• Ei tuloksia

Maanomistus, ihmisoikeudet ja Kiina

In document Yksityinen maanomistus Kiinassa (sivua 69-74)

5. Kiinan maanomistus tänä päivänä

5.2 Maanomistus, ihmisoikeudet ja Kiina

Ihmisoikeuksien tavoitteena on toimia kaiken lainsäädännön ja valtioiden toiminnan ohjaajana, joten ne antavat hyvän näkökulmapohjan Kiinan ja Suomen maanomistusjärjestelmien vertailulle. Kiina on allekirjoittanut YK:n kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen, muttei ole vielä ratifioinut sitä. YK:n taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen Kiina on sekä allekirjoittanut että ratifioinut185. Näiden lisäksi

183 Rosato-Stevens, M. 2008 s. 104

184 Rosato-Stevens, M. 2008 s. 104

185YK:n verkkosivujen listat sopimukset allekirjoittaneista ja ratifioineista.

58 Kiina lupaa kunnioittaa ja ylläpitää ihmisoikeuksien toteutumista perustuslaissaan186. Samansisältöinen pykälä löytyy myös Suomen perustuslaista187.

Maanomistuksen kannalta merkittävin ihmisoikeus on omaisuudensuoja. YK:n ihmisoikeuksien julistus toteaa suoraan oikeudesta omistaa omaisuutta188, ja tällaisenaan tulkittuna Kiinan kommunismikokeilut 1950-70-luvuilla voi tulkita suoraan ihmisoikeuksien vastaiseksi189, sillä niissä kaikki yksityisomistus pyrittiin poistamaan. Tässä yksityisomistuksen poistamispyrkimyksessä on hyvä muistaa omistusoikeuden ja omistamisen elementtien ero. Kommunismikokeilujen tavoitteena ei koskaan ollut yleinen kaikkien omistuksen elementtien poisto, vaan kiinalaisille jäi rajoitettu mahdollisuus määrätä siitä omaisuudesta, jonka hallintokoneisto hänelle oli antanut. Kompetenssia määrätä omistusoikeudesta esimerkiksi myymällä ei ollut tai sitä rajoitettiin vahvasti, eikä hallintaoikeuden oikeussuoja ollut erityisen vahva, erityisesti hallintokoneistoa kohtaan190.

Järjestelmä ei tänä päivänäkään salli yksityistä omistusoikeutta maaomaisuuteen, mutta mahdollistaa rajoitetun omistajanhallinnan maanvuokrajärjestelmän kautta.

Maanvuokrajärjestelmää on haitannut sen luomisesta asti vuokralaisten oikeusaseman epäselvyys ja epävarmuus. Kiinan perustuslaki ensinnäkin sallii valtiolle lunastusoikeuden kaikkeen maaomaisuuteen epäselvän ”julkisen edun”

nimissä, toiseksi se vaatii kaiken maankäytön olevan järkiperäistä191.192 Maanvuokraoikeutta koskeva uusi laki saatettiin voimaan vuonna 2003, mutta se

186 Kiinan perustuslain II kappale

187 Suomen perustuslaki 22 §

188 YK:n ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus 17 artikla

189 Huomaa Marxin kritiikki ihmisoikeuksien omaisuuskäsitteestä ja kommunismin juuret marxilaisuudessa. Aiheesta Van Herpen, M.2007 alkaen sivulta 5.

190 Ks. kappale 3.2

191 Kiinan perustuslaki 10 artikla

192 Ks. kappale 5.2

59 ei onnistunut kattamaan kaikkia ongelmia. Tänä päivänä suurin ongelma maanvuokraoikeuksien kanssa on kaupungistumisen luoma paine muuttaa vuokrattu maanviljelysmaa kaupunki- tai teollisuusalueeksi. Tämän lisäksi nopea teollistuminen on luonut uuden ongelman, maaperän ja vesistöjen saastumisen, jotka uhkaavat erityisesti maataloutta. Oikeusturvan puute on edelleen huomattava, huolimatta pyrkimyksistä korjata tilannetta hallinnollisin ja lainsäädännöllisin uudistuksin193. Maata viljelevien talonpoikien kannalta tilanne aiheuttaa epäluottamusta hallintoa kohtaan, sekä vähentää halukkuutta tehdä investointeja viljelemäänsä maa-alueeseen. Muun kuin maaomaisuuden kannalta on hyvä huomata, että 1950-luvun kollektivointipyrkimyksistä on pitkälti luovuttu, ja omistusoikeus tällaiseen omaisuuteen on hyvin laajalti mahdollista.

Yksittäistä ihmisoikeutta ei voi käsitellä ottamatta huomioon sen yhteyttä muihin ihmisoikeuksiin. Jotta mahdollisuus omistamiseen sen lainsäädännön sallimissa rajoissa toteutuisi, on arvioitava omistamisen suhdetta mahdollisuuteen saada asiansa laillisen tuomioistuimen ratkaistavaksi, yhdenvertaisuuteen lain edessä sekäoikeusvarmuuteen. Erityisesti näitä arvioitaessa Kiinan kulttuurinen painolasti sekä erityispiirteet on otettava huomioon.

Jokainen ihmisoikeus tai mikä tahansa muu säännös on merkityksetön, ellei niiden rikkomuksia ole mahdollista saada laillisen tuomioistuimen käsiteltäväksi. Kiinan kulttuurinen ja hallinnollinen tasapainottelu perinteisen oikeuskulttuurin ja uuden legalismipyrkimyksen välillä luo epävarmuutta tämän ihmisoikeuden toteutumiseen. Vahva sovittelukulttuuri yhdessä inhimillisyyteen pyrkivän byrokratian kanssa on täysin ristiriidassa ehdottoman legalismin kanssa194. Kiina on viime vuosikymmenen aikana pyrkinyt parantamaan juristien ja tuomioistuinten ammattitaitoa ja määrää195, mutta kiinalaisten tulisi itse haluta niiden palveluita,

193 Ks. kappaleet 3.2, 3.3 sekä 6

194 Ks. kappale 4.3

195 Michelson, E. 2012 s. 232-236, Allen, F., Qian, J. & Qian, M. 2005 s. 67

60 jotta tämä ihmisoikeus voisi täyttyä. Pelko kasvojen menettämisestä sen vuoksi, ettei kykene ratkaisemaan riitaa sovittelulla tai osoittamalla myötätuntoa vastapuolta kohtaan haittaa jopa selkeiden tapausten tuomista tuomioistuimiin.

Tässä kiinalainen ja suomalainen oikeuskulttuuri eroavat toisistaan huomattavasti.

Suomessa riidan ratkaiseminen tuomioistuimessa nähdään tehokkaana ja tasapuolisena keinona, joka ei ainakaan valtakulttuurissa aiheuta kummankaan osapuolen leimaantumista.

Sovittelukulttuuri ja pääsy tuomioistuimiin liittyy suoraan yhdenvertaisuuteen lain edessä. Kattava, helposti lähestyttävä ja edullinen tuomioistuinjärjestelmä ei itsessään riitä, elleivät laki ja tuomioistuimet kohtele kaikkia yhdenvertaisesti.

Yhteinen kieli viranomaisten, hallinnon ja kansalaisten välillä on hyödyllinen väline tämän toteuttamiseen, tosin nykyisellään viranomaisten kielitaito Pekingin alueen ulkopuolella on puutteellista196. Erityisesti sovittelukulttuurissa Kiinan hierarkia ja verkostokulttuuri ilmenevät vahvasti. Taloudellinen tai poliittinen valta mahdollistaa jopa selkeän eriarvoisuuden riitojen ratkaisuissa, kun tällaista valtaa omaava voi usein käyttää guanxi-verkostoaan hyväkseen saadakseen asian ratkaistua omaksi edukseen. Tällaisesta vallasta ja guanxi-verkostosta saatavan edun suuruutta on kuitenkin mahdotonta arvioida. Kuitenkin on huomattava, että kommunistisen puolueen todellinen asema Kiinan johdossa ja Kiinan perustuslain yläpuolella luo puoleen korkeimmille virkamiehille potentiaalisesti rajoittamattoman vallan, myös tuomioistuimissa.197

Kiina pyrkii aktiivisesti korruption kitkemiseen sekä yhdenvertaisuuden lisäämiseen, johon valtio pyrkii legalismin keinoin198. Tuloksia kuitenkin hidastavat yli tuhatvuotiset perinteet, jotka erottamattomasti kietoutuvat toisiinsa ja ohjaavat ihmisten kiinalaisten käyttäytymistä. Kiinan siirtyminen kungfutselaisesta

196 Dong, J. 2010 s. 265-266

197 Ks. kappale 5.1

198 Hao, Y. 1999 s. 405-406

61 oikeusperinteestä legalistiseen järjestelmään luo jatkuvasti paineita oikeusjärjestelmäntoimivuudelle ja sitä kautta oikeuden saatavuudelle.

Legalistinen muutos on lisäksi tapahtunut verrattain lyhyen ajanjakson kuluessa poliittisin päätöksin eikä luontaisena kulttuurievoluutiona.199Vaikka mahdollisuus saada asiansa tuomioistuimen käsiteltäväksi on Kiinassa parantunut, on annettujen tuomioiden oikeusvoima paikoitellen kyseenalainen, ja annetun tuomion saaminen täytäntöönpantavaksi voi yhä vaatia perinteisten guanxi-suhteiden käyttämistä200.

Suomessa noudatetaan perusoikeuksien etusijaperiaatetta. Tuomioistuin ei saa tulkita mitään lakia ihmis- tai perusoikeuksien vastaisesti.201 Toteutuakseen tämä periaate vaatii selkeän erottelun lainsäätäjän, hallintovallan sekä tuomioistuinten välille Montesquieun vallan kolmijako-opin periaatteiden mukaisesti. Eri valtaa käyttävät tahot ovat toisistaan riippumattomia, ja siten ehkäisevät toisiaan tekemästä väärinkäytöksiä. Kiinalaisessa järjestelmässä tällaista jaottelua ei käytännössä ole, vaan todellinen valta kaikissa asioissa on kommunistisella puolueella, erityisesti sen johtajilla. Kiinan sisäistä vallanjakoa voi tarkastella käänteisesti sen virkamiehistön toiminnan kautta ulkomailla. Länsimaisen jaetun vallan järjestelmien olemassaolon ymmärtäminen aiheuttaa usein vaikeuksia ja tahattomia väärinkäsityksiä.Hyvä esimerkki tällaisesta on kiinalaisen rikollisjohtajan Lai Changxingin piileskely Kanadassa. Kiina pyrki poliittisin keinoin saamaan Kanadan hallituksen luovuttamaan Lain Kiinaan, huolimatta Kanadan toistuvista yrityksistä selittää, ettei hallitus voi vaikuttaa meneillä olevaan luovutusoikeudenkäyntiin202. Kiinalaiselle virkamiehistölle oli ilmeisesti käsittämätön ajatus, että tuomioistuinjärjestelmä ei ole Kanadan hallituksen määräysvallassa.

199 Ks. kappale 5.1, Dengin julistus oikeusjärjestelmän muuttamisesta

200 Esim. Havrén, S. & Rutanen, P. 2010 s.137-139

201 Hallberg, P., 2011 s. 57-58

202 The Independent 6.10.2011

62 Suomessa noudatettavan ihmis- ja perusoikeuksien etusijaperiaate sekä perusoikeusmyönteinen laintulkinta tarkoittavat käytännössä sitä, että ihmis- ja perusoikeuksiin voi vedota suoraan203. Kuten aiemmin esitettiin, ei Kiinan perustuslaki ole suoraan vedottavaa oikeutta, joten sen julistus ihmisoikeuksien kunnioittamisesta jää alemman lainsäädännön varaan.

Kiinan hallinto saa säännöllisesti osakseen kansainvälistä kritiikkiä ihmisoikeustilanteestaan. Kiinan tapa vastata kritiikkiin on yleensä vastahyökkäys kritisoijavaltion omaan ihmisoikeustilanteeseen tai huomautus siitä, että Kiina on todellisuudessa yhä kehitysmaa, huolimatta sen vaurastuneista rannikkoalueista.204 Suurimman huomion saa yleensä Yhdysvaltojen vuosittain julkaisema katsaus maailman valtioiden ihmisoikeustilanteisiin, joka vuosittain kritisoi Kiinaa. Vastavetona Kiina julkaisee vuosittain oman näkemyksensä Yhdysvaltojen ihmisoikeustilanteesta.205

In document Yksityinen maanomistus Kiinassa (sivua 69-74)