• Ei tuloksia

3. HARRY POTTERIN MAGIA JULKISESSA KESKUSTELUSSA

5.5. Magia lukijan ja tarinan välisessä suhteessa: lumouksen luominen

Harry Potter -romaanien magia ei rajoitu kansien sisällä eläväksi taikuudeksi vaan luo oman magiansa lukijassa. Sisko Ylimartimo kirjoittaa: ”Pysähdyttäessään meidät fantasia samalla luo lumouksen (magic), jossa ei kuitenkaan ole kyse taikureiden temppumagias-ta.” (2008: 19). Tolkien (2002) jatkaa aiheesta: ”Lumous luo toisen maailman, johon sekä tekijä että katsoja voivat astua sisään, ja se tyydyttää heidän aistinsa” (mts. 73). Tuota lu-mousta voisi kutsua eskapismiksi tai mahdottoman illuusioksi, joka houkuttaa lukemaan ja

voi tehdä lukukokemuksesta irtaantumisen lähes mahdottomaksi. Lumoamisfunktio ei ole kaikkein konkreettisimpia magian funktioita teoksissa (sen olemassaoloa ei voi todis-taa eikä se kosketa kaikkia), mutta sen kautta magia aktivoi mielikuvituksen ja saa lukijan uppoamaan tarinan maailmaan, uskomaan mahdottomaan. Maria Ihosen (2006) sanoin fantastisuus (ja täten magia) toimii ilmaisuvälineenä herättäessään ihmetystä, ja sen ensisi-jainen funktio on lumota lukija outoudella (mts. 78). Samantyylisesti Peter Appelbaum (2003) kirjoittaa: ”Magic is strongly associated with experiences of wonder” (mts. 34).

Appelbaum pohtiikin, että kiellettäessä lapsilta mielikuvituksen ja magian luoma ihmette-lyn ilmapiiri evätään heiltä (ajattelua ja mielikuvitusta) kehittävä ympäristö (mts. 35). Pot-ter-romaaneihin liittyvässä keskustelussa on usein arvosteltu romaanien aiheuttamaa riip-puvuutta, joka on nähty vahingollisena lapsilukijoille. Tarinan ”koukuttaminen” on tullut esiin myös kirjallisuuden asiantuntijoiden kirjoittamissa kritiikeissä. Monet puhuvat luku-kokemuksestaan ja yhden romaanin lukemiseen käytetystä ajasta, uppoutumisesta tarinan maailmaan ja ulkomaailman hylkäämisestä pariksi päiväksi kokonaan (esim. Suvi Ahola Helsingin Sanomissa 8.3.2008).

Sinisalo (2004) on pohtinut fantasian ja folkloren yhteisiä piirteitä, etsien vastauksia ta-rinoiden alkuperäisfunktioista. Kertomusten tehtävänä oli (lukutaidottomissa yhteiskun-nissa) välittää muun muassa uskontoa ja moraalikoodeja; nyky-yhteiskunnassa pääfunkti-oksi nousee viihdyttäminen (mts. 39). Harry Potter -romaanisarjan magia saa monia eri funktioita tarinassa ja lukijan lukukokemuksessa, ja tarinan mielenkiintoiseksi, viihdyttä-väksi ja houkuttelevaksi tekeminen on yksi näistä. Osa Harry Potter -romaanien viihdyt-tävyyttä on magian luoma mystisyys. Tolkienin (2002) mukaan saduilla on kolmet kasvot, jotka voisi ymmärtää tarinan luonteiksi tai motiiveiksi. Mystisen kasvot katsovat yliluon-nolliseen ja maagiset luontoon (kolmanneksi hän nimeää ylenkatseen ja säälin peilin, joka katsoo ihmiseen). Satumaan omimmiksi kasvoiksi Tolkien nimeää juuri maagiset kasvot, joita voidaan hänen mukaansa käyttää mysteerin välikappaleena. (mts. 43.) Potter-romaanien magian motiivissa yhdistyvät nuo mystiset, yliluonnolliset ja luontoon katsovat piirteet, ja eräs sen tunnelmallisesti tärkein funktio on mysteerin luominen. Mystistä tun-nelmaa magia luo esimerkiksi siten, ettei kaikkea kerrota. Kuoleman varjeluksissa hahmot keskustelevat Voldemortin ovelasta yleisen pelkotilan luomisesta: ”The air of mystery is creating more terror than actually showing himself” (KV:359). Vaikka magian kuvailu eri-tyisesti staattisissa puolissa on yksityiskohtaista, perusteellista se on tuskin koskaan, ja tie-tämättömyys luo mysteeriä. Myös tällä mystisyydellään Potter-romaanien magia lumoaa

lukijansa. Esko Miettinen (2008) pohtii fantasiakulttuurin suosion kasvamista vuosituhan-nen vaihteen tienoilla ja tulee siihen tulokseen, että viimeisen puolen vuosisadan yksipuo-lisen järkevä kulttuuri on manannut esille vastakohtansa: magian ja mielikuvituksen.

”Maailma tarvitsee lopulta kuitenkin mysteeriä”, Miettinen toteaa. (Mts. 19.)

Magian laajat verkot kiedotaan seitsenosaisessa tarinassa monin, myös tarinan ulkoisin keinoin yhteen. Eräs näistä sitovista elementeistä on luku seitsemän. Teossarja käsittää seitsemän romaania, joista viimeinen julkaistiin heinäkuussa 2007 (0707) ja kyseisen ro-maanin omistuskirjoitus on jaettu seitsemään osaan. Tuhotakseen vastustajansa Harryn täytyy löytää ja tuhota ensin seitsemän hirnykkiä, joiden sisälle Voldemort on jokaiseen asettanut osan sieluaan. Tylypahkassa koulua käydään seitsemän vuotta ja täysi-ikäisiksi tullaan seitsemäntoista (ei kahdeksantoista) vuoden ikäisinä. Seitsemän vuotta on myös ikä, johon mennessä magia on ilmoittanut olemassaolostaan, mikäli lapsi omaa voiman (KV: 179). Seitsemän sanotaan olevan voimakkain maaginen luku (PP: 466). Saman luvun useat esiintymät luovat lisää mystiikan tuntua, ja esiintyessään myös tarinan ulkoisesti se tuo magian kirjojen sivuilta ulos lähemmäs lukijaa. Luvun seitsemän käyttäminen tarinas-sa sitoo Potter-magiaa myös lukijan maailmaan, jostarinas-sa seitsemän on tunnettu maaginen lu-ku, kuten Margaret Mead kirjoittaa artikkelissaan The Occult: On the Edge of the Unk-nown (1989/1985):

This was the number of the luminaries in the sky − − that were observed in their courses by the ancient Babylonians and were believed to control the fate of all human beings. [Number seven] broke free of its matrix and time and again has been associated in a marvelous way with great things.” (Mts. 380.)

Edellä nimesin yhdeksi magian funktioksi tarinassa vieraannuttamisefektin: tutusta teh-dään uutta ja vierasta. Sinisalo (2004) tarkastelee fantasiaa kirjailijan työvälineenä nimeten lajityypin keskeisimmäksi ominaisuudeksi lukijan etäännyttämisen arkisesta havaintomaa-ilmasta, jossa asioita pidetään itsestään selvinä ja tuttuus trivialisoi aihepiirin (mts. 23).

Lukijan kannalta magian funktiona on eritoten se, että tämä motiivi luo houkuttelevan, tai-anomaisen ympäristön, jossa käsitellään jokapäiväisiä ihmissuhteita ja ongelmia, saaden ne vaikuttamaan kaikkea muuta kuin arkisilta; vieraannuttamisfunktio toimii siis hieman eri tavoin lukukokemuksessa kuin aiemmin esiteltynä. Projisoimalla tuttu ongelmatilanne vieraaseen viitekehykseen ongelma myös abstrahoituu ja lukijan on sitä helpompi käsitellä ilman omien kokemustensa painolastia (mp). Onnistuessaan tämä metodi pakottaa lukijan katsomaan ja arvottamaan nykyhetkeä uudella tavalla (mts. 26). Aiheina Harry Potter

-romaaneissa ovat muun muassa jatkuvasti läsnä oleva kuolema ja menetys sekä muut elä-män suuret kysymykset, joita lapsikin pohtii – eikä näitä aiheita suinkaan tulisi välttää lap-sille suunnatussa kirjallisuudessa. Magia tarjoaakin vakaville aiheilla kontekstin, jossa nii-tä voi olla helpompi käsitellä.

Venäläiset formalisti puhuivat 1900-luvun alkupuolella tällaisesta kaunokirjallisuden (ja kaunokirjallisen kielen) vieraannuttavasta funktiosta. Viktor Šklovski kirjoittaa essees-seen Art as Technique (1965) taiteen tehtävästä ihmisten elämässä. Hänen mukaansa taide on olemassa, jotta ihmiset saisivat jälleen tuntemuksia kokemastaan, jotta jälleen tun-tisimme jotain. Arkielmässä kaikki – Šklovskin esimerkkinä kieli – automatisoituu, eikä asioita enää koeta ja tunneta, ne vain tunnistetaan ja toimitaan sen mukaan alitajuisesti ja automaattisesti. Taiteen funktio, ”the technique of art” on tehdä objekteista vieraita ja muodoista vaikeita, jotta aistihavainto pitkittyy. Tuo aistihavainto ja havaitsemistilanne, tuntemus, on itsessään esteettinen päämäärä. ”Art is a way of experiencing the artfulness of an object; the object is not important.” (Mts. 12.) Šklovskia mukaillen magia Potter-romaanien motiivina olisi vain keino, jonka avulla luodaan esteettisiä elämyksiä, arkielä-mästä poikkeavia kokemuksia. Kielen ja kaunokirjallisen elementtinsä – tässä tapauksessa magian – kautta teokset vieraannuttavat arkisesta kielenkäytöstä. Vaikka formalistit kes-kittyivät lähinnä kirjallisuuden kieleen eli muotoon sisällön sijaan, voisi Šklovskin ajatuk-sia soveltaa myös sisällön puolelle. Jos ajatellaan, ettei itse esitelty objekti ole kertomuk-sessa tärkeää, esille nousee se, mitä sen kautta sanotaan ja saadaan lukija tuntemaan. Ma-gia toimii tarinassa motiivina, jonka kautta tarjotaan kaunokirjallinen, arkipäivästä irtaan-nuttava kokemus ja käsitellään lukijankin elämään kuuluvia vaikeita aiheita. Sen kautta koetaan iloa ja surua, jännitystä ja pelkoa, odotusta ja pettymyksiä.