• Ei tuloksia

Monimuotoinen musiikki -hanke

M

ryhmältä, varsinkin vanhuksilta ja

työttö-miltä. Yksi syy tähän oli mahdollisesti se, että näille ryhmille järjestetty musiikkitoi-minta on kovin vähäistä. Moni vastaaja, joka valitsi syrjäytyneet kohderyhmäkseen, työskenteli kehitysvammaisten, mielenter-veyskuntoutujien, lasten tai nuorten pa-rissa. Siksi nämä kyseiset vastaukset otet-tiin huomioon erilaisten oppijoiden ja var-haisiän musiikkikasvatuksen toimenpide-ehdotuksissa.

Tulokset

Kyselyyn saatiin 181 vastausta eri puolel-ta Suomea. Perustietojen lisäksi (toimi, koulutus, toiminta-alue, työpaikka ja koh-deryhmä, jonka kanssa vastaaja ensisijai-sesti toimii) vastaajilta kysyttiin heidän oman musiikkialueensa koulutustilanteesta, oman koulutuksen vastaavuudesta työelä-män vaatimuksiin, jatko- ja täydennyskou-lutuksen sekä opetuksen ja opetusmateri-aalin kehittämistarpeista, opetuksen järjes-tämisestä sekä oman toimintaympäristön henkisestä asenteesta ja suvaitsevaisuudesta monikulttuurisuutta kohtaan. Kyselyn avoimissa kysymyksissä vastaajat saivat kertoa oman ammattinsa haasteista suh-teessa monikulttuurisuuteen sekä ehdot-taa ideoita oman musiikkialueensa kehit-tämiseksi.

Vastaajista 54 prosenttia ilmoitti Ete-lä-Suomen läänin pääasialliseksi toimin-ta-alueekseen. Toiseksi yleisin toiminta-alue oli Länsi-Suomen lääni (25%). Seu-raavina olivat järjestyksessä Itä-Suomen (8%), Oulun (5%) ja Lapin (2%) läänit.

Kuusi prosenttia vastaajista työskenteli useammassa kuin yhdessä läänissä. Vastaa-jista 40 prosenttia työskenteli suomenkie-lisen valtaväestön parissa kouluissa tai seu-rakunnissa, kun taas 29 prosenttia

työs-Raportit Reports

kenteli erilaisten oppijoiden parissa. Pie-nempiä vastaajaryhmiä olivat syrjäytynei-den (11%), maahanmuuttajien (8%), vä-hemmistökulttuurien (6%) ja suomenruot-salaisten (6%) parissa työskentelevät. Huo-mattava määrä vastaajista, noin 25 prosent-tia, työskenteli useamman kuin yhden kohderyhmän parissa.

Vastaajat näkivät edustamansa musiik-kialan nykytilan pääosin kohtalaisena tai hyvänä. Kysyttäessä minkälaiseksi oman musiikkialueen ammattilaisten koulutus-volyymi koettiin suhteessa työtilanteeseen mielipiteet hajosivat selkeästi. 44 prosent-tia vastaajista piti koulutusvolyymia riittä-vänä, kun taas 26 prosenttia piti sitä liian vähäisenä. 18 prosenttia vastanneista näki koulutusvolyymin jopa liian suurena. Lii-an vähäiseksi koulutusvolyymia luonneh-tivat kohderyhmistä selkeimmin erilaisten oppijoiden ja syrjäytyneiden parissa työs-kentelevät.

Kaiken kaikkiaan 50 prosenttia vas-taajista näki, että heidän ammatillinen kou-lutuksena vastasi työelämän vaatimuksia joko kohtalaisesti tai heikosti. Siksi ei ole yllättävää, että 88 prosenttia vastaajista piti jatkokoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittämistä joko hyvin tärkeänä tai tär-keänä. On kuitenkin huomionarvoista, että toimijoiden oman koulutuksen vastaavuus työelämään nähtiin kohderyhmien parissa työskenneltäessä yleisesti ottaen kohtalai-sena tai hyvänä. Vastausten mukaan oman toimintaympäristön henkinen asenne mo-nikulttuurisuutta kohtaan koettiin yleen-sä hyvänä tai melko hyvänä joka puolella Suomea, positiivisimpana Etelä-Suomessa.

Vastaajien työympäristön suvaitsevaisuus arvioitiin keskimäärin hyväksi tai kohta-laiseksi. Hieman positiivisemmin asiaan suhtautuivat vastaajat, jotka työskentelivät erilaisten oppijoiden tai suomenruotsalais-ten parissa.

Vastaukset sisälsivät joitakin kehitys-tarpeita, jotka olivat yhteisiä kaikille koh-deryhmille. Näitä olivat jatkokoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittäminen, uuden opetusmateriaalin tarve ja parem-pien monikulttuuristen kanssakäymistai-tojen kehittäminen. Vastauksista näkyi huoli

muusikko-musiikkikasvattajien toimeentu-losta. Moni vastaajista toivoi myös, että koulut pystyisivät tarjoamaan riittävää ja monimuotoista taiteen perusopetusta. Yh-teistyö opetusministeriön kulttuuri- ja opetushallinnon välillä nähtiin tärkeänä osana monimuotoisen musiikkikasvatusjär-jelmän kehittämistä. Kulttuurin rahoituk-seen liittyen moni vastaaja kaipasi kult-tuurialan ja sosiaali- ja terveysalan välistä yhteistyötä sekä uusia kulttuuritoiminnan rahoitusmahdollisuuksia.

Toimenpide-ehdotukset

SML:n kokoama asiantuntijaryhmä valmis-teli kyselyvastausten ja oman asiantunti-juutensa pohjalta maahanmuuttajia, saame-laisia, suomenkielistä valtaväestöä ja suo-menruotsalaisia, erilaisia oppijoita ja var-haisiän musiikkikasvatusta koskevat toi-menpide-ehdotukset, joiden toteuttamisek-si haettiin rahoitusta opetusministeriöltä.

Kyselyvastausten perusteella maahan-muuttajat tarvitsevat lisää pedagogista ja muuta ammatillista koulutusta. Syrjäyty-misen uhka on keskeinen ongelma var-sinkin maahamuuttajalasten keskuudessa, ja tämä voi johtua esimerkiksi musiikki-oppilaitosten korkeista maksuista tai las-ten kulttuurisesta taustasta, joka estää heitä osallistumasta musiikinopetukseen kouluis-sa tai musiikkioppilaitoksiskouluis-sa. Maahan-muuttajien kohderyhmän toimenpide-eh-dotuksia olivat muusikoiden pedagoginen koulutusohjelma ja tuutorointi.

Saamelaisten kanssa työskentelevät musiikin ammattilaiset ovat huolissaan perinteisen saamelaismusiikin säilymises-tä. Haasteina nähdään erityisesti pätevien saamenkielisten opettajien, opetussuunni-telmien ja opetusmateriaalin puute. Saa-melaisten kohderyhmän toimenpide-ehdo-tukseksi asiantuntijat suosittivat saamelais-musiikin oppimateriaalihanketta.

Suomenkielisen valtaväestön ja suo-menruotsalaisten keskuudessa erityisinä kehitysalueina nähdään maailman ja vä-hemmistöjen musiikkikulttuurien koulu-tus, eri musiikkityylien ja soitinten hallin-ta, yrittäjyys- ja arts management –taidot,

RaportitReports

saatavilla olevan opetuksen ja oppimate-riaalin maanlaajuinen kartoittaminen sekä kansanmusiikin integroiminen populaari-kulttuurin kanssa. Kohderyhmien toimen-pide-ehdotuksia olivat Monikulttuurinen vuorovaikutus musiikin ja tanssin keinoin –koulutusohjelma sekä monikulttuurisen musiikintutkimuksen, kehittämistyön ja oppimateriaalin kartoitus.

Erilaisten oppijoiden näkökulmasta katsottuna kulttuurin ja musiikin palvelu-jen tavoitettavuus on avainasemassa. Vas-taajat, jotka toimivat erityispedagogiikan parissa, työskentelivät joko musiikkitera-peutteina tai musiikkikasvattajina. Eniten kentällä kaivataan musiikkiterapian ja eri-tyispedagogiikan koulutusta sekä kartoi-tusta olemassaolevasta oppimateriaalista ja -laitteista. Toimenpide-ehdotuksia erilais-ten oppijoiden kohderyhmälle olivat muun muassa Kehitysvammaiset muusikkoina -hanke, musiikkiterapian koulutus kentäl-lä työskenteleville, monikulttuurinen täy-dennyskoulutus musiikkiterapeuteille sekä materiaali- ja välinepankki monimuotoi-sen musiikin erityisiin tarpeisiin.

Kyselyvastausten perusteella varhaisiän musiikkikasvatuksen parissa työskentelevi-en erityisiä haasteita ovat muun muassa ra-kentavan keskutelun ja vuorovaikutuksen puute sekä riittämättömät opetustiedot ja –taidot. Kyseisen kohderyhmän parissa

toi-mivat tarvitsevat myös tietoa työhön liit-tyvistä monikulttuurisista mahdollisuuksis-ta. Toimenpide-ehdotuksiin kuuluivat var-haisiän musiikkikasvatuksen monimuotoi-sen opetukmonimuotoi-sen lyhytkoulutukset, laatu- ja arviointityön kehittäminen, verkkosisältö-jen luominen henkilöstön tueksi sekä eri-tyistä tukea tarvitsevan lapsen kohtaami-seen tarvittavien taitojen kehittäminen.

Lopuksi

Monimuotoinen musiikki -hanke vahvisti käsitystä siitä, että monikulttuurisuus näh-dään tärkeänä ja ajankohtaisena osana suo-malaista musiikkikasvatusta. Kyselyvasta-uksista huokui valtava innostus monikult-tuurista ja monimuotoista musiikkikasva-tusta ja sen kehittämistä kohtaan. Alan toimijat tarvitsevat kuitenkin lisää tietoa, koulutusta ja taloudellista tukea kehittääk-seen taitojaan ja työskentelymahdollisuuk-siaan monimuotoisen musiikkielämän hy-väksi.

Lähteet

Suomen musiikkineuvosto. (2008). Monimuotoi-nen musiikkielämä hyvinvoinnin rakentajana. Mo-nimuotoinen musiikki -hankkeen loppuraportti.

<http://www.musiccouncil.fi/index.php?mid=78>.

(Luettu 2.12.2009).

Raportit Reports

he term “multiculturalism” is commonly used to describe rapidly increasing diversity in society. It can help draw at-tention to such change and to the social structures, such as schooling, needed to deal with the trend. However, the catch-word can also mislead since it depends on arguable but taken-for-granted premises.

One such premise is the theory of cultur-alism: the belief that cultures differ mark-edly according to race, ethnicity, religion, language (etc.) and, accordingly, exhibit idiosyncratic ‘ways of life’. Music is usual-ly implicated in culturalist and common sense notions of “culture” and thus the virtue of multicultural music education is rarely questioned.1

However, culturalism is problematic on several grounds, all of which are mag-nified by the prefix “multi.” In such theo-rizing, a culture is oversimplified into a homogeneous entity that supposedly has its own general yet distinctive ‘character’

and lifestyle. Differences between cultures are assumed to be determined by domi-nant groups within a culture, although certain dissimilar values and practices can apparently coexist—each of which is, in turn, dependent on its own dominant fac-tions.2 However, some sub-cultures are said to be complementary and interconnected in their influences, while others compete with each other, the “mainstream,” or both.

Despite this mélange of crisscrossing sub-cultures, individual consciousness is none-theless portrayed by culturalism as a de-terministic imposition of a culture’s sup-posed social construction of reality by means of primary socialization into the Thomas A. Regelski