• Ei tuloksia

5. HAVAINNOT KOLMESTA LAN-TAPAHTUMASTA

5.3 Kolmas LAN-tapahtuma, Pirkanmaa

Toinen Pirkanmaalla ollut LAN-tapahtuma järjestettiin uudessa liikunta- ja monitoimihallissa. Tämä 1. Pelaajan ja opiskelukaverin rooli

elivät pelaamiskehyksessä rinnakkain painottuen pelaajan rooliin eniten tiimipeleissä;

yhteinen kommunikaatiotapa ja kieli, joiden kautta ilmaistiin iloa tai pettymystä.

1. Pelaamiskehyksen ulkopuolella: syöminen, juominen, ulkona jaloittelu, tupakointi, kotona käyminen, nukkuminen; oma rauha

kolmipäiväinen (pe-su) LAN-tapahtuma oli ensimmäinen massiivinen pelitapahtuma Pirkanmaalla (pidetty aikaisemmin Helsingissä), ja näin hyvin eri tyyppinen verrattuna kahteen aikaisemmin mai-nittuun pelitapahtumaan. Samassa yhteydessä järjestettiin pelitutkijoille ja lopputyön tekijöille oma seminaari, missä muun muassa yksi LAN-tapahtuman järjestäjistä kertoi ja esitteli tarkemmin ky-seistä pelitapahtumaa. Seminaariin osallistujat pääsivät myöhemmin vielä kiertelemään ja tutustu-maan paremmin pelitapahtumapaikkaan.

Tarkkaa lukua pelaajien määrästä ei oltu vielä esittelyvaiheessa saatu, mutta järjestäjien mukaan pe-laajia oli yli 1000. Pepe-laajia oli tullut tapahtumaan ympäri Suomea, mutta heitä oli järjestäjien mu-kaan kaikista eniten Pirkanmaan alueelta. Havaintojeni mumu-kaan pelaajista suurin osa oli iältään 18-ikävuoden molemmin puolin (varmasti vanhempiakin pelaajia oli paikalla). Pelaajista enemmistö oli nuoria miehiä, mutta muutaman naispelaajan näin olevan myös joukossa.

Havainnoissani oli yhtäläisyyksiä Jeroen Janszin ja Lonneke Martensin (2005, 333-345) tekemään pelitutkimukseen Hollannissa. Jansz ja Martens (2005, 333-350) tekivät vuonna 2002 kvantitatiivis-ta survey-tutkimuskvantitatiivis-ta LAN-kvantitatiivis-tapahtumaskvantitatiivis-ta sosiaalisena ympäristönä sekä pelaamiseen liittyvästä veto-voimasta. Heidän tutkimassa massiivisessa pelitapahtumassa oli yhteensä 1200 pelaajaa. Janszin ja Martensin tutkimuskyselyyn osallistui yhteensä 176 pelaajaa, joista 170 oli miehiä ja naisia 6. Tut-kimuksen perusteella LAN-pelaajat olivat poikkeuksetta miespuolisia ja heidän keski-iäksi lasket-tiin 19,5 vuotta. Yleisesti pelaajien ikä vaihteli heidän tutkimuksessaan 11-35 ikävuoden välillä.

Hankkimani kartta- ja aikatauluesitteen mukaan kolmen päivän aikana järjestettiin 33 kilpailua, jot-1. Fyysinen pelaamiskehys:

LAN-tapahtuma on järjestetty suuressa liikunta- ja monitoimihallissa.

Järjestäjiä suuri määrä, ja eri ikäisiä.

1. Pelaaja tässä LAN-tapahtumassa:

16-yli30 -vuotias mies tai nainen, keskimääräinen ikä n. 18 vuotta.

ka oli luokiteltu ammatti-, amatööri- ja seuratasoisesti. Kilpailtavat pelit olivat suurin piirtein samo-ja pelejä kuin mitä oli ensimmäisessä pienemmässä Pirkanmaan LAN-tapahtumassa. Tämän tyyppi-nen LAN-tapahtuma nähtiin järjestäjien mukaan sosiaalisena pelitapahtumana ja mediataiteen aree-nana, jossa oli mahdollista pelata, kilpailla, tehdä grafiikoita ja musiikkia tietokoneilla sekä viettää mukavasti vapaa-aikaa muiden pelaajien kanssa. Tällaisissa pelitapahtumissa kilpailuista oli mah-dollista voittaa joko rahaa tai pelaamiseen ja tietokoneisiin liittyviä tavaroita (pelejä, konsoleita, hii-riä, kuulokkeita jne.). Kilpailujen lisäksi oli järjestetty myös muuta vapaa-ajan toimintaa kuten dis-kin ja cd:n heittoa, katukoripalloa ja jalkapalloa. Varsinaisten tietokonepaikkojen lisäksi hallissa oli muun muassa pääaulassa ja muilla käytävillä erillisiä pelipisteitä, joissa pystyi pelaamaan X-Boxin, Playstationin ja Nintendo Wii:n uusimpia pelejä (mm. Singstar, Guitarhero).

Tietokonepaikat oli alunperin järjestetty siten, että yhdeksään riviin kuului kaksi pelipöytärivistöä, jolloin pelipöytien riviyhdistelmiä oli yhteensä 18. Yhdessä pelipöytäyhdistelmässä oli 42 kone-paikkaa, jolloin tietokonepaikat oli suunniteltu vain 756 pelaajalle. Pelipaikkojen suunnittelussa oli kuitenkin jätetty pelivaraa sen mukaan, että pelaajia voi tulla enemmän paikalle. Tietokonepaikkoja oli lähinnä tiivistetty tuomalla muun muassa pöytiä lisää.

1. LAN-tapahtuma sosiaalisena pelitapahtumana ja mediataiteen areenana.

2. Pelaamiskehys: pelaaminen yksin ja tiimeissä, kilpailut eri tasoilla.

3. Pelaamiskehyksen ulkopuolella, tietokoneella puuhailua:

musiikin ja grafiikan tekemistä.

4. Pelaamis- ja tietokonekehyksen ulkopuolella: syöminen, juominen, nukkuminen, ulkona jaloittelu, tupakointi.

5. Pelaamisen oheen rakennettu muu vapaa-ajan toiminta: mm. katukoripallo ja

jalkapallo.

1. Suuressa LAN-tapahtumassa erilaiset pelipöytärivistöjen ja niiden yhdistelmien organisointi suurelle pelaajamäärälle.

Tällainen iso pelitapahtuma on kuin iso virtuaalis-interaktiivinen mehiläispesä: tapahtumassa oli paljon kuhinaa, joka koostui pelaamisesta ja kilpailuista, sekä tietokoneista, pelaajista ja käytäväpe-leistä lähtevästä metelistä, liikkumisesta, ja muusta puheen sorinasta. Pelaajia, järjestäjiä ja muuta pelitapahtumahenkilökuntaa liikkui niin paljon joka paikassa, että ulkopuolisen havainnoitsijan oli vaikea seurata, ketkä pelaajista liikkuivat yksin, kaksin tai ryhmässä. Todellinen yksilöllisyys pelaajana tai tiiminä tuli esiin ainoastaan kilpailuissa, etenkin voitettaessa tiettyjä pelejä, koska palkintojen jako oli pelitapahtumassa hyvin julkista ja näkyvää. Yleisesti kaikki peliympäristössä tapahtuvat asiat vaikuttivat vain isolta massalta, jossa yksittäistä pelaajaa tai tiimiä ei kunnolla huomannut.

Tällaiset massiiviset pelitapahtumat toimivat erinomaisina pelimainonnan paikkoina. Eri sponsorien mukaan oli rakennettu paljon pieniä myyntipisteitä joka puolelle hallia, joissa myytiin pelaamiseen liittyviä tavaroita kuten pelejä, konsoleita ja muita tietokone- ja elektroniikkatarvikkeita (esim.

cd:tä, muistitikkuja, kuulokkeita, hiiriä, iPodeja, Mp3:sia). Mainoskyltit olivat joka paikassa hyvin näkyvissä, jotka varmasti houkuttivat pelaajia hankkimaan uusimpia pelejä ja laitteita viikonlopun aikana.

Vaikka pääpaino on ollut järjestäjien mukaan niin sanotussa sosiaalisessa pelaamisessa, on tämän tyyppisissä pelitapahtumissa kuitenkin pyritty enemmän painottamaan pelaamisen eri tasoja ja nii-den tuomia mahdollisuuksia (ammattipelaaminen vs. amatööripelaaminen). Kun vertailin kahta ai-kaisempaa pientä pelitapahtumaa tähän suureen LAN-tapahtumaan, tuli selkeänä erona esiin se, että

2. Yhden pelaajan

konepaikka suurin piirtein sama kuin edellä

mainituissa (60 x 70cm).

1. LAN-tapahtuma myös pelimainonnan kehys.

pienissä pelitapahtumissa pääpaino oli todella sosiaalisessa pelaamisessa ja yhteisessä vapaa-ajan vietossa, kun taas isoissa pelitapahtumissa se oli enenevässä määrin kilpailupelaamisessa. Toisaalta kaikkien LAN-tapahtumien ei tarvitse olla samanlaisia. Hyvä puoli on se, että LAN-pelaaminen tuo mukanaan monia mahdollisuuksia, ja pelaamisen sosiaalisuutta tai kilpailemista voi jokainen pelaa-ja harjoittaa omalla haluamallaan tavalla.

Pelitapahtuman esittelijä mainitsi esittelynsä loppuosassa mielenkiintoisen asian. Hänen mukaan pe-litutkimuksen ja pelifirmojen yhteistyö tulee lisääntymään, ja tämä yhteistyö tulee näkymään myös pelitapahtumissa. Pelitapahtumien hiljaisena mainontaideana on siis ilmeisesti houkutella tulevai-suudessa lisää niin pelaajia kuin pelitutkijoita pelitapahtumiin näkemään ja kuulemaan viimeisimpiä pelitrendejä. Tältä ajatuspohjalta voidaan nähdä peliteollisuuden ja pelialakulttuurin kukoistavan yhä paremmin tulevaisuudessa.