien propristumisesta. Myös muut, hieman teennäiseltä tuntuvat nimet kuten Silkinpehmee, Tasapaino ja Seremoniamestari ovat lyhentyneet muotoihin SP, Tasis ja Sere. Alkuperäiset, silloin hienolta kuulostaneet nimet ovat siis korvattu arkisimmilla ja vähemmän huomiota herättävillä nimillä.

Sama tendenssi on huomattavissa myös muiden Euroopan maiden hiphopkulttuureissa: Aluksi malli otetaan suoraan Yhdysvalloista ja englanninkielestä, kunnes nimet alkavat muuttua koti-maisemmiksi. (Simeziane 2010: 103.) Myös kutsumanimien muodostus vaikuttanee nimien ly-hentymiseen; liian pitkä nimi lyhentyy puhekielessä usein taloudellisempaan muotoon.

Artistinimeä vaihdetaan usein myös musiikkityylin vaihtuessa. Jos esimerkiksi artisti on aluksi tehnyt hyvin puhdasta räpmusiikkia ja myöhemmin siirtynyt tekemään melodisempaa, enemmän laulamiseen painottuvaa musiikkia, vaihtuu myös artistinimi. Hiphopartisteilla onkin tyypillisesti monia alter egoja ja lempinimiä, joita vaihtelemalla he ilmaisevat esimerkiksi tuntei-taan tai musiikkityyliään (Mukka 2008: 22). Aineistossani esiintyy esimerkiksi artistit Jonne Kuusisto, Soul Valpio ja Joniveli, jotka ovat aiemmin julkaisseet musiikkia myös muilla artis-tinimillä. Kaikki artistit kuuluvat hiphopyhteeseen Urbaanilegenda, joka jatkaa edelleen musii-kintekoa, mutta hyvin erityylisesti kuin 2000-luvun alussa. Tämä selittää sitä, miksi Kasanova on vaihtunut Jonne Kuusistoksi ja Aikapommi on vaihtunut Soul Valpioksi; uusi musiikkityyli halu-taan tuoda esille. Samalla myös korostuu artistin oma persoonan ja musiikin tiivis yhteys, koska

oma koko nimi tai sukunimi on valittu osaksi artistinimeä. JoniVeli on puolestaan säilyttänyt ar-tistinimensä entisellään, koska se ei ilmaise niin räikeästi hiphopin alkuaikojen nyt naurettavina pidettäviä nimiä, eikä siis vanhene käytössä kuin muut nimet. Nimi on melko neutraali, joten se kestää sekä ajan että musiikkityylin muutokset. Tosin samainen artisti käyttää muita nimiä rin-nakkain JoniVeljen kanssa.

Musiikkityylin vaihtuessa voi myös artistin edustama maailmankuva muuttua niin pal-jon, että artistinimi halutaan vaihtaa; entisellä artistinimellä ei enää haluta esiintyä, koska se saa-tetaan kokea jopa nolona tai hävettävänä. Omaa persoonaa ei siis haluta yhdistää sellaiseen ima-goon, mitä tietty artistinimi kantaa mukanaan. Esimerkiksi aineistossani oleva Chydeone on 1990-luvun huumoriräpin kukoistuskaudella esiintynyt nimellä Nikke T. Nyttemmin artisti häpeää alku-uransa musiikillisia valintoja: ”Niistä kuvioista on vielä tänäänkin haittaa työlleni. Se vaihe oli elämäni suurin moka.” (Moisio 2007). Siksi vanha artistinimikin oli pakko vaihtaa, koska yh-distyminen huumoriräppiin on jotain, mitä artisti edelleen katuu. Samanlaisen nimenvaihdostari-nan sisältää artistinimi Petri Nygård, mutta käänteisessä järjestyksessä edelliseen esimerkkiin verrattuna. Artisti teki vakavasti otettavaa räpmusiikkia jo 1990-luvun puolella artistinimillä Dream ja Travis Bicle, mutta sai suurta suosiota vasta viime vuosina esiintyessään nimellä Petri Nygård. Aluksi rivoja ja hyvin provosoivia sanoituksia riimitellyt artisti peitteli todellista nime-ään ja persoonaansa, koska ei halunnut tulla yhdistetyksi kehittämnime-äänsä hahmoon. Nygård itse kertoo, että koska vaihtoi englannin kielen suomeksi ja alkoi tehdä humoristia sanoituksia, tarvit-tiin siis hahmo, jonka takana uutta musiikkia pystyi tekemään. (Mukala 2010).

Nimen vaihtamisella voi olla myös poliittisia ja markkinoinnillisia syitä. Esimerkiksi ar-tisti Avain hylkäsi vanhan arar-tistinimensä, koska koki menestyneen ensilevynsä mukana tulleen julkisuuden ahdistavaksi. Artisti oli kuitenkin kirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan oikeudet artistinimestä jäivät levy-yhtiölle. Siksi artisti alkoi julkaista uutta materiaalia nimellä Asa. (Wi-kipedia 2012). Myöhemmin myös nimestä Asa on tehty muutoksia: Uusin levy kyseiseltä artistil-ta on ilmestynyt nimellä Asa Masa. Tämä selittänee sekä Asa-nimen alkuperää (Mat-ti>Masa>Asa) että todistaa myös osaltaan proprien käytön lisääntymistä viime vuosina. Myös nimellä Steen Christenseen esiintynyt artisti joutui vaihtamaan artistinimeään varsin varhaisessa vaiheessa uraansa. Alkuperäinen artistinimi herätti aikoinaan niin paljon negatiivista huomiota, että artisti vaihtoi levy-yhtiön kehotuksesta nimensä hieman neutraalimpaan muotoon Steen1.

Kuten muutkin kaupalliset nimet, on artistinimet suunniteltu toimimaan myös kaupallisessa kon-tekstissa, jolloin kuluttajien näkökulmalla on merkitystä (Ainiala ym. 2008: 284). Siksi siis liian radikaali ja negatiivista huomiota herättävä nimi täytyy hylätä, vaikka hiphopgenre luottaakin vahvasti myös negatiivisten konnotaatioiden kautta huomion herättämiseen.